Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

O internete vecí už bolo napísaného a povedaného toľko, až sa nám pomaly v tom všetkom strácajú samotné výhody tejto technologickej revolúcie. Vlastne, čo z toho sa týka mňa?

Rok 2016 priniesol množstvo noviniek v oblasti IoT. Vzniklo niekoľko výnimočných personalizovaných aplikácií, ktoré nám majú uľahčiť život a nechať nás užívať si výdobytky moderných technológií. Je zrejmé, že v tomto roku uvidíme takýchto príkladov omnoho viac, pretože internet vecí sa čoraz viac stáva internetom mňa.

Vďaka rastúcej obľube mobilných resp. nositeľných technologických zariadení si ich používatelia postupne začnú vytvárať vlastné inteligentné ekosystémy, špeciálne prispôsobené ich vkusu, zvykom a životnému štýlu. To platí najmä pre post-miléniovú generáciu – tzv. generáciu Z. S jej dospievaním sa menia aj očakávania, ktoré sa čoraz viac sústreďujú na inteligentné platformy umožňujúce robiť veci podľa seba, ich vlastným štýlom. Táto požiadavka sa nezdá až takou prehnanou, keďže technológiu reagujúcu na individuálne potreby používateľov už dnes poznáme. Spoločnosť Cisco predpovedá, že do roku 2020 bude internetovo pripojených až 50 miliárd (áno, miliárd!) zariadení, z ktorých 40 % pripadne práve spotrebiteľom z generácie Z.

Dôsledky

Čo to ale znamená pre značky a firmy? V prvom rade to posilňuje fakt, že značky musia pristúpiť k čiastočnej kontrole nad svojimi zákazníkmi, čo im umožní s nimi priamo komunikovať o spôsobe ich výberu. Predtým, než k tomu dôjde, si ale značky budú musieť osvojiť nové technológie v oveľa väčšej miere, ako tomu bolo doteraz a využívať údaje nazhromaždené armádou tzv. botov. Tie im pomôžu lepšie pochopiť svoju cieľovú skupinu a ich preferencie. Spotrebitelia tak zároveň získajú nové a rozmanité spôsoby prístupu k nim.

Privítajte umelú inteligenciu

Prevratných noviniek je však ďaleko viac než len už spomínané – praktické a vysoko personalizované používanie internetu vecí. Komunikační experti zo spoločnosti Grayling sa nedávno v jednom zo svojich blogov vyjadrili k téme rastúceho významu umelej inteligencie (AI, z angl. Artificial Intelligence). Táto technológia (ktorá je dnes už realitou) bude čoraz viac využívaná na spravovanie rôznych aspektov nášho života – či už pôjde o pracovné stretnutia, nakupovanie alebo cestovanie. Podľa spoločnosti Gartner viac ako 2 miliardy amerických dolárov utratia spotrebitelia v roku 2017 pri online nakupovaní práve s pomocou mobilných digitálnych asistentov.

Preto napr. obchodníci, značky, cestovné kancelárie – v podstate organizácie všetkých druhov – musia pochopiť rýchlo sa meniace správanie spotrebiteľov a zaistiť svoju plnú technologickú vybavenosť, aby boli schopní maximálne využiť túto príležitosť.

Potenciál využitia umelej inteligencie je obrovský a poskytuje veľké príležitosti, ale tiež riziko pre tých, ktorí nebudú vedieť udržať krok a zaostanú.

#7for17 (alebo 7 trendov pre rok 2017):

#1 Ja, moje ja a AI
Hranice v prístupe k jednotlivcom sa posunuli. Produkty a služby sú vytvárané na mieru individuálnym potrebám ľudí tak, aby s nimi boli v neustálom kontakte. Pozornosť sa sústreďuje na generáciu Z, ktorá sa formuje v dobe náročných inteligentných platforiem a osobných asistentov, ktorí im splnia všetky želania – rýchlo a bez obmedzení.
Pozn.: AI = Artificial Intelligence – umelá inteligencia

#2 Živé a nezostrihané
Mladé publikum dnes potrebuje mať neustály prehľad o aktuálnom a autentickom dianí vysielanom v reálnom čase. Práve tu vznikol nový priestor, kde môžu značky osloviť svojich potenciálnych zákazníkov. Vlastníci médií a vydavateľstvá našli nový zdroj príjmov v živých blogoch, streamingových platformách a na sociálnych sieťach. 

#3 Faktor neistoty
V snahe zorientovať sa v množstve informácií a vplyvov neustále atakujúcich rozhodovacie procesy v týchto neistých časoch, sa spotrebitelia spoliehajú na úsudok a názory uznávaných biznis lídrov. Spoločnosti, ktoré si nevšimli tento trend sa skôr či neskôr vystavujú riziku. Vyhrávajú tí, ktorí majú vo vedení vizionárov schopných inšpirovať a presvedčiť spotrebiteľov vlastnými skúsenosťami. Tým získajú obrovskú.  konkurenčnú výhodu.

#4 Nové talenty
Komunikačné plány dnes musia počítať s novou primárnou cieľovou skupinou, ktorú tvoria tzv. komunitné celebrity – po väčšine šikovní mladí ľudia, ktorí využívajú internet na prezentáciu seba, svojich postojov, talentu či zručností. Ich vplyv na sociálnych sieťach je nespochybniteľný, čo sa premietlo aj do marketingových rozpočtov. Vznikli silné obchodné partnerstvá medzi marketérmi a vlastníkmi sociálnych sietí. Najúspešnejší a najsledovanejší influenceri si získavajú pozornosť firiem a stávajú sa efektívnym nástrojom na komunikáciu  značiek.

#5 Objavovanie nových území
V túžbe po úspechu v preplnenom priestore internetu hľadajú marketéri stále nové bojové polia – v ideálnom prípade nikým neobjavené miesta. Neexistujú limity – internet je zatiaľ ešte stále plný príležitostí, od AirBnb až po Kickstarter – tam všade dokáže preniknúť neviditeľná ruka marketingu, samozrejme pokiaľ to znesie obsah.

#6 Hybridná realita
Technológie prenikajú čoraz viac do našich životov, hranice medzi digitálnym a fyzickým sa postupne stierajú. Realita v našom doterajšom ponímaní stráca význam, ľudia s radosťou využívajú ponúkané možnosti a žijú v dvoch paralelných svetoch – v tom virtuálnom žijú život bez obmedzení a hľadajú únik z toho skutočného.

#7 Nové spojenectvá
Riešenie tých najpálčivejších svetových problémov si vyžaduje spojenectvo viacerých strán. Do popredia sa dostávajú partnerstvá viacerých zainteresovaných subjektov (MSP – multi-stakeholder partnership), ktoré spojili sily pre dosiahnutie spoločného cieľa. V tomto zohráva významnú úlohu úroveň know-how a dostupné zdroje, ktoré sú ochotné korporácie vložiť do riešenia.

Značky: