Nefunkčný brzdový systém vozidla ohrozuje nielen život, ale v prípade poistnej udalosti môže byť príčinou krátenia poistného plnenia.

Čo skontrolovať

Dôležitou súčasťou  každého brzdového systému sú brzdové platničky. Tieto prichádzajú do styku s brzdovým kotúčom a vytvárajú tak treciu silu potrebnú na spomalenie alebo zastavenie. „Zanedbanie starostlivosti o brzdové strmene a ich pohyblivé časti môže spôsobovať rôzne problémy brzdových kotúčov, ako napríklad prehrievanie, horúce škvrny a častý vznik súmerných drážok po celom obvode kotúča,“ konštatuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel v spoločnosti Würth Slovensko. Vymeniť kotúč netreba, ak ide len o jeho jemné ryhovanie. Účinnou ochranou je však premazanie vodiacich drážok brzdových platničiek, napríklad medenou pastou CU800 s teplotnou odolnosťou do +1200°C. Tá okrem iného zabezpečí aj účinnú ochranu proti korózii.

Ak sa pri jazde volant chveje, pozornosť treba zamerať na brzdové kotúče. Ak sa často kotúče prehrievajú s následným prudkým ochladením, napríklad vodou z mláky či pôsobením snehu, môžu dôjsť k ich zvlneniu, čo sa prejaví práve trasením volantu pri brzdení. „Brzdový kotúč je vyrábaný špeciálne pre konkrétny model auta a po opätovnom opracovaní už nemusí pracovať správne. Problém sa dá odstrániť výmenou kotúčov. Ak osádzate nové kotúče sami, je nesmierne dôležité očistiť všetky dosadacie plochy, ako aj plochu náboja obrusovačom nábojov kolies, aby bol brzdový kotúč v jednej rovine so samotným nábojom,“ radí Mišurda. Dôležité je rovnako skontrolovať hádzanie kotúča po jeho osadení. Podstatné je tiež odstrániť olejovitý, mastný povlak z výroby ochraňujúci kotúče a bubny pri skladovaní. Na to najlepšie slúži sprejový čistič bŕzd bez obsahu acetónu. Nepoškodíte tým žiadne gumené hadičky, O-krúžky, lakované povrchy či plasty.

Pozor na brzdovú kvapalinu

Najmä ak sa chystáte na zimnú lyžovačku, skontrolovať by ste mali aj stav brzdovej kvapaliny. „Ak bod varu nezodpovedá norme a je nižší, môže v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín a tiež voda obsiahnutá v brzdovej kvapaline spôsobuje koróziu v brzdovom systéme, ktorá ovplyvňuje účinnosť bŕzd. To môže najmä v zime pri jazdách v horách predstavovať reálne nebezpečenstvo,“ varuje Mišurda. Ak si stav brzdovej kvapaliny chcete zmerať sami, na trhu dostať aj kompaktné testery brzdovej kvapaliny. Stav brzdovej kvapaliny zmerajú vizuálne pomocou rozsvietených farebných LED diód, či už DOT3/DOT4 alebo DOT5.

Ľahostajným by vám nemal byť ani zvuk pri brzdení. Často je dôvodom len znečistenie brzdných komponentov, ktoré vám prečistia aj v servise, no  závažnejším dôvodom môže byť ich nadmerné opotrebovanie. „Buď ide o prenikavé pískanie pri výraznom spomaľovaní, prípadne veľmi počuteľné šúchanie. Pískanie sa v tomto prípade objavuje z dôvodu zadretia brzdových platničiek a brzdového strmeňa alebo z dôvodu ich nadmerného opotrebenia,“ vysvetľuje Mišurda. V takom prípade je návšteva servisu nevyhnutná. Pripaľovaniu častíc na brzdových systémoch sa dá predchádzať aj premazaním  ochrannou pastou bŕzd HT s protikoróznym účinkom, ktorá odoláva teplote do 1400ºC.

Napokon, skontrolovať treba aj lanovody ručnej brzdy, a v prípade potreby ich premazať či vyčistiť, aby v chladnom počasí brzda neprimrzla. Akékoľvek násilné mechanické riešenie by ju následne mohlo len poškodiť. Ak primrzla, riešením je demontovať brzdové lanká a bowden premazať, napríklad vzlínavým mazivom s obsahom teflónu HHS 5000.

Značky: