Od roku 1895, kedy bratia Lumièrovci ukázali svetu ich “pohyblivé obrázky”, sa kino stalo veľkým zábavným priemyslom. Počas Veľkej hospodárskej krízy chodili ľudia do kina, aby sa odvrátili od ponurnej reality. V iných, nemenej ťažkých časoch, sa kino stalo mechanizmom pre propagandu a popularizáciu nápadov a myšlienok.
Avšak report od Picodi.com nie je zameraný na to, ako kino ovplyvňuje ľudí, ale na finančnú stránku. Najprv sme zisťovali, aký je rozdiel v cene 2D filmov a 3D filmov a potom sme porovnali ceny lístkov počas týždňa a počas víkendu.
Drahé príslušenstvo
Vo všetkých krajinách, ktoré Picodi.com analyzovalo, stoja 3D filmy viac ako 2D filmy, a to nielen v Európe, ale po celom svete. Niektoré kiná už nerozdávajú 3D okuliare pred každým filmom. Na niektorých miestach v kine si môže zákazník 3D okuliare kúpiť alebo si doniesť svoje z posledného 3D filmu, na ktorý v kine bol. Iba na okraj – cena týchto okuliarov v kine môže byť až 5 krát vyššia, ako ich veľkoobchodná cena.
V niektorých krajinách môže rozdiel medzi cenou 2D a 3D filmu dosiahnúť aj viac ako 30%. Napríklad, v Nemecku si musíte za 3D film zaplatiť extra 3€ a taktiež si musíte zaplatiť 1€ za okuliare. To znamená, že pozeranie 3D filmu je až o 45% drahšie, ako pozeranie štandardného 2D filmu.
Veľké príplatky za 3D filmy sme zaznamenali aj v Luxembursku (40%), Portugalsku (38%), Slovinsku (34%) a Taliansku (31%).
Na Slovensku si za pozeranie 3D filmu priplatíte 18% z ceny štandardného lístka. Najmenší príplatok za zhliadnutie vášho obľúbeného filmu v 3D sme zaznamenali vo Fínsku a v Indii (7% v oboch krajinách).
Keď sa jedná o ceny lístkov na štandardné filmy, po konverzií na Euro zistíme, že najdrahšie lístky sú vo Švajčiarsku (17,50€) a v Nórsku (15,50€). Na druhú stranu, najvýhodnejšie kiná nájdete na Ukrajine (3,70€) a v Mexiku (3,00€).
Rande v kine cez víkend… alebo nie?
Vo filmovom priemysle je popularita rôznych filmov najčastejšie meraná počtom predaných lístkov. Údaje z rôznych kín v Európe a okolo sveta potvrdili, že najviac ľudí chodí do kina počas piatku a víkendu – v tieto tri dni je predaných 55%-65% lístkov.
Na Slovensku sa milovníci kina nemusia obávať – nie je žiadny dodatočný príplatok za víkendové premietanie. Vo väčšine analyzovaných krajín je cena rovnaká počas týždňa a víkendu. Avšak v niektorých krajinách, ako v Japonsku alebo Rakúsku, je príplatok za víkendové premietanie aj 38%.
Európske štatistiky kín
- Ak sa pozrieme na návštevnosť kín počas roka, zistíme, že najviac zákazníkov navštevuje kiná v decembri; v roku sú dva vrcholy návštevnosti: jeden na konci roka (vydávanie najobľúbenejších filmov počas obdobia Vianoc) a február až marec (Deň sv. Valentína a rozdávanie Oscarov);
- Pre zamestnancov kín je sobota najrušnejším dňom; 65% všetkých lístkov je predaných cez víkend;
- Za posledných niekoľko rokov bol dňom s najväčším obratom Deň sv. Valentína (14. február) a víkendy pred alebo po tomto sviatku;
Metodológia
Ceny vstupeniek sú z oficiálnych webstránok kín. V tomto reporte boli vynechané malé a nezávislé kiná, premiéry a všetky ostatné zľavy alebo akcie na lístky do kina. Prieskum bol založený na štandardných večerných premietaniach v júli 2019 v jednom kine hlavného mesta. Pre konverziu meny sme použili premenný kurz za júl 2019. Ostatné štatistiky sú založené na údajoch z viacerých európskych kín.