Cestovateľ telom i dušou, presne takto sa dá jednoducho a výstižne opísať francúzsky koráb vo vyhotovení Business VIP, ktorý chce konkurovať nemeckým svetobežníkom

Testovaný Peugeot Traveller má označenie – Business VIP L3 2.0 BlueHDi 180k EAT6. To značí, že ide o najdlhšiu verziu (L3), so slušnou výbavou (Business VIP) a najvýkonnejším motorom (BlueHDi 180k) so šesťstupňovou automatickou prevodovkou (EAT6). Business VIP je vyšší stupeň výbavy, v ktorej nájdete všetky podstatné prvky, ktoré môžete v prípade potreby obohatiť o ďalšiu doplnkovú výbavu. Otázne je, či je potrebné k tejto výbave ešte niečo dopĺňať. V zásade ani nie, je tu všetko potrebné, avšak záleží na preferenciách a potrebách jednotlivca, ktoré môžu byť špecifické. Iné potreby má rodina a iné spoločnosť, ktorá by mohla Travellera používať na prepravu osôb a pod.

„Dostupné sú tri dĺžky: L1 (Compact) = rázvor: 2925 mm | L2 – L3 (Standard/Long) = rázvor: 3275 m“

Dizajn a karoséria

Názory na dizajn sa líšia, to je samozrejmé. Poznám aj krajšie vozidlá z tohoto segmentu, ale v zásade nemám s travellerom žiadny problém a celý koncept auta sa mi každým dňom páčil viac. Na všetko treba čas! Traveller má výrazný iba predok, zostatok vozidla tvoria uhladené a nevýrazné línie, čo v útrobách prispieva k jeho praktickosti. A to je cieľom!

Vysoký nárazník je doplnený o vnorenú nelakovanú lištu, ktorá vozidlo opticky rozširuje. Do nej sú zakomponované klasické hmlové svetlá, ale aj LED denné svetlomety. Do očí bijúca maska s levom a chrómovým dekorom korešponduje s dizajnom značky, ale v tomto prípade to nie je maska chladiča. Je totiž plná a slúži iba ako dekorácia. Motor a tým pádom aj chladiče sú umiestnené kvôli ťažisku nižšie. Funkčné otvory sú iba dva spodné v strednej časti. Zostatok „otvorov“ má výplň.

„Rozmery – dĺžka: 5308  mm | šírka: 1920 mm (vrátane spätných zrkadiel: 2204 mm) | výška: 1890 mm | rázvor: 3275 mm | svetlá výška: 150 mm | hmotnosť: 2004 kg“

Bočná línia je takmer bez prelisov, úplne čistá. Jemne zvýraznené sú iba lemy blatníkov a v spodnej časti oboch dverí je zakomponovaná lišta vo farbe vozidla. Z boku sa mi páči traveller najviac. Veľké a tmavé okná pôsobia elegantne a všetky línie hrajú jednu notu. V jednoduchosti je krása! Líniu ľavého boku prerušuje iba otvor palivovej nádrže. Zadnej časti dominujú obrovské dvere s označením vozidla a otváracím oknom. Obe hybné časti majú oddelené otváracie mechanizmy. Z pod dverí vykúka nízky nárazník, ktorý je zapracovaný tak, aby sa s tovarom alebo batožinou dobre manipulovalo.

Výhodou zadných dverí je, že po ich otvorení máte k dispozícii veľkú strechu, pod ktorú sa môžete skryť (napr. v prípade dažďa na rybačke). Ak sa pozriete na rozmery karosérie, tak zistíte, že traveller je takmer rovnako široký ako vysoký a z určitého pohľadu pripomína hranol J. Exteriér dopĺňajú aj 17-palcové zliatinové disky, v našom prípade ešte so zimným obutím.

„Z každej strany vidieť zameranie na praktickosť, a to je výhodou travelleru.“ 

Interiér, batožinový priestor a konfigurácia sedadiel (verzia L3) 

Testovaný model má 6-miestu konfiguráciu (5 + 1), ktorú považujem za najlepšiu, resp. najkomfortnejšiu s množstvom variácií usporiadania priestoru. Všetky sedadlá sú kožené a dobre spracované. Komfort sedenia je na vysokej úrovni – vpredu aj vzadu. Šofér a spolujazdec má k dispozícii elektricky nastaviteľné sedadlo v dobrom rozsahu. V danej výbave je prítomné aj vyhrievanie sedadiel a masážna funkcia. Masáž je však veľmi jemná a k jej nastaveniu mám tiež výhrady. Ovládanie je priamo na sedadlách a funguje podivne. Radšej by som bol, ak by to bolo zakomponované do informačného systému, ako to má napr. Peugeot 5008 a pod.

Výhodou sú praktické a dostatočne veľké boxy vo výplniach dverí, kde dáte aj viacero väčších fliaš. Menšie odkladacie boxy sa nachádzajú aj vo výplniach veľkých posuvných dverí. Chýbali mi však malé odkladacie priečinky na drobnosti v palubnej doske. Tá je mohutná a nájdete tu iba 3 väčšie zatváracie priečinky. Malý otvorený je iba jeden – nad voličom automatickej prevodovky. Ak tam dám kľúč od auta, nedám tam telefón a naopak.

Konzola s voličom automatickej prevodovky je nevyužitá, ako aj priestor medzi prednými sedadlami. Tam mohla byť potiahnutá stredná koľajnica a k dispozícii ešte jeden stredový tunel prispôsobený šoférovi a spolujazdcovi. Samozrejme odnímateľný, ale ak by bol pevný a vo vnútri klimatizovaný, tak by to bolo tiež zaujímavé a praktické riešenie. Obrovský klimatizovaný box (v opierke) má Peugeot 5008 a v lete sme ho využili na 100%. V takomto type vozidla by to bol fantastický doplnok.

Okrem toho, že je konzola s voličom automatickej prevodovky nevyužitá, tak je aj zle umiestnená. Šoférove sedadlo má síce dobrý rozsah nastavenia, ale táto konzola prekáža pravému kolenu. Ovládač prevodovky je pomerne malý a myslím, že toto sa dalo vymyslieť aj inak, komfortnejšie. Snáď sa dočkáme zmeny vo facelifte. To platí aj pre umiestnenie držiakov na nápoje pre šoféra a spolujazdca. Tie sa nachádzajú po bokoch palubovky, sú vysoko a neprakticky umiestnené. Do nich sa vkladá aj popolník – ak fajčíte v aute, budete klepať všade inde len nie doňho.

K rozmiestneniu ostatných ovládacích prvkov nemám žiadne výhrady. Všetko je na dosah ruky. V strede palubovky je 7“ LCD displej, pod ním panel klimatizácie a následne niekoľko ovládacích prvkov (otváranie bočných dverí, detský zámok, zamknutie vozidla, výstražné svetlá, tlačidlo stabilizačného systému a USB vstup). Palubovka a výplne dverí sú skrášlené dekoračnými lištami so vzorom brúseného hliníku, čo pôsobí prémiovejšie.

Pracovisko vodiča je prispôsobené dlhým cestám a nebiť niekoľkých drobných nedostatkov, nemal by som k nemu žiadne výhrady. Samozrejmosťou je kožený multifunkčný volant, ktorý má jemne skosenú spodnú časť. Jeho veľkosť je primeraná k danému vozidlu a drží sa pohodlne. Ovládacie prvky na volante tvoria potrebný základ – multimédiá + ovládanie združeného informačného systému pred vodičom. Pod volantom sa nachádzajú pádla pre manuálne ovládanie prevodovky, a tiež ovládač adaptívneho tempomatu, na ktorého pozíciu si treba zvyknúť.

Batožinový priestor má s kompletným obsadením sedadiel kapacitu 980 L. Táto kapacita je po kryt batožinového priestoru (tzv. plato). Po strechu je to až 1300 L. Ak vyberiete tretí rad sedadiel, získate priestor s objemom 3000 L. Max. kapacita, po odobratí 2 a 3 radu sedadiel, je 4900 L. A to už niečo odveziete. K praktickým číslam ešte doplním úžitkovú dĺžku za sedadlami po zadné dvere: za 1-radom: 2 763 mm, za 2-radom: 1838 mm, za 3-radom: 958 mm (šírka medzi stenami: od 1228 do 1618 mm). So všetkými sedadlami má traveller max. nosnosť 816 Kg. Celková prípustná hmotnosť je 2820 Kg. Okrem toho je možné ťahať aj 2-tonový brzdený príves. Zaťaženie strechy je vo všetkých verziách 170 kg.

Vo výbave ja zahrnutá aj deliaca sieť, s ktorou je možné bezpečne oddeliť batožinu alebo tovar od pasažierov. Kufor je osvetlený dvomi svetlami, z čoho je jedno odnímateľné – poslúži ako príručná baterka (používa klasickú žiarovku). V podlahe nechýbajú ani oceľové očká na kotvenie upínacích pásov a pod. Batožinový priestor je na výšku delený úzkym platom, ktoré slúži na odkladanie drobností vkladaných cez zadné okno. Zadné dvere (1212 x 1220 mm) sa otvárajú manuálne, ale disponujú dvomi veľkými plynovými vzperami, takže otváranie nebude robiť problém ani ženám. Horšie to bude pri zatváraní. Je to vysoko a nie je ich úplne ľahké stiahnuť. Z tohoto hľadiska je benefitom možnosť otvárania samostatného zadného okna. Bočné posuvné dvere sú ovládané automaticky (elektromotorom).

Vnútorný priestor je výborne konfigurovateľný. Platí to najmä v 6-miestnom prevedení, ktoré ponúka najviac pohodlia pre pasažierov. Jednotlivé sedadlá sa veľmi ľahko vyberajú a dajú sa rozmiestniť podľa potreby. Výhodou je možnosť otáčania sedadiel do protismeru, čím sa dá vytvoriť pojazdná kancelária. Samozrejmosťou je stredový modul medzi sedadlami, ktorý slúži ako stolík a z časti na odkladanie drobností/nápojov. Disponuje dvomi samostatne výsuvnými pracovnými doskami. Modul je na strednej koľajnici a dá sa sním manipulovať, resp. ho úplne odstrániť. Koľajníc je celkom 5, aby sa dali sedadlá rôzne rozmiestniť. Chod sedadiel, ako aj stolíka je plynulý a bez zadrhávania.

„V travelleri som niekoľkokrát pracoval a nemal som žiadne námietky. Kde postojíte, tam pracujete – to je dobré, nie? Samozrejme, ak to práca umožňuje.“

V zadnej časti majú pasažieri k dispozícii panoramatickú strechu, resp. dve veľké strešné okná. Nie sú otvárateľné, ale disponujú slnečnou clonou. Dôležitou súčasťou je klimatizácia, ktorá má 3-zóny. Vpredu sú dve a pre zadných pasažierov ďalšia samostatná zóna s nastavením teploty a intenzity prúdenia vzduchu. Výduchov je v zadnej časti 6. Takto prispôsobená ventilácia je nutnosťou, nakoľko vzadu nie sú žiadne otvárateľné okná. Okrem predných sú všetky pevné, čo je škoda.

Každé sedadlo (2 a 3 rad) má dve lakťové opierky, nastavenie sklonu operadla a ISOfix úchyty pre detské sedačky. A že sa sem dajú dať úplne bez problémov, snáď ani netreba spomínať. Všetky sedadlá sú komfortné, dobre spracované a ani dlhšia cesta vás vyslovene neunaví, resp. nebudete dolámaní. Chýbala mi však možnosť premeniť aspoň dve zadné sedadlá na autosedačky pre väčšie deti (výsuvný podsedák). V zadnej časti operadiel prvého radu sú dva výklopné stolíky a sieťka na odkladanie drobností. Napokon ešte dodám, že celá podlaha je tvorená kobercom, čo vyzerá pekne, ale ťažko sa čistí. Osobne by som na podlahu uložil gumené rohože, v zime určite.

„Traveller je aj o komforte, a preto nesmie chýbať komfortný prístup a bezkľúčové štartovanie.“

Traveller má vo vnútri množstvo LED svetiel, s ktorými osvetlíte celý interiér. Dobrá dostupnosť je aj k 12V zásuvkám. V kabíne sú celkom štyri – jedna pre tretí rad, jedna pre druhý rad a dve v palubnej doske. Tie zadné síce nemajú ideálne miesto, ale i tak potešia. Nechýba ani menič napätia (220V – 120W), ktorý je umiestnený pod spolujazdcovým sedadlom (vzadu). Výhodou je jeho dobrá dostupnosť a veľký konektor.

Svetlomety  

Svetlomety nie sú ničím špecifické, ide o bežný priemer. Stretávacie svetlá sú xenónové a s ich svietivosťou ani dosahom som nemal žiadny problém. Diaľkové svetlo používa klasickú halogénovú žiarovku. V tomto prípade je už dosah oproti „ledkovej“ konkurencii slabší. Výhodou je funkcia automatického prepínania medzi diaľkovými a stretávacími svetlami. Tento systém funguje dobre a počas testu som nemal žiadnu zlú spätnú odozvu.

Pod hlavnými svetlometmi sa nachádza LED denné svietenie zakomponované do chrómovej lišty a hmlové svetlá. Zadné obrysové svetlomety majú jednoduchý tvar a používajú obyčajné žiarovky. Čo ma prekvapilo asi najviac, je tretie brzdové svetlo s klasickými žiarovkami. Tieto svetlá používajú zväčša LED technológiu. Napokon je zadný nárazník doplnený o odrazové sklá. Svetlomety nie sú inteligentné, ale nemám im čo vyčítať, svoju úlohu si plnia dobre. 

Motor, prevodovka a spotreba 

Traveller má pod malou prednou kapotou nízko posadený naftový štvorvalec s objemom 1997 cm3. 2-liter je dopovaný jedným turbom a jeho výkon dosahuje 132 kW (180 hp) s max. krútiacim momentom 400 Nm. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Súhra motora a prevodovky je výborná. Oceňujem naladenie prevodovky, ktorá sa nesnaží tlačiť otáčky motora do nezmyselného minima. Traveller má 2-tony a na „aktívny pohyb“ v každej situácii potrebuje nádych, čo mu prevodovka umožní.

Veľký vplyv to nemá ani na spotrebu, ktorá sa počas testu pohybovala v rozmedzí od 6,8 až po 8 l/100 Km. Priemer sa zastaví na hodnote 7,1 l, čo je na danú triedu veľmi dobrý výsledok. Priemer ale nie je o úspornej jazde, je to výsledok bežnej jazdy, kedy vozidlo nešetríte, resp. nehľadíte na to, akú má spotrebu. Ak sa zameriate výhradne na spotrebu, dokážete dosiahnuť aj menej ako 6,5 l/100 km. Pri diaľničnej rýchlosti sa spotreba zastavuje na hodnote 7,5 l. Je to však individuálne a záleží to od mnohých faktorov. V skratke – motor má dostatočný výkon aj pri plne obsadenom, resp. naloženom aute a prevodovka si sním rozumie veľmi dobre, čo ma potešilo.

Podvozok

Traveller stojí na novej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform2), ktorá prináša viaceré benefity. Základom je robustná konštrukcia a nízke ťažisko, čo je výhodou. Vďaka tejto  modulárnej platforme je možné použiť rôzne technické riešenia a motory (aj pohon všetkých kolies 4×4). Predná náprava je typu Pseudo McPhersom (odľahčená o 10 kg), zadná náprava je polotuhá a kompatibilná s pohonom všetkých kolies – Dangel 4×4. Časom sa možno dočkáme aj sériovej 4-kolky.

Pocity z naladenia podvozku na seba nenechali dlho čakať. Slovenské cesty sú na takéto testy ideálne a nastavenie, ako aj komfort podvozku preveria ihneď a dokonale. Prekvapila ma filtrácia nerovností, ktorú zvláda tento podvozok na výbornú. Do kabíny sa neprenáša výrazné dunenie a komfort jazdy je viac než príjemný. Ak narazíte na veľkú priečnu nerovnosť, tak to, samozrejme, pocítite, ale inak sa vás snaží podvozok udržiavať v pohodlí. To platí pre všetkých cestujúcich, áno, aj tých vzadu. Zadok neskáče ani keď je odľahčený. Traveller je cestovateľ a nie pretekár, preto treba zvýšiť opatrnosť v ostrých zákrutách. Vzhľadom k veľkosti auta vás podvozok podrží dobre, ale výšku je podstatne cítiť. Ak pôjdete do zákrut svižne, nakláňaniu sa nevyhnete. Fyzika je proste fyzika.

Asistenčné systémy 

Nie je to iba o praktickosti a základnom komforte, chýbať nemôžu ani rôzne asistenčné systémy, ktoré majú bežné zastúpenie. Pracovne tomu hovorím – príjemný základ. Medzi najpoužívanejšie určite patrí asistent svetiel (automatické prepínanie diaľkových/stretávacích svetiel), sledovanie vozidiel v mŕtvom uhleparkovací asistent, resp. viacero PDC senzorov v zadnej a prednej časti vozidla, vrátene bokov. Senzorom sekundujú 2 kamery (vpredu/vzadu), ktoré softvérovým zložením vytvárajú 360° pohľad okolo vozidla. Treba však prejsť pár metrov, aby sa načítalo celé okolie.

Rozlíšenie je priemerné, ale z funkčného hľadiska dostačujúce. Medzi často využívaných asistentov patrí aj adaptívny tempomat, ktorý funguje bez väčších problémov. Z časti mi prekážal iba ovládač pod volantom, ktorý je nepraktický. Tento systém používa viacero vozidiel a pokiaľ sa s ním úplne nezoznámite, tak vám tam môže behať zrak, čo je počas šoférovania nebezpečné.

Zostatok asistentov pokrýva – akustické a vizuálne varovanie pred opustením jazdného pruhu, detekcia poklesu tlaku v pneumatikách a start&stop systém. Ten sa vypína v informačnom systéme, pričom sa k nemu treba preklikať, čo je nepraktické. V závere nechýba tlačidlo SOS, s ktorým si dokážete rýchlo privolať pomoc (mal to byť priamy telefonát na linku 112) a tlačidlo volania na asistenčnú linku Peugeot. Toto funguje nezávisle na tom, či máte pripojený telefón alebo nie.

Informačno-multimediálny systém

Informačný systém nie je ničím špecifický, ale ponúka základ, ktorý od moderného vozidla očakávame. Základom je 7-palcový dotykový LCD displej s hardvérovými tlačidlami po jeho bokoch. Vďaka nim sa dostanete do jednotlivých položiek pomerne rýchlo. Tomuto displeju sekunduje združený prístrojový panel medzi analógovými budíkmi. Na malom LCD displeji sú zobrazované všetky elementárne informácie o vozidle. Samozrejmosťou je aj výborná navigácia, ktorá funguje bezproblémovo a disponuje funkciou TomTom Traffic, ktorá zobrazuje informácie o doprave v reálnom čase (funkcia závisí od polohy/krajiny).

Celú navigáciu (v dobrom) zatieňuje podpora aplikácií Apple CarPlayAndroid Auto. Vďaka tomu máte k dispozícii napr. online navigáciu WAZE, Google Mapy alebo Apple Mapy. Nechýba ani podpora Mirrorr Link-u. Samozrejmosťou je plná Bluetooth konektivita a jeden USB-A vstup na nabíjanie alebo prepojenie smartfónu so systémom vozidla. Poteší aj audio systém, ktorý je bez označenia, ale jeho zvukový výkon je slušný. K záveru nemôžem zabudnúť ani na Head-Up displej. Ten používa vlastné sklíčko, na ktoré sa premietajú rôzne informácie. Celý mechanizmus sa dá prispôsobiť (jas, výška zobrazenia) alebo celkom zavrieť. Na displeji vidíte všetky podstatné informácie (rýchlosť, tempomat, navigácia, asistenčné systémy a pod.), ktoré by inak mohli odpútať vašu pozornosť.

Aplikácia MyPeugeot

K vozidlu je možné využívať aj aplikáciu – MyPeugeot (iOS/Android), ktorá zobrazuje všetky základné informácie. Vozidlo do aplikácie pridáte pomocou VIN čísla. Následne máte k dispozícii informácie o priemernej spotrebe, stave paliva, celkovom nájazde kilometrov, ale aj o aktuálnej polohe vozidla s možnosťou navigácie k nemu. Výbornou funkciou je položka jazda, kde vidíte všetky vaše cesty (cyklus – od naštartovania po vypnutie motora). Po každej jazde máte informácie o počte prejdených kilometrov, spotrebe za danú trasu, čas jazdy, a tiež vám vypočíta cenu paliva, ktoré ste spotrebovali (po zadaní priemernej ceny paliva). Tieto údaje sú k dispozícii aj spätne. Nechýbajú ani informácie o nastávajúcom servise atď.

Hodnotenie TOUCHIT

Peugeot Traveller je dôkazom, že aj Francúzi vedia navrhnúť kvalitné a multifunkčné auto pre veľké rodiny, ale aj firmy, ktoré sa zameriavajú na dopravu. V bežnej mestskej prevádzke je najdlhšia verzia nepraktická, ale dlhé cesty sú jej koníčkom, ktorý ju baví a mňa bavil Traveller. Nie je problém v maximálnom pohodlí odviezť celú rodinu a zároveň aj množstvo akéhokoľvek nákladu. Motor a prevodovka sú výborne zosúladený hráči, ktorí tiahnu napred. Prekvapením bol podvozok, ktorý ponúka omnoho viac komfortu, ako som si predstavoval, a tiež ma zaujala dobrá ovládateľnosť. Traveller ukazuje, že aj za dobré peniaze sa dá vytvoriť príjemné auto, ktoré nebude iba praktické, ale aj reprezentatívne – stačí otvoriť bočné elektrické dvere :).

Cena testovaného modelu: od 39 000 Eur s dph

Konkurenti: Mercedes triedy V, Volkswagen T6 Multivan, Citroen SpaceTourer (súrodenec s jemne odlišným dizajnom).

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Peugeot Slovensko

Fotogaléria – Peugeot Traveller