Mitsubishi Outlander PHEV je špecifickým druhom SUV, ktoré na našich cestách až tak často nevidieť. Ak veľké SUV, tak s naftovým alebo poriadnym benzínovým motorom, nie? Možno, ale Mitsubishi nás chce presvedčiť, že aj plug-in-hybridné SUV s hmotnosťou takmer 2 tony má význam a ušetrí vám nejaké korunky. Okrem toho chce používateľovi ponúknuť všetko, čo by SUV ponúkať malo. Podarí sa mu to?

Tento model sme už mali na týždňovom teste, počas ktorého sme overili jeho základné vlastnosti, o ktorých si dnes povieme. Ale to nie je všetko, aby sme skutočne preverili vlastnosti, prednosti a nedostatky tohoto modelu, tak sme sa rozhodli, že ho zoberieme na dlhší výlet do Chorvátska. Až na takejto trase reálne zistíme, ako sa žije s „poloelektrikou“ a či je tento model využiteľný, resp. ekonomický aj v rámci takýchto trás. Naša cesta začína koncom júla a veľmi sa na ňu tešíme. Čo nás bude zaujímať, to sa dozviete aj s prvými dojmami nižšie. A keď nechcete nič z tohoto projektu (a iných zaujímavostí, ktoré vám denne prinášame) zmeškať, tak nás určite sledujte na Instagrame – TU, Facebooku – TU a samozrejme aj na webe.

Možno sa pýtate, prečo by nemal byť tento model vhodný na dlhé cesty, resp. diaľničné trasy? Načrtli sme to preto, lebo plug-in-hybrid sa cíti najlepšie v meste a na okresných cestách (rovnako ako hybrid), kde je možné jeho potenciál využiť naplno – teda jazdiť čo najúspornejšie a veľa rekuperovať, čo ekonomike prevádzky veľmi pomáha. Diaľnice nie sú tým, kde je táto verzia doma. Samozrejme, nie je to problém, ale treba počítať s vyššou spotrebou, ktorá nebude mať nič spoločné s ekonomickou prevádzkou.

Aj z tohoto dôvodu si na našej ceste vyskúšame všetky alternatívy, ale zameriame sa skôr na okresné cesty, kde sa budeme snažiť využívať potenciál tejto sústavy, ktorá sa skladá z dvoch elektromotorov a benzínového agregátu, ktorý má okrem klasickej pohonnej jednotky aj funkciu generátora. Elektromotory sú dva – jeden vpredu, druhý vzadu, čím Mitsubishi dosiahlo to, že Outlander je 4-kolkou aj na čisto elektrický pohon. Novinkou je vyšší výkon elektrických jednotiek, ako aj nové režimy SPORT a SNOW. Asi netreba vysvetľovať, na aký účel sa budú hodiť. O pohon všetkých 4 kolies sa stará známa technológia S-AWC (systém pohonu Twin Motor 4WD).

Mitsubishi Outlander PHEV ponúka 3 jazdné režimy: Čisto elektrický, sériový hybridný režim a paralelný hybridný režim. Okrem toho je k dispozícii aj funkcia Save-Charge, teda režim, kedy sa naplno využíva generátor, ktorý dobíja batériu. Ak postojíte a aktivujete tento režim, tak za 4 hodiny vám nabije takmer plnú kapacitu batérie. Či je to ekonomické? Skôr nie, ale je to tu.

Predný elektromotor disponuje výkonom 60 kW (82ps / 137 Nm) a zadný 70kW (95ps / 195 Nm). Oba elektromotory sú synchrónne s permanentným neodýmovým magnetom. V prednej i zadnej časti, pri elektromotoroch, sa nachádza menič napätia. Elektrickej dvojici napomáha 2,4-litrový benzínový 4-valec s výkonom 99 kW (135ps) a max. krútiacim momentom 211 Nm. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy dosahuje 224 ps. O radenie alebo skôr prenos sily sa stará prevodovka s fixným prevodom. S touto kombináciou nie je žiadny problém, nakoľko sa nesnažíte byť za každých okolností prví, ale hlavne úsporní, na čo treba ľahkú nohu. V podlahe vozidla má svoje miesto lítium-iónová batéria s kapacitou 13,8 kWh.

A teraz sa dostávame k podstate! Je tento plug-in-hybrid tak úsporný, ako hovorí výrobca? Áno, ale aj nie, záleží to od podmienok, teda hlavne od toho, akým spôsobom a aké trasy jazdíte. Ak sa zameriame na mesto a okresné cesty, tak to bude určite dávať zmysel. Ak vaše cesty vedú prevažne diaľnicou, tak sa obhliadnite po „nejakej nafte“. My sme vyskúšali obe možnosti. Ak jazdíte v meste a po okresných cestách, pričom narábate s plynovým pedálom rozumne, myslíte vopred a naučíte sa využívať intenzívnu rekuperáciu, tak môžete jazdiť aj s nulovou spotrebou benzínu – v čisto elektrickom režime EV (do 135 km/h). Samozrejme, iba do určitej vzdialenosti. Na jedno nabitie sme prešli v priemere 46 km, čo je fajn na denné dochádzanie do práce, ale treba poctivo nabíjať.

V automatickom, teda hybridnom režime sme dokázali spraviť najnižšiu spotrebu 2,9 l/100km. To však bolo vyslovené sústredenie sa na to, aký spôsobom narábame s plynom, rekuperáciou a pod., čo nie je vždy možné. V priemere sa dá v hybridnom režime zmestiť do 6l/100km. Stále však hovoríme o stave, kedy dbáte na správnu rekuperáciu a nabíjate vždy, keď je to možné. Ak to necháte na náhodu, tak počítajte s viac ako 8l/100km a na diaľnici nemáte problém vyjsť aj nad 10l/100km, čo už úplne ekonomické nie je. Spotreba elektrickej energie sa pohybovala od 14,9 kWh/100km po takmer 21 kWh/100km.

Nemožno túto spotrebu zovšeobecňovať, nakoľko každý človek jazdí inak. Ak chcete ušetriť, tak treba vždy myslieť o krok vpred, jazdiť v kľude a prevažne mesto/okresné cesty. Vynechať nemôžeme ani nabíjanie batérie, ktoré trvá na rýchlonabíjačke približne 23 minút (štandard CHAdeMO)– 0 až 80%. Do 100% pridajte raz taký čas. Ak nabíjate z domácej 230V siete, tak bude nabíjanie trvať viac ako 5 hodín. Ak si vytvoríte správne návyky, tak sa s tým dá bezproblémov žiť. Auto sa dodáva s dvojicou nabíjacích káblov, ktoré využijete doma alebo na verejných nabíjacích staniciach.

Systém rekuperácie má 5 stupňov: B1 až B5 + režim „0“, čo je plachtenie. Stupeň rekuperácie sa nastavuje veľkými pádlami na volante alebo aj pomocou ovládača „prevodovky“. Tento systém musíme pochváliť, nakoľko sa sním veľmi dobre pracuje. Ak prejdete základom a budete pokročilí „ekológovia“, tak sa dá s týmto autom jazdiť iba za pomoci jedného pedálu – plynu. 5 stupeň rekuperácie je tak silný, že sa rozsvietia aj brzdové svetlá a auto citeľne spomalí – dobíjate tak batériu a šetríte brzdy. Tieto zistenia z prvých jázd dôkladne preveríme na našej ceste do chorvátska, ktorá toho ukáže viac. Nedá nám však nespomenúť ešte podvozok, ktorý ponúka dostatok komfortu a precízne filtruje väčšinu nerovností. Okrem toho oceňujeme aj ľahkú manipuláciu s vozidlom, ktorá je daná rýchlym ovládaním prevodovky a preposilovaným riadením, ktoré nám v tomto prípade nevadí.

Svojský dizajn a veľa miesta

Mitsubishi si ide svojou cestou, ktorá sa nemusí každému páčiť, ale inak to nebude. Pohľadom na dizajn karosérie zistíte, že oproti klasickej verzii je zmien iba minimum. Predný nárazník je výraznejší, má viac chrómových doplnkov (alebo sa nám to iba zdá?) a všetky časti sú lakované, čo pôsobí prémiovejšie. Outlander je stará škola, ktorá sa nehrá s premodernizovanou a vyčačkanou konkurenciou. Dizajn je však fajn, nie? Neprekvapí, ale ani neurazí! Mohutnú prednú a zadnú časť pekne dopĺňajú LED svetlomety so svojským svetelným podpisom. Predné LED svetlomety ponúkajú dobrú svietivosť a dosah, pričom je prítomné aj automatické prepínanie diaľkového a stretávacieho režimu. Na celkový dizajn si spravte názor sami, veríme, že to bude najlepšie :).

Teraz sa na chvíľku presuňme do interiéru, ktorý je opäť svojský. Čo sa týka spracovania a použitých materiálov, tak to je v úplnom poriadku. Plasty sú mäkčené a celok precízne vyhotovený. Okrasné lišty s imitáciou karbónu by sme však nahradili lesklou alebo matnou čiernou. Široký stredový tunel ponúka niekoľko odkladacích priestorov, ale hlavne je venovaný ovládačom a tlačidlám, ktoré nebudete mať problém nahmatať ani v rukaviciach. Je to taký „oldschool“, ale v zásade to problém nie je, všetko funguje ako má.

Pochváliť musíme celkový vnútorný priestor, ktorý je skutočne veľkorysí pre každého z pasažierov. Vpredu sú výborné kreslá s minimálnym bočným vedením, v ktorých je radosť sedieť (šoférove je elektricky ovládané) a zadné sedadlá nie sú o nič horšie. Na toto sa veľmi tešíme – žiadne stiesnenie, ale dostatok priestoru pre každého. Naša cesta preverí vnútorný priestor na maximum, pričom máme v pláne navštíviť aj kempy a prespať v aute. Trip, ako sa patrí! Zatiaľ to vnímame tak, že z pohľadu priestoru ide o výborné rodinné auto. Batožinový priestor má v základe kapacitu 463 l. Po sklopení zadných operadiel (delenie 60:40) to je až 1602 l.

Zadná časť je pripravená aj na 7 miestu verziu, ktorá je však dostupná iba s klasickými motorizáciami. Zadní pasažieri ocenia okrem dostatočného priestoru aj nabíjací USB-A port a menič napätia, teda veľkú 230V zásuvku s max. výkonom 1500W. Takáto zásuvka sa nachádza aj v batožinovom priestore a obe sa aktivujú tlačidlom v prednej časti – pri šoférovi. Počas testu sme mali k dispozícii aj kávovar (Nespresso), čo bolo veľmi pekné oživenie, ktoré nie je štandardom. Výbornú kávičku si vďaka tejto elektrickej sústave uvaríte kdekoľvek a ak budete potrebovať, tak to potiahne aj malú karbobrúsku alebo elektrickú kosačku – a to sa už počíta, nie? Čo hovoríte, majstri, záhradkári, cestovatelia? Slušná ponuka praktických riešení!

Z pohľadu šoféra oceňujeme okrem dobrého posedu aj výhľad z kabíny a pekne spracovaný multifunkčný volant, ktorý je síce väčší, ale dobre sa s ním pracuje. Nájdete na ňom podstatné ovládacie prvky asistenčných systémov a multimédií, ale na ovládanie palubného počítača zabudnite! Ach, kto toto vymyslel, aby bolo tlačidlo palubného počítaču na palubnej doske – za volantom a ešte aj z ľavej strany. Vieme, už je to tak dlho, ale chcelo by to zmenu. Šofér má priamy výhľad na dva analógové budíky, medzi ktorými je malý informačný displej, ktorý ukazuje všetky podstatné údaje o jazde. Páči sa nám, že systém ukazuje zvlášť dojazd na batériu a zvlášť na benzín. Pravý analógový budík zobrazuje rýchlosť a ľavý znázorňuje využívanie elektromotora, rekuperácie a využitie benzínového agregátu.

V strede palubnej dosky sa nachádza 7“ dotykový LCD displej informačno-multimediálneho systému. Na tento špecifický systém sa dá zvyknúť, ale treba na to čas. Grafika je trošku kostrbatá a odozva dlhšia. Ponúka však všetko podstatné, čo bežný, ale aj moderný používateľ potrebuje. Konektivitu zastrešuje Bluetooth a USB-A port, pomocou ktorého je možné prepojiť systém so smartfónom a využívať aplikácie Apple CarPlay a Android Auto, čo považujeme za veľkú výhodu. Natívna navigácia tu nie je, ale vôbec nám to neprekáža. O audio zážitok sa starý výkonný sound-system Rockford fosgate, ktorého súčasťou je aj subwoofer.

V rámci tohoto displeja sa nastavujú aj asistenčné systémy, ktorých je dostatok na to, aby ste boli vy, ale aj vaše okolie v max. bezpečí. Základom je proaktívne sledovania okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, systém sledovania mŕtvych uhlov, adaptívny tempomat, základné vedenie vozidla v jazdnom pruhu, systém sledovania diania za vozidlom (výborné pri cúvaní) a parkovací systém s viacerými PDC senzormi a 4 kamerami. Obraz z týchto kamier je softvérovo spájaný, pričom máte k dispozícii 360° pohľad okolo auta, čo zjednodušuje manipuláciu počas parkovania alebo v teréne. Z komfortných prvkov treba spomenúť 2-zónovú automatickú klimatizáciu, ktorú budeme potrebovať (dúfame), vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu, vyhrievanie čelného skla, 4 elektricky ovládané okná a elektricky ovládané veko batožinového priestoru. Štandardom je aj bezkľúčový prístup (iba predné dvere) a štartovanie.

Hodnotenie TOUCHIT

Plug-in-hybridný Outladner je zaujímavé auto, ktoré ponúka slušný výkon, dobré jazdné vlastnosti a dostatok priestoru pre celú rodinu. Ak nad ním uvažujete, tak by ste mali mať jasne určené priority a uvedomiť si, že vstupujete do iného sveta. Preto odporúčame zájsť k autorizovanému predajcovi a na pár dní si ho na vlastnej koži vyskúšať. Určitej skupine používateľov bude dávať zmysel, ale každému nie. Konečné resumé si však necháme na neskôr. Počas plánovanej cesty do Chorvátska zistíme viac a určite sa o našich poznatkoch dozviete aj vy. Ak vás čokoľvek zaujíma, neváhajte nám zanechať pod článkom komentár.

Základná technická špecifikácia: Mitsubishi Outlander PHEV

  • Benzínový motor: 2360 cm3 / 4-valec / 99 kW / 211 Nm
  • Predný elektromotor: 60 kW / 137 Nm
  • Zadný elektromotor: 70 kW / 195 Nm
  • Kapacita batérie: 13,8 kWh
  • Prevodovka: Automat / Fixný prevod
  • Poháňaná náprava: 4WD / S-AWC
  • Rozmery: dĺžka – 4695 mm / šírka – 1800 mm / výška – 1710 mm / rázvor – 2670 mm / svetlá výška: 190 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1955 kg
  • Objem batožinového priestoru: 463 l / 1602 l
  • Objem palivovej nádrže: 45 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: EV režim – 135 km/h / hybridný režim – 170 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,5 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Slovensko

Cena testovaného modelu: 45 990 Eur

Prečítajte si aj:

Ford Focus Active 1.5 EcoBoost: Hatchback alebo kombi? ST-Line alebo Active?

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu