Internet a správanie sa ľudí na ňom sa neustále menia. Internet bol vytvorený ako infraštruktúra na šírenie informácií medzi rôznymi používateľmi. Dnes na internete časť používateľov obsah vytvára a druhá časť ho sleduje.

V online reklame sa v roku 2016 v Európe minulo 41,8 miliardy eur s medziročným nárastom o 12,2 %. Dvadsať zo sledovaných trhov rástlo dvojciferným tempom už tretí rok v rade a tri krajiny zaznamenali 30 % nárast. Google mal v prvom kvartáli reklamný obrat 21,4 miliardy dolárov, z čoho zisk tvoril asi štvrtinu.

Čo s otravnou reklamou na internete?

Svetovo stále rastie počet používateľov s ad blockermi. Napríklad v Nemecku používa ad blocker na desktopoch 28 % ľudí. Medziročne počet zariadení so zablokovanou reklamou vzrástol o 30 % na súčasných 615 miliónov svetovo.

Reklama sa stáva všadeprítomnou, na čo reaguje aj najrozšírenejší prehliadač sveta Chrome. Ten bude budúci rok vylepšený o novú funkciu, ktorá by mala mať výrazný vplyv na weby z hľadiska návštevníkov a vydavateľov, lebo bude sama filtrovať otravné reklamy. Toto vylepšenie prehliadača má za cieľ zastaviť šírenie blokovačov reklamy. Google túto funkciu neoznačuje ako blokovač reklám, ale definuje ho ako filter.

YouTube dominuje na mobiloch

Podľa nového prieskumu trendov v Českej republike vzrástol za posledný rok čas sledovania YouTube videí o 35 % a až o 78 % narástol na mobiloch. To znamená, že ľudia sa začali pozerať na dlhšie videá. Počet unikátnych divákov v Česku je 5,2 milióna. Silným trendom je pozeranie videí na mobilných zariadeniach, kde sa pohybujeme už cez 52 %. Ako silný trend vidíme nárast zásahu YouTube.

Facebooku narastajú tržby

Celosvetový trend nárastu reklám v online sa prejavil hlavne v 62 % medziročnom náraste tržieb z reklamy Facebooku. Facebook na rozdiel od reklamnej siete Google AdWords svoje reklamné formáty zdražuje a aj preto nárast tržieb z reklamy na AdWords bol len o 20 %. Facebook zverejnil svoje celosvetové štatistiky, kde 26 % ľudí, ktorí klikli na reklamu, aj nakúpili.

Mobilná reklama prekonala desktopovú

Do mobilnej reklamy išlo minulý rok v USA viac peňazí ako do desktopovej. Celkovo sú výdavky o 20 % vyššie ako v roku 2015. Tento rok sa na svete prvýkrát stane, že do online reklamy budú firmy investovať viac peňazí než do tradičných televíznych reklám.

Pozitívne čísla podľa štúdie ťahá rast mobilnej displejovej reklamy a inzerátov v mobilnom vyhľadávaní, ktoré rástli medziročne o 50 %. Do displejovej reklamy sa minulý rok v Európe investovali financie vo výške 5,4 miliardy eur, čo tvorí už tretinu z celkových výdajov do displejovej reklamy.

Online chat

Najsilnejším trendom v online komunikácii je rast používateľov, ktorí využívajú live chat. Počet začatých konverzácií narástol medziročne o 100 %. Celkové čísla komunikácie rastú aj na základe používania tzv. botov, čo sú umelé inteligencie, ktoré s vami dokážu na live chate komunikovať, ponúkať vám produkty a služby, riešiť reklamácie a podobne. Mnoho marketingových agentúr využíva tento kanál aj na netradičné kampane, ktorými sa snaží reflektovať správanie ľudí na internete, ale aj automatizovať komunikáciu a vytvárať zaujímavú interakciu.

Zdroje: MEDIAN adMeter, KPCB, Spir, Root

Článok pripravil Milan Markovič, projektový špecialista Effectix.com

Značky: