Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Takmer polovica mladých ľudí plánuje v tomto roku minúť na darčeky od 90 do 200 eur. Vyplýva to z prieskumu Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, ktorý sa zameral na zisťovanie nákupných preferencií generácie Millenials.
Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 300 respondentov, prevažne vo veku 20 – 24 rokov. Jeho cieľom bolo zistiť zákaznícke očakávania a preferencie v predvianočnom období. Z výsledkov vyplynulo niekoľko zaujímavostí.

Priemerný mladý Slovák na tom nie je zle
Môže byť prekvapivé, aké náklady je generácia Millenials ochotná minúť počas sviatkov. Takmer polovica ľudí, ktorí sa zúčastnili prieskumu, uviedla, že plánuje v tomto roku minúť na darčeky od 90 do 200 eur. To, koľko darčekov chcú nakúpiť už ale nie je také jednoznačné. Polovica opýtaných sa pohybuje v rozmedzí 3 až 6 darčekov, zatiaľ čo 16 % v tom ešte nemá jasno.
Takmer každý kupuje darčeky rodičom, väčšina ešte súrodencom a priateľovi, či priateľke. Táto skupinka ľudí predbehla aj starých rodičov či priateľov. Menšie percento ľudí kúpi darček aj iným členom rodiny, kolegom a spolužiakom. Väčšinu svojich výdavkov plánuje táto skupina respondentov financovať z peňazí z brigád, alebo rôznych iných zdrojov.

Millenials na nákupoch
Viac ako polovica opýtaných si nerobí na vianočné nákupy rozpočet a pri nakupovaní sa nechá najviac ovplyvniť odporúčaním známych alebo internetovou reklamou, či reklamou na sociálnych sieťach. Málokto nakúpil v predstihu, aby ušetril peniaze. Ani tento rok väčšina neplánuje stráviť viac času pri porovnávaní cien ako zvyčajne. Tri štvrtina opýtaných uviedla, že pri výbere darčekov nezohľadňuje ich pôvod a spôsob výroby. Darčeky nakúpia väčšinou v internetových obchodoch, kamenných obchodoch a obchodných reťazcoch, ale aj v špecializovaných obchodoch a cez zľavomaty. Najviac ľudí si myslí, že na nákupy minie rovnako ako v posledných rokoch, ale takmer rovnako veľa ľudí očakáva vyššie výdavky, zvyšok nevie a najmenšie percento plánuje investovať menej. Väčšina tých, čo ušetrí síce ešte nevie na čom konkrétne, ale 25 percent plánuje nakúpiť len potrebné darčeky. Čo sa týka finančných nástrojov, prevláda platobná či debetná karta, ale tretina respondentov sa drží tradične platby v hotovosti.

Kam do obchodu?
Čo sa týka výberu obchodov, najpopulárnejšími sú internetové a tradičné obchody a obchodné reťazce. Pre konkrétnu predajňu sa najčastejšie rozhodujú kvôli dobrému pomeru ceny a kvality, širokej produktovej škále, ale aj vďaka reklamám a zľavám. Samozrejme často rozhoduje aj blízkosť danej predajne. Ako zákazníci najviac ocenia príjemný a odborný personál a bezproblémové vybavenie reklamácií. Najčastejším dôvodom nákupu v kamenných predajniach namiesto využitia internetu je možnosť vizuálneho/priameho kontaktu, ďalej obavy z reklamácie alebo prípadného vrátenia tovaru. Dvadsať percent mladých respondentov uviedlo, že uprednostňuje zážitok z nakupovania. Pri internetovom nákupe najviac oceňujú, že sa môžu vyhnúť preplneným obchodným domom.

Hurá na internet
Používanie e-shopov pri nákupoch koleruje s trendmi a má rastúcu tendenciu. Väčšina mladých ľudí využíva internet priamo na nákup, alebo mnohí si predtým porovnávajú ceny a produkty medzi jednotlivými obchodmi. Pri internetovom nákupe najviac oceňujú, že sa môžu vyhnúť preplneným obchodným domom, možnosť donášky priamo domov, taktiež väčší výber produktov a mnohokrát lepšiu cenu ako v kamennej predajni.
Najčastejšie sú používané internetové stránky známych výrobcov, webové porovnávače, stránky s viacerými značkami a stránky poskytujúce recenzie. Čo sa týka internetovej reklamy, najviac generáciu Millenials ovplyvňuje reklama na sociálnych sieťach; fóra, recenzie, či banery, pop up okná a videá. Najviac sa cez internet nakupujú knihy, kozmetika a parfumy a oblečenie a topánky.

Treba myslieť aj na seba
Darčeky vybraté, nakúpené aj zabalené. Čo očakávajú mladí Slováci od Ježiška pre seba? Viac ako polovicu by potešilo oblečenie a topánky, takmer rovnaké množstvo si želá kozmetiku a parfumy a tiež by si pod stromčekom radi našli starú dobrú knihu. Tretine stačí obyčajná obálka s hotovosťou, a 108 opýtaných bolo asi poslušných celý rok, keďže túžia po dovolenke alebo zájazde. Populárne darčeky sú aj vstupenky do divadla, či na koncert, šperky a hodinky, aj služby ako wellness alebo masáž.
Po všetkých tých nákupoch a darčekoch sa treba rozlúčiť so starým rokom a privítať nový s číslom 2018. Rozpočet na tieto oslavy majú mladí rôzny od podmienok. Najviac opýtaných (16 %) si stanovilo hranicu 41 až 50 eur, ale takmer rovnaké percentá ľudí majú rozpočet iba do 20 alebo 30 eur. Dokonca sa našli dvaja respondenti, ktorí si Silvester užijú na plno s rozpočtom viac ako 500 eur.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.