Uplynulý týždeň som mal možnosť vyskúšať úplne nový Opel Grandland (už bez prívlastku „X“), ktorý prichádza z komplexným redizajnom a mnohými novinkami.

V rámci prvých jázd som mal k dispozícii nový Grandland s 1.2-litrovým benzínovým 3-valcom, ktorý bol kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Poďme však pekne poporiadku. Základom novinky je úplne nový dizajn, ktorý je síce čisto subjektívnym aspektom, no z môjho pohľadu ide o veľmi zaujímavý update, ktorý jednoznačne zaujme, čo som si overil aj v praxi. V rámci niekoľkých hodín som prešiel slušný kúsok Slovenska, aby mi auto poskytlo nejaké informácie, pričom som postrehol, že je tento model pre okolie celkom zaujímavým objektom okukávania 🙂 (prsty v tom určite mali aj nemecké EVČ).

Opel Grandland
Opel Grandland

Čo sa zmenilo? Všetko! Základom je úplne nová maska s prívlastkom Opel Vizor, ktorú sme prvýkrát videli na modely Opel Mokka. Ide o veľmi podarený, pekný a čistý dizajn, ktorý sa mi páči. K inovovanej prednej maske prislúchajú aj špičkové svetlomety IntelliLux LED so 168 segmentami (tzv. matrixové), ktoré ponúknu výbornú svietivosť i dosah + precízne tieňovanie. Svetlá som v praxi nevyskúšal, nakoľko sa jazdilo iba počas dňa, ale v rámci redakčného testu to napravím.

Okrem toho musím spomenúť, že nový Grandland bude disponovať aj nočným videním s dosahom až 100 metrov (systém bude aktívne upozorňovať vodiča na prítomnosť zvery alebo chodcov), čo nie je v tejto triede úplne bežné (mimo koncernu). Opel ako svetlami, tak aj nočným videním posúva latku v danej triede o niečo vyššie.

Okrem prednej masky a nových svetiel si môžete všimnúť kompletne prepracovanú karosériu s peknými/nerušivými líniami a zaujímavými farebnými kombináciami. Osobne sa mi na prvý pohľad zdá nový Grandland trošku menej robustný ako predchodca. Každopádne sa výrazne posunul vpred a to cením. Okrem zovňajšku sa toho veľa zmenilo aj v interiéri. Novinka ponúka plne digitálny prístrojový panel – Pure Panel – s možnosťou jednoduchej konfigurácie podľa predstáv používateľa, ako aj veľký informačno-multimediálny systém s 10“ dotykovým LCD displejom.

Tento systém je veľmi jednoduchý a ľahko ovládateľný, čo považujem za plus. V rámci tohto systému nastavíte všetky prvky vozidla, ako aj asistenčné systémy + máte pod palcom plnú dávku konektivity, vrátane Bluetooth, Wi-Fi a pod. Chýbať nesmie ani natívna navigácia a podpora aplikácií Apple CarPlay + Android Auto a určite oceníte aj bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov.

Z asistenčných systémov nechýba proaktívne sledovanie okolia vozidla, monitorovanie mŕtvych uhlov, pokročilý parkovací asistent (pozdĺžne a kolmé parkovanie) s dvomi kamerami, ktoré softvérovo vytvárajú 360° pohľad okolo auta. Toto známe koncernové riešenie funguje dobre, akurát by sa mohla zlepšiť kvalita snímačov. Okrem toho je prítomná detekcia chodcov, upozornenia na nežiaduce vybočenie z jazdného pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek, funkcia sledovania a upozornenia na únavu vodiča + adaptívny tempomat.

Novinkou (iba s automatickou prevodovkou) je aj tzv. integrovaný asistent pre jazdu na diaľnici. Pomocou kamery a radarových snímačov kombinuje rôznych asistentov, pričom si udržiava odstup od ostatných vozidiel a prekážok + disponuje bežným vedením vozidla v jazdnom pruhu.

Opel Grandland
Opel Grandland

V rámci prvých jázd si toho všímam na „prvý posed“ viac ako býva zvykom, pričom musím podotknúť, že miesto za volantom si si našiel takmer okamžite, čo je dobrá správa pre všetkých vodičov s výškou viac ako 190cm (v druhom rade to už taká hitparáda nie je, avšak ľudia bežnej postavy tu problém mať nebudú). Výhľad je tiež prijateľný a rozloženie ovládacích prvkov, ako aj všeobecná orientácia na vodiča je tradične veľmi dobrá. Vpredu je miesta na rozdávanie a Opel si dal záležať aj na sedadlách.

„Pasažieri vzadu majú k dispozícii aj jeden USB-A port a menič na 230V, čo je veľmi praktický prvok. Batožinový priestor má v základe objem 514 litrov a po sklopení zadných operadiel to je až 1652 litrov.“

Testovaný model mal síce obyčajné, no dostatočne pohodlné látkové sedadlá, ale v ponuke sú aj špeciálne ergonomické sedadlá (iba predné) certifikované nemeckou lekárskou asociáciou Aktion Gesunder Rücken e.V., ktoré podporujú správne držanie tela za volantom. Samozrejmosťou je elektropneumatická bedrová opierka, vyhrievanie a dokonca aj odvetranie sedadiel. Vyhrievaný je aj kožený multifunkčný volant, ktorý výborne sadne do rúk, no páčky smeroviek a ovládania stieračov sú už tradične privysoko, načo si treba zvyknúť.

Poďme jazdiť!

V rámci niekoľkých hodín som sa snažil získať od auta čo najviac informácií, čo sa mi z časti podarilo, no na overenie správnosti bude potrebný klasický redakčný test. V tomto skrátenom režime som prešiel s benzínovým 1.2-litrovým 3-valcom približne 400 kilometrov, pričom som do trasy zaradil diaľnice, kľukaté okresné cesty (krásne okolie Banskej Štiavnice, Hodruša-Hámre, Štiavnické vrchy a pod.) a trošku nespevnených ciest. Na zvolenej trase som sa utvrdil v tom, že z pohľadu nastavenia podvozku je na tom nový Grandland veľmi dobre, avšak v žiadnom prípade nejde o športovo ladený crossover.

Podvozok veľmi pekne hltá drvivú väčšinu nerovností, je komfortný, no zároveň vás dokáže počas prudších prejazdov zákrutami pekne podržať, pričom slušne drží stopu. Osobne by som zmenil iba pneumatiky, mal som taký subjektívny pocit, že neponúkali ideálnu trakciu (použité boli, ak sa nemýlim – Michelin Primacy 4 – 225/55/R18). Okrem toho som si zopárkrát všimol, že po nabehnutí na tiahly pozdĺžny prechod na ceste (upravený kovový odtok a pod.) predok mierne odskočil, nie je to nič závažné, pričom tento pocit môžu vyvolávať aj spomínané pneumatiky.

Opel Grandland
Opel Grandland

Motor ma prekvapil. Osobne nie som nadšencom nízko objemových 3-valcov, no opäť sa ukázalo, že majú čo ponúknuť. Testovaný model mal pod kapotou 1.2-litrový benzínový 3-valec s výkonom 96kW (130ps) a max. krútiacim momentom 230 Nm (od 1750 rpm!). Tento motor môže byť spriahnutý s 8-stupňovým automatom alebo 6-stupňovým manuálom, ako to bolo v mojom prípade. S manuálom sa pracuje veľmi dobre, rýchlosti majú presné dráhy a padajú tam takmer samé. Ale čo ten motor? Ak by nebolo zvukovej kulisy, ktorá ihneď prezradí, že ide o 3-valec, tak by si mnohí na základe výkonu mysleli, že môže ísť aj o 4-valec.

Dynamika, pružnosť a odozva tohto motora je skutočne výborná (nezaťažené auto – iba šofér), pričom ma prekvapil konštantný záťah motora z nízkych otáčok – od 1900 otáčok pekne ťahá aj do strmších kopcov, samozrejme, na správe zvolenom rýchlostnom stupni. Jazdu po kľukatých okreskách som si aj vďaka dynamike celkom užil. Ak som spomenul, chcel som získať čo najviac informácií, takže som bol vziať aj deti a manželku s nejakou batožinou, aby sa ukázali zmeny v dynamike. A tie nastali okamžite.

Nevýhodou týchto motorov je, že podstatne citeľnejšie reagujú na zaťaženie vozidla, ako napr. naftové alebo benzínové 4-valce. S naloženým autom som prešiel ďalšie desiatky kilometrov, pričom som už nepociťoval tú efektívnu dynamiku, ako keď som bol sám – či už vo vyšších diaľničných rýchlostiach alebo na okresných cestách počas predbiehania a pod. Ideálne je si to pred kúpou vyskúšať, aby ste vedeli do čoho idete.

Inak som bol s danou motorizáciou spokojný, aj čo sa spotreby týka. Tá sa v rámci prvej jazdy pohybovala v okolí 8-litrov, čo považujem na skvelú hodnotu, nakoľko akcelerátor zažíval niekoľkohodinový nátlak. V rámci pozvoľnej jazdy nebude problém jazdiť za 6 a menej litrov na 100km (palivová nádrž má objem 53 litrov). Ešte dodám, že v ponuke je okrem benzínového 3-valca (1199 cm3) aj naftový 4-valec (1499 cm3) s výkonom 96kW/300Nm a chýbať nesmie ani skvelý hybrid s pohonom všetkých kolies a výkonom okolo 300 koní.

Opel Grandland
Opel Grandland

Osobne by som, pravdepodobne, siahol po hybride so 4-kolkou, nakoľko iné verzie pohon oboch náprav neponúkajú (jasne daná platforma to neumožňuje – v prípade hybridu poháňa zadok elektromotor). Inak by voľba padla na naftový agregát. Záver? Prvé dojmy sú viac než dobré, ale na hlbšie hodnotenie to chce viac času.

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Opel Slovensko

Prečítajte si aj:

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu