Na začiatku septembra 2004 otvoril Lidl na Slovensku svojich prvých 14 predajní, dnes ich má 137. Pripravuje svoj vlastný e-Shop, k dispozícii budú elektronické kupóny a newsletter.

 

V pondelok 9. septembra 2019 oslávil Lidl 15 rokov od otvorenia svojich prvých predajní na Slovensku.  V tento deň zároveň symbolicky otvoril v bratislavskom Poluse svoju v poradí 137. predajňu. Za jeden a pol dekády sa toho zmenilo veľa, nie však diskontná povaha Lidla. Vtedy aj dnes ponúka svojim zákazníkom čerstvé a kvalitné produkty za výhodné ceny s dôrazom na privátne značky.

Lidl prišiel na slovenský trh ako posledný z veľkých potravinových reťazcov a v tom čase bol pre bežného slovenského zákazníka takmer neznámy. Dnes je pre mnoho Slovákov správnou voľbou, čoho dôkazom je 95% penetrácia zákazníkov.

Lidl získal za 15 rokov viac ako 150 rôznych ocenení od zákazníkov aj odborníkov. Je 11-násobným Obchodníkom roka, dlhodobo najlepšie so zákazníkom komunikujúcou spoločnosťou a má desiatky rôznych ocenení za najlepší pomer kvality a ceny.

Sortiment

Jedným z pilierov obchodného modelu Lidla sú vlastné značky, teda produkty vyrobené exkluzívne pre tento reťazec. Diskont takýmto spôsobom dokáže zákazníkom ponúknuť výhodnejšiu cenu ako pri značkových výrobkoch a tiež má väčší dosah na kontrolu kvality. Lidl aktuálne zákazníkom ponúka viac ako 200 privátnych značiek (ako napr. Alesto, Bluedino, Cien, Combino, Crivit, Dulano, Esmara, Fin Carré, Freeway, Lupilu, Pikok, Pilos, Saguaro, W5), ktorých podiel na celkovom sortimente dosahuje 80%.

Lidl sa zároveň sústredí na predvýber produktov, v stálom sortimente ich má približne 2000, čím zákazníkom šetrí čas. Rôzne prieskumy totiž potvrdzujú, že zákazníci si nechcú vyberať z množstva rovnakých výrobkov, ktoré sa navzájom odlišujú v podstate iba svojim obalom. Zákazník aj vďaka tomu, že nemusí dlho blúdiť medzi regálmi ušetrí v Lidli na každom nákupe v priemere až 15 minút v porovnaní s nákupom v iných vybraných reťazcoch.

Lidl ročne predá v priemere státisíce kusov z každého produktu a denne do svojich predajní vozí milióny kusov výrobkov. Žiaden produkt teda neleží dlho na pulte a aj preto Slováci opakovane zvolili Lidl za jednotku v čerstvosti.

Podpora slovenských dodávateľov

Ako spoločnosť pôsobiaca na Slovensku však Lidl prirodzene má záujem podporovať slovenských dodávateľov a podniká v tomto smere konkrétne kroky. Dodávatelia zo Slovenska zaviezli v obchodnom roku 2018 takmer 30% potravinového tovaru pre Lidl, čo zároveň tvorilo najväčší podiel na celkovom závoze. Druhú priečku obsadili firmy z Českej republiky (23%) a tretí v poradí boli Nemci (19%). Lidl Slovenská republika taktiež neustále medziročne zvyšuje hodnotu tovarov od dodávateľov so sídlom v Slovenskej republike pre vlastné predajne (aktuálne viac ako 232 000 000 €, nárast za dva roky o 43%) a taktiež určených na export na pulty Lidl predajní v zahraničí (aktuálne takmer 53 000 000 €, nárast za dva roky o viac ako 41%). Rastie aj počet slovenských dodávateľov, ktorých má Lidl viac ako 170.

Diskontný reťazec tiež dlhodobo realizuje viacero projektov určených na podporu slovenských dodávateľov. Všetky z nich pritom platia vo všetkých 137 jeho predajniach na Slovensku, čím sa odlišujú od viacerých iných podobných iniciatív. Lidl v roku 2017 rozšíril svoju ponuku o tematický týždeň „Vyrobené na Slovensku“ a každý týždeň ponúka zákazníkom „5 cenových hitov zo Slovenska“. Lidl oslovil slovenských dodávateľov výzvou „Dajte o sebe vedieť“, ktorú komunikoval aj prostredníctvom Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ako aj dodávateľských komôr. Lidl má nastavenú pozitívnu diskrimináciu – v prípade viacerých identických ponúk vždy uprednostní slovenského dodávateľa pred zahraničným.

Predajná sieť

Kým na začiatku svojho pôsobenia bol Lidl prítomný v 14 slovenských mestách (Banská Bystrica, Bratislava, Dubnica nad Váhom, Hlohovec, Martin, Nitra, Partizánske, Prievidza, Ružomberok, Senica, Šamorín, Štúrovo, Žiar nad Hronom, Žilina), dnes má na Slovensku 137 predajní v 93 mestách, tri logistické centrá, centrálu a outlet spotrebného tovaru.

V aktuálnom obchodnom roku (marec 2019 – február 2020) otvoril diskont zatiaľ tri nové predajne (Košice, Bojnice, Bratislava – Polus). Do konca aktuálneho kalendárneho roka pribudnú ešte predajne v Krompachoch a Trenčíne. Znamená to, že pôjde o expanzne najsilnejší rok za ostatných šesť rokov.

Zodpovednosť s ohľadom na sortiment

Lidl má stanovené konkrétne ciele v oblasti trvalej udržateľnosti svojho sortimentu privátnych značiek. V stálom sortimente Lidl Slovenská republika sa nachádza približne 2000 produktov, pričom podiel vlastných značiek dosahuje 80%. Lidl priebežne rozširuje ponuku vegetariánskych a vegánskych produktov, rovnako ako ponuku certifikovaných výrobkov, ktorých ponúka v celom svojom sortimente približne 1300. Lidl ponúka produkty v BIO kvalite už od roku 2012. V roku 2018 zaradil Lidl ako prvý reťazec s celoslovenskou pôsobnosťou do svojho sortimentu „bezéčkový“ rožok a v roku 2019 k nemu pribudol aj „bezéčkový“ chlieb.

Diskont má taktiež stanovenú stratégiu znižovania podielu pridaného cukru a soli vo svojich produktoch. Do roku 2025 chce znížiť priemerné množstvo pridaného cukru a soli vo výrobkoch vlastných značiek o 20%. Primárne sa pritom zameriava na produkty obľubované deťmi.

Cieľom Lidla je znižovať aj objem používaného papiera, ročne sa mu to vďaka optimalizácii letákov darí o 2400 ton. Reťazec tiež propaguje elektronickú komunikáciu so zákazníkmi – prostredníctvom svojich profilov na sociálnych sieťach (kde má viac ako 600 000 fanúšikov), vlastnej mobilnej aplikácie, elektronických newslettrov či zasielaním akčných ponúk do Messengera.

Inovácie

Lidl chce svojim zákazníkom neustále prinášať niečo nové. V roku 2013 spustil projekt „Kuchyňa Lidla“ a ukázal Slovákom, že varenie môže byť zábava a nemusí byť drahé. Týždenne prináša zákazníkom niekoľko nových receptov, ktorých je na webovej stránke projektu dostupných viac ako 1250. Lidl vydal štyri kuchárske knihy v niekoľko stotisícovom náklade. Od roku 2006 ponúka Lidl svojim zákazníkom obľúbené tematické týždne, ktorých má aktuálne 26.

Či už ide o varenie alebo ponuku oblečenia, Lidl sa snaží spájať s tými najlepšími a prinášať tak zákazníkom skutočnú pridanú hodnotu. V posledných rokoch takto spolupracoval s Heidi Klum, Paris Hilton, Britney Spears, Christinou Aguilera, Veronikou Velez-Zuzlovou, Adrianou Polákovu, Veronikou Bušovou, Marekom Vašutom, Romanom Paulusom, Marcelom Ihnačákom či Martinom „Pycom“ Rauschom. V októbri Lidl na Slovensku spustí online predaj spotrebného tovaru a do konca obchodného roka ako jedna z prvých Lidl krajín aj jedinečný online vernostný program Lidl Plus.

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu