Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vo väčšine spoločností u nás má výber kancelárskych priestorov na starosti vedenie firmy a najčastejšie hľadajú inšpiráciu u profesionálov. Na preferencie zamestnancov prihliada asi pätina firiem. Cena síce zostáva kľúčovým faktorom pri výbere, no rastie aj význam iných kritérií, ako lokalita, možnosti parkovania, vybavenie kancelárií či občianska vybavenosť. Ukázal to prieskum spoločnosti 365.invest.*

Výber priestorov má v rukách vedenie

Samotný výber kancelárskych priestorov zostáva podľa prieskumu prevažne v kompetencii vedenia firiem. Až 79 % predstaviteľov spoločností uvádza, že o nových priestoroch rozhoduje práve top manažment. V pätine firiem však túto zodpovednosť preberajú aj iné oddelenia – najčastejšie ide o HR, facility manažéra alebo procurement tím.

Prieskum odhalil, že na to, kto vyberie nové priestory, má vplyv aj veľkosť firmy a poloha. Kým v menších firmách je výber až 85 % v rukách vedenia, vo väčších firmách, nad 50 zamestnancov, o tom vedenie rozhoduje v 67 % prípadov. Rovnako sú rozdiely aj medzi krajmi, kým v Bratislavskom kraji o nových priestoroch rozhoduje vedenie v 6 z 10 prípadov, na zvyšku Slovenska je to od 8 z 10 prípadov a vyššie.

Výber kancelárskych priestorov záleží od toho, kto ich vyberie, ale aj kto mu s výberom pomôže. Zdroje inšpirácie pri hľadaní nových lokalít sú rozmanité. Viac ako polovica firiem, konkrétne 52 %, sa pri hľadaní spolieha na odborníkov z realitného sektora, na realitných maklérov alebo agentúry,“ uvádza Radko Rozum, šéf produktov a podpory predaja v spoločnosti 365.invest, ktorá spravuje najväčší Realitný fond na Slovensku. „Nemalú úlohu však zohrávajú aj odporúčania od známych (42 %) či biznis partnerov a internet, na ktorý sa spolieha 37 %. Preferencie samotných zamestnancov pritom berie do úvahy 1 z 5 firiem,“ dodáva Rozum.

Cena, lokalita, parking

V prípade faktorov, ktoré ovplyvňujú výber nových kancelárskych priestorov, prieskum priniesol očakávané výsledky. Najsilnejším ukazovateľom pri výbere nových kancelárií je cena prenájmu; až 87 % firiem to považuje za jedno z hlavných kritérií výberu. Podobne vysoko sú hodnotené aj lokalita (84 %) a možnosť bezplatného parkovania (80 %).

Okrem ceny prisudzujú firmy čoraz väčšiu váhu aj ergonómii, pohodliu a funkčnému vybaveniu kancelárií, vrátane ich moderného dizajnu. Tieto faktory získali najvyššie známky od približne dvoch tretín opýtaných,“ doplnil Radko Rozum.

Z prieskumu 365.invest zároveň vyplýva, že viac ako polovica firiem prikladá význam aj environmentálnej a spoločenskej zodpovednosti. V horizonte troch rokov respondenti očakávajú rastúci dôraz aj na znižovanie prevádzkových nákladov, občiansku vybavenosť, sociálne benefity, väčšie nároky na priestory, desk sharing či zónovanie kancelárií s možnosťami pre efektívnejšiu spoluprácu a flexibilitu.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.