Najnovší prieskum spoločnosti Mastercard odhaľuje znepokojivý trend: každý štvrtý malý alebo stredný podnik na Slovensku už bol terčom kybernetického útoku alebo podvodu.[1] Viac ako desatina kvôli tomu prišla o peniaze, ďalší o zákazníkov. Európske centrum kybernetickej odolnosti (ECRC) spoločnosti Mastercard oslavuje rok od svojho otvorenia a posilňuje svoju úlohu v ochrane európskeho digitálneho ekosystému.
Čím prepracovanejšie sú pokusy o digitálne podvody, tým naliehavejšie musia najmä majitelia malých firiem a drobní podnikatelia riešiť potrebu stále náročnejšej ochrany vlastného podnikania pred rastúcimi kybernetickými hrozbami. Prieskum spoločnosti Mastercard ukázal, že 25 percent slovenských podnikateľov sa už stalo cieľom podvodu, 11 percent prišlo o peniaze a 12 percent o zákazníkov. Viac ako tretina pozná iného podnikateľa, ktorého firma sa stala obeťou kyberpodvodníkov.
5 z 10 majiteľov firiem si pritom nie sú istí, ako sa správne pred kyberútokmi chrániť a existuje naliehavá potreba zodpovedajúcej osvety: 74 percent podnikateľov uvádza, že otázkam kyberbezpečnosti potrebujú lepšie porozumieť. Kvôli rizikám podvodov sú podnikatelia tiež veľmi opatrní ohľadom rozširovania svojich obchodných činností. 8 z 10 uviedlo, že kvôli riziku podvodu váhajú s rozširovaním svojej firmy. Okrem toho sa 29 percent podnikateľov obáva, že pokiaľ by bola ich firma napadnutá, museli by jej činnosť ukončiť.
„Podnikatelia musia na narastajúce hrozby digitálnych podvodov a kyberútokov reagovať a aktívne svoje podnikanie chrániť. Naša štúdia podčiarkuje kritickú potrebu lepšej osvety a vzdelávania, silnejších bezpečnostných opatrení a širšej spolupráce medzi odbormi, aby sme dokázali podnikateľom pomôcť lepšie sa chrániť. V spoločnosti Mastercard si veľmi dobre uvedomujeme, že drobní podnikatelia sú chrbticou ekonomiky a že ich odolnosť je nevyhnutným predpokladom rastu a inovácií. Preto im poskytujeme nástroje a ochranu, ktoré potrebujú na to, aby v stále náročnejšom a komplikovanejšom digitálnom prostredí dokázali prosperovať,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
Európske centrum kybernetickej odolnosti oslavuje prvý rok
Mastercard sa dlhodobo zameriava na posilňovanie bezpečnosti digitálnej ekonomiky. Kľúčovú úlohu v tom zohráva Európske centrum kybernetickej odolnosti (ECRC) so sídlom v belgickom Waterloo, ktoré aktuálne oslavuje rok od otvorenia. Od začiatku roku 2024 poskytuje podporu inštitúciám, firmám i spotrebiteľom naprieč Európou. Tímy odborníkov tu pomáhajú s technickou obnovou, krízovým riadením i zdieľaním informácií o aktuálnych hrozbách. Centrum spolupracuje s Europolom, Interpolom, ECRB, FS-ISAC a ďalšími inštitúciami naprieč Európou.
Praktické nástroje pre slovenských podnikateľov
Zatiaľ čo kyberzločinci rozvíjajú svoje praktiky, spoločnosť Mastercard pokračuje v podpore malých a stredných podnikov prostredníctvom svojich moderných bezpečnostných riešení a osvety. Majitelia drobných firiem sa vďaka tomu môžu sústrediť na to, čo robia najlepšie: poskytovaniu služieb svojim zákazníkom. Spoločnosť Mastercard tak napríklad upravila svoj skener zraniteľností RiskRecon pre potreby malých firiem v podobe služby My Cyber Risk. Tá umožňuje identifikovať, prioritizovať a riešiť kybernetické hrozby, ktoré ich ohrozujú v online prostredí. Služba ID Theft Protection zase umožňuje sledovanie, varovanie a riešenie prípadov krádeží identity. A Mastercard Trust Center je platforma, ktorá drobným podnikateľom poskytuje prístup k výsledkom prieskumov a k ďalším zdrojom a nástrojom spolupráce. Spoločnosť Mastercard svoje činnosti v oblasti kyberbezpečnosti ďalej rozširuje uzatváraním nových partnerstiev. Riešenie CyberMonks a spolupráca s VikingCloud umožňuje spoločnosti Mastercard poskytovať firmám všetkých veľkostí trhovisko, na ktorom ľahko nájdu a jednoducho uplatnia riešenia digitálnej bezpečnosti a riadenia rizík presne podľa svojich potrieb.
[1] Prieskum k štúdii zadanej spoločnosťou Mastercard uskutočnila nezávislá prieskumná agentúra Opinium v období medzi 16. decembrom 2024 a 3. januárom 2025 prostredníctvom kvantitatívneho online dopytovania v 18 európskych krajinách. Do prieskumu bolo zahrnutých 1 830 zakladateľov malých a stredných podnikov starších ako 18 rokov, ktorí založili firmy do 250 zamestnancov. Prieskum prebehol v nasledujúcich krajinách: Belgicko, ČR, Dánsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Nemecko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Grécko, Slovensko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Veľká Británia.