RESCO – Slováci, ktorí sú známi v celom svete a chcú byť aj doma

0

Spoločnosť Resco založil Radomír Vozár v roku 1999 a to so svojimi spolužiakmi. Ich prvým produktom bola virtuálna klávesnica, neskôr na rovnakom princípe uviedol svoju klávesnicu Apple. Dnes Resco predáva svoje mobilné technológie a to po celom svete a je špičkovou firmou v oblasti mobilných CRM riešení. Zákazníkov si firma našla v USA, Rusku, Brazílii, ale aj v Austrálii. U nás však spoločnosť Resco príliš známa nie je. Radomírovi Vozárovi (RV) sme preto položili niekoľko otázok.

Vozar-2touchIT: Nedávno sme mali deň bez mobilu. Je to v dnešnom svete vlastne možné?

RV: Často si spomeniem, keď sa mám s niekým stretnúť v meste, ako to fungovalo, keď sme nemali mobily, ale vždy sme sa stretli. Vtedy sme jednoducho museli byť viac disciplinovaní. Ale určite si viem predstaviť život bez telefónu, veď som ho zažil.

touchIT: Aký bol váš prvý počítač?

RV: Otec nám kúpil legendárny počítač Atari a na ňom sme sa hrávali hry. Nikdy som však nebol veľký fanúšik hier. Skutočným IT-čkarom som sa stal až na vysokej škole.

touchIT: Ako ste sa dostali k mobilným CRM riešeniam? Je to taká menej do ruky uchopiteľná vec ako sú bežné aplikácie.

RV: Bol to 15-ročný vývoj. Najjednoduchšie je, samozrejme, presadiť sa malými, jednoduchými aplikáciami. Tu je vývoj kratší a aj nápady prichádzajú ľahšie. Keď sme založili firmu, tak mobilné telefóny ešte neboli smartfónmi a nemali pripojenie na internet. Na začiatku sme mali ideu robiť niečo ako „mobile CRM“. Lenže mobilné telefóny neboli pripravené a firmy dobre nerozumeli, čo vlastne pre nich môžeme urobiť. Vtedy nám napadlo urobiť niečo jednoduché, čo bude trvať krátko a čo sa nám podarí predať.

touchIT: Čo to bolo?

RV: Prvá vec, ktorú sme reálne predávali, bola virtuálna klávesnica. Keď sme dostali do rúk prvé mobilné počítače, vôbec neboli prispôsobené na slovenské prostredie. Nemali lokalizáciu, všetko bolo iba v angličtine. My sme tak spravili virtuálnu klávesnicu s podporou slovenčiny. Zistili sme však, že jej potenciál je na Slovensku veľmi malý. Počítačov tu bolo iba pár stoviek a nie každý si virtuálnu klávesnicu kúpil. Naša klávesnica pritom fungovala úplne rovnako ako tá, s ktorou prišiel Apple. Okrem zadávania slovenských znakov sme ju tiež rozšírili o numerickú klávesnicu, doplnili sme kalkulačku, pridali sme možnosť zadávania najpoužívanejších fráz používaných v mailoch. To už dávalo zmysel aj pre zahraničných zákazníkov.

Vozar-5

Radomír Vozár za svojím pracovným stolom. Je v jednom open office so svojimi spolupracovníkmi

touchIT: Ako sa vám podarilo v zahraničí presadiť?

RV: Zaregistrovali sme sa do rôznych internetových katalógov a začali sme robiť internetový marketing. Keďže dodávateľov internetového softvéru bolo vtedy veľmi málo, celkom sa nám darilo. Dopyt začínal vznikať, ponuka nebola príliš veľká a náš produkt sa dobre predával.

Tento produkt sme vyvinuli ako „krabicu“, to znamená, že si ho každý vedel z našej stránky stiahnuť a nainštalovať. Spravili sme k tomu internetový obchod, kde zákazník zadal číslo kreditnej karty, zaplatil nám a my sme mu dodali plnú verziu softvéru, ktorú si nainštaloval a začal používať. To bol celý obchodný vzťah.

Vozar-1

touchIT: Ako vnímate pozíciu dnešných start-upov v porovnaní s vašimi začiatkami podnikania?

RV: Samozrejme, sú tu rozdiely, je iná doba. V prvom rade dnešní startupisti majú výhodu v relatívnej dostupnosti peňazí. Dnes je veľa rôznych kapitálových firiem, ktoré sú otvorené pre investovanie do startupov. Vidia v tom potenciál. Zároveň je okolo toho „veľké haló“, takže sa vedia rýchlo spropagovať v rámci startupových kampaní a aktivít a to po celom internetovom svete. Myslím si, že trh začína byť dosť prehustený startupmi, takže musí to byť veľmi dobrá myšlienka a musí za ňou stáť človek, ktorý tú ideu dokáže naozaj dotiahnuť do konca.

Myšlienka môže byť super, ale je za tým aj veľká námaha a vytrvalosť toho človeka, určite aj niekoľko rokov. Myslím si však, že väčšina startupistov chce dnes veľmi rýchlo prísť k peniazom a dosiahnuť úspech, ako má Facebook. Keď sa to nepodarí do roka, tak sa toho rýchlo vzdávajú. Možno to súvisí s tým, že majú omnoho väčšie možnosti získať cudzie peniaze, vtedy to tak nemrzí. Nás to veľmi mrzelo, my sme nemali žiadne cudzie zdroje a všetko, čo sme investovali, boli naše vlastné peniaze. Tým pádom sme k tomu mali úplne iný vzťah. Nemohli sme od toho len tak odskočiť – dali sme do toho veľa energie, veľa peňazí, svojho času, a preto sme museli vydržať, až kým prišiel úspech. Boli sme veľmi vytrvalí a stále sme.

touchIT: Ako ste sa dostali od internetového predaja softvéru až ku veľkým korporátnym klientom?

RV: Zhruba v roku 2003 sme sa dostali na medzistupeň v našom portfóliu produktov. Stále viac sme nazerali do firemného biznisu a chceli sme vytvoriť softvér, ktorý by slúžil na firemné účely, ako CRM. Keď sme to však dali našim programátorom naprogramovať, zistili, že takéto typy aplikácií sa v programátorských nástrojoch programujú pomerne komplikovane. Že programátor strávi veľmi veľa času, kým naprogramuje obrazovku, do ktorej sa budú zadávať napríklad údaje o objednávke. Tak sme si povedali, že toto môže byť celkom zaujímavá výzva a skúsime spraviť nástroj, ktorý programátorom uľahčí prácu. Keď sme to zrealizovali, zistili sme, že sme vytvorili dobrú platformu na biznis a že ju vlastne môžeme predávať. V roku 2003 sme vytvorili produkt, ktorý bol určený pre firmy, ktoré programovali vlastné mobilné aplikácie. Začali ho kupovať nielen typické IT firmy ako HP, IBM a podobne, ale si to kúpili aj firmy ako je Coca Cola, American Airlines, či CERN. Skrátka organizácie, ktoré majú vlastné IT oddelenia a potrebujú mobilné systémy na interné účely. Vtedy sme si uvedomili že začína doba firemných mobilných systémov.

Vozar-6

Počet monitorov okolo neho je aj ťažko spočítať

touchIT: Ako to pokračovalo?

RV: CRM je už úplne iný biznis, kde je potrebný úzky vzťah so zákazníkom. Zistili sme, že takýto typ produktu je veľmi ťažké predávať priamo zákazníkom, ale potrebujeme na to integračných partnerov. Tak sme sa ihneď pustili do budovania partnerskej siete. V prvom roku sme mali možno jedného, v druhom dvadsať a dnes máme 400 partnerov z viac ako 70 krajím sveta. My sme poskytovateľ technológie a naši partneri ako napríklad Accenture našu technológiu prispôsobujú pre potreby zákazníka. Naviac, naši partneri sú taká prvá vetva našej predajnej siete. Veľakrát sú to práve oni, ktorí zákazníka nájdu, a aj celý projekt zrealizujú. Súčasťou každého projektu sú potom aj ich profesionálne služby, čo je princíp ich biznisu, takže vďaka našej technológii majú prácu. Takto vybudovaná partnerská sieť nám umožňuje byť obchodne prítomní aj v krajinách ako Argentína, Austrália či Japonsko, bez toho aby sme tam mali vlastné obchodné zastúpenie.

Vozar-7

V biznise sú počty vždy dôležité. CRM je ale beh na dlhú trať

touchIT: Aká tvrdá konkurencia je v mobilných CRM systémoch?

RV: Doteraz sme sa špecializovali na Microsoft Dynamics CRM, ktorý patrí medzi top štvorku najväčších svetových CRM systémov. Keď sme začínali, boli sme tri firmy, ktoré sme si konkurovali. Jedna bola kanadská, druhá holandská. Na začiatku sme obchodne zaostávali. Mali sme najmenej partnerov a málo zákazníkov, ale verili sme tomu. Dva roky sme intenzívne pracovali na technológii. Oni zase budovali biznis a technológiou trošku zaostali. Opäť sme boli vytrvalí. Zopár kľúčových partnerov sa pridalo k nám a spoločne sa nám podarilo získať zaujímavých zákazníkov. Napríklad Heineken sme získali pred štyrmi rokmi. Bolo to pre nás nakopnutie, začali sme používať zaujímavú značku pre naše obchodné aktivity a to nám prinášalo postupne ďalšie a ďalšie úspechy. Získali sme ďalsích veľkých zákazníkov s celosvetovou pôsobnosťou ako Bayer CropScience, alebo Bridgestone. Stále sme nepoľavili vo vývoji technológii a technologicky sme týchto konkurentov úplne predbehli. Kanaďania odpadli, zatvorili firmu a Holanďanov čaká zrejme podobný osud tento rok. Určite o tom budete ešte počuť. Takže teraz v Microsoft CRM svete už nemáme konkurenciu.

Microsoft si tiež uvedomil silu Resca a v súčasnosti spúšťa jednu celú vetvu v rámci svojho veľkého Dynamics CRM riešenia, ktorá je špecializovaná pre servisných technikov v teréne, práve s Resco technológiou.

Vozar-11

Usmiva sa vždy. Aj keď telefonuje 🙂

touchIT: Ak chcete byť úspešní, musíte asi veľa cestovať, však?

RV: Áno, najčastejšie cestujeme na konferencie. Väčšinou vystupujeme ako sponzor konferencie, niekoľké sponzorujeme na pravidelnej báze. Napríklad najväčšia konferencia, ktorú organizuje Microsoft pre biznis klientelu – Microsoft Convergence (tento rok premenované na Envision). Tento rok tam ideme ako jeden z hlavných sponzorov. Zíde sa tu 15 až 20 tisíc ľudí, vrátane najdôležitejších partnerov a zákazníkov, s ktorými sa môžeme porozprávať ako funguje spolupráca a prípadne ju rozšíriť o ďalšie možnosti. Najlepší výstup z týchto konferencií je spätná väzba od ostatných účastníkov konkurencie. Takto nás napríklad naviedli, aby sme založili pobočku v Spojených štátoch. Je to pre nás najväčší trh, pôsobia tam svetoví technologickí lídri a aj väčšina našich marketingových aktivít  sa realizuje v USA. V súčasnosti tam zamestnávame dvoch ľudí, jeden je na východnom a druhý na západnom pobreží.

Vozar-9

Takto to vyzerá v centrále firmy Resco v Bratislave

touchIT: Keď sa pozriete do minulosti, čo by ste zmenili?

RV: Možno sme boli príliš bojazliví. Viackrát sme mali dobre našliapnuté, ale nerozbehli smeto úplne naplno. Vtedy to bolo možno také prirodzené pre východný krajiny. Vždy sme sa báli tie peniaze masívne reinvestovať do marketingu, alebo na predaj. Dlho sme sa tomu bránili a mysleli si, že softvérová firma má byť o programátoroch, že ostatné sa „nejako spraví samé“. Asi sme mali už dávnejšie do toho riadne šliapnuť a možno by ten efekt prišiel rýchlejšie, možno by bol omnoho väčší.

Vozar-8

Dnes prijíma informácie hlavne cez internet, ale nepohrdne ani klasickým papierom

touchIT: Pozná vás celý svet, ale na Slovensku je Resco stále pomerne neznámou firmou. Dokonca nemáte ani produkty lokalizované do slovenčiny. Prečo je to tak? Plánujete aj produkty pre slovenský trh?

RV: Pred érou mobilného CRM si naše produkty pravdepodobne kúpil niekto zo Slovenska. A aj v prípade produktov CRM, nebránime sa slovenským zákazníkom. Problém je, že Slovensko je malý trh. Na druhej strane uznávam, že sme mohli spraviť na Slovensku viac a to je náš cieľ v najbližšom období. Chceme sa trochu viac pričiniť o to, aby sme zvýšili osvetu mobilných informačných systémov na Slovensku, pretože nemusí ísť len o úzku špecializáciu typu CRM. Máme množstvo skúsenosti s tým, ako sa dá použiť mobilný informačný systém v biznis poňatí, takže v tomto smere chceme byť angažovaní aj na Slovensku.

Vozar-10

touchIT: Na čo ste vyslovene hrdý?

RV: Je veľa firiem, ktoré sa presadili v zahraničí, ale málo z nich sa presadilo skutočne po celom svete. Dnes sme s Rescom prakticky v akejkoľvek krajine. Predať „krabicu“ spotrebiteľovi je relatívne jednoduché. Ale CRM riešenie sa predáva firmám, častokrát veľkým korporáciám. Je to veľmi zložitý a dlhotrvajúci proces. Rozhodnutie o implementácii CRM si často žiada prepracovať interné procesy danej firmy. Sú to veľmi zložité rozhodnutia, ktoré veľakrát trvajú roky a robia sa na rôznych úrovniach danej firmy. Takže mať takúto klientelu po celom svete, mať verných partnerov, to je fajn. My si hovoríme, že dávame prácu ľuďom v zahraničí, aj keď ich priamo neplatíme.

Vozar-3

touchIT: Ako sa vám darí “neskorporátnieť”?

RV: Keď nás bolo málo, bolo to jednoduchšie. Teraz keď nás je viac, je to ťažšie – vyžaduje si to automaticky určité procesy, čo je v protiklade s pôvodnou firmou s pred 16 rokov, ktorá bola skoro rodinného typu. Nikto nemá rád procesy. Avšak aj v rodine sú nejaké pravidlá – všetci musia poslúchať, najmladšie deti musia poslúchať najstaršieho. No na neformálnosti si stále zakladáme.

touchIT: Čo vás čaká do budúcnosti?

RV: Pochopili sme, že mobilné CRM je iba malá časť toho, čo všetko firmy v mobilnom svete potrebujú. Firma prichádza do styku s mobilitou na rôznych úrovniach. Veľakrát mobilná aplikácia v telefóne môže slúžiť ako marketingový kanál. Tieto riešenia sa dajú aplikovať takmer na všetky firmy akéhokoľvek zamerania. Vďaka mobilným aplikáciám viete komunikovať so svojimi zákazníkmi, dodávateľmi či partnermi. Našim cieľom je rozšíriť technológiu tak, aby sme vedeli byť platformou pre kompletnú firemnú mobilnú stratégiu. Zdá sa, že máme k tomu dobre našliapnuté. Napríklad máme rozbehnutý projekt s British Red Cross (Britský Červený kríž), ktorý naše riešenie poskytuje ako aplikáciu svojim dobrovoľníkom. Máme rozpracovaný tiež jeden krásny projekt v Británii, kde obyvatelia v rámci okresu budú môcť reportovať problémy – susedia sú hlasní, lampa na ulici nesvieti – a zodpovední pracovníci okresu sa vďaka mobilnej aplikácii môžu k tomu okamžite dostať a riešiť problém.

Vozar-12

Takto dokazuje Resco, že aj CRM systém môže byť zrozumiteľný. Na základe ich systému vytvorili jedálny lístok, ktorý plánujú použiť na veľkej konferencii na pohostenie hostí

Spoločnosť Resco pôsobí na trhu informačných technológií 16 rokov a patrí medzi globálnych lídrov v oblasti vývoja a prevádzky mobilných CRM aplikácií určených pre stredne veľké a veľké spoločnosti.  Resco má dnes vyše 5000 klientov na celom svete a technológie spoločnosti využíva viac ako milión používateľov. Medzi klientov firmy Resco patria korporácie ako Heineken, Bridgestone, Bayer, KPMG, Switzerland či Heinz. V roku 2014 získalo Resco prestížny titul „IT firma roka„.
Značky:

O autorovi

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií a tiež videoreportáží. Snažím sa byť na každej lepšej tlačovke či už na Slovensku alebo v zahraničí. Mám rád fotografovanie a tiež cestovanie.

Pridaj komentár