Nižší, širší a výrazne ľahší: Škoda Motorsport vyvíja plne elektrické koncepčné vozidlo, ktoré vychádza z nového modelu Škoda Enyaq Coupé RS
› Zníženie hmotnosti o viac ako 300 kg: Nový koncept slúži ako pilotný projekt a prináša riešenia pre budúce sériové modely, vrátane udržateľných a odľahčených materiálov
› Pokračovanie pretekárskej DNA značky Škoda: Nový Enyaq RS Race sa vyznačuje vizuálnymi a technickými úpravami, vrátane rozšíreného a zníženého podvozku, prepracovaných nárazníkov, vylepšených tlmičov a bezpečnostného rámu
Škoda Motorsport predstavuje najnovšiu verziu svojho nedávno predstaveného konceptu plne elektrického pretekárskeho vozidla: nový Enyaq RS Race. Tento koncept, vychádzajúci z pretekárskej DNA značky Škoda, podporuje vývoj inovatívnych technológií a udržateľných materiálov a slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. Koncepčné vozidlo, ktoré je nižšie a širšie, je čiastočne tvorené inovatívnymi, udržateľnými biokompozitnými dielmi, ktoré poskytujú rovnakú tuhosť a výhodu v hmotnosti ako uhlíkové vlákna. Zároveň prispievajú k celkovému zníženiu hmotnosti o viac ako 300 kg v porovnaní s novým vozidlom Škoda Enyaq Coupé RS, z ktorého nový Enyaq RS Race vychádza.
Plne elektrické pretekárske vozidlo s DNA modelu Škoda Fabia RS Rally2
Inžinieri Škoda Motorsport vyvinuli plne elektrické pretekárske vozidlo, ktoré sa inšpiruje jazdnými vlastnosťami úspešného modelu Škoda Fabia RS Rally2. Pretekárska DNA značky Škoda a prísne požiadavky motoršportu naďalej posúvajú hranice technických inovácií. Vývoj prvého vozidla Enyaq RS Race sa začal v roku 2023 a jeho svetová premiéra sa uskutočnila v októbri 2024. Pri novom modeli Enyaq RS Race tímy využili skúsenosti získané pri vývoji prvého koncepčného vozidla a spolu s novým vozidlom Škoda Enyaq Coupé RS ho posunuli na novú úroveň. Projekt je ukážkou aktivít spoločnosti Škoda Auto v oblasti elektrifikovaného motoršportu, ktorý je motorom pokroku smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Najnovšia verzia koncepčného vozidla používa rovnaký elektrický pohon, no je o 70 mm nižšia, vpredu širšia o 72 mm a vzadu o 116 mm. Čo je však najdôležitejšie – vozidlo je výrazne ľahšie ako sériový model. Okrem toho koncept ťaží z viacerých vizuálnych a technických úprav, vrátane vylepšeného podvozku, prepracovaných nárazníkov a taktiež upravených tlmičov a pružín. Úplne nový vysoko výkonný brzdový systém, pretekárske sedadlá a bezpečnostný rám zaisťujú najvyššiu možnú aktívnu aj pasívnu bezpečnosť. Prednú časť vozidla teraz definuje elegantná, lesklá čierna maska Tech-Deck Face. Logo na kapote nahradil nápis Škoda. Vozidlo má aj nové LED zadné svetlá rozdelené na segmenty.
Biokompozitné diely: Zníženie hmotnosti a zvýšenie udržateľnosti
Na zníženie hmotnosti v porovnaní so sériovým modelom použili inžinieri Škoda Motorsport inovatívne a udržateľné materiály a odstránili všetky komponenty, ktoré neboli potrebné pre zamýšľané použitie vozidla. Navyše na automobile použili bočné okná a zadné okno z odľahčeného polykarbonátu. Tieto opatrenia spolu viedli k celkovému zníženiu hmotnosti o 316 kg. Zavedenie udržateľných biokompozitných dielov s obsahom ľanových vlákien, vyvinutých v spolupráci s partnerom Škoda Motorsport, spoločnosťou Bcomp, slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. Tieto odľahčené diely, nahrádzajúce uhlíkové vlákna, sú použité v interiéri aj na karosérii, vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, ventilačného otvoru na streche a zadného krídla. V interiéri sú tieto materiály použité napríklad na palubnej doske, výplniach dverí a opierkach nôh vodiča a spolujazdca. Okrem toho bola panoramatická strecha sériového modelu nahradená strešným panelom z biokompozitu.
Udržateľné komponenty z ľanových vlákien ako alternatíva k uhlíkovým vláknam
Celkovo 16 komponentov vozidla je vyrobených z udržateľných materiálov, pričom uhlíkové vlákna boli v interiéri aj exteriéri nahradené prírodnými ľanovými vláknami. Tie sú testované v najnáročnejších pretekárskych podmienkach, napríklad vo vozidle Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržateľnými mazivami pre spaľovacie motory, prevodovky a tlmiče. Jedným z príkladov je AmpliTex, technická výstužná tkanina vyrobená z obnoviteľných ľanových vlákien pestovaných v Európe. Táto tkanina nielenže znižuje vibrácie v interiéri a prispieva k zníženiu hmotnosti, ale slúži aj ako vizuálne atraktívny dizajnový prvok. Pestovanie ľanu má navyše v porovnaní s inými plodinami výrazne nižší ekologický dopad na pôdu.
Technológia PowerRibs™ spoločnosti Bcomp využíva veľmi ľahké, vysoko výkonné prírodné vlákna, ktoré sú tiež vyrobené z ľanu. Materiál PowerRibs™ kombinuje maximálnu tuhosť a minimálnu hmotnosť vďaka 3D štruktúre, ktorá spevňuje tenkostenné panely karosérie. Medzi výhody patrí úspora surovín, zníženie hmotnosti a nižšie výrobné náklady vďaka menšiemu množstvu spotrebného materiálu. Tento inovatívny materiál ponúka porovnateľnú tuhosť a hmotnosť ako uhlíkové vlákna a zároveň znižuje emisie CO₂ približne o 85 %. V pôvodnom modeli Enyaq RS Race použila Škoda Auto tento materiál prvýkrát na veľké a komplexné diely, ako sú predné blatníky, bočnice a nárazníky. Pri príprave a výrobe prototypu konštruktéri taktiež hojne využívali 3D tlač a použili recyklované materiály ako nylon a CO₂ neutrálne biologicky odbúrateľné biopolymérne vlákna.
Aerodynamická optimalizácia karosérie
Pri stavbe rozšírenej karosérie boli jednotlivé diely stiahnuté z výrobnej linky, kompletne prepracované a znovu zostavené. Okrem bezpečnostného rámu z vysokopevnostnej chróm-molybdénovej ocele, ktorý spevňuje karosériu a chráni posádku, je koncepčné vozidlo vybavené ďalšími bezpečnostnými prvkami prevzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patria medzi ne pretekárske sedadlá Atech so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, bezpečnostné výplne dverí a automatický hasiaci systém. Rovnako ako pri vozidlách kategórie WRC signalizujú stav vysokonapäťového systému zelené a červené svetlá na oboch stranách vozidla. Svetlá výška bola znížená o 70 mm. Spodná časť vozidla je chránená špeciálnymi lyžinami, ktoré zamedzujú nadmernému opotrebovaniu podvozkových komponentov a zároveň chránia batériu.
Aerodynamický balík zahŕňa veľké zadné krídlo, aerodynamicky optimalizovanú strechu a kanál na prívod prúdiaceho vzduchu do kabíny vozidla. Malé finlety v zadnej časti strechy usmerňujú prúdenie vzduchu priamo na zadné krídlo. Prepracovaný bol tiež prívod vzduchu ku chladiacemu systému, kde bola čelná plocha vyplnená a nasávanie vzduchu prebieha spodnou časťou nárazníka. Z tohto dôvodu bolo nutné nakloniť chladiacu stenu. Prepracované nárazníky s dvoma prídavnými vzduchovými clonami vpredu, širšie blatníky a nový zadný difúzor spolu s veľkým zadným krídlom zvyšujú prítlak a zlepšujú jazdné vlastnosti vo vyšších rýchlostiach. Turbulencie v okolí kolies sú minimalizované vzduchovými vedením v tvare krídla. Vetracie mriežky v podbehoch predných a zadných kolies zlepšujú aerodynamiku aj chladenie bŕzd. Nový Enyaq RS Race je navyše vybavený aerodynamicky optimalizovanými kolesami.
Úpravy pre preteky: Ručná brzda, tlmiče a samosvorné diferenciály
Škoda Motorsport upravila viaceré komponenty nového vozidla Enyaq RS Race. Napríklad brzdová sústava sériového modelu bola nahradená vysoko výkonnou, ktorá obsahuje karbón-keramické brzdové kotúče, desaťpiestikové strmene vpredu, štvorpiestikové strmene vzadu a nový systém chladenia bŕzd. Okrem toho bol koncepčný model vybavený dlhou pákou hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je nevyhnutnou súčasťou každého rally vozidla. Pedálová zostava bola prevzatá z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pružín, kompresie a odskoku. Na zlepšenie jazdných vlastností a akcelerácie je nový Enyaq RS Race vybavený samosvornými diferenciálmi na prednej aj zadnej náprave.
20-palcové kolesá sú obuté do nízkoprofilových pneumatík. Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú rovnaké ako v sériovom modeli. Rovnako ako pri modeli Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, no nový ľahší Enyaq RS Race teraz zrýchľuje z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd.
Vylepšené riadenie a ovládanie pre optimálny výkon na trati
Úplne prepracovaný interiér je inšpirovaný modelom Škoda Fabia RS Rally2 a zahŕňa aj upravený infotainment systém. Pretekársky volant s novými tlačidlami pripomína volant z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Namiesto progresívneho hrebeňového riadenia použitého v modeli Enyaq Coupé RS je nový Enyaq RS Race vybavený lineárnym riadením s úrovňou účinku posilňovača riadenia nastavenou pomocou riadiaceho softvéru a optimalizovaným prevodovým pomerom prispôsobeným špeciálne pre pretekárske účely. Volič smeru jazdy a centrálny panel pre štartovanie vozidla a aktiváciu automatického hasiaceho systému sú v tomto dvojmiestnom vozidle umiestnené medzi sedadlami.
Audiosystém Havas: Zosilnený autentický zážitok z motoršportu
Nový Enyaq RS Race je vybavený prémiovým audiosystémom Havas s digitálnym zosilňovačom zvuku, ktorý zabezpečuje charakteristický pútavý pretekársky zvuk. Tento audiosystém je výrazne hlasnejší ako ten v novom sériovom modeli Enyaq Coupé RS a jeho zvukový prejav je možné nastaviť. Audiosystém Havas má aj väčšie reproduktory – jeden v prednej časti vozidla a dva vzadu. Zvuk je produkovaný aj pri rýchlostiach nad 30 km/h, čo zaisťuje vzrušujúci akustický zážitok počas celej jazdy.