Ford Focus novej generácie som mal možnosť testovať v rôznych verziách, pričom som prišiel na jedno zásadné zistenie. Toto auto si viem bez váhania predstaviť v rodinnom vozovom parku ako každodenného „drivera“, ktorý mi poskytne všetko čo potrebujem (za relatívne rozumné peniaze).

A to aj napriek jeho nedostatkom, ktoré ani náhodou nezatienia jeho prednosti – tých je totiž diametrálne viac. Rukami mi prešli krátke i kombi verzie, ako aj rôzne výbavy a prevedenia, teda presnejšie dve – ST-Line a Active. ST-Line je krásavec, na ktorého veľmi rád spomínam, no verzia Active mi ponúka viac možností a neobmedzujeme ma v objavovaní rôznych miest, kde by bola nižšia svetlá výška verzie ST-Line limitujúca.

Nedávno testovaný Ford Focus Active kombi s 1.5 litrovým benzínovým (3-valec / EcoBoost) motorom kombinovaným so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou bol ako stvorený na každodenné radosti a strasti na našich cestách. Prežili sme skutočne aktívny týždeň, na ktorý rád spomínam. Keď mi manželka povedala, že „toto auto ťa asi veľmi baví“, tak som zistil, že o ňom asi veľmi často hovorím. Bodaj by nie – vyzerá skvelo, je priestranné, výborne jazdí a dokonca mi neprekáža ani 3-valec, s ktorým sa vo Forde vyhrali tak, že jednoducho funguje, má dostatok výkonu a pritom neberie z nádrže veľa benzínu.

Ford Focus ST Line 1.5 EcoBoost: Z dobrého sa stalo výborné – RECENZIA

Toto auto odvezie pohodlne a bezpečne celú rodinu – v našom prípade sú to dvaja dospelí + dve deti, pričom mám stále k dispozícii extra veľký batožinový priestor (608 litrov), ktorý sa dá prispôsobiť podľa potrieb – je modulárny. To som často využíval počas väčších nákupov. Jednoducho si viem všetko rozdeliť a nič v kufri nelieta. Takto to má vyzerať v praktickom aute (očividne tam bola aj nejaká inšpirácia z Čiech, ale o tom psst.).

Počkať, ešte toto: v jeden krásny deň (počas testu) moja polovička zistila, že sa niečo deje so sporákom a pokiaľ príde servisný technik potrebuje náhradu – lebo je to jej pracovný nástroj, aby sme sa chápali . Náhrada bola k dispozícii o 100 km ďalej, takže som neváhal a na druhý deň vyrazil pre náhradný sporák – na Focuse! Cestu sme využili aj na krátku návštevu, takže sme išli všetci.

Ford Focus Active 1.5 EcoBoost: Hatchback alebo kombi? ST-Line alebo Active? – RECENZIA

Žena sa ma pýta – a kde dáme ten sporák + plánovaný nákup? No predsa do kufra! Tak aj bolo, sporák sa do tohto mega priestoru zmestil s prehľadom, a to aj ostatnými vecami. Dôležitý je fakt, že v druhom rade zostalo stále dosť priestoru aj pre dospelé osoby. Mám dva metre a v tomto aute si sadnem relatívne pohodlne sám za seba, viac asi dodávať netreba.

A nejde iba o priestor, ale aj o pohodlie počas dlhých ciest – zatiaľ som nepočul žiadne sťažnosti a z pozície šoféra sa taktiež nesťažujem. Cením praktické odkladacie priestory a dobre rozložené ovládacie prvky. Výhrady by som mohol mať k určitým partiám interiéru, ktoré sú z nepekných tvrdých plastov, ako aj k absencii centrálnych výduchov pre zadných pasažierov alebo k deleniu zadných operadiel v pomere 60:40, no tieto prvky nezatieňujú prevahu dobrých vlastností a riešení.

Keď už „sedíme“ v aute, tak musím dodať, že cením aj vyhrievané čelné sklo, volant, sedadlá, ako aj prehľadný systém ovládania celej klimatizácie – dvojzónovej.

Dôležitou súčasťou je aj veľký 8“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky so systémom Ford Sync 3, ktorý podporuje (okrem iného) Android Auto a Apple CarPlay. Keďže mám rád jablká, tak 90% času mi beží na displeji Apple CarPlay, ktorý my poskytuje všetko čo potrebujem. Samozrejme, ak chcem počúvať rádio, nastaviť Wi-Fi hot-spot pre deti, režim sluhu alebo zmeniť nejaké iné nastavenia, tak prejdem do systému, ktorý je prehľadný a rýchly. Ak by som pri sebe nemal telefón, využijem natívnu navigáciu, ktorá funguje veľmi slušne.

Ešte musím spomenúť kožený multifunkčný volant, s ktorým s radosťou krútim a ovládam združený prístrojový panel, teda všetky podstatné nastavenia vozidla a asistenčných systémov, ktorých je tu viac než dosť (sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením, sledovanie mŕtvych uhlov, sledovanie jazdných pruhov, adaptívny tempomat, sledovanie pozornosti vodiča, parkovací asistent, parkovacia kamera, bezkľúčový vstup + štartovanie atď.). Samozrejme, záleží od výbavy a príplatkov. Ako som už v jednej recenzii spomenul (prečítajte si túto recenziu) – tieto systémy síce niečo stoja, no v praxi fungujú perfektne a dokážu zahanbiť aj pár podstatne drahších kolegov z vyšších tried. Nemôžem si pomôcť, no toto auto mám rád – ako celok.

„Najpodstatnejším rozdielom oproti bežnej verzii je vyššia svetlá výška (+ 30 mm vpredu / 34 mm vzadu), upravená charakteristika pruženia, teda inak nastavený podvozok a ochranné plastové lemy okolo celej karosérie. Nie je to SUV, ani nemá pohon 4×4, ale ponúka podstatne viac slobody. Okrem toho vyzerá výborne – z každej strany a bielo čierna kombinácia je proste štýlová.“

Veľmi ma baví aj dizajn exteriéru, ktorý je dravý, no zároveň štýlový – či je auto čisté alebo špinavé. Kombinácia bielej farby s čiernymi doplnkami k sebe pasuje ako „riť na šerbeľ“. Podarená kombinácia (všeobecne). Počas mojich výletov „proti noci“ som ocenil LED svetlomety s dobrým dosahom a účinnosťou, ktorým nechýba ani systém automatického prepínania diaľkové/tlmené. Prednú svetelnú techniku dopĺňajú ešte LED hmlovky v spodnej časti s funkciou prisvietenia zákrut. Vzadu sú tiež LED svetlomety s typickým svetelným podpisom.

Ford Focus ST-Line 1.5 EcoBoost 6MT: To najlepšie z nižšej strednej triedy – RECENZIA

A čo mám najradšej? To, ako Focus Active jazdí! Veľmi rád zídem z bežných ciest, ktoré sú preplnené a túlam sa krajinou, resp. poľnými cestami, kde som maximálne ocenil vyššiu svetlú výšku podvozka, ktorá mi dovolí prejsť náročnejšími cestami. Počas testu som zavítal napr. aj k domácemu rybníku, ktorý bol čiastočne vypustený a mohol som zísť až ku vode – cestou, po ktorej chodia SUVčka a traktory. Tento úsek je členitý a sú tu vyššie kamene, ktoré by boli pre bežnú verziu prekážkou. Podvozok a nárazníky by určite neboli v pohode. S verziou Active som tam veselo napochodoval, spravil pár fotografií, pokochal sa prírodou a išiel ďalej. A toto je jeden z mála príkladov, v ktorých mi verzia Active ponúkla viac slobody.

Podvozok funguje výborne aj na bežných cestách, pričom je ladený skôr do tuha, no o nekomforte sa hovoriť nedá. Pekne filtruje nerovnosti, nie je príliš hlučný a hlavne sa vie chovať a zatáčať! Športovo ladenej jazdy sa báť netreba, práve naopak, tento podvozok to má rád a ešte radšej vás podrží. Overené niekoľkokrát, odporúčam.

„Ford Focus už v štandardnej výbave disponuje možnosťou zmeny režimu jazdy. Každý režim upravuje správanie trakčnej kontroly, reakcie na akcelerátor, prácu ABS a pod.. Okrem režimov Normal, Sport a Eco dostal model Active navyše režimy – Slippery a Trail. Slippery je vhodný na jazdu po povrchoch so zníženou priľnavosťou, ako je blato, sneh a ľad (upravuje sa nastavenie ESC, regulácia trakcie a škrtiacej klapky). Režim Trail využijete na mäkkých povrchoch, ako je piesok a pod. (upravuje nastavenie ABS, reguláciu trakcie a škrtiacej klapky).“

Čo ešte? Aha – testovaný model mal pod kapotou 1,5-litrový benzínový 3-valec, ktorý je dopovaný turbom a ponúka výkon 110 kW (150ps) a max. krútiaci moment 240 Nn. Kombinovaný je so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a celá kombinácia opäť funguje tak, ako má. Výkonu je dostatok – aj keď je auto naložené – pružnosti je dostatok – aj keď predbiehate na okresných cestách. Páči sa mi aj to, že tri valce nie sú zvukovým prejavom až tak poznať. Ford tento pre uši nepekný neduh nejakým spôsobom eliminoval, zvuk je príjemný a bežný človek ani nevie, že sú pod kapotou iba 3 hrnčeky.

Ešte spotreba! Tá sa počas aktívneho testu pohybovala od 6,4 do 7,6 l/100km. Prevažne som brázdil okresné cesty s plnším autom, často som liezol na diaľnicu a ako ste už pochopili, nevynechávam ani ľahký terén s ťažkou nohou.

Ford Focus Active kombi mám rád lebo funguje a určite vám ho odporúčam. Treba navštíviť predajcu a vyskúšať si ho, to bude asi tá najlepšia rada na záver.

Auto na test zapožičal: Ford Slovensko

Cena testovaného modelu: 28 495 Eur (vrátane DPH a opcií)

PS: Aj takéto veci mi robia radosť. Ak máte deti, tak je dôležité vedieť blokovať otváranie zadných dverí a okien. Ideálne elektronicky, jedným tlačidlom, ako je to v tomto prípade. Takto jednoducho a prakticky to nemajú vyriešené ani niektoré „high-end“ autá.

Kompletný seriál TOUCHIT odporúča hľadajte TU.

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu