Ústredné kontaktné centrum portálu slovensko.sk (ďalej kontaktné centrum) v tomto roku vybavilo takmer 70-tisíc žiadostí. O elektronické vybavovanie sa najviac občania zaujímali na jeseň.

Presne 68 700 požiadaviek používateľov elektronických služieb štátu vyriešilo Ústredné kontaktné centrum slovensko.sk. Pre porovnanie, je to o 50 960 viac ako za to isté obdobie v roku 2016, kedy operátori vyriešili celkom  17 740 prípadov občanov. Ide o 3,8-násobný nárast záujmu občanov o elektronické služby štátu.

Až 26 725 používateľov sa na kontaktné centrum obrátilo od 1. júla do 30. septembra, teda počas prvých troch mesiacov od štartu povinnej e-komunikácie štátu s právnickými osobami. Najviac používatelia elektronických služieb dopytovali v mesiaci september, kedy prišlo kontaktnému centru až 10 112 požiadaviek. Ide o telefonické hovory ako i elektronické správy zaslané cez kontaktný formulár na stránke slovensko.sk.

Úlohou kontaktného centra je zabezpečiť podporu občanom, ktorých otázky sa týkajú ohľadom portálu slovensko.sk, prípadne nevedia vyriešiť určitú situáciu týkajúcu sa elektronických schránok a ich servisu. Často sa stáva, že občania volajú aj so špecifickejšími otázkami. „Napríklad volala mladá slečna, ktorá sa chcela vydávať a nenadobudla ešte plnoletosť. Alebo nás žiadali o vyriešenie problému s nefunkčnou tlačiarňou. Ľudia často volajú, pretože potrebujú vyriešiť situáciu, ktorá sa elektronických služieb netýka. Naši operátori v tom prípade človeka nasmerujú na kompetentnú inštitúciu,“ hovorí Lukáš Sojka, generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby.

V prevažnej väčšine prípadov volajú používatelia e-schránok a e-služieb. Najviac, až 46 % ich zaujímajú základné informácie a funkcionality elektronických schránok, a to napríklad ako sa prihlásiť či kde na portáli nájsť požadovanú informáciu. Ďalším dôvodom vyhľadania pomoci sú technické problémy. „Používatelia môžu mať totiž nesprávne nainštalované aplikácie, prípadne im môžu niektoré chýbať alebo môžu spôsobiť zmätok v nastavení vo webovom prehliadači,“ vysvetľuje Sojka.

Kontaktné centrum sa zameriava nielen na podporu občanov, ale slúži aj na iné účely. Možnosť poradiť sa majú aj štátni úradníci, čím môžu služby svojho úradu urýchľovať a zefektívňovať.

Kontaktné centrum portálu slovensko.sk funguje od roku 2013. Občania môžu kontaktovať odborníkov telefonicky na čísle +421 2 35  803 083  od pondelka  až do piatka, v čase od 8.00 do 18.00 h a v stredu až do 21.00 h či pomocou kontaktného formulára https://helpdesk.slovensko.sk/new-incident/.

Odporúčania operátorov. Čo urobiť ak niečo nefunguje a potrebujem pomoc?

– pokúste sa pozrieť, či funguje vaše internetové pripojenie

– odpojte a znova zapojte do počítača čítačku s vaším občianskym preukazom

– ubezpečte sa, že viete svoj BOK kód, prípadne aj ZEP ak ste si na polícii dali na svoj občiansky preukaz nahrať aj aplikácie k podpisovaniu

– vyskúšajte prihlasovanie aj v inom internetovom prehliadači

– ak máte možnosť, skúste prihlasovanie na inom PC, prípadne s inou čítačkou čipových kariet

– v prípade pretrvávania problému s prihlásením preinštalujte ovládače k čítačke čipových kariet či aplikáciu eID klient