Slováci počas uplynulých mesiacov dávali pri nákupe cez internet prednosť domácim predajcom.

Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tak za minulý rok urobilo vyše 86 percent ľudí, medziročne ide o vyše 4-percentný nárast. Slováci vo vekovej kategórii 16 až 74 rokov najmenej dôverujú predajcom, ktorých pôvod je mimo krajín Európskej únie. Tovary z týchto krajín si za vlaňajšok objednalo len 18 percent ľudí. Jeden nákup nás vyjde do 100 eur.

K téme sa vyjadrila ekonomická analytička FinGO.sk Lenka Buchláková: „Ukazuje sa trend, že najčastejšie nakupujú oblečenie a obuv mladí ľudia. Až 75 percent mladých vo veku 25 až 34 rokov koncom roka uskutočnilo práve nákup oblečenia za dokopy 280 eur.

Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca“.

Výrazne poklesol nákup nábytku a tovarov do domácnosti cez internet, a to až o polovicu. Kým v roku 2019 tak robilo až 40 percent Slovákov, vlani ich bolo niečo vyše 20 percent.

Súvisí to aj s obmedzením príjmov domácností a sústredením sa skôr na zabezpečenie základných tovarov, ako sú napríklad potraviny a kozmetika. Stúpol aj nákup liekov, robí až 24 percent ľudí, čo je takmer 10-percentný medziročný nárast. Jedlo cez internet nakupovala vyše štvrtina Slovákov.

Nákup alebo objednávka tovaru alebo služby na súkromné účely cez internet v priebehu posledných 3 mesiacov podľa typu predajcu (v %), Zdroj: Európsky štatistický úrad Eurostat, údaje za rok 2020

Počas pandémie COVID-19 sa výrazne zmenili nákupné zvyklosti spotrebiteľov a významná časť nákupov sa preniesla do online prostredia. Kým kamenné predajne boli počas pandémie COVID-19 týždne zatvorené, online obchody fungovali bez obmedzení. Najčastejšie objednanými tovarmi boli odevy, topánky alebo doplnky, a to takmer 70 percent.

Ani nie tri percentá Slovákov uviedlo, že mali nejaký problém pri objednaní tovaru cez internet.  Väčšinou ide o podvod, teda vôbec nedoručený tovar alebo služba, či zneužitie údajov z kreditnej karty. Častokrát aj reklamácie a odškodnenie boli problematické alebo reakcia na reklamáciu bola neuspokojivá,“ doplnila Buchláková.

Celkovo internet na Slovensku využíva aktuálne 83 % Slovákov, a to každý deň alebo skoro každý deň. Prostredníctvom mobilného telefónu sa pripojilo na internet za posledné tri mesiace približne 80 % Slovákov vo veku 16 až 74 rokov.

Ako potvrdzuje aj Európsky štatistický úrad Eurostat, do popredia sa dostala na internete téma o zdraví. Vlani vyhľadávalo informácie o zdraví na internete až 62 % ľudí. Popularita „doktora Google“ rastie kontinuálne už niekoľko rokov.

„Od roku 2010 vzrástol záujem o informácie o lekároch, chorobách, liekoch či rôznych typoch liečby až o 60 %. Išlo primárne o informácie týkajúce sa ochorenia Covid-19, úrazov, rôznych druhov chorôb, zdravej výživy či zlepšenia zdravia.

Zhruba 20 percent Európanov uviedlo, že začalo využívať online konzultácie s praktickým lekárom. Menej ako 13 percent ľudí malo prístup k iným zdravotníckym službám prostredníctvom webovej stránky alebo aplikácie namiesto osobnej návštevy nemocnice alebo lekára, zatiaľ čo 11 % občanov malo prístup k svojim osobným zdravotným záznamom online,“ doplnila Buchláková.

Zdroj: SLSP

Prečítajte si aj:

Čo budeme potrebovať od 1. júla pri nákupoch z Číny a o čo sa všetko predraží? Poznáme podrobnosti