Škoda KAMIQ: Prvé jazdy s kam(z)iqom v Tatrách (poznáme ceny všetkých verzií)

1

Škoda nám v malebnom prostredí Vysokých Tatier ukázala nové malé SUV s označením KAMIQ, ktoré vychádza z modelu SCALA, rázvor má podobný ako KAROQ a ponúka množstvo “Simply Clever” riešení ako všetky Škodovky. To sú dobré predpoklady na úspech. 

Naša cesta za kamzíkom, pardon, KAMIQ_om začala v Bratislave, odkiaľ sme sa mikrobusmi značky… Škoda, pochopiteľne, presunuli do Vysokých Tatier, presnejšie na Sliezky Dom (so všetkými povoleniami!), kde nás už očakávala flotila noviniek. Po ubytovaní sme si dali obedík a krátku prezentáciu, na ktorej sme sa dozvedeli rôzne zaujímavosti a podrobnosti o tomto novom prírastku. A potom? Potom sme išli jazdiť, čo bola podstata celej akcie. V prvý deň sme si dali takmer 100 kilometrový okruh smer Bachledova Dolina, kde sme mali krátku prestávku spojenú s vyhliadkou – chodník korunami stromov.

Odporúčame túto lokalitu navštíviť, je tu krásne, ale trošku nás mrzí, že tie lesy nejako rýchlo miznú.. (nie, iba kvôli kalamite to nebude). Šmykľavku z vyhliadky sme úspešne zvládli a dali sme si odchod kratšou trasou smer Sliezky dom – niečo zjesť a prediskutovať prvé dojmy. Hotovo, viac sa dozviete v redakčnom teste 🙂. Žartujeme, poďme sa teda pozrieť na to, aké dojmy v nás zanechal KAMIQ počas prvých jázd a víkendu, ktorý sme v jeho spoločnosti mohli stráviť. 

“KAMIQ je najmenším SUV značky, pričom dopĺňa KAROQ a KODIAQ. Postavený je na modulárnej koncernovej platforme MQB A0, rovnako ako SCALA a rázvor kolies má veľmi podobný ako KAROQ, čo zaručuje dostatok vnútorného priestoru pre pasažierov. Platforma MQB A0 znamená, že sú poháňané výhradne predné kolesá, je k dispozícii iba mechanická parkovacia brzda a vlečená zadná náprava.”

KAMIQ síce vychádza z modelu SCALA, ale má inú a inak spracovanú + nastavenú techniku podvozku, čoho výsledkom sú, okrem svetlej výšky na úrovni 188 mm (top v danej triede), výborné jazdné vlastnosti. K dispozícii je klasický podvozok, ale aj prepracovanejší s adaptívnymi tlmičmi, ktorý je o 10 mm nižší, pričom si prostredníctvom zvoleného režimu vozidla meníte tuhosť tlmičov – čo je reálne cítiť. Jazdili sme s oboma verziami. Klasický podvozok zvládal naše nedokonalé cesty so 17” diskami veľmi pekne, nadpriemerne filtroval všetky priečne nerovnosti a ani pri športovej jazde, ktorá bola veľmi intenzívna, sa nezľakol a spolupracoval. Druhú časť jázd sme mali verziu s adaptívnym podvozkom + 18” disky, čoho výsledkom bola ešte vyššia spokojnosť. Na danú triedu to skutočne funguje a ani 18” disky nie sú na našich cestách nepríjemné. Nastavenie podvozku je prekvapením a aj keď to nie je športové auto, tak veľmi pekne pracuje aj v trošku vyšších rýchlostiach – je slušne predvídateľné. 

A čo motor? K dispozícii sme mali litrový 3-valec (999 cm3) s výkonom 85 kW (115 ps) a max. krútiacim momentom 200 Nm. Na prvej jazde sme mali tento motor kombinovaný so 6-stupňovým manuálom a na druhej to bol známy 7-stupňový automat (DSG). Obe verzie majú svoje výhody/nevýhody. Automat pracuje celkom pekne, odozvy sú prijateľné a mal by byť jednoznačnou voľbou pre ženy a ľudí, ktorí jazdia najmä mesto. Automaty máme radi, ale na počudovanie nám tu viac sedel 6-stupňový manuál, ktorý je rozumne odstupňovaný a výborne sa s ním pracuje. Kombináciu 1-liter / 85kW + manuál sme mali aj na víkend a boli sme veľmi spokojní. 

Čo sa týka výkonu a prejavu litrového 3-valca, tak môžeme povedať, že ide opäť o prekvapenie. Osobne nemám tieto mini motory veľmi rád, ale ich vývoj stále napreduje, čo znamená kultivovanejší chod, zvukový prejav a dostatočný výkon. Sám som sa čudoval, ako tá 85 kW verzia lieta – skutočne! Počas jázd sme jej dali pocítiť, čo je ťažká noha a bolo to v úplnom poriadku – pekne pracuje v širokom spektre otáčok. Jazdili sme však bez záťaže, iba ako jednotlivci. Doma som naložil rodinu, čo už bolo na poklese hravosti cítiť, ale stále to bolo fajn. 

Osobne by som však siahol po 1.5 TSI alebo extra úspornej motorizácii 1.6 TDI – najmä ak budete jazdiť veľa a často. A ak si priplatíte za ťažné zariadenie, elektrické – schované v nárazníku, tak nie je čo riešiť. Na záver nás potešila aj spotreba, palubný počítač ukazoval hodnotu 6,2 l/100km a po tej intenzívnej jazde, ktorú sme si dali to bolo super číslo. Nešetrili sme ho, práve naopak. Vďaka 50 litrovej nádrži, čo je nadpriemer, získate aj fajn akčný rádius dojazdu. Po meste sme sa motali s výsledkom 5,5 l/100km. Treba dodať viac? Myslíme, že nie! 

“KAMIQ bude dostupný s viacerými motorizáciami – základom je 70 kW 1-liter (iba s 5-stupňovým manuálom + zadné brzdy bubnové), následne je to 85 kW 1-liter a najsilnejší benzín je 1.5 TSI s výkonom 110 kW (250 Nm). Naftu bude zastupovať overená pohonná jednotka 1.6 TDI s výkonom 85 kW (250 Nm). Neskôr sa počíta aj s CNG verziou (podľa dopytu).” 

A čo dizajn? Celkové spracovanie sa nám pozdáva – jednoduchosť a zároveň výstrednosť. Za nás je to optimálny stred týchto dvoch svetov. Podľa masky, ktorá korešponduje s novým dizajnovým jazykom značky okamžite spoznáte, že je to škodovka a rozdelené svetlomety dodávajú predku potrebný šmrnc. Vrchný pás patrí smerovkám + dennému LED svieteniu (vypracovanie sa odlišuje podľa výbavy) a spodná časť patrí hlavným LED svetlometom, ktoré majú výbornú svietivosť. K dispozícii sú dve verzie LED svetiel – základná a inteligentnejšia. 

Na prvých jazdách sme mali top verziu a bolo to výborné. Počas víkendu sme mali verziu so základnými LEDkami a taktiež bola výborná, na tie rozdiely si ešte musíme posvietiť! Cez víkend sme často jazdili po večeroch a tie svetlá boli výborné, v danej kategórii nie je čo riešiť. A viete čo? LEDky má KAMIQ už v základe! Takže, celkovo je tento model veľmi pekne spracovaný, či už sa pozriete z profilu, zozadu, spredu, proste má charakter, taký ten škodovácky. Zadná časť je veľmi podobná modelu SCALA – dá sa povedať, že takmer identická až na rozmery. Aj tu nájdete LED svetlomety a dokonca aj dynamické smerovky, vyzerá to dobre. 

Z pohľadu tabuliek nie je KAMIQ extra veľký, ale postojom a vnútorným priestorom kričí – “ja nie som žiadny krpec, som predsa Škoda!” A má pravdu, Škoda je príkladom toho, ako sa tvorí vnútorný priestor. Posed som si našiel veľmi rýchlo (mám 2 metre) a dokonca som si dokázal sadnúť aj sám za seba, čo považujem za úspech a to som sa extra netlačil. Dostatok vzdušnosti, pohodlia, všetko je na svojom mieste a nič netreba hľadať, tak sa nám to páči. Vyhotovenie interiéru, ako aj sedenie je viazané na výbavu. Počas prvých jázd sa nám najviac osvedčil zlatý stred, ale s doplnkom “sport packet”, ktorého prednosťou sú skvelé športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a optimálnym bočným vedením. Veľmi dobre sa v nich sedí a cestuje, odporúčame vyskúšať.  

Keď riešime priestor, tak nemôžeme zabudnúť ani na dostatok odkladacích priestorov v celej kabíne (celkový objem 26 litrov) a batožinový priestor s objemom 400 litrov. Keď sklopíte zadné operadlá (delenie 60:40), tak to bude až 1395 litrov. Priplatiť si môžete aj za sklápanie operadla spolujazdca, čoho výsledkom je možnosť prenášať predmety s dĺžkou až 2,4 metra. Samozrejmosťou sú všetky praktické doplnky, ako vyberateľné LED svetlo, sieťkový program a pod. Vo výbave môžete mať aj elektrické ovládanie veka batožinového priestoru. Za zmienku stojí aj dáždnik vo výplniach predných dverí a ochrana hrán dverí výsuvnou lištou.

Teraz sa pozrime na ponuku technológií a asistenčných systémov – KAMIQ sa môže (opäť) pochváliť nadpriemerom aj z pohľadu ponuky technológií a prvkov, ktoré vám pomáhajú a dávajú na vás pozor. Z pohľadu bezpečnosti je základom 5 hviezd EuroNCAP, v najvyššej výbave 9 airbagov, monitorovanie pozornosti vodiča, proaktívne sledovania okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze (Front Assist rozšírený o prediktívnu ochranu chodcov) a Rear Traffic Alert + Side Assist (bezpečné vycúvanie z parkovacieho miesta pri zlej viditeľnosti s automatickým brzdením – rozpoznanie blížiaceho sa objektu na vzdialenosť 70 metrov). 

Samozrejmosťou je aj adaptívny tempomat, ktorý je kombinovaný s funkciou Lane Assist (nad 65 km/h). Vedenie v jazdnom pruhu dostalo update, pričom pracuje ešte citlivejšie ako v iných modeloch značky, ale nefunguje do úplného zastavenia – ak nepreberiete riadenie, tak vás upozorní zvukom, následne kopne do bŕzd a potom pustí ďalej. Kopnutie je intenzívne, takže z mikrospánku vás preberie. Nechýba ani sledovanie mŕtvych uhlov a chválime aj funkciu, ktorá po každom naštartovaní aktivuje najpotrebnejšie asistenčné systémy – aj keď ich počas predošlej jazdy vypnete. Na záver nechýba ani parkovacia kamera doplnená o PDC senzory, čiže parkovací asistent. 

Pokročilá modernizácia sa týka aj tohto modelu, takže je prítomné on-line pripojenie (eSIM karta), vďaka čomu dokáže KAMIQ automaticky privolať záchranné služby (môžete to spraviť aj manuálne). V top verziách je možné pripojenie na internet využívať aj na multimédiá. Šofér môže mať pred sebou analógové budíky alebo digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25”, ktorý ponúka rôzne režimy zobrazenia. Tomuto displeju sekunduje, v závislosti od výbavy, veľký dotykový LCD displej v strede palubnej dosky. Top ponuku tvorí systém Amundsen s 9,2” LCD displejom a slušným audio systémom.

Tento multimediálny systém ponúka veľa možností, ktoré sú v praxi dobre použiteľné – ak vás to baví. Prítomný je Wi-Fi hot-spot, Bluetooth konektivita, pokročilá navigácia, rôzne aplikácie a hlavne podpora Apple Car Play a Android Auto. A čo je pecka? Škoda KAMIQ vie Apple Car Play zrkadliť bezdrôtovo! K tomu si priplaťte za bezdrôtové nabíjanie smartfónu a ste “safe”. Chválime aj prítomnosť dvoch USB-C portov vpredu a dokonca aj vzadu, pod výduchom ventilácie. Multimediálny záver patrí aplikácii ŠKODA Connect, ktorá je tiež podporovaná – vďaka nej máte k dispozícii všetky potrebné údaje o vozidle + auto pod dohľadom. 

Čo sa nám na KAMIQ_u nepáčilo? Chválíme vyhrievanie predných/zadný sedadiel + volantu a 2-zónovú automatickú klimatizáciu, ale irituje nás spôsob jej nastavenia. Slabý základ klimatizácie si nastavíte tlačidlami, ale intenzitu fúkania, smer a pod. iba prostredníctvom “infotejmentu”. To nie je veľmi intuitívne, škoda! Ďalšou vecou je manuálna parkovacia brzda, ktorá je po funkčnej stránke v pohode, ale jej rúčka je príliš predĺžená, pričom siaha až nad tlačidlá v stredovej konzole, ktoré prekrýva. 

Ceny pre slovenský trh: 

Prvý pohľad na nový model v portfóliu Škody je za nami. Ak vás zaujíma čokoľvek iné, budeme radi, ak nám to dáte vedieť do komentárov, aby sme sa na to počas redakčného testu zamerali. 

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Škoda Auto Slovensko 

Prečítajte si aj: 

Mitsubishi L200 6.generácia: Prvé jazdy na Slovensku a hneď v extrémnom teréne! (fotogaléria)

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Jeden komentár

Pridaj komentár