Umelá inteligencia (AI) v posledných rokoch dominovala nielen titulkom, ale aj predikciám technologického odvetvia. Bude rok 2025 výnimkou?
Avšak viaceré témy súvisiace s AI, ako špecializácia modelov, regulačné výzvy, udržateľnosť a ďalšie, sa dostanú do popredia.
Odborníci zo spoločnosti SAS, lídra v oblasti dát a umelej inteligencie, sa podelili o svoje predpovede a kľúčové trendy v podnikaní a technológiách na rok 2025. Tu sú ich prognózy.
Rýchlejší tréning modelov zníži uhlíkovú stopu AI
Rýchlosť a efektívnosť algoritmov sa stávajú nevyhnutnými nástrojmi na znižovanie nákladov a spotreby cloudových zdrojov. Hoci AI zostáva energeticky náročnou technológiou, súčasne poháňa rozvoj udržateľných zdrojov energie, vrátane jadrovej energie, a vytvára tlak na vývoj energeticky efektívnejších modelov. Podobne ako automobilový priemysel či výrobcovia domácich spotrebičov dosiahli výrazný pokrok v znižovaní spotreby energie, umelá inteligencia musí kráčať rovnakým smerom a prispievať k udržateľnosti aj optimalizáciou svojich procesov. – Bryan Harris, Chief Technology Officer v spoločnosti SAS.
Útoky AI ohrozujú našu spoločnosť
Schopnosť umelej inteligencie personalizovať obsah a pracovať vo veľkom meradle zásadne mení spôsob, akým narábame s informáciami. Tento vývoj však prináša aj nárast dezinformácií a manipuláciu sociálnych noriem. Útoky založené na AI môžu zasiahnuť jednotlivcov, skupiny alebo inštitúcie, čím ohrozujú náš spôsob života. Demokratické spoločnosti a ich vlády majú kľúčový záujem na ochrane otvorenej občianskej diskusie, volebného procesu a kultúrnych noriem. Aby sa minimalizovali tieto riziká, je dôležité, aby lídri v podnikaní prevzali zodpovednosť za diskusiu o etickom využívaní AI. To zahŕňa dôraz na organizačné hodnoty, publikovanie princípov, politík, štandardov a kontrol pre používanie umelej inteligencie. – Steven Tiell, Global Head of AI Governance Advisory v spoločnosti SAS.
Dáta prehlbujú rozdiely v AI
Rok 2025 odhalí, že niektoré organizácie dokázali naplno využiť potenciál generatívnej umelej inteligencie, čím získali náskok pred konkurenciou. Vďaka tomu vytvárajú špecializované zákaznícke zážitky a rýchlejšie uvádzajú na trh inovatívne produkty. Na druhej strane, mnohé firmy zaostávajú v závode o generatívnu AI, pretože opustili projekty, ktoré začali v roku 2023. Dôvodom je ignorovanie kľúčového faktora: umelá inteligencia potrebuje kvalitné dáta. Dáta nízkej kvality výrazne brzdia výkon AI a organizácie musia nájsť odvahu vrátiť sa späť, analyzovať problémy a vyriešiť zásadné nedostatky vo svojich dátových systémoch.– Marinela Profi, Global GenAI/AI Market Strategy Lead v spoločnosti SAS.
Hype okolo generatívnej AI sa vracia na zem
Generatívna umelá inteligencia zostáva atraktívnou technológiou, no pozornosť sa presúva k tomu, ako priniesť skutočnú obchodnú hodnotu. Kľúčom je zjednodušenie prístupov, pravidiel a modelov, pričom veľké jazykové modely (LLM) a špecializované malé jazykové modely (SLM) sa využívajú cielene a efektívne. Pozorne sledujte vývoj okolo spoločnosti Nvidia. – Jared Peterson, Senior Vice President, Platform Engineering v spoločnosti SAS.
Zodpovednosť za environmentálnu stopu AI
Rýchla adopcia umelej inteligencie spôsobuje, že mnohé modely sú neefektívne, nadmerne zaťažujú cloudové zdroje a prispievajú k rastu uhlíkovej stopy. Zodpovednosť za zníženie tohto vplyvu však neleží len na poskytovateľoch hardvéru a veľkých cloudových službách, ale aj na používateľoch umelej inteligencie, ktorí riadia svoje dátové a AI procesy. Väčšia efektivita pri vývoji AI modelov, ktorú umožňujú optimalizované cloudové platformy a dátové nástroje, môže výrazne znížiť zbytočné duplikácie, eliminovať plytvanie zdrojmi a minimalizovať energetickú náročnosť. – Jerry Williams, Chief Environmental Officer v spoločnosti SAS.
Titani budúcnosti už dnes využívajú AI
Firmy, ktoré plne implementujú umelú inteligenciu, budú víťazmi IT súboja roka 2025. Generatívna AI sa postupne mení z „novej vychytávky“ na bežnú súčasť AI ekosystému, pričom firmy využijú všetky formy AI na automatizáciu rutinných úloh. Táto automatizácia uvoľní zamestnancov pre hodnotnejšiu prácu, umožní rýchlejšie rozhodovanie, rýchlejšiu identifikáciu príležitostí a zvýši inovačné tempo. Jednoducho povedané: organizácie, ktoré plne integrujú AI, budú víťazmi. – Jay Upchurch, Chief Information Officer v spoločnosti SAS.
Komoditizácia LLM a špecializácia
V roku 2025 sa veľké jazykové modely (LLM) stanú komoditami, čo povedie k pádu cenových modelov umelej inteligencie, keďže základné funkcie budú dostupné zadarmo. Skutočná hodnota sa presunie k špecializovaným službám a aplikáciám navrhnutým pre konkrétne odvetvia, ktoré budú postavené na týchto modeloch. Zároveň vzostup open-source LLM naruší dominanciu niekoľkých kľúčových hráčov, čím sa vytvorí decentralizovanejší ekosystém umelej inteligencie, v ktorom budú hlavnými odlišovacími faktormi prispôsobenie a integrácia. – Udo Sglavo, Vice President, Applied AI & Modeling, R&D v spoločnosti SAS.
Veľká IT racionalizácia na obzore
Firmy už roky fungujú na oddelených systémoch, z ktorých každý pokrýva inú funkciu alebo segment zákazníkov. IT tímy sú čoraz viac zaťažené zložitými integráciami a nedokážu poskytovať agilitu, ktorú podniky potrebujú. Na obzore je však veľká racionalizácia IT, počas ktorej lídri využijú cloud na zjednodušenie IT infraštruktúry a vzťahov s dodávateľmi, čím dosiahnu kriticky dôležitú rýchlosť a úsporu nákladov. Firmy, ktoré sa zmodernizujú pomocou cloudových platforiem poháňaných umelou inteligenciou, schopných zastrešiť viacero funkcií, získajú najväčšie výhody. Dosiahnu integrované, dostupné dáta a rozhodovacie schopnosti, ktoré pokryjú celý životný cyklus zákazníka a všetky potreby organizácie. – Stu Bradley, Sr. Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions v spoločnosti SAS.
Generatívna AI sa personalizuje pre marketing V roku 2025 sa marketéri zamerajú na prechod od jednoduchších aplikácií generatívnej umelej inteligencie, orientovaných na produktivitu a tvorbu obsahu, k pokročilejším schopnostiam AI, ktoré budú poháňať konkurenčnú výhodu a rast príjmov. Okrem veľkých jazykových modelov (LLM) začnú využívať nástroje generatívnej AI, ako sú syntetické dáta a digitálne dvojčatá, spolu s etablovanými technológiami, ako je strojové a hlboké učenie. Tieto technológie im umožnia ponúkať personalizované zážitky a efektívne kampane, pričom budú rešpektovať súkromie zákazníkov. – Jennifer Chase, Chief Marketing Officer v spoločnosti SAS.