Mazda vznikla v roku 1920 a prvým osobným automobilom tejto značky bol model R360 z roku 1960 a na základe týchto dvoch faktov sa Mazda rozhodla vyrobiť flotilu špeciálnych edícií s označením 100th Anniversary.

Mňa oslovil predovšetkým model CX-5, ktorý som mal možnosť už pár krát otestovať (v iných verziách, recenzie nájdete – TU) a považujem ho za výborné rodinné SUV, ktoré nielen dobre vyzerá, ale aj skvele jazdí a problém nemá ani v teréne. Výročný model na tom nie je inak, pričom sa ku všetkým pozitívam pridáva aj kus unikátnosti s označením 100th Anniversary.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Špecifikom tejto verzie nie sú iba výrazné dizajnové zmeny v interiéri, ale aj maximálna výbava, ktorá ulahodí úplne každému. V podstate som nenarazil na nič, čo by mi v tomto aute chýbalo (až na rezervné koleso, namiesto ktorého je subwoofer BOSE). Exteriér sa nijak obzvlášť nezmenil, iba pribudli označenia špeciálnej edície – 100 YEARS, ktoré sú dobre viditeľné.

Dizajn stále aktuálneho modelu je dobre známy už niekoľko rokov, pričom som ho už niekoľkokrát „rozobral na drobné“, no i tak musím pripomenúť, že je veľmi nadčasový, stále pôsobiví a hlavne sa odlišuje od hlavného prúdu zo západu. Ani v tomto teste sa môj pohľad nezmenil a ja môžem povedať iba to, že CX-5 je krásny kus auta.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Exteriéru a pod. sa teda príliš venovať nebudem, nakoľko som to robil už dvakrát (TU alebo TU), ale zameriam sa hlavne na detaily, ktoré sú výsadou tohto modelu. Nepochybne sa pozastavím aj pri motorizácii, nakoľko tento kúsok má pod kapotou 2.5-litrový benzínový 4-valec – atmosférický!

Ešte než prejdem ku konkrétnym detailom, tak musím spomenúť výborné LED svetlomety, ktoré vám zaručene spríjemnia každú večernú/nočnú cestu. Okrem automatického prepínania majú aj výborný dosah a svietivosť + disponujú dobre pracujúcou funkciou tieňovania. Samozrejmosťou sú aj LED hmlovky LED koncové svetlomety.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

To, že je táto verzia skutočne unikátna a odlišná zistíte ešte pred otvorením dverí – stačí sa cez bočné sklo pozrieť na hlavové opierky predných sedadiel, ktoré majú špeciálne a výrazné gravírovanie. Poďme dnu! Kožené sedadlá majú krásne vínovočervené prevedenie, sú elektricky ovládané, vyhrievané a klimatizované. Na prvý pohľad pôsobia trošku úzko, no sedí sa v nich výborne. Posed je tradične vyšší, výhľad z kabíny slušný a ja som sa ani po takmer 400 kilometrovom okruhu nesťažoval.

Výbornému posedu pridáva plusové body aj vyhrievaný/multifunkčný kožený volant, s ktorým sa dobre pracuje. Spracovanie interiéru? Ako vždy perfektné! Toto na Mazde veľmi cením, lebo takéto vypracovanie a materiálové prevedenie nájdete prevažne vo výrazne drahšej konkurencii. Špeciálna edícia to ešte znásobuje, nakoľko palubovku a výplne dverí v čiernej koži a malé detaily v bielej koži dopĺňa vínovočervená koža, ktorá je dominantou interiéru. Aby toho nebolo málo, tak aj velúrové koberčeky sú vínovočervené s logom 100th Anniversary.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Šofér má už tradične k dispozícii veľký širokouhlý dotykový displej v strede palubnej dosky (dotykový je iba keď auto stojí), hybridný prístrojový panel, ktorý je veľmi pekne spracovaný a ponúka všetky podstatné informácie o aute/jazde (prijal by som ešte informáciu o teplote oleja) a chýbať nesmie ani projekčný head-up displej. Ovládanie „infotejmentu“ je intuitívne a môžete využiť buď multifunkčný volant alebo kruhový ovládač a jemu prislúchajúce tlačidlá v stredovej konzole. Je to rýchle a reálne použiteľné ovládanie systému, pričom panel klimatizácie zostal verný fyzickým tlačidlám. Takto to má vyzerať!

V rámci palubného počítača v spolupráci s informačno-multimediálnym systémom sa nastavujú aj asistenčné systémy, ktoré sú zložené z proaktívneho sledovania okolia vozidla  s aktívnym brzdením v prípade núdze, sledovania mŕtvych uhlov s rozšírenou indikáciou, monitorovania opustenia jazdného pruhu so základným vedením vozidla v jazdnom pruhu a nechýba ani dobre fungujúci adaptívny tempomat so zrozumiteľným ovládaním na volante. Samozrejmosťou je čítanie dopravných značiek, resp. rýchlostných obmedzení a prítomné je aj sledovanie pozornosti šoféra.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Ak by sa nechcenou náhodou niečo stalo, tak určite príde vhod eCall systém na privolanie pomoci. Elementárnym prvkom v takto vybavenom aute je aj pokročilý parkovací asistent, ktorý zoskupuje viacero PDC senzorov a 4 kamery v okolí auta.

Prítomný je aj v mojom prípade prevažne vypnutý systém i-stop a naopak stále zapnutý Auto-Hold. Samozrejmosťou je aj plná konektivita a multimediálna výbava, takže nechýba viacero USB-A portov (vpredu i vzadu), 3,5mm audio konektor, Bluetooth a podpora rôznych aplikácií, medzi ktoré patrí hlavne Apple CarPlay a Android Auto.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Trošku som sa zacyklil v prednej časti, no ešte tu máme relatívne priestranný druhý rad, ktorý pôsobí rovnako prémiovo a ponúka všetky komfortné prvky pre pasažierov, ktorí sa tu cítia veľmi dobre. V prvom rade cením veľmi pohodlné sedenie, samostatný výduch ventilácie a širokú lakťovú opierku s držiakom na nápoje a integrovanými USB-A portami + ovládaním vyhrievania sedadiel. 

S prehľadom sa sem zmestia dve väčšie autosedačky + zostáva priestor na drobnosti. Ak vozíte dospelých, resp. odrastené deti, tak poteší dostatok priestoru na nohy, ale aj hlavu. CX-5 je jedno z mála bežných SUV, kde si aj ja dokážem relatívne pohodlne sadnúť v druhom rade – sám za seba.

Operadlá sú delené v pomere 40:20:40, čím sa dostávame do batožinového priestoru, ktorý má základný objem 506 litrov a po sklopení operadiel je to až 1620 L. To je dostatočná veľkosť pre bežné rodinné potreby, no nie každému to bude dostačovať. Na fotkách v galérii vidíte v kufri dva boxy v rozmere 60×40 + 60x25cm, pričom zostáva ešte nejaký priestor na iné veci, no napr. v porovnaní s Octaviou Scout Combi je to zásadný rozdiel (RECENZIU nájdete – TU). Ešte dodám, že veko batožinového priestoru je ovládané elektricky (rýchlosť otvárania by mohla byť lepšia).

Na cesty i necesty

Už v predošlých recenziách tohoto modelu som spomínal, že Mazda ma prekvapila pohonom všetkých kolies AWD, ktorý funguje veľmi pekne a precízne, pričom veľa nepremýšľa, ale reálne pracuje. V tomto prípade sa nič nezmenilo a ja CX-5 považujem za skutočné SUV, ktoré niečo dokáže (obul by som ju však do iných gúm). Rovnako je na tom aj podvozok, ktorý síce nie je adaptívny, ale zato perfektne nastavený a pripravený ako na ľahký terén, tak aj trošku bláznovstva na okresných cestách. A to nie je všetko, lebo okrem skvelej stability a slušnému odhlučneniu dokáže veľmi efektívne filtrovať drvivú väčšinu nerovností a nástrah slovenských ciest. Je to komplexné auto, ktorému ťažko niečo vyčítať.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Zmenou v rámci tohto testu je okrem špeciálneho prevedenia „100th Anniversary“ aj pohonná jednotka. Všetky predošlé testy som absolvoval s naftovými motormi (2.2 Skyactiv-D), no pod kapotou tohto modelu bol jednoduchý a spoľahlivý 2,5-litrový 4-valec s výkonom 143 kW (194ps) a maximálnym krútiacim momentom 258 Nm. Ide o benzínový atmosférický motor s technológiou odpájania 2-valcov (kvôli spotrebe a emisiám), ktorý nie je žiadnym šprintérom, no dostatok dynamiky mu nechýba.

Tento motor je kombinovaný so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pracuje v úplnej anonymite – na pokyny šoféra prostredníctvom akcelerátora reaguje veľmi promptne a v žiadnej situácii som nepostrehol výrazné zaváhania alebo nedostatky. K dispozícii je aj režim SPORT, ktorý mení hlavne nastavenie prevodovky, ktorá necháva motor vo vyšších otáčkach, ktoré sú na svižnú jazdu s atmosférickým motorom nutné.

Mazda CX-5 100th Anniversary
Mazda CX-5 100th Anniversary

Pretekár to nie je, no dynamická jazda po okresných cestách a pružnosť počas predbiehania mu vôbec nie je cudzia. Veľmi príjemná kombinácia, ktorú by som možno uprednostnil aj pred naftovým agregátom, čo nehovorím často. Prečo? Lebo ide o relatívne jednoduchý motor, ktorý ponúka primeranú dynamiku, príjemný zvukový prejav a hlave veľmi zaujímavú spotrebu.

S ohľadom na veľkosť, hmotnosť a tvar karosérie je priemerná spotreba na úrovni 8 až 8,5l/100km celkom fajn údaj, pričom sa dá jazdiť aj za menej – stačí menej tlačiť na pedál. Počas kľudných presunov po okresných cestách sa viete dostať aj na úroveň 6+ litrov. Max. rýchlosť je obmedzená na 195 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 9,2 sekundy. K plusovým bodom prispieva aj palivová nádrž s objemom 58 litrov.

Záverečné hodnotenie: Mazda CX-5 100th Anniversary

Ako v predošlých testoch, tak aj v tomto zredukujem hodnotenie na pár „slov“ a nebudem šetriť pozitívami, lebo toto auto je skutočne výborné a hlavne iné ako tie zo západu. Aj po niekoľkých rokoch má veľmi pôvabný/nadčasový dizajn a v tomto špeciálnom prevedení vás dostane aj krásnym interiérom s mnohými zmenami, ktoré ocení každý fanúšik tejto japonskej automobilky. Rovnako tak oceňujem aj pohon všetkých kolies, ktorý pracuje a zbytočne nerozmýšľa, čo od SUV jednoznačne vyžadujem. No a záverom je motor, ktorý by sa mal odvďačiť dlhou životnosťou bez zbytočných servisných nákladov (samozrejme, treba sa oň poctivo a pravidelne postarať), pričom ponúka prijateľnú dynamiku i spotrebu. Ak by mala CX-5 kufor väčší o 100 litrov, tak by som bol spokojný na 99% :).

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Základná cena testovanej verzie: od 39 900 eur

Fotogaléria

  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary
  • Mazda CX-5 100th Anniversary

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu