Malé mestské elektromobily nemusia byť nudné a obmedzené, čoho jasným dôkazom je Opel Mokka-e, ktorý zaujme ako dizajnom, tak aj technikou, dojazdom a rýchlosťou nabíjania.

Mokka (Grande) s prívlastkom „e“ je vôbec prvý čistokrvný elektromobil značky Opel, ktorý nielen mňa prekvapil veľmi odvážnym a nezameniteľným dizajnom. Prvý dojem z dizajnu bol veľmi dobrý, no podstata sa skrýva v technike, ktorou Mokka-e disponuje. Aby to bolo v rovnováhe, tak začnem dizajnom, ktorého ťahákom je predovšetkým nová predná maskaOpel Vizor, ktorá je dominantou prednej časti. Ide o elegantný modul, ktorý integruje všetky podstatné prvky do jednoliateho horizontálneho usporiadania – základom sú LED svetlomety najnovšej generácie IntelliLux LED, ktoré sa vyznačujú výbornou svietivosťou i dosahom. Chýbať nesmú ani charakteristické denné LED svetlá s typickou siluetou krídel, ktoré uprostred masky prerušuje logo značky.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

V každom detaile exteriéru je vidieť, že Opel nenechal nič na náhodu a vytvoril veľmi pútavé auto, ktoré zaujme predovšetkým extrovertov – najmä vo výrazných farbách ako mal testovaný model. Zadná časť je jednoduchá, no zároveň pôsobí odvážne až mohutne, k čomu prispeli aj natiahnuté koncové LED svetlá. A aby ste vedeli o aký model ide, tak nechýba ani zreteľné označenie modelu M O K K A. Od prednej časti, cez profil až po jednoduchý, no aj napriek tomu zaujímavý zadok je tento model ukážkou toho, že myslieť odvážne a nadčasovo sa oplatí. V automobilovom svete to platí dvojnásobne a dizajnéri si za tento počin zaslúžia pochvalu.

Po zhodnotení exteriéru sa presuňme do interiéru, v rámci ktorého je okamžite poznať, že nová filozofia značky sa preniesla aj sem. Centrálnym prvkom je Pure Panel, v ktorom sa opakuje dizajnový zámer prednej masky Opel Vizor. Šofér má k dispozícii dve širokouhlé obrazovky s uhlopriečkami 10 a 12 palcov, pričom cením, že centrálny displej je naklonený smerom k vodičovi. Tento koncept na mňa pôsobí relatívne dobrým dojmom, a to aj napriek tomu, že takéto riešenie nie je v automobilovom svete novinkou.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

Pure Panel poskytuje šoférovi všetky najdôležitejšie informácie o vozidle, asistentoch a multimédiách, pričom samotný operačný systém nie je nijako odlišný od ostatných modelov značky Opel. Je jednoduchý, prehľadný, ale treba si naňho zvyknúť, aby ste sa s ním dokonale zžili. Grafika je priemerná, ale plná konektivita je prítomná (Bluetooth, Wi-Fi, USB-A), a to aj vrátane natívnej navigácie a podpory Apple CarPlay a Android Auto

Digitálny prístrojový panel ponúka rovnaké rozlíšenie a zobrazené údaje/grafiku si môžete zmeniť prostredníctvom hlavného displeja, resp. sa z časti mení podľa zvoleného režimu vozidla. S týmto konceptom nemám problém, akurát by bolo vhodnejšie, ak by sa dal prístrojový panel aspoň z časti konfigurovať prostredníctvom multifunkčného volantu. Čistkami prešiel aj dizajn stredovej konzoly, ktorá pôsobí veľmi decentne. Vďaka zapustenej elektronickej parkovacej brzde a voliču smeru jazdy nenarušuje dizajn tunela žiadny vystupujúci prvok – všetky ovládače sú zapustené.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

Samozrejmosťou sú aj pokročilé asistenčné systémy, ako napr. aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, čítanie dopravných značiek, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie pozornosti vodiča, detekcia cyklistov a chodcov pred vozidlom, monitorovane okolia za vozidlom počas cúvania, aktívny parkovací asistent s automatickým parkovaním (zadná kamera + PDC senzory) a v neposlednom rade aj adaptívny tempomat, ktorý spolupracuje s aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu – táto dvojica funguje veľmi dobre, čo som overil niekoľkokrát.

Čo sa týka posedu a celkovo priestoru, tak ten je v rámci kategórie priemerný, pričom však musím brať ohľad na moju výšku (cca. 2 metre), s ktorou prichádzajú aj mierne obmedzenia v podobe horšieho nastupovania a vystupovania z vozidla, ale nie je to nič katastrofálne.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

Nastupovanie je trošku sťažené kvôli pozícii volantu (v akejkoľvek polohe), no následný posed už nie je problémom, ale aj napriek tomu tento model ľuďom s mojou výškou neodporúčam. Inak je vpredu miesta tak akurát a relatívne pohodlne sa dajú zvládať aj dlhšie trasy (s električkou máte zaručené prestávky, nakoľko je potrebné občas nabíjať). Potešia aj kombinované kožené sedadlá s príjemným bočným vedením a vyhrievaním.

Druhý rad je na tom pochopiteľne horšie, ale deti a útlejšie postavy si tu svoju oázu pohodlia nájdu. Deti ani manželka sa počas testu extra nesťažovali, ale ja si sám za seba nesadnem žiadnym spôsobom. Pôvodne som si myslel, že si za mňa nesadne ani dcéra, ale nakoniec to bolo celkom v pohode a našli sme vhodný kompromis. Zadné operadlá sú delené v pomere 60:40 a síce po sklopení nevytvoria rovinu, no základný objem batožinového priestoru 350 litrov sa zvýši na 1060 litrov. Základ nie je tak hrozný a niečo doňho zaručene vopcháte – na denné potreby je dostačujúci. Dno kufra je delené prepážkou, takže si môžete vytvoriť aj plochu pre drobnosti, ktoré budú ukryté – napr. nabíjacie káble.

  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e

Pohonná sústava a praktická prevádzka električky

Opel Mokka-e poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (136 ps) a max. krútiacim momentom 260 Nm. Tento výkon je na takto malú karosériu dostačujúci, vďaka čomu sú aj reakcie na akcelerátor veľmi promptné a auto s chuťou naberá rýchlosť. Ak však očakávate extra zrýchlenie, ktorým sú elektromobily známe, tak vás sklamem. Mokka-e jazdí veľmi komótne, nástup výkonu je pozvoľný a celkovo je to také vlažné a pohodové vozenie.

Ideálne v meste a jeho okolí, kde efektívnym spôsobom využijete aj režim „B“, teda systém rekuperácie, ktorá je prekvapivo účinná a zároveň umožňuje používať toto auto ako jednopedálové, čím vraciate prebytočnú energiu späť do batérie (+ šetríte brzdové obloženia a kotúče). Režim „B“ sa aktivuje samostatným tlačidlom, v bežnom režime je rekuperácia veľmi jemná, ide skôr o plachtenie.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

Elektromotor je dopovaný z 50 kWh batérie v podlahe vozidla, ktorá podľa výrobcu poskytuje dojazd na úrovni 324 km (podľa WLTP). Je zrejmé, že to je dojazd v úplne ideálnych podmienkach, pričom realita je niekde inde. Počas testu som jazdil veľa a priemerný dojazd sa pohyboval okolo 220 až 240km, čo na primárne mestský elektromobil nie je vôbec zlé. Dojazd však závisí od mnohých faktorov a premenných, ktoré sa často menia.

Električke nesedia diaľnice, no aj napriek tomu ich zvláda veľmi dobre a ak nevytvárate nátlak na akcelerátor, tak ani spotreba energie nestúpa závratnou rýchlosťou. Podľa počasia, ročného obdobia a rýchlosti sa diaľničná spotreba pohybuje od 19 do 24 kW/h. Je dobré vedieť, že max. rýchlosť je obmedzená na 150 km/h.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

V rámci bežnej prevádzky v meste a okolí som dokázal jazdiť s priemernou spotrebou 16 až 17,3 kW/h, čo je dobrý výsledok. Ak sa naučíte pracovať s rekuperáciou a využívať je efektívne, najlepšie podvedome, tak výsledkom bude zaujímavá ekonomika prevádzky.

Ako je to s nabíjaním? Elektronika tohto modelu umožňuje nabíjať batériu jednosmerným prúdom s max. výkonom 100kW, čo je jednoznačným plusom. V praxi sa to na displeji zobrazuje ako nabíjanie rýchlosťou 500 km za hodinu, čo dáva jasnejší obraz o tom, ako rýchlo nabíjania prebieha. V reáliách to znamená, že ak prídete na rýchlo-nabíjačku s 20%, tak za približne 20 až 25 minút máte viac ako 80% a môžete vyraziť ďalej. Opäť však záleží aj od toho, akú teplotu má batéria, podľa čoho je korigované nabíjanie. Tento spôsob nabíjania je síce rýchly, ale nie najlacnejší, takže ideál je nabíjať doma – buď z 230V siete alebo WallBoxom.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

Počas testu som takmer každú noc dopĺňal batériu z 230V siete, a to aj napriek tomu, že bývam v bytovom dome na prízemí – predlžovací kábel z balkóna a už aj nabíjam :). Tento spôsob je síce lacný, no nie príliš efektívny. Z 230V siete je nabíjanie extra pomalé a napr. z 50% na 100% ukazuje čas nabíjania 13 hodín (nabíjanie 6km za hodinu). Na nočné dopĺňanie nejakých percent to nie je až tak strašné, ale nabíjať denne napr. z 20% na 100% by bola nereálna zúfalosť. V tomto prípade môže pomôcť trojfázová prípojka, resp. domáci WallBox, čo dnes nie je problémom ani extra drahým riešením, pričom môžete v pohodlí domova nabíjať rýchlosťou až 11 kW/h, čo je už zaujímavé. Ešte dodám, že Opel dáva na batériu 8 ročnú záruku.

A jazdné vlastnosti? Z pohľadu podvozku môžem pochváliť prácu konštruktérov – dostatočným spôsobom zvláda takmer všetky nástrahy našich ciest bez výrazných zvukových prejavov a nepríjemných atakov (obuté boli 18″ disky s rozmerom pneumatík 215/55/R18). Musím však dodať, že nejde o úplne mäkučký podvozok, ale trošku tuhší, načo si treba zvyknúť – hlavne s ohľadom na to, že to nie je športové auto. Avšak, ak sa budete chcieť trošku pojašiť, tak vám to podvozok v rámci možností dovolí a bude nápomocný. Stabilita v zákrutách je dobrá aj vďaka batériám umiestením v podlahe, teda nízkemu ťažisku. Ak sa rozhodnete ísť mimo ciest, tak rozhodne oceníte nadpriemernú svetlú výšku na úrovni 173 mm (194 mm = prázdne auto). Tá sa zíde aj v meste, kde číhajú vysoké obrubníky. Celková manévrovateľnosť je na dobrej úrovni. Ešte dodám, že Mokka je dostupná s výhradne pohonom prednej nápravy.

Opel Mokka-e
Opel Mokka-e

Záverečné hodnotenie: Opel Mokka-e

Malá, ale veľkých výziev sa nebojí, taká je Mokka-e. Tvári sa ako výborná spoločníčka do mesta, no ak sa vydáte na dlhšiu cestu, tak nebude namietať a bez problémov a s plným nasadením vás odvezie kde to bude potrebné, akurát treba počítať s nabíjaním, počas ktorého si môžete vychutnať kvalitnú „mocca grande“ a pokračovať relatívne rýchlo ďalej, lebo nabíjanie rýchlosťou 500 km za hodinu vás dlho oddychovať nenechá (ak teda nechcete nabíjať vždy na 100%, čo sa veľmi neodporúča).

Mokka-e jazdí primerane svojmu určeniu, v drvivej väčšine prevádzkového času je veľmi komfortná a tichá, no občas pocítite jej mierne tvrdší podvozok. Z pohľadu technológií a asistenčných systémov ide o bežný štandard v danej kategórii, ktorý vám bude dobre slúžiť (vedenie v jazdnom pruhu je v tejto triede veľmi slušné). Osobne mi Mokka-e imponuje, ako dizajnom, tak aj možnosťami v rámci malého elektromobilu, no priestorovo ma dosť obmedzovala, takže by muselo ísť o druhé auto do rodiny. Ideálna voľba to bude pre mladých alebo bezdetných ľudí, ktorí chcú iba jedno auto, ale jednoznačne ekologické, pričom nevyžadujú extra priestor.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Opel Slovensko

Cena: Model Ultimate od 35 990 eur

Fotogaléria: Opel Mokka-e

  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Mokka-e

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu