Je niekoľko dôležitých pilierov, ktoré stoja za úspechom značiek a robia ich výnimočnými.

Značky postupne získavajú vernosť a priazeň svojich zákazníkov. Zázračné a jednoduché rady nejestvujú, lebo kúzlo spočíva v svedomitej a dlhodobej práci so značkou.

Produkty a služby

Povedomie o značke nezávisí len od toho, aký druh služieb a predávané tovary ponúka, prípadne či s nimi našla firma dieru na trhu. Je to najmä o tom, ako značka dokáže komunikovať a ako si ju zákazníci spoja s ponúkanými produktmi. Aj obyčajné služby sa dajú komunikovať kreatívne a môžu sa stať jasne identifikovateľné v záplave konkurencie. Treba len vystúpiť z radu a nájsť podstatu, ktorá definuje vašu značku. Môže to byť kvalita, spôsob výroby, pôvod produktov, príbeh, história a podobne.

Jedinečnosť

Pri zrode značky mnoho zakladateľov robí zásadnú chybu v tom, že rezignuje na jedinečnosť názvu svojho obchodu alebo firmy a uspokojí sa napríklad s názvom kategórie produktov, ktoré ponúka. Po čase sa tak v záplave konkurencie podobne rozmýšľajúcich firiem stáva váš biznis neviditeľný. Aký rozdiel je medzi e-shopmi, ktoré majú v názve napríklad slovo hodinky: ehodinky.sk, dobrehodinky.sk, inhodinky.sk, mojehodinky.sk, online-hodinky.sk, atď.? Rebranding už zabehnutého obchodu alebo firmy je finančne veľmi náročný, preto svojej značke musíte vytvoriť pevné základy, na ktorých viete dlhé roky stavať jej úspech.

Pri tvorbe značky treba mať tie najväčšie ambície a nebáť sa možného úspechu. Expanzia do zahraničia môže narobiť vrásky, pokiaľ máte nepreložiteľnú značku a doménu.

Názov vs. doména

Pri hľadaní mena firmy nesmiete zabudnúť na dostupnosť webovej domény, a to aj s medzinárodnými koncovkami (.com, .eu, .cz, .hu, .de, atď.), aby ste si zabezpečili výhradnosť. Samozrejmosťou musí byť overenie si názvu firmy, či už nie je chránená a registrovaná. Treba sa vyhnúť jemným úpravám názvu svetových a zvučných mien.

Názov by mal ideálne byť krátky, zapamätateľný, jasne vysloviteľný a musí sa dať ľahko napísať. Treba rátať s tým, že ľudia budú váš brand vyhľadávať pod rôznymi názvami, ktoré im zostanú v pamäti z vašej reklamy alebo PR aktivít. Preto si určite kúpte domény aj varianty názvu, ktoré vám prirodzene napadnú, aby ste ich následne presmerovali na hlavnú stránku vášho webu.

Napríklad, svetový startup so slovenskými koreňmi Sli.do veľmi draho zaplatil za to, že si na začiatku zvolil kreatívnu koncovku domény (.do je koncovka Dominikánskej republiky). Prirodzene ich firmu vo svete vyhľadávali pod koncovkou .com. Tú ešte donedávna nevlastnili a rozhodli sa ju kúpiť neskoro, čiže predražene.

Spravte niečo naviac

Vyčleniť sa z davu firiem a stať sa love brandom nesúvisí len s krásnou vizuálnou identitou (logo, firemné farby a font), ale hlavne s tým, či dokážete vašej značke dodať jedinečnosť. Vytvárať niečo navyše, niečo, čo ju odlíši.

Zadefinujte si filozofiu firmy, ktorá vás bude následne sprevádzať počas celej komunikácie. Nejde len o konkurenčné výhody, ale aj o váš prístup, priority a spôsob komunikácie. Napríklad e-shop pre zvieratká môže mať svojho maskota, ktorý bude hovoriť v mene „maznáčika“, ktorému zákazník práve nakupuje krmivo. Nájdite si vlastný jazyk, ktorým ľudí zaujmete, vaša cieľová skupina mu bude rozumieť a bude sa s ním vedieť stotožniť.

Dôležitý je jasný vizuálny rukopis, ktorý bude silne prepojený s vašou značkou a pri dlhodobej komunikácii bude značku reprezentovať rovnako silne ako logo. Vašu značku viete posilniť dobrým claimom, tzn. sloganom, ktorým v krátkej vete vystihnete podstatu vašej firmy.

Spraviť niečo navyše znamená aj zaoberať sa zážitkom zákazníka, baliť svoje produkty jedinečne, dať si prácu s ručným prianím, malým darčekom alebo osobným poďakovaním.

Aj vy ste vaša značka

Značku a vzťah k nej ľudia vnímajú aj podľa toho, ako s nimi značka komunikuje. Nahraďte fotku telefonistky z fotobanky na vašom webe za reálnu kolegyňu a zvýšite tým vašu dôveryhodnosť. Majte profily zamestnancov a vedenia firmy na webe, aby ľudia vedeli, na koho sa môžu obrátiť a koho u vás môžu stretnúť. Pokiaľ sa pri probléme, alebo reklamácii môžem obrátiť priamo na riaditeľa firmy, je pre mňa značka sympatická. Netreba zabúdať ani na personalizovanú a osobnú komunikáciu na všetkých frontoch obchodného styku (e-mail o objednaní, o registrácii, informačný newsletter, e-mailový podpis, faktúra, dodací list a iné). Použite fotky zamestnancov v ich podpise, osobné oslovenia a svoj jazyk.

Nezabudnite, že reputáciu firmy a dobré meno značky si budete budovať krok za krokom dlhé obdobie a obľúbenosť značky prichádza prirodzene vtedy, keď je váš príbeh uveriteľný.

Autor: Milan Markovič, Effectix.com

Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 5/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Nechajte nám správu