Mazda 3 Skyactiv-D: Japonský príbeh pokračuje (časť.2)

0

V prvej časti sme vás zoznámili s elegantnou Mazdou 3 sedan vo verzii Skyactiv-G. Teraz vás zoznámime s jej atraktívnejším a miestami kontroverzným klonom.

Áno, uhádli ste, je to Mazda 3 v karosárskej verzii hatchback, ktorú ženie vpred extra úsporný naftový 4-valec s výkonom 116 koní. Ale pekne poporiadku, táto verzia vyvoláva už od jej predstavenia v ľuďoch rôzne pocity – zmiešané. To ja dané najmä extra širokým „C“ stĺpikom, ktorým japonskí dizajnéri dávajú jasne najavo, že sa neboja experimentovať a idú vlastnou cestou. Super, keby to tak robili všetky automobilky, tak by sme mali na cestách hneď väčšiu diverzitu. Testovaný model pôsobí športovejšie ako sedan a klasická tmavo červená metalíza (Soul Red) s čiernymi lesklými doplnkami jej brutálne sedí :).

Mazda 3 Hatchback

Mazda 3 Hatchback

Prednej časti dominuje mohutná maska chladiča s čiernym lemom, ktorý zachádza až po úzke predné LED svetlomety. Toto je proste dizajn, na ktorý sa dá pozerať roky. Krásne spracovanie. Okrem toho tieto LED svetlá aj výborne svietia, no neponúkajú rozšírené adaptívne možnosti ako v prípade testovaného sedanu. Optickým a čisto subjektívnym nedostatkom je denné svietenie, ktoré majú v tomto prípade na starosti obyčajné žiarovky. Odporúčame obetovať „pár sto eur“ a priplatiť si za najvyššiu možnú variantu LED svetiel. Táto verzia bola celkovo slabšie vybavená, ale to jej na atraktivite neuberá.

Posuňme sa ďalej – pri pohľade z profilu vám na 100% okamžite padne do oka objemný „C“ stĺpik, ktorý je pre toto auto špecifikom. Ostatné línie sú veľmi čisté a pekne zapracované – ceníme aj zvažujúcu sa strechu s decentným predĺžením v kontrastnej farbe. Zadnej časti dominuje mohutnejší nárazník + elegantné LED svetlomety a v dobe fejkových výfukov oceňujeme aj priznané koncovky výfukového potrubia – sú dve, majú chróm a celé to vyzerá „tiptop“.

Mazda 3 Hatchback

Mazda 3 Hatchback

Menej parády zažijete v interiéri (oproti sedanu „v plnke“), ktorý je trošku chudobnejší, ale na danú triedu stále nadštandardne vypracovaný. V tomto má Mazda vždy trošku navrch. Sedadlá sú látkové, dobre vyhotovené a aj počas dlhších ciest relatívne komfortné, no všimol som si jednu dôležitú zmenu – v tomto modely som si nevedel nájsť ideálnu pozíciu za volantom ako v prípade sedanu. Pochopiteľne to nebolo látkou, ale konštrukčným prevedením. Posed bol v zásade fajn, ale nie tak dobrý ako v sedane. Mám 2-metre, takže táto kategória je pomerne špecifikom, väčšiny ľudí sa to netýka :). Cením však široký stredový tunel, perfektnú lakťovú opierku a intuitívne rozloženie ovládacích prvkov.

Komplexný systém ovládania komfortných funkcií (panel klimatizácie) a nastavení vozidla mi je veľmi sympatický. Klasikou je atraktívny kožený/multifunkčný volant, s ktorým sa výborne pracuje. V strede palubnej dosky je 8,8“ nedotykový LCD displej, ktorý je nerušivo zakomponovaný – tomuto displeju sekunduje prehľadný hybridný prístrojový panel (digitálno–analógový) + projekčný head-up displej. Ovládanie multimédií je klasikou, ktorá ma veľmi baví (potenciometer na hlasitosť v stredovej konzole je strašne návykový). Samozrejmosťou je zopár odkladacích priestorov a z komfortných prvkov poteší okrem 2-zónovej klimatizácie aj vyhrievanie predných sedadiel, ale aj volantu. Bezkľúčový štart s vstup do auta je samozrejmosťou.

„Opakovanie je matka múdrosti, takže ešte raz – Mazda vsadila na vyššiu bezpečnosť v kombinácii s novým spôsobom ovládania informačno-multimediálneho systému. Za displejom sa netreba načahovať, čo často uberá na pozornosti vodiča, všetko ovládate multifunkčným ovládačom v stredovej konzole (podobne ako v BMW). Po pár dňoch zabudnete na potrebu ťukať do displeja, ktorý zostane stále čistý Pár dní praxe a toto ovládanie sa vám dostane pod kožu.“

Zadní pasažieri majú relatívne prijateľný priestor, no ak sú vyšší ako 170 cm, tak budú pociťovať vplyv dizajnu na komfort – smerom dozadu sa strecha síce pekne zvažuje, ale na komfort to má zlý vplyv. Deti a nižší pasažieri budú v pohode – pre kolená a chodidlá je miesta dostatok. Sám za seba si sadnúť nedokážem (bez predošlej rozcvičky), ale ak by šoféroval niekto útly, tak to dám :). Sedadlá sú pohodlné, sedák prijateľne dlhý, no chýba centrálny výduch ventilácie, čo je škoda.

Aj zadní pasažieri si zaslúžia komfort – aspoň v tomto meradle. Inak nemáme čo vyčítať – áno, prítomné sú aj ISOfix kotviace body na krajných pozíciách a všetky 4 okná sú elektrické. Touto informáciou preskočíme rovno do batožinového priestoru, ktorý má základný objem 334 litrov, čo je menej ako v prípade sedanu, ale nakladací otvor je väčší a praktickejší. Po sklopení zadných operadiel získate až 1019 litrový priestor, takže niečo predsa len odveziete. V základom rozložení sa mi tam pohodovo vošiel kočík a niekoľko nákupných tašiek.

Najviditeľnejšie prvky by sme mali, teraz tie najpodstatnejšie – pohonná jednotka a jazdné vlastnosti

Testovaný model hnal vpred atmosférický naftový 4-valec s objemom 1.8-litra, ktorý ponúka výkon 85 kW (116ps) a max. krútiaci moment 270 Nm. Všetok výkon je prostredníctvom výbornej 6-stupňovej manuálnej prevodovky posielaný výhradne na predné kolesá. Toto je veľmi dobrá kombinácia a hlavne 4-valec, ktorý je kultivovaný, má príjemný prejav a krásnu spotrebu. Naftová verzia má o 6 koní menej ako benzínový sedan s automatom, ktorý sa nám zdal trošku zivší – to najmä kvôli tomu, že sme ho hnali viac do otáčok, čo má jednoznačne rád. Naftový agregát je pokojnejší a evokuje v nás zameranie na ekonomickú prevádzku. To ale neznamená, že je lenivý – výkon je prijateľný a dynamika predbiehania schopná.

Mazda 3 Hatchback

Mazda 3 Hatchback

Opäť jedno z tých áut, ktoré ocení najmä pokojnejší šofér, zameraný na komfort a ekonomiku prevádzky. Výkonovo poddimenzovaný naftový agregát v kombinácii s manuálnou prevodovkou je zárukou extra nízkej spotreby. V našom teste to bolo v rámci mesta okolo 6,1 l/100km, ale to sme sa veľmi snažili – aby bola taká vysoká :). Priemer sa počas testu pohyboval hlboko pod úrovňou 5,5 l/100km, čo je skvelá hodnota. Mazdičke nevadí mesto, okresné cesty ani diaľnica, takže stačí vyraziť a hltať kilometre s minimálnymi nákladmi na palivo.

A nepoteší vás iba to, ale aj dobré odhlučnenie kabíny a už klasicky excelentný podvozok, ktorý by zniesol podstatne viac výkonu. Veľmi dobre si vie poradiť so zlými cestami, pričom efektívne filtruje prevažnú väčšinu nerovností bez akéhokoľvek diskomfortu. Ak budete ťahať motor do vyšších otáčok, tak sa s ním dá pekne vletieť do zákrut, ktoré podvozok zhltne bez extra nedotáčavosti – pekne popredku, akurát akčný výjazd si treba odmyslieť, tam chýba výkon. Ale nevadí, toto je o inom a ako celok nám dáva táto kombinácia zmysel – pohodlie, životnosť, ekonomika prevádzky, ale aj krásny dizajn karosérie so športovým nádychom. Chcelo by to nejakú MPS verziu :), čo poviete? Ešte dodajme, že v kombinácii s manuálnou prevodovkou oceňujeme aj prítomnosť funkcie autohold.

Chudobnejšia, ale stále bezpečná  

Tento model je síce menej vybavený ako sedan vo „fulke“, ale to vôbec nevadí – stále ponúka dostatok asistenčných systémov a komfortných prvkov, ktoré reálne využijete. Samozrejmosťou je sledovanie okolia pred vozidlom s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie mŕtvych uhlov, parkovací asistent pozostávajúci z viacerých PDC senzorov v okolí auto a zadnej kamery, ako aj adaptívny tempomat a sledovanie jazdných pruhov. Chýbať nesmie ani čítanie dopravných značiek a spomenúť treba aj v danej kategórii výborne spracovaný projekčný head-up displej.

Multimediálny systém je dobre fungujúcou klasikou, ktorú sme už opisovali – TU, no spomenúť musíme, že aj v tomto prípade je prítomná podpora aplikácií tretích strán – Apple Car Play a Android auto. Na centrálnom displeji vyzerá Apple Car Play veľmi pekne, pričom je graficky plne prispôsobené. Táto funkcia ponúka všetky prvky, ktoré potrebujeme v každodennom živote na cestách – odporúčame používať. O zvukový zážitok sa stará no-name audio systém s pohodovým vyvážením, takže nám extra BOSE systém nechýbal – aj keď tam, samozrejme, rozdiel je. Záleží na náročnosti používateľa.

Mazda 3 Hatchback

Mazda 3 Hatchback

Dvomi vetami: Mazda 3 aktuálnej generácie s atmosférickým motorom má stále čo povedať – okrem toho, že ponúka japonskú kvalitu a podarený dizajn je veľmi pôsobivá aj po šoférskej stránke. V tomto prípade sa vám odvďačí skvelou spotrebou a veľmi zaujímavou obstarávacou cenou.

Základná technická špecifikácia: Mazda 3 Skyactiv-D Hatchback

  • Motor: 1759 cm3 / 4-valec / 85 kW / 270 Nm
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka – 4460 mm / šírka – 1795 mm / výška – 1435 mm / rázvor – 2725 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1304 kg
  • Objem batožinového priestoru: 334 l / 1019 l (režim 2 sedadiel)
  • Objem palivovej nádrže: 51 Litrov
  • Maximálna rýchlosť:  199 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h:  10,3 sekundy
  • Nárazové testy EuroNCAP: 5 hviezdičiek

Automobil do testu zapožičala spoločnosťMazda Slovensko

Cena testovaného modelu: 24 065 Eur

Prečítajte si aj:

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D: Podľa výrobcu ide o dokonalé rodinné SUV, podľa nás od toho nemá ďaleko

Značky:

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>