Aktuálna správa spoločnosti Kaspersky ohľadom DDoS útokov odhalila, že ich počet v druhom kvartáli roka 2020 vzrástol takmer trojnásobne v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019. Toto číslo je takmer totožné s výsledkami za prvý štvrťrok tohto roka. Odborníci spoločnosti Kaspersky sa domnievajú, že nárast tejto škodlivej činnosti možno pripísať dopadu pandémie koronavírusu, keďže ako kyberzločinci, tak aj ich ciele museli prehodnotiť svoje plány na leto.

Pandémia a následné obmedzenia týkajúce sa sociálneho dištancovania významne zmenili životy ľudí. Mnohí ľudia majú obavy z cestovania alebo ani nemôžu vycestovať. Viacerí teda trávia svoje voľno na tzv. „domolenke“, keďže boli nútení prehodnotiť, resp. zrušiť svoje dovolenkové plány. A práve táto zmena mala nečakané následky – vrátane zvýšeného počtu DDoS útokov.

Počet útokov, ktoré odhalilo a zablokovalo riešenie Kaspersky DDoS Protection v Q2 2020, bol vyšší o 217 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019. Počet útokov sa mierne zvýšil aj v medzikvartálnom porovnaní.

Tieto hodnoty sú však v rozpore s obvyklými trendmi počas roka, ktoré odborníci spoločnosti Kaspersky sledujú. Počet DDoS útokov sa zvyčajne líši v závislosti od ročného obdobia. Na začiatku roka dochádza k ich nárastu, nakoľko sa jedná o vrcholnú sezónu pre podnikanie, na druhej strane koncom jari a v lete sa ich počet začína znižovať. Napríklad minulý rok počet útokov v Q2 klesol o 39 % v porovnaní s údajmi za prvý kvartál a v roku 2018 bol rozdiel medzi oboma štvrťrokmi 34 %.

Rozdiel medzi Q1 a Q2 obdobiami v rokoch 2018 – 2020. Hodnoty za Q1 predstavujú 100 %

Rozdiel medzi Q1 a Q2 obdobiami v rokoch 2018 – 2020. Hodnoty za Q1 predstavujú 100 %

Tento trend sa odráža aj v počte príkazov prijatých botmi z C&C serverov (servery na riadenie a kontrolu útokov), ktoré boli zachytené a analyzované systémom Kaspersky DDoS Intelligence. V širšom meradle sa priemerný denný počet útokov v druhom štvrťroku zvýšil v medzikvartálnom porovnaní o takmer 30 %. Rovnako aj najvyšší počet útokov za deň bol nameraný v Q2 – išlo o takmer 300 útokov, konkrétne 9. apríla, zatiaľ čo denný rekord za Q1 bol len 242 útokov.

„Tento rok sa ľudia nemohli tešiť z klasickej dovolenkovej sezóny, nakoľko mnoho regiónov malo stále zavedené ochranné a preventívne opatrenia v súvislosti s obmedzením pohybu ľudí počas pandémie. V dôsledku toho záviselo oveľa viac ľudí od online zdrojov, či už na pracovné alebo súkromné účely, pričom z tohto leta sa stalo rušné obdobie pre online firmy a informačné zdroje. Výsledkom tak boli bezprecedentné DDoS aktivity a zatiaľ ani nemáme dôvod očakávať ich pokles,“ tvrdí  Miroslav Kořen, generálny riaditeľ spoločnosti Kaspersky pre východnú Európu.

Aby sa organizácie počas dovolenkového obdobia lepšie chránili pred DDoS útokmi, spoločnosť Kaspersky odporúča:

  • Nechajte operácie s webovými zdrojmi v rukách špecialistov, ktorí vedia ako reagovať na DDoS útoky. Takisto musia byť pripravení reagovať aj mimo bežných pracovných hodín, čiže aj vo večerných hodinách či počas víkendov.
  • Preverte dohody s tretími stranami a overte si kontaktné údaje – vrátane tých uzavretých s poskytovateľmi internetových služieb. Tímom to umožní rýchly prístup k dohodám v prípade útoku.
  • Implementujte profesionálne riešenia, ktoré organizáciu ochránia pred DDoS útokmi. Napríklad riešenie Kaspersky DDoS Protection kombinuje rozsiahle odborné znalosti spoločnosti Kaspersky v oblasti boja proti kybernetickým hrozbám s jej jedinečným vlastným vývojom.

Celá správa je k dispozícii na stránke Securelist.com.

Značky: