Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Po uvedení vozidla eActros 300/400 pre ťažkú distribučnú prepravu na trh v roku 2021 divízia Mercedes-Benz Trucks dôsledne presadzuje nielen zavádzanie ďalších akumulátorových elektrických modelov pre tento a nasledujúce roky, ale opiera sa o ešte väčšiu rozmanitosť a flexibilitu možností využitia aj pri modeli eActros.

Na tohtoročnom autosalóne IAA Transportation v Hanoveri preto divízia Mercedes-Benz Trucks predstavuje celý rad nových možností použitia vozidla eActros. Napríklad v podobe ťahača návesov pre ťažkú distribučnú prepravu alebo v rámci elektrického riešenia vedľajšieho náhonu pre hákové a reťazové nosiče kontajnerov.[ZM(1] 

eActros 300 ako ťahač návesov pre ťažkú distribučnú prepravu

Model eActros 300 v podobe ťahača návesov, ktorého sériová výroba je naplánovaná na druhú polovicu roka 2023, ukazuje, ako dôsledne divízia Mercedes-Benz Trucks rozširuje varianty použitia vozidla eActros. Elektrické nákladné motorové vozidlo, ktoré je vhodné predovšetkým na flexibilné použitie v ťažkej distribučnej preprave, je založené na rovnakej technológii ako samostatné vozidlo, prípadne jazdná súprava s prívesom eActros 300. Vozidlo so strednou kabínou vodiča pritom pri zohľadnení najväčšej prípustnej celkovej dĺžky jazdnej súpravy dokáže ťahať všetky súčasné európske návesy.

Rovnako ako v prípade modelu eActros 300, ktorý už bol uvedený na trh, je technologickým srdcom pohonná jednotka, elektrická tuhá náprava s dvomi integrovanými elektromotormi a prevodovkou s dvoma stupňami. Oba motory umiestnené v strede na zadnej náprave generujú trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon na úrovni 400 kW. Bezprostredná dostupnosť krútiaceho momentu elektromotorov v kombinácii s dvojstupňovou prevodovkou zabezpečuje dynamické zrýchlenie, pôsobivý komfort jazdy a dynamiku jazdy, ktoré v porovnaní s konvenčným dieselovým nákladným motorovým vozidlom umožňujú pohodlné a uvoľnené jazdenie. Zabudované sú tri akumulátorové jednotky, pričom každá z nich ponúka inštalovanú kapacitu 112 kWh[1]. Dojazd predstavuje až 220 kilometrov[2]. Pri predvídavom spôsobe jazdenia možno rekuperáciou navyše spätne získať elektrickú energiu a zvýšiť dojazd. Akumulátorový elektrický ťahač návesov je možné nabíjať s výkonom až 160 kW: tri akumulátorové jednotky na bežnom rýchlonabíjacom stojane s jednosmerným nabíjacím prúdom 400 A potrebujú na nabitie z 20 na 80 percent o čosi viac ako jednu hodinu[3].

K prvkom bezpečnostnej výbavy, ako pri všetkých modeloch eActros, okrem iného patrí externý akustický výstražný systém vozidla, ktorý zodpovedá zákonným požiadavkám, aktívny asistent brzdenia piatej generácie s rozpoznávaním chodcov, ako aj asistent odbočovania S1R. Na zabezpečenie optických výstražných upozornení používa asistent odbočovania displej systému MirrorCam, ktorý je vo vozidle eActros zabudovaný namiesto bežného hlavného a širokouhlého zrkadla. Používa sa pritom druhá generácia zrkadlového kamerového systému, ktorý je k dispozícii od apríla 2022 a ktorý vodičovi okrem iného vďaka ramenám kamery na každej strane, ktoré sú kratšie o desať centimetrov, a novým parametrom obrazu dokáže v mnohých situáciách v cestnej premávke ešte lepšie pomôcť a poskytnúť ešte realistickejšie zobrazenie okolia.

Divízia Mercedes-Benz Trucks bude v budúcnosti naďalej rozvíjať svoje portfólio stredne ťažkých akumulátorových elektrických vozidiel pre distribučnú prepravu. Výrobca preto už teraz intenzívne pracuje na modeli eAtego, ktorý by sa mal dostať na trh v nasledujúcich rokoch.

Model eActros s kompletne elektrickým riešením vedľajších náhonov a s chladiarenskou nadstavbou

Na tohtoročnom autosalóne IAA Transportation 2022 môžu návštevníci okrem ťahača návesov eActros spoznať aj ďalšie praktické verzie vozidla eActros. Divízia Mercedes-Benz Trucks napríklad vo vozidle eActros zabudovala všestranné riešenie eWorX od spoločnosti ZF spolu s hákovým nosič kontajnerov od spoločnosti MEILLER a reťazovým nosičom od spoločnosti PALFINGER. Cieľom je efektívna elektrifikácia vedľajších náhonov na prevádzku hydraulického pracovného vybavenia, ako sú skladacie alebo sklápacie zariadenia, žeriavy či zdvíhacie plošiny. Výhoda: kompletná lokálna absencia emisií CO2, ako aj výrazne znížená hlučnosť, čo uľahčuje najmä použitie v mestách a obytných zónach.

Systém eWorX od spoločnosti ZF vytvára prepojenie medzi manažmentom energie vozidla a nadstavbou. Na dosiahnutie optimalizovanej prevádzkovej efektívnosti integruje eWorX komponenty, ako je elektromotor, menič, elektrická riadiaca jednotka či softvérový modul špecifický pre danú oblasť použitia ako riešenie s jednoduchou inštaláciou a okamžitou pripravenosťou na prevádzku. Riešenie funguje takto: trakčný akumulátor vozidla eActros poskytuje systému ZF eWorX elektrickú energiu prostredníctvom rozhrania s jednosmerným prúdom. Pomocou tohto rozhrania elektromotor eWorX zase poháňa hydraulické čerpadlo, napríklad pre skladacie alebo sklápacie zariadenie. Mechanické napojenie na trakčný motor teda nie je potrebné. Prostredníctvom rozhrania zbernice CAN sa systém eWorX stará o plynulú komunikáciu medzi elektrickým nákladným motorovým vozidlom a nadstavbou.

Oba kvapalinou chladené elektromotory zabudované vo vozidle eActros generujú trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon na úrovni 400 kW. Akumulátory na želanie pozostávajú z troch (eActros 300) alebo štyroch akumulátorových jednotiek (eActros 400), pričom každá z nich ponúka inštalovanú kapacitu 112 kWh[4] a užitočnú kapacitu približne 97 kWh[5]. Vďaka štyrom akumulátorovým jednotkám dosahuje eActros 400 dojazd až 400 kilometrov[6].

Vozidlo eActros dokáže preukázať svoje výhody aj v iných variantoch nadstavby: napríklad s chladiarenskou nadstavbou od spoločnosti Kiesling. Na dosiahnutie vyššej efektívnosti je vysokoizolovaná chladiarenská nadstavba vybavená deliacou stenou Cool Slide, vďaka čomu je spotreba energie chladiaceho agregátu poháňaného prostredníctvom systému ePTO vozidla eActros nižšia až o 40 percent, čím sa predlžuje dojazd elektrického nákladného motorového vozidla. Na konci doby využitia je možné nadstavbu navyše rozdeliť na recyklovateľné materiály ako oceľ, drevo, PUR pena a hliník.

Plnoelektrické vozidlo eEconic pre použitie v komunálnych službách

eActros je základom pre vozidlo eEconic, ktoré bolo tiež predstavené na tohtoročnom autosalóne IAA Transportation a svoju mediálnu premiéru oslávilo už na konci mája na výstave IFAT 2022 v Mníchove. V júli bola v prevádzke Wörth spustená jeho sériová výroba. Model eEconic by mal pokryť v jednozmennej prevádzke drvivú väčšinu trás na zber odpadu typických pre model Econic bez potreby dodatočného nabíjania. Elektrické hnacie ústrojenstvo pritom umožňuje rovnú podlahu kabíny vodiča, čím sa zase uľahčuje premiestňovanie sa v rámci kabíny, čo predstavuje veľkú výhodu, najmä ak chce vodič vystúpiť na strane vozidla, ktorá je odvrátená od premávky, cez skladacie dvere na strane spolujazdca. Významné vylepšenie v porovnaní s konvenčným modelom Econic predstavuje aj moderný a intuitívny multimediálny kokpit. Ďalším kľúčovým prvkom výbavy je panoramatické zasklenie. Okrem toho potiahnuté a vyhrievané čelné sklo s riadením teploty zabraňuje zahmlievaniu skla vplyvom počasia, čo zlepšuje nerušený výhľad na premávku. Čelné sklo navyše zabraňuje prehrievaniu interiéru v dôsledku priameho slnečného žiarenia. Významné plus v oblasti bezpečnosti v mestskej doprave: v rámci sériovej výbavy disponuje model eEconic asistentom odbočovania S1R a asistentom núdzového brzdenia s názvom aktívny asistent brzdenia piatej generácie vrátane rozpoznávania chodcov.

Inteligentné digitálne riešenia pre ešte efektívnejšie použitie

Na maximalizáciu využitia všetkých modelov eActros a eEconic, čo najlepšiu integráciu elektrického nákladného motorového vozidla do každodennej prevádzky, dosiahnutie úspory času a nákladov, ako aj na zabezpečenie čo najjednoduchšieho prechodu na e-mobilitu poskytuje divízia Mercedes-Benz Trucks svojim zákazníkom prostredníctvom portálu Fleetboard celý rad digitálnych riešení. K týmto riešeniam patrí napríklad individuálne vypracovaný manažment nabíjania, s ktorým je možné vytvoriť napríklad profily nabíjania, ako aj denník s podrobnými údajmi o časoch jazdy, státia a nabíjania. Okrem toho je k dispozícii mapovací nástroj, ktorý v reálnom čase zobrazuje, kde sa vozidlo práve nachádza, či je v pohybe, stojí alebo sa nabíja a aký je stav nabitia akumulátora.

Pokiaľ ide o optimálny spôsob prevádzky vozidla, pre modely eActros a eEconic je k dispozícii aj servisná zmluva Mercedes-Benz Complete. Rozsiahly balík služieb zahŕňa dielenské práce v rámci údržby a opravy kompletného vozidla a hnacieho ústrojenstva vrátane dielov podliehajúcich opotrebovaniu. Súčasťou servisnej zmluvy je vždy aj intenzívna starostlivosť o zákazníka prostredníctvom služby Mercedes-Benz Uptime. Inteligentný systém zaznamená všetky relevantné údaje o vozidle – od tlaku v pneumatikách cez motor až po stav akumulátora. V tejto súvislosti bol zákaznícky portál Mercedes-Benz Uptime rozšírený o viac ako 200 pravidiel špecifických pre elektrické vozidlá, ktoré nepretržite monitorujú napríklad nabíjania či krivky napätia v súvislosti s vysokovoltovým akumulátorom. Informácie sú okrem toho k dispozícii prostredníctvom nového zákazníckeho portálu využívajúceho cloud. Prostredníctvom prepojenia vozidla, servisu Mercedes-Benz a prepravnej spoločnosti budú môcť byť pobyty v dielni v dôsledku plánovaných a nepredvídateľných výpadkov výrazne zredukované.

Kompletné poradenstvo pre na mieru pripravenú e-mobilitu

Nezávisle od technológie pohonu sa pre prepravnú spoločnosť musí pri každodennom jazdení rátať každá investícia do úžitkového motorového vozidla. Okrem toho musí byť osobitne v súvislosti s plnoelektrickým nákladným motorovým vozidlom vopred zodpovedaný celý rad otázok: Na akých trasách môžem používať elektrické vozidlá? Aká je nabíjacia infraštruktúra? S akými stavebnými opatreniami a investíciami je nutné počítať pre nabíjanie vo vozovni? O to dôležitejšie je preto zákazníkovi nielen predať elektrické nákladné motorové vozidlo, ale sprevádzať ho na ceste elektrifikácie autoparku. Elektromobilita je napokon viac ako len nový pohon. Presne preto integrovala divízia Mercedes-Benz Trucks model eActros do komplexného ekosystému, ktorý zahŕňa aj ponuky poradenstva na dosiahnutie efektívneho využívania vozidla a optimalizácie celkových nákladov spojených s vlastníctvom.

Napríklad na základe existujúcich trás sa zisťuje čo najrealistickejší profil používania elektrického nákladného motorového vozidla s výpovednou hodnotou pre konkrétneho zákazníka, aby sa určili trasy, ktoré je možné prejsť s elektrickým nákladným motorovým vozidlom. Súčasťou takzvaného eConsultingu sú okrem elektrifikácie vozovne v závislosti od želania zákazníka aj riešenia všetkých otázok plánovania, podmienok podania žiadosti a implementácie súvisiace s nabíjacou infraštruktúrou a potrebným sieťovým pripojením. V oblasti nabíjania vo vozovniach, ako aj elektrických a inštalačných prác spolupracuje divízia Mercedes-Benz Trucks so spoločnosťami Siemens Smart Infrastructure a ENGIE. Na požiadanie je k dispozícii aj podpora pri identifikácii prípadných verejných dotácií na infraštruktúru a vozidlá v rôznych krajinách, regiónoch a mestách.

Na zabezpečenie poradenstva v súvislosti s nabíjacou infraštruktúrou otvorila divízia Mercedes-Benz Trucks v spolupráci so svojím projektovým partnerom Netze BW Sparte Dienstleistungen ako staviteľom nabíjací park pre zákazníkov v bezprostrednej blízkosti Odvetvového informačného strediska (BIC) v meste Wörth am Rhein. Zákazníci s elektrickými nákladnými motorovými vozidlami môžu v nabíjacom parku pre elektrické nákladné motorové vozidla otestovať nabíjacie stojany a koncepcie nabíjania od rôznych výrobcov a spolu s odborníkmi divízie Mercedes-Benz Trucks priamo na mieste vypracovať na mieru prispôsobené riešenia nabíjania pre svoje vlastné prípady použitia.


Značky: