V znamení pohybu, komfortu a bezpečnosti. Aj tak by mohla začať definícia malého mestského SUV, ktoré ihneď zaujme dizajnom a v prípade testovaného modelu aj výraznou farbou – Soul Red Crystal.

Mazda CX-3 je precízne spracovaná a pôsobí relatívne robustným dojmom, ale nie všetko je tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Tento model totiž nadväzuje na malú dvojku (Mazda 2), ktorá je trošku nafúknutá, zvýšená a nepochybne zaujímavejšia. Poďme sa na ňu pozrieť detailnejšie!

Dizajn a vnútorný priestor

Spracovanie zovňajšku nadväzuje na aktuálny dizajnový jazyk automobilky, o tom niet pochýb. Ako prvá mi padla do oka predná časť. Dlhá kapota a výrazná maska má svoje čaro, ktoré funguje. Pri pohľade z profilu je predok takmer kolmý, čo vyzerá veľmi dobre. Výrazná maska chladiča dostala horizontálne lišty, ktoré prerušuje iba logo výrobcu. Jej spodnú časť lemuje masívna chrómová lišta, ktorá vizuálne prechádza až do svetlometov. Tým nechýba denné LED svietenie a dokonca sú adaptívne. O tom však neskôr.

Rozmery: dĺžka – 4275 / šírka – 1765 / výška – 1535 / rázvor – 2570 

Do očí bije aj efektná „vlna“ alebo prelis karosérie, ktorý začína pri maske a elegantne prechádza až ku zadnému blatníku. Pôsobí ako kopcovitý element na ktorý nadväzuje zostatok karosérie. Takýto dizajn mi je po chuti a v spojení s uhladenou zadnou časťou s delenými LED svetlometmi to vytvára celok, ktorý je zaujímavý.

Dobrý dojem dotvárajú kontrastné prvky v čiernej lesklej farbe a spodok karosérie, vrátane blatníkov, ktorý je lemovaný plastovými lištami s chrómovými detailmi. Toto nie je prvok, ktorý má zapôsobiť, má byť hlavne praktický, keďže ide o SUV a s CX-3 sa môžete ocitnúť aj v teréne. Aj keď je to menej pravdepodobné, nakoľko dnešné SUV sú skôr „výstavnými kusmi“ v mestách a do terénu sa väčšina z nich nedostane, čo je škoda. Ich majitelia by boli prekvapení, čo všetko ich „nákupná taška“ dokáže.

Zovňajšok je fajn, ale najviac času budete tráviť vo vnútri. Interiér testovaného modelu je kombináciou kože, semišu, plastu a na niektorých prvkoch sa objavuje imitácia karbónu. Vyhotovenie je výborné, akurát niektoré imitácie prémiových materiálov by som vynechal. Malú výčitku mám k stredovému výduchu ventilácie, ktorý mi zo začiatku pripadal ako pokazený, no nebol, on sa iba tak tvári. Nemohol byť rovnaký, ako zvyšné tri?

Predné sedadlá sú komfortné, majú dobrý tvar a jemné bočné vedenie. Aj počas dlhších jázd som sa cítil relatívne komfortne, ale nie je to úplne môj svet. Menšie postavy sa tu budú cítiť lepšie. Šoférove sedadlo má elektrické ovládanie a pamäť na dve polohy. Spolujazdec túto vymoženosť nemá a nastavenie druhého sedadla je výlučne manuálne. Koža na sedadlách je z časti perforovaná, čo oceníte najmä v letných mesiacoch. Samozrejmosťou je vyhrievanie predných sedadiel.

Palubovka je taktiež dobre spracovaná (až na ten výduch) a ovládacie prvky sú z časti orientované na vodiča. Všetko je na dosah ruky, a to je podstatné. V strede palubnej dosky nechýba vystupujúci LCD displej informačno-multimediálneho systému. Samozrejmosťou je širší a celkom vysoký stredový tunel, ktorý končí za prednými sedadlami. Škoda, že nie je ukončený výduchom ventilácie, čo by zadní pasažieri určite ocenili. Súčasťou stredového tunela je aj lakťová opierka.

Zadné sedadlá ponúkajú podobný komfort ako tie predné, akurát je okolo nich podstatne menej životného priestoru. Sú príjemne mäkké, posed je hlboký, ale pre rozmernejšie postavy to nebude ideál. Stredné postavy sa tu cítia fajn a deti sú úplne bez problémov. Prítomná je aj lakťová opierka s držiakmi na nápoje, a tiež ISO Fix kotviace body na krajných pozíciách. Operadlá v druhom rade sú sklápateľné a delené v pomere 60:40. Batožinový priestor má v základe objem 287 l (po plato). Po sklopení operadiel je to viac ako trojnásobok. Ale viete ako sa hovorí, lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť alebo čítať. Ak vás CX-3 zaujíma, treba ísť do showroomu, sadnúť si do nej a všetko vyskúšať :).

Benzínový motor neprekvapí, ale ani neurazí  

Testovaný model poháňa 2-litrový benzínový 4-valec – Skyactiv-G. Ide o atmosférický motor, ktorý má výkon 110 kW (150 ps) a max. krútiaci moment 206 Nm. Motor pracuje v súčinnosti so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Tá má bezproblémový chod, ale update by určite potrebovala. Výkon motora je z pohľadu konkurencie nízky, ale zato má celkom prijateľnú spotrebu a časom by sa jeho poddimenzovanie mohlo prejaviť aj na dlhšej životnosti. Z pohľadu bežnej prevádzky mi nechýbalo nič, výkonu je tak akurát, ale na bláznenie to určite nie je. Trošku mi vadili dlhšie reakcie na akcelerátor, čo sa však mierne upravilo v režime Sport, čo je jediný dostupný režim, ktorý mení charakter prevodovky. Ten som najčastejšie využíval pri výjazdoch z horších križovatiek a počas predbiehania.

„2-litrový benzínový motor je v tejto kategórii raritou a žiadny konkurent CX-3 vám motor s týmto obsahom neponúkne.“

Od prvého dňa som si všímal studené štarty, počas ktorých bolo auto viac hlučné. Otáčky stúpli výrazne nad 1000 rpm a celé to trvalo približne 30 sekúnd. Neviem aký to má význam, ale cítil som sa ako za starých čias – „sytič a ideš“. Po pár sekundách však nastalo relatívne ticho, ale iba na chvíľu. Pod záťažou je motor dosť hlučný a odhlučnenie nie je úplne dokonalé. Pochopiteľne, počuť to najmä vo vyšších otáčkach. V porovnaní s vlajkovou loďou, Mazdou 6, ide o podstatný rozdiel. Na tomto by mala Mazda zapracovať. Okrem hlučnejšieho motora je znateľne počuť aj aerodynamický odpor, a to najmä od veľkých spätných zrkadiel. Tie mi však kvôli ich veľkosti vyhovovali, nakoľko ponúkajú výborný prehľad okolo auta.

Nezabúdam ani na spotrebu, ktorá pri tomto obsahu v kombinácii s benzínom vyvoláva množstvo otázok. Nie, nie je vysoká. Podľa mňa je prijateľná a ak jazdíte viac krátke trasy, tak nie je nad čím rozmýšľať. Počas testu sa spotreba pohybovala v rozmedzí od 7 do 8 litrov/100 km. 8 l mesto, 7,6 l diaľnica a niečo málo nad 7 l kombinovaná. Ak budete veľmi chcieť, dá sa zísť aj pod 7 l/100km.

Podvozok a pohon všetkých kolies – AWD

Podvozku ťažko niečo vyčítať, v tomto smere ma CX-3 potešila. Podvozok je výborne nastavený, dá sa sním jazdiť relatívne športovo a v zákrutách pekne drží stopu. Zato samozrejme vďačí aj inteligentnému pohonu všetkých kolies. Podstatou je však to, že výborne filtruje všetky nerovnosti a je komfortný, čo som ocenil najviac. Ku komfortu prispeli aj disky normálnej veľkosti, na ktorých je „kus gumy“ (215/50/R18).

K podvozku nepochybne prislúcha pohon všetkých kolies, ktorý pochádza z modelu CX-5, ale tu je o pár detailov ochudobnený. To však nevadí, osobne si myslím, že CX-3 sa dostane do terénu iba zriedka, ak vôbec. A ak tam už bude, určite niečo prejde. Vyskúšal som a bežné terénne podmienky, horšie poľné cesty a podobné prejazdy zvláda bezproblémov. 4-kolku oceníte najmä v zime, kedy bude jazda na snehu a klzkom povrchu o niečo bezpečnejšia. Systém pohonu všetkých kolies je inteligentný a elektronika vie posielať krútiaci moment na tie kolesá, ktoré to potrebujú (vektorovanie krútiaceho momentu). Primárne je preferovaný pohon predných kolies.

„i-ACTIV AWD zabezpečuje dokonalú stopu vďaka 27 senzorom a signálom, ktoré kontrolujú stav vozovky 200-krát za sekundu.“

Systém neustále vyhodnocuje aktuálne podmienky a podľa toho preposiela krútiaci moment na jednotlivé kolesá. Do úvahy berie natočenie kolies, náklony, zaťaženie vozidla, ale aj aktiváciu stieračov, podľa ktorých vie vyhodnotiť, že bude klzko a pod. Ak by som si vyberal novú CX-3, tak určite s pohonom všetkých kolies. Viete prečo? Pre istotu! Ak sú vaše cesty nevyspytateľné, ako tie moje, tak sa zato oplatí priplatiť.

LED svetlomety

Okrem smeroviek, zadných hmloviek a osvetleniu EVČ patrí celá svetelná technika LEDkám. K dizajnu a funkčnosti tejto svetelnej techniky nemám žiadne výhrady. Práve naopak, prekvapením boli predné adaptívne LED svetlomety, ktoré pracovali nad očakávania. Nechýba im automatické prepínanie režimu diaľkové/tlmené a dokonca dokážu celkom dobre tieňovať ostatné autá v premávke, pričom sa vám vždy snažia poskytnúť čo najviac svetla. Funguje to dobre a v tejto kategórii to nie je úplne bežné. Svietivosť je výborná, dosah skôr priemerný.

Komfort, multimédiá a asistenčné systémy

 Z pohľadu komfortných prvkov je Mazda CX-3 dobre vybavená, ale zopár výhrad by som predsa len mal. Za praktické považujem ovládanie 1-zónovej automatickej klimatizácie veľkými otočnými ovládačmi, ako aj dobré usporiadanie zostatku ovládacích prvkov. Všetko je prehľadné a tak to má byť. Nad panelom klimatizácie sa nachádza ovládanie vyhrievania sedadiel a dokonca aj volantu. Tieto prvky výbavy v zime určite oceníte.

Samozrejmosťou je bezkľúčový prístup a štartovanie. Ak od auta odchádzate, nepotrebujete vykonať žiadnu akciu, pípne a samo sa zatvorí. Toto je výborné (rovnaký systém používa aj Renault Scenic – recenziu nájdete > TU). Komfortu sa týkajú aj prvky, ku ktorým mám výhrady – tlačidlá ovládania okien nie sú podsvietené, iba jedno, čo je v noci dosť nepraktické, chýba aj automatické doťahovanie zostatku okien. Taktiež tlačidlo na prepínanie funkcie sklápania spätných zrkadiel je zle umiestnené, nepodsvietené a často som ho nechtiac potlačil a sklopil spätné zrkadlá. Posledným prvkom, ktorý mi subjektívne prekážal, je malý digitálny rýchlomer. Prístrojovej doske dominuje otáčkomer, čo je síce efektné, ale rýchlosť je tiež dôležitá. Všetky potrebné údaje vidieť aj na HUD displeji, ale predsa mi to prekážalo.

O technologickú a multimediálnu časť sa stará systém MZD Connect. Všetky nastavenia sa riešia cez dotykový LCD displej v strede palubnej dosky. Okrem dotykového ovládania je možné využívať aj ovládanie kruhovým ovládačom v stredovej konzole. Tento systém ovládania je veľmi podobný tomu z BMW. Okolo kruhového ovládača je viacero tlačidiel na rýchly prístup k najpoužívanejším funkciám a hneď vedľa nich malý potenciometer na ovládanie hlasitosti multimédií, po jeho zatlačení sa všetko stíši. Tento systém je praktický.

Okrem toho sa v stredovej konzole nachádza aj ovládač elektronickej parkovacej brzdy, ovládač funkcie Auto-Hold a volič automatickej prevodovky, vedľa ktorého je tlačidlo zmeny režimu vozidla na – Sport. V prípade funkcie Auto-Hold by som si prial, aby si systém moju predvoľbu pamätal. Pred každou jazdou treba túto funkciu aktivovať, čo nie je veľmi praktické.

Svoje zastúpenie tu majú aj asistenčné systémy. Základom je adaptívny tempomat a parkovacia kamera, ktorej sekundujú parkovacie PDC senzory vpredu i vzadu. Nechýba ani sledovanie dopravných značiek a asistent rozjazdu do kopca. K pokročilým systémom patrí sledovanie jazdných pruhov, sledovanie pozornosti šoféra, sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle, a tiež aktívne brzdenie v prípade núdze (sledovanie chodcov a vzdialenosti od ostatných vozidiel).

Na záver zostali multimédiá a konektivita, ktorá je skutočne bohatá. Tú bezdrôtovú zabezpečuje Bluetooth, ale aj možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu pre zvyšok posádky. Bežnú konektivitu zabezpečujú dva USB-A porty, 3,5 mm audio vstup, slot pre SD kartu (natívne vložená karta s mapovými podkladmi) a dokonca aj CD mechanika. Tá je skôr do počtu. Vpredu nechýba ani 12V zásuvka. Reprodukciu hudby má na starosti audio systém od spoločnosti BOSE. Prítomná je aj navigácia, ktorá funguje celkom dobre, ale nie v každej situácii mi vyhovovala (radšej by som ju vymenil za podporu aplikácií Apple CarPlay a Android Auto). S navigáciou získate aj bezplatné aktualizácie máp na prvé 3 roky. Systém MZD Connect podporuje aj menej známe aplikácie Stitcher a AHA, ktoré umožňujú prepojenie na určité sociálne siete alebo pomocou nich spustíte internetové rádio a pod.

Hodnotenie TOUCHIT 

Mazda CX-3 je nepochybne obľúbeným automobilom v danej kategórii, ktorý ponúka určitý nadštandard, ale musíte sa vysporiadať aj s tým, že je to Japonec a nie všetko funguje tak, ako by sme si predstavovali. Z pohľadu jazdných vlastností ide o výborné auto a v spojení so silným atmosférickým motorom a automatickou prevodovkou to môže byť pre určitú skupinu ľudí jasnou voľbou. Treba si ale uvedomiť, že CX-3 nie je tak veľká, ako pôsobí. Zvonka je to relatívne robustné auto, ale vo vnútri sa bude 4 členná posádka dospelých ľudí tlačiť. Deti a mladiství si na zadných sedadlách svoje miesto nájdu. Multimédiá a asistenčné systémy majú silné zastúpenie, ale osobne mi chýba podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Cena testovaného modelu: od 26 690  Eur

Prečítajte si aj:

Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4WD Style – Crossover, ktorý dáva zmysel (fotogaléria)

Značky: