Vo vysoko konkurenčnom prostredí automobilového priemyslu tvoria interiéry vozidiel veľmi dôležitú súčasť v rozhodovacom procese zákazníkov. PEUGEOT, s intenzívnym využívaním technológie i-Cockpit® v takmer celom modelovom rade, priniesol do interiérov revolúciu. Rovnako dôsledne sa venuje aj sedadlám, ktoré sú dnes komplexným a technologicky vyspelým prvkom. Denne zažívajú rôznorodú a intenzívnu záťaž, pričom musia spĺňať viacero požiadaviek: poskytovať výrazný a individuálne upraviteľný vzhľad a podľa geografických regiónov spĺňať aj rozličné nároky zákazníkov na bezpečnosť a komfort.

Trochu z histórie

Šesťdesiate roky znamenali pre sedadlá dôležitý technologický míľnik. V roku 1955 sa do sériovej výroby prvý raz dostala možnosť nastavovania sedadiel (nastavovanie sklonu operadla či výšky sedadla). PEUGEOT išiel ešte ďalej a vybavil svoj vlajkový model 403 možnosťou lôžkovej úpravy sedadiel.

Zjednodušenie prístupu na zadné sedadlá sa do sériovej výroby dostalo v roku 1957.

Ďalšie inovácie sú už novšie a patria medzi ne: zadné sedadlá delené v pomere 2/3 : 1/3 (napríklad PEUGEOT 306), či doplnenie tretieho radu sedadiel sklápateľných do podlahy (PEUGEOT 5008).

Už v roku 2007 sa značka PEUGEOT chopila príležitosti a spolu s predstavením novej konštrukčnej platformy EMP2 odštartovala aj vývoj krížového zosilnenia predných sedadiel. Ide o krížové zosilnenie, ktoré sa prvý raz predstavilo v roku 2014 v modeli PEUGEOT 308. Rám znížil hmotnosť sedadla a zároveň zvýšil bezpečnosť a komfort. Sedadlá sú ľahšie, technicky prepracovanejšie a zároveň aj lacnejšie.

Tento rám sa používa aj v spojení s platformou CMP a vyrába sa v Európe, Číne a v Latinskej Amerike.

Očakávania podľa geografických regiónov

Sedadlá momentálne predstavujú základ ponuky vo všetkých vozidlách značky PEUGEOT. Ide o veľkú ekonomickú výzvu na cenu, pretože cena sedadiel sa môže vyšplhať až na niekoľko tisícok eur. Súprava sedadiel pozostáva zo 150 súčastí a tvoria ju sedadlo vodiča, sedadlo spolujazdca a lavica so zadnými sedadlami.

Sedadlá musia odolávať aj náročnému každodennému namáhaniu:

  • Pevnosť (tvar tela a hmotnosť užívateľa sa môže veľmi meniť, zvlášť ak vozidlo používa viac osôb);
  • Opotrebenie a roztrhnutie (sedadlá sa budú šúchať tisíckykrát a to mnoho rokov či dekád);
  • Teplota (vo vozidle môže byť veľmi horúco, ale aj veľká zima).

Vo viacerých končinách sveta sú rôzne požiadavky na sedadlá:

  • V Európe sa požiadavky zameriavajú na comfort predných sedadiel, pričom zákazníci očakávajú precízne držanie tela, bočné vedenie tela a oporu pri dlhých cestách. Pri zadných sedadlách sa požaduje najmä možnosť ich sklápania.
  • V Číne si zákazníci vyžadujú comfort na predných sedadlách a mäkké zadné sedadlá so slabším bočným vedením.

Vo vyšších segmentoch sa potom k tomu pridávajú náročné požiadavky na výbavu a doplnky dostupné pre zadné sedadlá.

  • V Južnej Amerike zákazníci najviac ocenia optimálne možnosti tlmenia vibrácií a komfort na predných aj zadných sedadlách.

DNA značky ako súčasť vytvárania vizuálneho a emotívneho zážitku

Z pohľadu užívateľa musia sedadlá vozidla spĺňať tri najdôležitejšie a nevyhnutné funkcie:

  • Priestor,
  • Potešenie

Rovnako ako si zákazníci vyberajú značku, aj značka musí vedieť, aký druh sedadiel požadujú zákazníci od konkrétnej značky. Od roku 2013 si všetky značky skupiny PSA Group definovali stratégiu a rozdiely, ktoré presne vystihujú DNA každej značky. Zákazník musí vedieť rozpoznať značku svojho vozidla na prvý pohľad ako aj podľa pocitu, keď si sadne na sedadlo.

Pre značku PEUGEOT platí, že zákazník musí cítiť dynamické sedadlo s výrazným operadlom a s pevným bočným vedením.

Sedadlá budúcnosti: móda a relax

Sedadlá budúcnosti vo väčšej miere ovplyvnia módne trendy. Farby a materiály čalúnenia použité na sedadlách sa budú inšpirovať hlavnými módnymi trendmi konfekčného oblečenia a nábytku.

Konštruktéri sedadiel v čoraz väčšej miere myslia aj na oddych a relax. Najmodernejšie inovácie obsahujú napríklad aj zapracovanie vzduchových vankúšov do penovej výplne. Vďaka tomu sa sedadlá prispôsobia telesným proporciám posádky.

PEUGEOT do viacerých vozidiel na požiadanie dodáva aj systém na masáž chrbta. Zákazníci si ho obľúbili a čoraz častejšie si ho objednávajú, pretože vďaka nemu prichádzajú do cieľa odpočinutí a zároveň robia aj niečo pre svoj chrbát a jeho svaly.

V nastupujúcej ére vozidiel bez vodiča sa sedadlá stanú srdcom interiéru vozidla a hlavným prvkom jeho dizajnu v oveľa väčšej miere než doteraz.

Ponúknu viacero možností usporiadania vnútorného priestoru ako to už ukázala štúdia e-LEGEND. Zámerom je čas strávený vo vozidle premeniť na momenty oddychu v prítomnosti najbližších.

V tomto prípade sa namiesto kovových rámov začnú používať kompozitové konštrukcie. Tie prinesú menšiu konštrukčnú hrúbku a uvoľnia priestor v priestore pre pasažierov.

Výnimočná história sedadiel PEUGEOT sa tak teraz ani zďaleka nekončí!

 

Značky: