Preplnené cesty, predsviatočný zhon, každý sa ponáhľa a pritom občas zabúdame na základné pravidlá o bezpečnosti cestnej premávky. Nemalo by sa to stávať a vždy by sme mali jazdiť s ohľadom na bezpečnosť vlastnú, ako aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Môže sa však stať, že vo chvíľke nepozornosti do vás niekto narazí alebo naopak. Pokiaľ sú poškodené iba plechy, tak sa v zásade nič nedeje, ale v určitých situáciách je ťažko dokázať, kto bol na vine, nakoľko každý máme svoju pravdu, však?. Riešenie? Autokamera! Ak máte v aute takéto zariadenie, tak budete mať vždy dostupný dôkazový materiál. Možno aj proti sebe, ale s tým sa treba zmieriť. A nezabúdajte, autokamera nezachytáva iba nehody, počas vašich ciest sa môžete stretnúť s rôznymi situáciami, ktoré je v určitých prípadoch dobré uchovať (aj príslušníci policajného zboru sú občas milší, keď vidia, že máte autokameru).

Našimi rukami (a čelnými sklami) prešlo množstvo autokamier, pričom sme sa utvrdili v jednom – základom použiteľnej kamery je minimálne Full HD rozlíšenie, ktoré vám poskytne obraz, z ktorého sa dá niečo vyčítať. Na lacné „TOP“ zariadenia z Čínskych eshopov zabudnite, vo výsledku vôbec neušetríte a ešte vás to aj nahnevá. Základom je teda snímač, ktorý je v tomto prípade od spoločnosti SONY – TARVIS CMOS. Disponuje rozlíšením 2 Mpx a clonou f/1.8, čo je výhodou pri zhoršených svetelných podmienkach. Video dokáže nahrávať v max. rozlíšení Full HD (1080p) s frekvenciou 30 fps. Záznamy sa ukladajú na microSD kartu do max. kapacity 128 GB (nie je súčasťou balenia)

„Je dôležité vedieť, že záznam z autokamery je zakázané zverejňovať a poskytovať tretím osobám, okrem príslušníkov policajného zboru v rámci dokazovania priestupku.“

Uhol záberu kamery je 150°, čo je viac než dosť na to, aby ste videli dianie pred celou prednou časťou vozidla. Samozrejmosťou je nočný režim a nahrávanie zvuku. Tento model nemá žiadne IR diódy ani svetlá. Všetko má na starosti snímač a nočný režim, ktorý po zotmení upraví nastavenia tak, aby bol výstupný obraz použiteľný. Záznam počas bežného dňa, aj za zhoršených podmienok (dážď/sneh), je na dobrej úrovni, pričom viete veľmi jednoducho rozpoznávať aj EVČ ostatných vozidiel v premávke. V noci je to trošku zložitejšie, ale to u takmer každej autokamery. Obraz je však aj v tomto prípade použiteľný, ale s rozpoznávaním EVČ je to kvôli protisvetlu o niečo horšie. Pri dokazovaní viny však ide väčšinou o smer a štýl jazdy, čo budete mať zachytené úplne presne. Z pohľadu obrazového a zvukového výstupu ide o zariadenie vyššej strednej triedy.

Rozmery: šírka – 100 mm / výška – 39 mm / hĺbka – 34mm / hmotnosť – 79 gramov

Kamere nechýba ani citlivý 3-osí gyroskop, ktorý zabezpečí to, že ak dôjde k nejakému nárazu alebo prudkému pohybu/brzdeniu, tak aktuálny záznam bude zabezpečený proti vymazaniu a automatickému premazaniu. K dispozícii je aj tlačidlo (krátke stlačenie tlačidla napájania), ktorým zabezpečený záznam aktivujete manuálne . K tomu sa pridáva GPS modul, ktorý zabezpečuje informácie o presnej polohe a rýchlosti, čo je tiež veľmi dôležitý údaj. Polohu a rýchlosť vidíte v každom zázname (metadáta v spodnej časti).

Možnosti a poznatky z testu

Aj táto autokamera, resp. záznam videa sa aktivuje automaticky po rozjazde. Netreba nič manuálne stláčať. Integrovaná batéria má kapacitu 240 mAh a udrží zariadenie v prevádzke len veľmi krátku dobu. Preto je odporúčané neustále napájanie z 12V zásuvky (viď nižšie). Video sa nahráva v prednastavenej sekvencii – 3 minúty (veľkosť súboru 389 MB + 90 kB metadáta). Tá sa dá v nastaveniach zmeniť. Taktiež sú k dispozícii všetky bežné nastavenia ako hodnota expozície, citlivosť snímačov, frekvencia, HDR, kalibrácia, zvuky a pod. Na zariadení sú 2 ovládacie prvky – tlačidlo napájania a tlačidlo aktivácie WiFi. V spodnej časti je slot pre microSD kartu a zapustené tlačidlo resetu. O stave nahrávania a dostupnosti siete vás informujú LED diódy.

Táto kamera nemá integrovaný LCD displej. Súbory si môžete prezerať iba v jednej z dvoch dostupných aplikácii, ktoré sú zdarma (iOS/Android) alebo po vytiahnutí microSD karty v akomkoľvek zariadení, ktoré má čítačku týchto kariet (PC, smartfón, tablet). V základnej aplikácii, MiVue, sa dostanete iba k nahrávkam, živý náhľad videa nie je k dispozícii. Kamera vysiela vlastnú WiFi sieť, na ktorú sa pripojíte a vybrané videosúbory si môžete stiahnuť do pamäte telefónu, resp. aplikácie, aby boli dostupné offline.

Druhá aplikácia, MiVue Pro, umožňuje zobraziť aj živý náhľad videa, prehrávať súbory bez nutnosti sťahovania do telefónu, a tiež tu nájdete všetky nastavenia kamery. Zaujímavosťou je možnosť spustiť živý livestream videa z kamery na Facebook. Základnú aplikáciu si v podstate ani sťahovať nemusíte. Ešte dodajme, že v balení nájdete kameru, držiak na čelné okno (s 3M lepiacou páskou) a napájací kábel do 12V zásuvky s miniUSB koncovkou.

Zaujímavé a dôležité funkcie autokamery MIO MiVue J60 

  • Predinštalovaná databáza rýchlostných radarov, ktorá je obsiahla, ale Slovensko pokryté veľmi nie je. Je to využiteľné skôr v zahraničí.
  • Využiť môžete aj bezplatný PC program, MiVue Manager, do ktorého sa nahrajú záznamy, v ktorých si môžete prezrieť detaily každej cesty, vrátane údajov o polohe, rýchlosti a pod.
  • Táto kamera ponúka aj základné asistenčné systémy, na ktoré sa síce nemôžete spoliehať, ale ako doplnok je to fajn. FCWS – varovanie pred rizikom čelného nárazu. LDWS – varovanie pri vyjdení z jazdného pruhu. FA – varovanie pred mikrospánkom (upozorňuje vás v nastavený čas, aby ste si oddýchli)
  • Systém s vami komunikuje v českom jazyku (treba ho cez aplikáciu stiahnuť), resp. dostávate rôzne upozornenia – po naštartovaní vás upozorní, aby ste si zapli svetlá. Počas jazdy vás upozorňuje na vybočenie z jazdného pruhu, na nebezpečenstvo nárazu a pod. Hlasové povely pre kamery MIO nahral český dabér – Pavel Soukup.
  • K dispozícii je aj parkovací režim – ak kamera vo vašej neprítomnosti zachytí akýkoľvek pohyb, tak ihneď nahrá nastavenú video sekvenciu. Funguje to za predpokladu, že má stály prísun prúdu. Niektoré automobily majú 12V zásuvky so stálym prúdom. Ak to vaše auto nemá, treba si dokúpiť inštalačnú sadu, ktorá to umožní (alebo natiahnuť káble napriamo). Na verejných parkoviskách túto možnosť určite oceníte.

Kameru do testu zapožičala spoločnosť: MIO

Cena zariadenia: 122 Eur

Prečítajte si aj:

Renault Twingo GT: Ideálny partner do (veľko) mesta

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu