Značka ŠKODA začala na Slovensku s predajom domácich wallboxov, dostupné sú tri riešenia

S príchodom modelu ENYAQ iV na slovenský trh bude dostupná aj nabíjacia karta MyŠKODA Powerpass. ŠKODA do budúcna plánuje aj vlastné nabíjacie stanice s dôrazom na ekológiu

Značka ŠKODA na Slovensku pokračuje v ofenzíve eMobility. Po predstavení prvých plug-in hybridných vozidiel ŠKODA SUPERB iV, OCTAVIA iV a plne elektrických modelov ŠKODA CITIGO iV a ENYAQ iV sa do predaja dostali už aj domáce nabíjacie stanice – tzv. wallboxy. Tie sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a dajú sa kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky ŠKODA. Zároveň sa pripravuje riešenie MyŠKODA Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s jednou čipovou kartou. Táto celoeurópska karta bude na Slovensku dostupná s príchodom modelu ŠKODA ENYAQ iV. Automobilka chce tiež vybudovať vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov, pričom chce využiť revolučné riešenia či dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.

Domáce wallboxy sú prvým z ďalších krokov k rozšíreniu elektromobility na Slovensku. Značka ŠKODA v rámci zelenej stratégie pokračuje v budovaní ekosystému pre fanúšikov čiastočne elektrifikovaných či plne elektrických modelov.

Hlavným cieľom je motoristom čo najviac uľahčiť nabíjanie svojich elektromobilov či plug-in hybridných vozidiel. Wallboxy Ponúkajú nabíjanie s rýchlosťou 11 kW/h, čo v praxi znamená, že napríklad elektromobil ŠKODA ENYAQ iV s 60 kWh batériou dokážete nabiť za 6 až 8 hodín.

Wallboxy pre jednotlivcov i skupiny

Základný wallbox ŠKODA iV Charger (556 eur s DPH) nedisponuje inteligentnými funkciami a prepojením s mobilnou aplikáciou, no je to robustné riešenie na rýchle, bezpečné a pohodlné domáce nabíjanie elektromobilu či plug-in hybridného vozidla pre garáž v rodinnom dome.

ŠKODA iV Charger Connect (795 eur s DPH) má okrem toho modul pre autorizáciu čipovou kartou RFID, takže môže slúžiť viacerým používateľom. Hodí sa napríklad pre spoločné podzemné garáže, kde toto riešenie zabráni neoprávnenému nabíjaniu.

Najprepracovanejší ŠKODA iV Charger Connect+ (1 074 eur s DPH) do svojej technickej výbavy pridáva ešte LTE modul a certifikovaný elektromer. Takýto wallbox môže zdieľať viacero používateľov, dáta o nabíjaní sa odosielajú do aplikácie a užívatelia aj prevádzkovateľ presne vidia, kto spotreboval koľko elektriny. Toto riešenie je vhodné napríklad pre firmy, kde zamestnanec využíva služobné auto, ktoré nabíja doma. Údaje z certifikovaného wallboxu, ktorý mu firma nechá nainštalovať, môžete využiť na následnú kompenzáciu za energiu spotrebovanú služobným autom.

Všetky tri typy wallboxov disponujú 7,5-metrovým káblom pre pripojenie nabíjania. Objednať sa dajú u ktoréhokoľvek autorizovaného predajcu značky ŠKODA na Slovensku. Servis zároveň ochotne pomôže aj so zabezpečením inštalácie a kontrolou elektrickej infraštruktúry pred samotnou kúpou wallboxu.

Na nabíjačku iba s jednou kartou

Wallboxami to však nekončí. ŠKODA pracuje na univerzálnej karte MyŠKODA Powerpass, ktorá bude dostupná v čase, kedy dorazia prvé modely ENYAQ iV na Slovensko. Jedna univerzálna karta bude slúžiť na sprístupnenie väčšiny nabíjacích staníc. Cieľom má byť bezstarostné nabíjanie kdekoľvek – doma aj v zahraničí. MyŠKODA Powerpass totiž umožní s jednou autorizačnou kartou nabíjať vozidlo kdekoľvek v širokej sieti nabíjacích staníc všetkých možných prevádzkovateľov, u ktorých by si musel inak zákazník riešiť registráciu či platbu samostatne. S jednou kartou tak budú môcť používatelia nabíjať na viac než 143 tisíc nabíjacích staniciach po celej Európe.

Dôležitou súčasťou karty bude tiež aplikácia MyŠKODA Powerpass pre mobilné zariadenia pre OS iOS a Android, v ktorej si zákazník objedná kartu a aktivuje kontrakt, no aplikácia mu tiež pomôže vyhľadať nabíjacie stanice v sieti, pričom zobrazí aj aktuálne ceny dobíjania. Platba bude prebiehať raz mesačne na základe čerpaného nabíjania.

ŠKODA myslí aj na budúcnosť

Do budúcna ŠKODA počíta aj s vlastnými stanicami v sieti dílerov, ktoré sa postupne budujú. Plánuje sa, že by sa to  v blízkej budúcnosti malo týkať aj Slovenska. Tieto stanice pritom budú využívať jednu z technológií, na ktorých ŠKODA dlhodobo pracuje. Prvým príkladom je využitie recyklovaných batérií z elektromobilov a plug-in hybridov na vybudovanie nabíjacích staníc s výkonom 11 až 22 kW, ktoré budú tvoriť batériové moduly vytvorené z už použitých batérií. Tie tak získajú druhý život pred tým, než ich bude treba ekologicky zlikvidovať. Druhým príkladom bude zotrvačníkové riešenie, ktoré testuje ŠKODA AUTO Digilab v spolupráci s izraelským startupom Chakratec. Úložisko Kinetic Power Booster sa skladá z viacerých zotrvačníkov a elektrická energia sa do nich ukladá vo forme mechanickej energie. Toto revolučné riešenie dokáže ponúknuť rýchlejšie formy nabíjania s nižšími nákladmi a ekologickejšou formou.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu