Táto recenzia bude mať jednoduchý podnadpis – Ibiza 2.0! Nie, nie je to označenie motora, ale pokračovanie prvej recenzie, ktorá patrila oranžovej Ibize FR s 1,5 litrovým TSI motorom. V tejto recenzii sa pozrieme na základnú „litrovú“ Ibizu vo výbave Style, ktorú sme si celkom rýchlo obľúbili.  

Ibiza má veľkú výhodu v tom, že je to koncernové auto. Prečo výhodu? Lebo ihneď po nasadnutí viete, kde čo je a že to bude zaručene fungovať. Netreba nič hľadať, všetko je poruke a ľahko sa to ovláda, jednoducho koncern. Ak by bola pre vás Ibiza, resp. koncern VW niečím novým, tak sa tiež nemusíte obávať. Na toto auto si zvyknete rýchlejšie ako na nové topánky. V jednoduchosti je krása a na Ibizu táto otrepaná fráza platí 100%.

SEAT Ibiza je zaujímavým autom pre široké spektrum ľudí rôznych kategórií – to ste si už určite všimli. Môže dobre slúžiť mladej rodinke, nováčikom na cestách, aktívnej manželke atď., proste všestranné kompaktné autíčko. Je síce malá, ale jej vnútorný priestor nie je až tak obmedzený. K tomu sa dostaneme nižšie.

Z pohľadu dizajnu ide o najkrajšiu Ibizu v celej jej histórii (vo vyššej výbave). Nový dizajnový jazyk SEATU je podarený a hrany sa týmto španielom jednoducho hodia. Ak chcete vidieť „cukríkovú“ Ibizu s nadpriemernou výbavou, tak sa pozrite na našu recenziu – SEAT Ibiza FR – TU. Ak si nepotrpíte na vyššom výkone, extra dávke dizajnu a technológií, tak určite čítajte ďalej.

Podstata Ibizi je zachovaná aj v tomto prípade, akurát je trošku oholená a s minimom príplatkovej výbavy, čo ihneď vidieť. SEAT Ibiza Style nemá LED svetlomety, ale iba základné paraboly a dokonca ani denné svietenie nie je LEDkové. LED svetlomety svietia bezpochyby lepšie, ale ak nejazdíte veľa v noci, tak si v pohode vystačíte aj s týmito svetlami, ktoré ponúkajú slušnú svietivosť a doplnené sú o hmlové svetlá.

Taktiež tu nehľadajte krásne a veľké disky kolies, ale iba bežné 15“ disky s pneumatikami s vyšším profilom (185/65/R15). Vyšší profil síce nevyzerá tak vábne, ale môžete si byť istí, že komfortu prispieva. Pohodový a kľudný podvozok si budete užívať najmä vtedy, ak nie ste dušou pretekár/ka. Tuhosť je primeraná, dá sa oňho oprieť aj v kritickejších situáciách, ale športová jazda nie je jeho poslaním. Žiadne skákanie, ale efektívne filtrovanie väčšiny nerovností v rámci možností. Toto je jeho poslanie! Ideálne auto do mesta, kompaktné, pekné a ľahko ovládateľné.

Dobrú ovládateľnosť zastrešuje aj preposilované riadenie, malý polomer otáčania, svižný motor a stará dobrá DSG prevodovka. SEAT Ibiza Style má pod kapotou 1-litrový 3-valec s výkonom 85 kW (115ps) a max. krútiacim momentom 200 Nm. Tento mini motor je kombinovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG, o ktorej veľa písať netreba. Je to overený kus mechaniky, ktorá funguje veľmi dobre za každých okolností.

Prevodovka motor zbytočne nepodtáča (iba občas) a keď je to potrebné, tak ho vie podržať vo vyšších otáčkach a využiť potenciál 115 koníkov. Boli sme prekvapení, ako svižná dokáže táto kombinácia byť. Okrem toho sme ocenili aj celkom rýchle reakcie akcelerátora, bez výrazného váhania. Ak sa chcete trošku blázniť (hlavne opatrne!),tak smelo do toho. Na križovatke prekvapíte viacero nafťákov :). 3-valce nemám veľmi rád, to je o mne známe, ale tento rok mi nejako lezú pod kožu a ukazujú svoj potenciál, ktorý v nich naozaj je. Neviem, či sa mám tešiť alebo plakať, no tento trend nás bude stále viac prenasledovať. To je realita.

Neodchádzajme však od témy. 1.0 TSI + 7-stupňová DSG prevodovka je super kombinácia, ktorú oceníte v každom prostredí – najviac v meste. Okrem toho sa môžete spoľahnúť aj na to, že na čerpacej stanici nenecháte mesačne stovky eur. Počas testu sme Ibizu aktívne naháňali, čoho výsledkom bola spotreba 6,1 l/100km. Krásne číslo, nie je čo dodávať. Ale predsa len, ak budete jazdiť letargickejšie, tak sa bezproblémov dostanete pod 6 litrov. To sa oplatí, či?

Neobídeme ani interiér, ktorý je jednoduchý, ale funkčný. Ako sme vyššie spomínali, veľmi jednoducho sa v ňom orientuje a na vonkajšie proporcie auta je relatívne priestranný. Prevládajú tu tvrdé plasty, ale to je v tejto kategórii úplne bežné, nepozastavujeme sa nad tým. Stred palubovky patrí mohutnej okrasnej lište, v ktorej je osadený 6,5“ dotykový LCD displej. Pod ním sa nachádza panel manuálnej klimatizácie, čo je jav základnej výbavy. Šofér má pred sebou klasickú zostavu dvoch analógových budíkov, medzi ktorými je malý LCD displej – združený prístrojový panel. Multifunkčný kožený volant má tenký veniec, ale pracuje sa s ním dobre. Chválime aj prítomnosť lakťovej opierky.

Základné látkové sedadlá sú takmer bez bočného vedenia, ale trpieť na nich nebudete. Pohodlie počas cestovania je na dobrej úrovni a priestoru je tiež dosť. 2 metrový šofér sa sem zmestí s prehľadom. Predné sedadlá sú nastaviteľné iba v základom rozsahu, no svoju pozíciu si časom nájdete (vysedíte). V druhom rade sú sedadlá rovnakého materiálu s jemným tvarovaním, čo ocenia najmä pasažieri na krajných pozíciách, stred je skôr núdzový. Sedáky sú krátke, ale obsedieť sa dá. Nechýbajú ani ISOfix úchyty. Nedostatkom zadnej časti je absencia výduchu ventilácie a po dlhej dobe sme videli „švihadlá“. Áno, táto Ibiza mala vzadu manuálne ovládané okná.

Priemerné postavy, dorast a deti nebudú mať problém s priestorom, ale objemnejší a vyšší ľudia sa sem budú musieť trošku naskladať. Avšak, ak sa pozrieme na to, aká je Ibiza malá, tak vnútorný priestor je stále zaujímavý. Batožinový priestor má základný objem 355 litrov. Po sklopení operadiel (delenie 60:40) to bude viac ako dvojnásobok, takže malý náklad z IKEI zvládne :). Pre manželku do mesta ideálne, čo poviete, páni? Alebo radšej „géčko“ a parkovanie cez dve čiary, nech to má „insta“ štýl? :). 

Základná Ibiza ponúka základné technológie a asistenčné systémy, to je ľahká matematika. Ak nie ste extra nároční, tak vám to vadiť nebude. Základom je 6.5“ dotykový LCD displej multimediálno-informačného systému s prijateľnou grafikou. Pomocou dotykového displeja nastavujete a prispôsobujete väčšinu technológií a systémov. V tomto prípade tu nájdete iba Front Assist (proaktívne sledovanie okolia vozidla), sledovanie pozornosti šoféra, sledovanie tlaku v pneumatických a základný parkovací systém, ktorý pozostáva z parkovacích senzorov v zadnej časti. K tejto zostave sa pripája aj základný tempomat s obmedzovačom rýchlosti.

O konektivitu sa stará Bluetooth, USB-A port, slot pre SD kartu a 3,5 mm audio vstup. Natívna navigácia k dispozícii nie je, ale systém Full Link by sme si určite dokúpili. V testovanom modely síce nebol priplatený, ale ak ho budete mať, tak môžete využívať aplikácie ako Apple Car Play a Android auto. V takomto prípade nemusíte doplácať za natívnu navigáciu, bude zbytočná. Komfortných prvkov tiež veľa nehľadajte, auto otvárate a štartujete kľúčom, klimatizácia je manuálna, ale o to je cena vozidla nižšia. Praktickým prvkom sú však vyhrievané sedadlá, ktoré sa v zime budú hodiť.

Hodnotenie TOUCHIT

Základná Ibiza bude dávať mnohým používateľom zmyslel, o tom niet pochýb. Neponúka veľa vymožeností, ale iba čisto praktické funkcie, ktoré reálne využijete. Ak vám niečo chýba, dá sa to priplatiť, ale každým prvkom stúpa cena. Na tomto aute sme ocenili najmä jeho funkčnosť, kompaktné rozmery a dobrú ovládateľnosť. Nepochybne nás potešil a svižnosťou prekvapil litrový 3-valec v spojení s automatom. Táto kombinácia je do mesta ako stvorená, nad manuálom by sme ani na sekundu nerozmýšľali. Do toho sa pridáva aj celkom komfortný podvozok, čo je tiež dôležitý faktor. Doplatili by sme iba za LED svetlomety a Full Link, pričom by sme mali super auto (nie len) do mesta. Aký máte názor na autá v základnej výbave? Dávajú vám zmysel?

Základná technická špecifikácia: SEAT Ibiza Style 1.0 TSI / DSG

  • Motor: 999 cm3 / 3-valec / 85 kW / 200 Nm
  • Prevodovka: 7-stupňový automat / DSG
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka – 4059 mm / šírka – 1780 mm / výška – 1444 mm / rázvor – 2564 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1172 kg
  • Objem batožinového priestoru: 355l
  • Objem palivovej nádrže: 40 Litrov
  • Maximálna rýchlosť:  193 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,5 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko

Cena: od 14 880 Eur

Prečítajte si aj:

Chorvátsko 2019: Mitsubishi Outlander PHEV + 4ka je kombinácia, ktorá hrá tento rok prím #RoamingTrip2019 (Vyhodnotenie)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu