Alhambru alebo podobný typ vozidla (MPV) si zväčša nekupujete pre seba, kupujete ho pre svoju rodinu alebo biznis. Buď vám bude toto auto zarábať alebo sa budete vy a vaša rodina z neho tešiť. Presne tak, ako tá moja. Alhambra je rodinné auto plné praktických riešení a priestoru, ktorý vám hocijaké auto neponúkne. Testovaný model je v 7-miestej konfigurácii, takže ani skutočne početné rodiny sa nebudú sťažovať. A verte, že miesta tu je na rozdávanie!

Poďme si to ale rozmeniť na drobné a pozrieť sa na to, čo je na tomto aute to najlepšie a naopak, čo sa veľmi SEATu nepodarilo. Alhambra sa za svoju existenciu zmenila podstatne, ale posledné generácie sú si veľmi podobné a aj táto, aktuálne najnovšia, nepôsobí nejako výrazne, resp. sa nechytá nového dizajnového jazyka značky SEAT. Ono to však veľmi nevadí, ale to, čo by si zaslúžilo zmenu, je použitá technika, resp. technológie. A tak sa už teraz teším na novú generáciu, ktorá bude, dúfam, skvelá!

Dizajn nie je pri tejto kategórii vozidiel to najdôležitejšie, ale vyzerať to nejako musí. Alhambra je uhladená a ničím nevýrazná, čo je dobre. Nevytŕča z davu a ani to nepotrebuje, vie kde patrí a že jej jedinou úlohou je byť praktická a robiť majiteľovi radosť. Ale špatná nie je, to vôbec. Akurát to má v hierarchii koncernu ťažšie, nakoľko je tu stále aj Sharan, ktorý ponúka tiež veľa priestoru v zaujímavom balení a s relatívne novšou technikov. Mne je však  z pohľadu dizajnu Alhambra bližšia.

Definoval by som ju ako pekné rodinné auto, ktoré neurazí a hanbiť sa zaňho tiež nebudete. Ako celok na mňa pôsobí veľmi dobre, má atraktívne línie, ktoré dokážu aj z neforemného rodinného auta urobiť zaujímavý kus. A hýbať sa vie tiež, ale o tom neskôr. Testovanej verzii dodali na výzore aj 17“ disky. Stále platí, že kolesá robia auto! No a napokon na mňa urobila dobrý dojem aj farba, ktorá sa občas javila ako biela, občas ako betónová a občas strieborná. V skutočnosti to bola svetlá strieborná metalíza.

„Niektorí dlhoroční a nadšení majitelia vozidiel typu MPV sa v posledných rokoch prikláňajú k SUV modelom. Kto však prejde, nepozná alebo naozaj nepotrebuje pridanú hodnotu týchto vozidiel. SUV nie je tak praktické, žiadne! Z hľadiska dizajnu majú (niektoré) SUV navrch, to je pravda. Čo sa týka prejazdnosti a terénnych vlastností, tak si dovolím byť drzí a povedať, že 60% majiteľov SUV svoje autá do terénu NIKDY nezoberie, takže pridaná hodnota = 0.“

Interiér, praktické riešenia a obrí batožinový priestor 

Tešil som sa ihneď po otvorení dverí a budete sa aj vy. Toľko priestoru lahodí oku, prvý deň som sa cítil až divne, že je navôkol toľko miesta a s pasažiermi v treťom rade sa kľudne môžete rozprávať cez vysielačky J. Začnem zhurta, testovaný model nebol v základe, ani náhodou. Bočné posuvné dvere sú elektricky ovládané a nesmierne praktické. Kto často manipuluje s deťmi a autosedačkami, vie o čom hovorím. Krídlové dvere sú fajn ale toto je top. Dvere je možné ovládať tlačidlami vpredu, tlačidlami na B stĺpiku alebo kľúčom od auta. Elektricky ovládané je aj veko batožinového priestoru, čo mne vyhovuje, akurát si treba zvyknúť na to, že to chvíľu trvá. Dvere sú veľké, ťažké a tak to nemôže vystreliť. S elektrickým ovládaním troch dverí však narastá aj váha vozidla a do budúcna môžu narásť aj servisné náklady.

Z pohľadu šoféra nemám výhrady. Sedadlá sú pohodlné, aj keď trošku tvrdšie, ale počas dlhšej cesty mi to neprekážalo. Cítite sa komfortne, pričom nezaspávate ako v mäkkých kreslách. Vyhotovenie sedadiel je kombináciou klasickej kože a alcantary. Bočné vedenie sedadiel je minimálne, ale to nevadí, do zákrut sa s MPV nelieta. Sedenie je výborné a potvrdili to aj zadní pasažieri. Predné sedadlá sú ovládané elektricky, pričom vodičove je vybavené aj pamäťou na 2 polohy a základnou masážnou funkciou.

Šofér má všetky ovládacie prvky na dosah ruky a ich rozmiestnenie je rozumné. Do rúk dobre padne kožený multifunkčný volant, ktorý má známy koncernový dizajn, ako aj rozmiestnenie ovládacích prvkov. Zvyknúť si treba aj na obrovskú palubnú dosku, v ktorej je, okrem iného, zakomponovaný dotykový LCD displej informačno-multimediálneho systému. Palubovka, ako aj výplne dverí sú z mäkčeného plastu dobrej kvality. Ich odolnosť ale ukáže až čas. Pozastaviť sa musím nad stredovou konzolou, kde je viacero menších odkladacích priestorov a nastaviteľná lakťová opierka. Je to fajn, ale osobne by som prial vyšší stredový tunel, ktorý by bol vybavený napr. veľkým klimatizovaným priestorom, podobne, ako to má Peugeot 5008 (recenziu nájdete > TU). Je to pekné a ešte aj praktické (subjektívna potreba).

A tým sa môžeme presunúť dozadu, kde sa zmestím aj ja! Mám dva metre, sadnem si sám za seba, pričom mám stále priestor aj pred nohami, ako aj nad hlavou. Toto je snáď sen :). Výhodou sú tri samostatné sedadlá s možnosťou posúvania a nastavenia sklonu operadla. Vďaka tomu sa sem pohodlne vojdú aj tri dospelé osoby. Nechýbajú ani kotviace body ISO fix na všetkých troch sedadlách. Tri detské sedačky sem dáte bez väčších problémov.

A z čoho sa budú tešiť deti? Z integrovaného podsedáku v sedadle s opierkou hlavy, tzv. baraními rohmi, ktoré zvyšujú pohodlie, ale aj bezpečnosť dieťaťa. Plnohodnotné sedadlo tak  môžete v okamihu zmeniť na plnohodnotný a pohodlný podsedák pre väčšie deti, ktoré to určite ocenia. Moja dcéra si to nevedela vynachváliť. Šetrí to miesto a je to pohodlnejšie ako plastové/polystyrénové podsedáky. Takéto sedadlo bolo iba na pravej strane, ale môžete si ho priplatiť na ľavú a myslím, že aj na stred. Táto možnosť je príplatková. Okrem toho deti ocenia aj stolíky v operadlách predných sedadiel. K výbave by som ešte pridal držiaky na tablet/smartfón a bolo by to dokonalé. Praktickým riešením je aj úložný priestor pod nohami na oboch stranách. Podobne to mal aj nedávno testovaný Renault Scenic (recenziu nájdete > TU). Chýbajú však odkladacie priestory (aspoň malé) vo výplniach dverí, kde je iba priestor na fľašku (aj 2-litrovú).

Z druhého radu sa posúvame do tretieho. Zadné dve sedadlá sú integrované do podlahy a vysúvajú sa jednoducho. V tomto prípade nie sú iba núdzové, posadí sa sem aj dospelý človek menšej, resp. strednej postavy. Nebude to úplne pohodlné, ale pár stoviek kilometrov sa zvládnuť dá. Deti tu budú v úplnej pohode. Na bokoch, pod oknami, je k dispozícii aj otvárací priestor s držiakom na nápoje a iné drobnosti. Ďalšou výhodou je spracovanie výduchov klimatizácie, ktoré sú v druhom a treťom rade v strope a pod nohami, čím je zabezpečený prívod vzduchu pre každého pasažiera.

Zadné dva rady majú samostatnú zónu klimatizácie s nastavením teploty a rýchlosti ventilátora. Presne takto si to v rodinnom aute predstavujem. Ešte spomeniem, že do tretieho radu sa „vlieza“ elegantne, netreba si predtým nacvičiť jogu. Vyklápanie krajných sedadiel v druhom rade je prispôsobené tak, že sa podstatne zdvihne sedadlo aj s operadlom do takej polohy, aby aj väčšia osoba nastúpila bez väčších problémov. A napokon ostal batožinový priestor s lákavým objemom 658 l (nie po strechu – do výšky operadiel). Ten je možné ešte zväčšiť sklopením operadiel v druhom rade. Takto získate objem až 2297 l. Ak sú používané všetky sedadlá, tak stále zostáva k dispozícii použiteľný priestor s kapacitou 300 l. To si napr. také BMW 2 GT povedať nemôže (recenziu nájdete > TU).

Batožinový priestor je rovný a keď sklopíte všetky operadlá, tak zostane rovnako rovný, čo je nesmiernou výhodou. Nie len na prenášanie rôznych predmetov, ale aj na spanie. V pohode sa tu vyspia dve dospelé osoby a ak pridáte strešný box so stanom, tak máte k dispozícii malý karavan so 4 miestami na spanie. Zaujímavé, nie? Batožinový priestor je dobre osvetlený, prítomné sú aj háčiky na tašky, 12V zásuvka a hliníkové lišty po bokoch s posuvnými úchytmi na zachytenie plata, sieťky alebo popruhu. Tento systém je praktický. Ak je tretí rad sedadiel zložený, využijete aj priestor pod sedadlami vpredu i vzadu – na lekárničku, náradie a pod. Na záver spomeniem priestor v ľavej zadnej časti, kde odložíte aj väčšiu zrkadlovku, bezpečne!

Motor, prevodovka a podvozok – predsudky musia ísť bokom

Alhambra s benzínovou „jednaštvorkou“, really? Of Course! Bolo to ťažko pochopiteľné a otázok „prečo“ pribúdalo. No iba do momentu prvého kontaktu. Veď to je celkom fajn, aj to ide, je to kultivované a v druhej polovici týždňa som zistil, že aj spotreba je prijateľná. Pod kapotou bola turbom dopovaná 1.4 TSI s výkonom 110 kW a max. krútiacim momentom 250 Nm. To sa podarilo, na tento obsah je výkon celkom zaujímavý. Motor pracuje v súčinnosti so 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Tá je síce staršieho dáta, ale pracuje bezproblémovo (7-stupňová DSG prevodovka je dostupná iba s motorizáciou 2.0 TDI 135 kW a pohonom všetkých kolies). Okrem niekoľkých pozabudnutí sa a neskoršej odozvy som nepostrehol žiadne výrazné nedokonalosti. Páči sa mi, že motor zbytočne nepodtáča a drží ho v normálnych otáčkach. Ak je to potrebné, môžete využiť manuálne radenie (pákou/pádlami pod volantom) alebo športový režim – S. Prítomná je aj funkcia autohold, a tiež elektronická parkovacia brzda.

„1.4 TSI je naozaj zaujímavá motorizácia, ktorá ma prekvapila kultivovanosťou a slušným výkonom, ale ak mám byť úprimný, tak osobne by som siahol po 2.0 TSI so 162 kW a 350 Nm, čo môže byť viac než zaujímavé. V prípade naftovej motorizácie by to bol vyššie spomenutý 2-liter s výkonom 135 kW a 380 Nm.“

Vrátim sa ešte k motoru, ktorý má kultivovaný chod a je v celku tichí. Ak pôjdete cez hranicu 4000 otáčok, budete ho naopak počuť viac, ako by ste chceli. Prvý postreh, ktorý som nadobudol je, že ak jazdíte, resp. zrýchľujete a akcelerujete kontinuálne, tak veľmi nepocítite, že ide o motor nižšej kubatúry. To je poznať iba vtedy, keď chcete akcelerovať a zrýchľovať dynamicky, čo mu už nie je po chuti. Dá sa to, ale absenciu objemu je cítiť. Motor je vo vyšších otáčkach hlučný, ale výkon tomu nezodpovedá. Vadiť to však nebude, ale iba za predpokladu, že ste pohodový šofér/ka, ktorý sa ponáhľa iba zriedka.

Ak ste to vy, tak táto verzia vám bude vyhovovať, a to najmä v meste, kde naftové agregáty často trpia. Pochvalu si zaslúži aj odhlučnenie samotnej kabíny od zvyšku auta. Ak jazdíte pohodovo, budete mať vo vnútri krásne ticho. Čo sa týka spotreby, tak tá je primeraná stavbe vozidla. V priemere som sa pohyboval v rozmedzí od 7,5 l až po 8 l na 100 km. Keď som ju naháňal viac, tak spotreba stúpla na hodnotu 9,2 litra. Stále však platí, že dlhodobý priemer je do 8 litrov, a to bez toho, aby ste sa museli snažiť. Výhodou je v tomto prípade aj veľká 70 litrová nádrž.

Nastavenie podvozku je v tejto kategórii vozidiel veľmi dôležité. Ak sa máte cítiť komfortne, tak nesmie byť uskákaný a musí žehliť nerovnosti ako vznášadlo. Vznášadlo to síce nie je, ale podvozok má Alhambra nastavený výborne. Užívali sme si komfort vo vnútri kabíny, do ktorej sa od podvozku neprenášajú žiadne negatívne ruchy a búchanie. Veľmi pekne žehlí nerovnosti, ktorých je na našich cestách viac než dosť, ale pritom nie je príliš mäkký na to, aby sa auto v zákrutách nebezpečne nakláňalo. Nie je to žiaden pretekár, to je hádam jasné, ale ostrejšie prejazdy zákrutami mu nerobia žiadne problémy. Ak ste bez detí, tak zvládne ešte ostrejšie prejazdy :).

Treba však mať na zreteli, že ťažisko je vyššie a samotné auto má hmotnosť takmer 1,8 tony. V skratke je to pohodlný rodinkár, ktorý vám bude robiť radosť – každý deň! Ešte dodám, že auto malo obuté 17“ disky s pneumatikami 225/50/R17. V tomto prípade ide o ideálny rozmer s vyšším profilom, čo zaručuje komfort, ale aj to, že niečo prejdete a nebudete sa zbytočne strachovať o disky s nízkym profilom pneumatiky. Praktické a komfortné, chápeš? :). (Predná náprava: nezávislá McPherson / oceľové pružiny / hydraulické tlmiče. Zadná náprava: nezávislá 4-prvková / oceľové pružiny / hydraulické tlmiče)

Komfortná a technologická výbava + asistenčné systémy

Komfortu je na rozdávanie a asistentov tiež, technológií je ale pomenej. Z hľadiska komfortu ma potešila 3-zónová klimatizácia, čo je pri takto rozmernej kabíne dôležité. Vítaným prvkom sú vyhrievané a elektricky ovládané sedadlá, ale iba predné. Elektricky ovládané sú aj zadné posuvné dvere + veko batožinové priestoru, čo je nie len efektné, ale aj praktické. Do komfortu nepochybne spadajú aj svetlomety, ktoré síce nie sú LEDkové, ale Bi-Xenónové s natáčaním do zákrut. K ich svietivosti však nemám žiadne výhrady. Prekvapili ma výborným výkonom a dosahom. Veľa jázd som absolvoval aj v noci a tieto svetlá pracovali na jednotku. Prijal by som akurát automatické prepínanie režimu stretávacie/diaľkové. Koncové svetlá majú peknú grafiku a sú LEDkové.

LED technológiu využívajú aj cúvacie svetlá, ale svietivosť by mohla byť lepšia, pokiaľ si nepomôžete brzdovým svetlom, tak je toho v noci vidieť málo. Samozrejmosťou sú hmlové svetlomety, ako aj denné svietenie, ale v tomto prípade ide o klasické halogénové žiarovky. Nie je to síce efektné, ale účel to spĺňa. Spomenúť musím aj banalitu, ako obmedzenie sťahovania zadných okien, ktoré je riešené s rozumom. Šofér môže obmedziť samostatne ľavú alebo pravú stranu, čím sa okrem okna zamedzí aj otvoreniu elektrických dverí, čo je v rámci bezpečnosti detí veľmi dôležitý prvok. Všetky okná sú ovládané elektricky s automatickým doťahovaním. Počas testu mi chýbal komfortný prístup a bezkľúčové štartovanie, čo považujem za bežnú súčasť moderných áut. Dá sa však žiť aj bez toho.

Technologickú výbavu začnem dotykovým 6,5“ LCD displejom v strede palubnej dosky, ktorý má po obvode aj tlačidlá na rýchly prístup k jednotlivým funkciám a dva potenciometre. Odozva systému (SEAT Media system Plus) je dobrá, na nič netreba čakať. Veľkému displeju sekunduje združený prístrojový panel pred vodičom, medzi analógovými budíkmi. Ovládanie systému a jeho možnosti nie sú ničím výnimočné, je to koncernová klasika, ktorá dobre funguje, je prehľadná a jednoduchá, čo je podstatné. Združený prístrojový panel a médiá sa ovládajú priamo z volantu. K médiám prislúcha aj bezdrôtová konektivita, ktorú zabezpečuje Bluetooth. Nechýba ani USB-A vstup, 3.5 mm audio port, CD mechanika a 2 vstupy pre SD karty. O audio zážitok sa stará 8 reproduktorov s dobrým výstupom. Samozrejmosťou je integrovaná navigácia, ktorá funguje celkom dobre, nepostrehol som výrazné nedostatky, aj keď radšej používam navigačné aplikácie. Ešte podotknem, že mapy navigácie sú na SD karte, čo je už zastaralé.

Prítomný je aj systém Full Link, ale v tomto prípade nebol predplatený vo výbave, takže sa nedal používať. Ak si priplatíte, získate licenčný kľúč a môžete používať aplikácie ako Apple Car Play alebo Android Auto, čo určite odporúčam. Sú aj negatíva – z môjho pohľadu je zle vyriešené rozmiestnenie 12V zásuviek a USB vstupu. Jedna zásuvka s USB vstupom je v lakťovej opierke, druhá zásuvka je hneď pri opierke. Prijal by som ju radšej pred voličom automatickej prevodovky. Takto treba ťahať káble cez pol auta, čo je nepraktické. Taktiež musíte ťahať káble aj dozadu, kde chýbajú nabíjacie USB porty aj 12V zásuvky. Výhodou je však integrovaný menič na 230V, ktorý môže chýbajúce porty z časti nahradiť a nabijete si tu aj notebook alebo drona :).

Asistenčné systémy nechýbajú, je ich tu dostatok, ale občas mi chýbala prítomnosť „medzikusu“. Je tu napr. tempomat a sledovanie jazdných pruhov s aktívnym vedením počas 15 sekúnd, ale dodržiavanie odstupu nie. Ak by bol tempomat adaptívny, bolo by to lepšie. Systém sledovania pruhov využíva staršiu technológiu, ale ak vidieť čiary, tak pracuje dobre. Zostatok asistentov pozostáva zo sledovania mŕtvych uhlov, monitorovania okolia pri cúvaní, sledovania okolia pred vozidlom a sledovania pozornosti vodiča. Prítomná je aj parkovacia kamera, ktorá má dobré rozlíšenie a systém vám ukazuje aj váš smer, podľa natočenia kolies. Kamere sekundujú parkovacie PDC senzory v prednej a zadnej časti vozidla.

Hodnotenie TOUCHIT

Alhambra je praktické a priestranné auto, ktoré si budete užívať každý deň. Aj keď je rozmerná, tak sa s ňou v celku dobre manipuluje, čo ocenia najmä ženy. Počas testu ma to lákalo vyraziť na dlhú cestu naprieč Slovenskom, ale nie všetci príslušníci rodiny si môžu voziť robotu so sebou J. A tak som brázdil cesty západného Slovenska a priľahlej časti Rakúska, pričom som sa každou jednou cestou utvrdzoval, že Alhambra je skvelá. Skvelá pre menšie i väčšie rodiny. Ten priestor a komfort zúžitkujete tak či onak. Prekvapil ma aj malý, ale dostatočne výkonný a kultivovaný motor v spojení s automatom. Pred testom som si túto kombináciu veľmi nepripúšťal, ale po týždni môžem povedať, že dáva zmysel. Otázna zostáva iba životnosť motora v takto veľkom a ťažkom aute. To však ukážu až roky používania. Za mňa a moju rodinu dobre! A myslím, že iné nepovie ani tá vaša.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko

Cena testovaného modelu: 37 400 Eur (základ od 24 000 Eur)

Základná technická špecifikácia – SEAT Alhambra 1.4 TSI

  • Motor: 1395 cm3 / 4-valec / Prepĺňaný turbom
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 110 kW (150 ps) – 5000 až 6000 rpm / 250 Nm – 1500 až 3500 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka 4854 mm / šírka – 1904 mm / výška – 1720 mm / rázvor – 2919 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1768 kg
  • Objem batožinového priestoru: 300 / 658 / 2297 litrov
  • Objem nádrže: 70 litrov
  • Rýchlosť: 198 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,9 sekundy

Fotogaléria – SEAT Alhambra 1.4 TSI

Prečítajte si aj:

TOUCHIT cestuje do Chorvátska |s BMW 2 GT| testovať dostupnosť internetu (vyhodnotenie + lokálny operátor)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu