Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Viac ako polovica ľudí plánuje cesty v dostatočnom predstihu a viac ako polovica je šťastná už počas plánovania. Ako ideálnu dovolenku si väčšina predstaví opaľovanie alebo plávanie na slnkom zaliatej pláži. Pri príležitosti 10. výročia Medzinárodného dňa šťastia oslovila spoločnosť Kiwi.com svojich sledovateľov na sociálnych médiách, uskutočnila prieskum[1] a spýtala sa psychológov na to, čo robí ľudí šťastnými, keď cestujú.

Svet si pripomína Medzinárodný deň šťastia už po desiaty raz a pri tejto príležitosti sa spoločnosť Kiwi.com, ktorá pôsobí v oblasti cestovných technológií, rozhodla obrátiť na svojich sledovateľov a spýtať sa ich, čo ich robí šťastnými, keď cestujú. „V Kiwi.com veríme, že jednou z našich najvýznamnejších slobôd je sloboda objavovať svet a vybrať si, kde budeme. Cestovanie nám prináša jedinečné zážitky a môže viesť k hlbokému pocitu šťastia. Chceli sme, aby to ľudia oslavovali. Preto sme sa spýtali nielen našich sledovateľov, ktoré momenty a miesta spájajú so šťastím,“ povedal Andrew Parker-Blagg, viceprezident pre značku a globálnu komunikáciu spoločnosti Kiwi.com.

„Všetko od momentu odchodu z domu až do momentu návratu domov. Cesta tam, príchod, každý deň strávený tam,“ odpovedala na Facebooku jedna používateľka z Maďarska a vystihla to perfektne.

Prieskum realizovaný agentúrou Stem/Mark pre Kiwi.com potvrdzuje, že viac ako polovica respondentov plánuje cesty v dostatočnom predstihu, aby sa mali na čo sa tešiť a o čom hovoriť. Platí to najmä pre Česko, kde to potvrdzuje 64 % odpovedí. Je to dôvod číslo jeden aj pre päť z deviatich respondentov zo Slovenska. Už samotné plánovanie dovolenky robí polovicu ľudí šťastnými. Pre takmer 53 % ľudí je rovnako dôležité aj to, čo sa deje po dovolenke, napríklad rozprávanie sa o dovolenke s inými alebo jej pripomenutie fotkou v mobilnom telefóne. Na Slovensku je to motivácia najmä pre ženy (62 %). Zdá sa, že slovenské ženy sú viac nadšené celým procesom plánovania, cestovania i zdieľania zážitkov a fotografií ako muži. Pre 20 % z nich je kúpa letenky alebo rezervácia ubytovania rovnako euforickým zážitkom ako samotná cesta.

„Nie je prekvapením, že plánovanie a rezervácia cesty, ako aj zdieľanie zážitkov a pozeranie fotiek z dovolenky nás robí šťastnými. Napokon je to to vzrušujúce obdobie plné očakávania pred dovolenkou, ktoré zvyčajne trvá dlhšie ako dovolenka samotná,“ vysvetlila Veronika Luňová, psychologička z organizácie Prague Integration, ktorá sa zameriava na zvýšenie povedomia o duševnom zdraví. Podľa nej môže tento proces dať ľuďom pocit, že preberajú kontrolu nad svojím životom, a dožičiť im veľmi potrebnú prestávku od každodennej rutiny. „Niekedy sa už počas rezervácie a plánovania dovolenky aspoň na chvíľu presunieme na to iné miesto,“ dodala.

Najviac šťastia na slnečné pláži

Sledovatelia Kiwi.com na sociálnych médiách označili viaceré rušné mestá ako Singapur, Las Vegas, Boston a Benátky ako miesta, ktoré ich prekvapivo urobili šťastnými. Podľa prieskumu si však aspoň 70 % ľudí bez ohľadu na národnosť zvolilo slnečnú pláž ako miesto, kde sa cítia najšťastnejší. U Slovákov na druhom mieste skončili tradičné mestečká s uvoľnenou atmosférou – túto predstavu má viac žien (49 %) ako mužov (40 %). Tretina respondentov označila zasnežené hory alebo zakvitnuté kopce a polia za miesta, kde nachádzajú šťastie.

Tí, čo cestujú často, majú podstatne radšej rušné mestá: tretina Slovákov, ktorí podnikli viac ako päť ciest za posledných šesť rokov, ich v prieskume označila za miesta, kde sa cítia šťastní. Táto skupina cestovateľov zažíva v každej časti procesu porovnateľne viac šťastia a pre 60 % z nich sú pri cestovaní najdôležitejšie zážitky.

„Pre mnohých z nás je slnkom zaliata pláž miestom, kde môžeme vystúpiť z každodennej rutiny a zabudnúť na stres. Plávať v mori, opaľovať sa na pláži a užívať si scenériu môže byť osviežujúcim zážitkom, ktorý nám dá novú chuť do života,“ zdôvodnila Luňová a dodala: „Aj keď treba vždy vziať do úvahy individuálne preferencie a okolnosti, či už slnečné lúče, upokojujúci účinok morských vĺn na našu myseľ, krásu prírody, alebo uvedomenie si, že sme ďaleko od každodenných stresorov, nie je ťažké pochopiť, prečo ľudia označili slnečnú pláž miestom, kde sa cítia šťastní.“

Sladké ničnerobenie alebo adrenalínová jazda?

Podľa prieskumu majú ľudia tendenciu spájať voľný čas a relaxačné aktivity ako opaľovanie na pláži alebo sledovanie východu či západu slnka s pocitom šťastia. Na Slovensku na rozdiel od iných krajín, ako Poľsko alebo Rumunsko, horská túra vystupuje ako druhá najobľúbenejšia aktivita a vyberá si ju viac mužov ako žien. Opaľovanie alebo plávanie na pláži a sledovanie východu či západu slnka na novom mieste sú pre Slovákov dva z troch najšťastnejších cestovateľských zážitkov, ale uprednostňuje ich významne viac žien (64 % a 59 % v tomto poradí). Viac žien (37 %) ako mužov (24 %) tiež uprednostňuje sedieť na terase útulnej kaviarne v novom meste a čítať knihu – to je aktivita, ktorú obľubujú sólo cestovatelia (47 % v porovnaní s 31 % všetkých cestovateľov). Tretina najmladšej vekovej kategórie (18 až 25 rokov) je šťastná, keď si užíva koncert, čo je významný rozdiel oproti nízkym 18 % spomedzi všetkých opýtaných.

„Počas cesty môžeme zažiť dobrodružstvá a vzrušujúce chvíle, keď spoznávame nové miesta a kultúry a stretávame nových ľudí. Tento pocit novosti môže byť vzrušujúci a môže prispieť k nášmu celkovému pocitu blaha,“ povedala Luňová.

Sledovatelia Kiwi.com sa pri cestovaní snažia zažiť viac adrenalínu, vystúpiť zo svojej komfortnej zóny alebo získať viac sebavedomia pri riešení nových výziev a ťažkých situácií.

„Dôvody, prečo ľudia cestujú, sú nesmierne rôznorodé. Tak ako destinácie, ktoré si u nás rezervovali. Či už ide o spoznávanie nových kultúr, stretávanie sa s novými ľuďmi, alebo jednoducho pokojné chvíle s najbližšími ďaleko od každodenného života, vieme, že každý hľadá svoju vlastnú verziu šťastia. Toto je naším poslaním – každý deň sa snažíme o to, aby bolo cestovanie lacnejšie, otvorenejšie a dostupné všetkým,“ poznamenal Parker-Blagg v súvislosti s výsledkami prieskumu a odpoveďami od sledovateľov na sociálnych médiách.„Neskôr, keď sa pozeráme na fotky a rozprávame sa o svojich zážitkoch s inými, máme príležitosť ‚znovu zažiť‘ tie chvíle a atmosféru navštívených miest, čo nám prináša pocit šťastia a spojenia so svetom. Celkovo je pravdepodobné, že celý proces cestovania od plánovania až po zdieľanie zážitkov prispieva k pocitu šťastia a spokojnosti. Toto sú možno dôvody, prečo ľudia neprestávajú cestovať a naďalej vyhľadávajú nové zážitky a príležitosti na osobný rast spojené s pocitom šťastia,“ uzatvorila psychologička.


[1] Prieskum realizovala agentúra Stem/Mark v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku a Rumunsku medzi ľuďmi vo veku 18 až 41 rokov, ktorí počas uplynulých 6 rokov odcestovali na dovolenku do zahraničia najmenej dvakrát. Údaje boli zozbierané v prvom marcovom týždni roku 2023 a v každej z krajín na otázky odpovedalo 500 respondentov.

Značky: