Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Leto oficiálne odštartovalo a mnohé rodiny využijú letné prázdniny na dovolenkový relax. Kým časť dovolenkárov uprednostňuje pobyty v zahraničí, iní volia aktívne trávenie voľného času na Slovensku. Obľúbenou voľbou je najmä letná turistika na horách, ktorá si však vyžaduje zodpovedný prístup a dostatočnú prípravu.

Svoje by o tom vedela povedať turistka, ktorá neodhadla svoje sily pri plánovaní turistickej trasy. „Počas minuloročnej letnej sezóny sme v poisťovni riešili prípad klientky, ktorá uviazla na ferratovej ceste v traverze. Prepadla ju náhla strata síl a nebola schopná pokračovať ďalej, a preto boli na miesto privolaní horskí záchranári, ktorí ju bezpečne zniesli do doliny,“ opisuje Adriana Körösiová, manažérka likvidácie poistných udalostí životného poistenia poisťovne Generali. Náklady na zásah Horskej záchrannej služby sa vyšplhali
na 380 eur, no vďaka poisteniu Záchrane na horách, ktoré mala klientka uzatvorené ešte pred samotným výšľapom, nemusela zásah hradiť z vlastného vrecka.

Túru nedokončil ani turista, ktorý sa nešťastne pošmykol pri zostupe z Veľkého Rozsutca v Malej Fatre. „Pri zostupe z turistického chodníka sa klient pošmykol a spadol, pričom utrpel zranenia, ktoré si vyžiadali rýchlu pomoc Horskej záchrannej služby. Klientovi, ktorý mal uzatvorené poistenie Záchrana na horách, sme hradili poistné plnenie vo výške 376 eur,“ dodáva A. Körösiová.

TURISTIKA, HOROLEZENIE ČI ADRENALÍN NA FERRATÁCH

Pred každou túrou by malo byť samozrejmosťou nielen skontrolovať aktuálnu predpoveď počasia a pribaliť si dostatok vody a jedla či vhodnú turistickú výbavu, ale zvážiť aj svoje fyzické schopnosti na plánovanú trasu. Rovnako tak je dôležité nezabudnúť na poistenie Záchrana na horách. Zásah Horskej záchrannej služby totiž môže vyjsť poriadne draho.

„Mnohí si myslia, že ak budú opatrní, nič sa im nestane. Takýto prístup je však riskantný. Aj pri drobnom zakopnutí, strate orientácie alebo vyčerpaní môže byť potrebná pomoc záchranárov. Náklady na zásah  Horskej záchrannej služby sa zvyčajne pohybujú v stovkách eur, pričom ide najmä o bežné výjazdy
v dostupnom teréne. V prípade náročnejších situácií, kedy je potrebné nasadenie leteckej techniky, však môžu náklady výrazne stúpnuť. Takéto zásahy si vyžadujú špeciálne vybavenie, vyšší počet nasadených profesionálov a často aj zložitejšiu logistiku,“
vysvetľuje Eva Štefančínová, produktová manažérka cestovného poistenia poisťovne Generali. Dodáva, že  v porovnaní s týmito nákladmi je poistenie na hory zanedbateľnou investíciou, ktorá môže výrazne uľahčiť nutné finančné náklady na potrebný transport.

Poisťovňa Generali preto ponúka klientom možnosť uzatvoriť poistenie na hory práve na konkrétne dni, počas ktorých sa budú pohybovať na horách. Pre tých, ktorí sa do hôr vyberú viackrát do roka, je výhodnejšou voľbou celoročné cestovné poistenie, ktoré pokrýva aj zásah Horskej záchrannej služby na Slovensku.  

Klienti si môžu vybrať z dvoch balíkov poistenia podľa toho, aké aktivity na horách plánujú. Základný balík kryje pešiu turistiku (vychádzkovú aj horskú), zjazdové a bežecké lyžovanie, snowboarding, sánkovanie či jazdu na boboch. Balík Extrém je určený pre adrenalínovejšie aktivity. Zahŕňa napríklad pohyb po via ferratách, jazdu na horskom bicykli alebo kolobežke, paragliding, skialpinizmus, horolezectvo či jazdu na snežnom skútri.

APLIKÁCIU HZS SI STIAHLO UŽ 198-TÍSÍC UŽÍVATEĽOV

Náročnú prácu v teréne pomáhajú záchranárom uľahčovať moderné technológie, akou je aj bezplatná aplikácia HZS. Vďaka nej dokážu záchranári okamžite lokalizovať turistu v núdzi, čím sa výrazne skracuje čas potrebný na poskytnutie pomoci a minimalizuje sa potreba zdĺhavého prehľadávania rozsiahlych oblastí.

Aplikácia HZS je vďaka podpore poisťovne Generali k dispozícii širokej verejnosti už piaty rok, pretože úlohou poisťovne je nielen riešiť následky nečakaných situácií, ale im aj predchádzať. Od svojho spustenia si aplikáciu stiahlo viac než 198-tisíc používateľov, pričom najväčší záujem o ňu prejavujú najmä Slováci (62 %), Česi
(20 %) a Poliaci (10 %). V roku 2024 prijala Horská záchranná služba prostredníctvom aplikácie HZS celkovo 383 tiesňových volaní. V ďalších 668 prípadoch pomohol záchranárom portál aplikácie NG-SOS, ktorý umožňuje záchranárom určiť polohu volajúceho, spustiť prekladaný chat alebo lokalizovať aj tých, ktorí nemajú stiahnutú aplikáciu HZS v telefóne. Taktiež zaznamenala aplikácia vysoký záujem turistov o zapisovanie svojich výletov do Knihy vychádzok a túr. Celkovo eviduje viac ako 15 186 zapísaných túr, čo v priemere predstavuje približne 250 túr mesačne.  

Funkcia Anjel strážny, spustená v minulom roku, sa stala tiež obľúbenou. Mesačne ju v priemere využije 111 turistov. Vďaka nej dokážu rodinní príslušníci a záchranári nájsť rýchlejšie stratenú alebo zranenú osobu podľa jej posledných troch zaznamenaných lokalít. Dokonca aj v prípade, že si už turista nedokáže sám privolať pomoc. „Ak sa ocitnete v ťažkostiach a máte aktivovanú funkciu Anjel strážny vaši blízki, prípadne záchranári, budú vedieť ihneď určiť vašu polohu podľa posledných troch známych lokalít, kde ste sa pohybovali a poslať k vám adekvátnu pomoc,“ vysvetľuje Filip Maleňák, riaditeľ Medical Information Technologiesa a vývojár aplikácie.

Aplikácia HZS ponúka užívateľom možnosť okamžite privolať pomoc jednoduchým stlačením tlačidla a automaticky zdieľať svoju presnú polohu. Poskytuje aktuálne informácie o počasí, výstrahách a podmienkach v horskom teréne. Dostupná je v Česku, Maďarsku, Rakúsku a Fínsku. Navyše, umožňuje užívateľom uzatvoriť poistenie do hôr priamo v aplikácii a je bezplatne dostupná na Google Play a v App Store.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.