Povinnosť pre podnikateľov – online pripojenie na systém Finančnej správy SR

3

Od 1. apríla začne platiť pre podnikateľov nová legislatívna povinnosť eKasa.

Ide o online pripojenie na systém Finančnej správy SR, ktoré má pomôcť štátu zvýšiť transparentnosť pri výbere daní. Elektronické registračné pokladnice (ERP) sa tak zmenia na on-line registračné pokladnice (ORP). V praxi to znamená, že každá elektronická pokladnica bude odosielať pokladničné doklady online na Finančnú správu.

Napriek tomu, že termín platnosti eKasy sa nezadržateľne blíži, stále je veľa otázok nezodpovedaných. Zrejme aj to je jedným z dôvodov, prečo podnikatelia túto legislatívnu zmenu vnímajú skôr negatívne.

Pravdou však je, že eKasa prinesie do života podnikateľov aj určité pozitíva. Ako prvé môžeme spomenúť zrušenie servisnej organizácie a odborného uvedenia pokladnice do prevádzky. Ruší sa aj povinnosť pravidelných servisných prehliadok, či plombovania pokladní, čo prinesie podnikateľom úsporu vo financiách.

Ďalšou nespornou výhodou nového riešenia bude, že ako pokladnice budú môcť podnikatelia využívať nielen klasické registračné pokladnice, ale aj tablety, mobily či počítače. To im poskytne širšie možnosti pri voľbe zariadení a správe svojich prevádzok, nehovoriac o mobilite ich podnikania.

Novelou zákona sa zruší aj povinnosť robiť denné uzávierky či viesť knihu registračnej pokladnice. Príjemnou správou nielen pre podnikateľov, ale aj ich ekologicky orientovaných zákazníkov je určite aj možnosť zasielať doklady elektronicky, napr. emailom. V tom prípade, si však treba dať pozor na to, že doklad zaslaný e-mailom sa už nesmie tlačiť.

Termín spustenia eKasy

Od 1.4.2019 bude pripojenie na systém Finančnej správy povinné iba pre nových používateľov. Na ostatných používateľov sa táto povinnosť bude vzťahovať v období do 1. júla 2019, kedy je tzv. deadline na pripojenie sa do eKasy.

Je upgrade súčasnej pokladnice riešením eKasy?

Áno, časť podnikateľov si bude môcť prispôsobiť svoje elektronické registračné pokladnice pomocou upgradu súčasnej pokladnice. Niektoré typy pokladníc však nebude možné ani upraviť. Bude sa to týkať hlavne pokladníc, ktoré používajú staré ihličkové tlačiarne, prípadne aktualizácia nebude možná na základe rozhodnutia výrobcu. Pri zvažovaní aktualizácie si musí podnikateľ prepočítať, či sa cena úpravy pokladnice nebude v konečnom dôsledku približovať k cene nového zariadenia a zvoliť teda, pre neho čo najvýhodnejšie riešenie.

Sú VRP vhodné pre všetkých podnikateľov?

Majiteľov virtuálnych registračných pokladníc, ktorí už sú online napojení na systém finančnej správy, sa táto povinnosť nebude týkať vôbec. Avšak aj pri tomto bode sa treba zastaviť a uvedomiť si, že napojenie na virtuálne registračné pokladnice nie je vhodné pre každého.

Dôležitým faktom je, že na VRP sa nedokáže a nesmie napojiť žiadny nadriadený ekonomický systém, tzn. podnikateľ tak nebude mať prepojenú pokladnicu s účtovníctvom a všetky predaje bude musieť manuálne nahadzovať do svojho účtovného resp. podnikového informačného systému. Samozrejme, pri malom podnikateľovi, ktorý mesačne zobchoduje pár desiatok dokladov, je to lacné a pomerne rýchle riešenie eKasy.

Systémy Money budú pripravené komunikovať s on-line registračnými pokladnicami (eKasa klient) od doteraz podporovaných výrobcov (VAROS, BOWA, Elcom). K dnešnému dňu nie je pre eKasu certifikované žiadne zariadenie. Očakávame, že v najbližších týždňoch budú certifikované zariadenia pribúdať.

V prípade, že máte záujem o riešenie eKasy od spoločnosti Solitea Slovensko, vyplňte krátky formulár.

Zdroj: Solitea Slovensko

Značky:

O autorovi

Notebook, smartfón, slúchadlá a ja - toto je zostava, vďaka ktorej pod mojimi prstami vznikajú recenzie aj detailné testy a videá notebookov, telefónov, slúchadiel, reproduktorov, tlačiarní alebo softvérových služieb či gadgetov. Pod taktovkou trance a deep house pribudne každý deň na "digitálnom papieri" pár nových riadkov. A keďže sa zatiaľ nikto na moje texty nesťažoval, hudobný štýl je môj piaty element.

3 komentáre

  1. Stanley Michaelmore on

    Ja by som to tak optimisticky nevidel.
    1. Zavedením CHDÚ sa prakticky zabetónoval súčasný koncept fiskálnych tlačiarní
    2. „ako pokladnice budú môcť podnikatelia využívať nielen klasické registračné pokladnice, ale aj tablety, mobily či počítače“ je zavádzajúce lebo aj teraz ich bolo možné využívať s fiskálnou tlačiarňou a tento koncept v bledo ružovom ostáva.
    Je potrebné napísať, že tým že si do zákona presadili CHDÚ a povinnosť doň zapisovať všetku tlač zasielanú do tlačiarne pokladne sa skomplikovala možnosť riešiť ORP len počítačom a tlačiarňou. (skôr znemožnila)
    3. K úsporám príde len ťažko, lebo výrobcovia sú zodpovedný za zariadenie a oni si budú zariadenia servisovať a plombovať sami. Zároveň bude musieť byť na prevádzke internet a je tu ešte nutnosť vyriešiť servis pokladne prípadne internetu do 48 hodín!!!

    Privítal by som jeden seriózny článok čo ozrejmí všetky fakty nie len PR.

    • Klobúk dole a palec hore. Som rád, že ešte stále sú ľudia ako Vy. Článok hore je platená reklama aj keď sa tak netvári.

  2. Michal Reiter on

    Za tento clanok sme nedostali ani korunu, rovnako tak v prepocte na eura. ANo je to clanok od Solitei. Vyuzili sme ich podporu, radi takisto zverejnime material inej firmy zameranej na ekonomiku. Cielom bolo skor upozornit na to, ze nieco taketo sa blizi. Kto bude chciet najde si ine riesenie. Tiez mame preklik na riesenie tejto firmy, co je logicke. Zase by nam ludia nadavali ze sme mohli dat aspon preklik na konkretnu vec, o ktorej sa bavime. Sam vidim ako je to v medialnom svete a ze nema vzdy dobre povedomie u citatelov / divakov. Necudujem sa tymto komentarom, ale verim ze ako upozornenie o potrebach splnit relativne nove podmienky legislativy to mnohych nasmeruje.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>