Predstavením prvých sériovo vyrábaných elektrifikovanýchvozidiel SUPERB iV a CITIGOe iV vstupuje Škodovka do éry elektromobility. V tomto článku sa budeme venovať aktuálne univerzálne využiteľnému vozidlu SUPERB iV s plug-in hybridným pohonom. Toto vozidlo sa dostane na náš trh na začiatku roka 2020.
Škoda očakáva, že v roku 2025 bude tvoriť podiel elektrifikovaných vozidiel tejto značky v predaji až 25%. Prinesie to pokles emisií CO2. Pod značkou ŠKODA iV bude do konca roka 2022 predstavených viac než desať elektrifikovaných vozidiel. Značka ŠKODA iV zahŕňa okrem výroby vlastných elektrifikovaných vozidiel tiež vývoj celého ekosystému na riešenie v oblasti mobility.
ŠKODA iV: inovatívna, inteligentná a inšpiratívna
Český dizajnér a vynálezca František Křížík, ktorý okrem iného vynašiel oblúkovú lampu a bol priekopníkom električiek, predstavil v roku 1908 prvé elektricky poháňané vozidlo. Na základe vozidla LAURIN & KLEMENT typ E z Mladej Boleslavi zostavil Křížík vozidlo, ktoré možno nazvať hybridným vozidlom. O 111 rokov neskôr investuje Škodovka v nasledujúcich piatich rokoch celkovo dve miliardy eur do vývoja elektrických vozidiel a nových služieb v oblasti mobility ako napríklad do carsharingových platforiem (zdieľanie vozidiel). Elektromobilita je tak hlavným pilierom stratégie trvalo udržateľného rozvoja Škodovky.
Inovatívne, inteligentné, inšpiratívne – písmeno ,,i“ v názve novej značky ŠKODA iV označuje hneď niekoľko vlastností, ktoré charakterizujú nové elektrifikované vozidlá ŠKODA iV. Môže tiež znamenať ikonické, individuálne alebo intuitívne, pretože modely ŠKODA iV majú špecifický charakter, ponúkajú možnosti personalizácie a sú ľahko ovládateľné. Písmeno ,,V“ v názve ŠKODA iV znamená ,,vozidlo“. Modely ŠKODA iV sa vyznačujú moderným športovým a predovšetkým emocionálnym vzhľadom. Pri pohľade zvonku sa budú ďalej zameriavať na čisté, kryštalické prvky. Budú mať futuristický interiér a vybavenie s najmodernejšími možnosťami konektivity a inovatívnymi technológiami. Všetky vozidlá ŠKODA iV budú tiež ponúkať pre Škodovku typický výborný pomer ceny a úžitkovej hodnoty a tiež prvky Simply Clever.
SuperB iV s dojazdom v čisto elektrickom režime až 62 km
SUPERB iV je prvé vozidlo od Škodovky s plug-in hybridným pohonom, ktoré dokáže v čisto elektrickom režime prejsť 62 km (podľa metodiky WLTP). Výhodou budú aj celkovo nízke prevádzkové náklady na prevádzku. Kombinovaný dojazd pritom predstavuje až 930 km. SUPERB iV sa bude ponúkať v stupni výbavy Ambition a Style, L&K a tiež vo verzii SPORTLINE.
Oproti verziám so spaľovacím motorom je tu infotainment tretej generácie modulárnu platformu MIB a tiež na želanie ponúka dodatočné asistenčné systémy. Napríklad je to Asistent na manévrovanie s prívesom (Trailer Assist) alebo Panoramatický kamerový systém (Area View). Pomocou aplikácie je možno ovládať na diaľku klimatizáciu. Z bežnej domácej zásuvky sa batéria, ktorá má kapacitu 13 kWh pohodlne nabije cez noc zhruba za päť hodín. Ak máte výkonnejší wallbox, trvá nabitie len 3,5 hodiny.
Ďalšie technológie
V ponuke sú tiež inovatívne full LED Matrix svetlomety s animovanou funkciou Coming/Leaving Home a adaptívny podvozok DCC vrátane voľby jazdného režimu Driving Mode Select. Konektor nabíjacieho káblu sa nachádza pod krytkou v maske chladiča, ktorá je teraz väčšia a je celá chrómovom vyhotovení. Zvukový generátor E-noise s predstihom upozorní chodcov a cyklistov, že sa k nim blíži vozidlo idúce v elektrickom režime. Vo vnútri kabíny je úplne ticho. Na zadnom kufri je jasný identifikačný nápis ŠKODA a špecifická plaketa iV na zadnej časti.
Špecifické dizajn a možnosti konektivity
Modely iV majú špecifické ukazovatele, ktoré zobrazujú dôležité informácie o spotrebe energie, stave dobitia batérie alebo rekuperácie brzdnej energie.
Automatická klimatizácia Climatronic a centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné predné sedadlá s veľmi kvalitným látkovým poťahom a kožený volant s plaketou iV sú súčasťou štandardnej výbavy. Interiér vozidla SUPERB iV sa odlišuje od vozidiel SUPERB s benzínovým alebo naftovým motorom tlačítkom voľby elektrického režimu a režimu Sport.
Súčasťou štandardnej výbavy je nabíjačka na nabíjanie z domácej zásuvky. Na želanie je v ponuke prepojovací kábel pre verejnú dobíjačku alebo wallbox.
V oblasti infotainmentu a konektivity má model SUPERB iV systémy najnovšej generácie. Vďaka zabudovanej karte eSIM vrátane dátového balíka je vozidlo neustále online. Ponúka tiež prístup k funkcii e-Manager.
Moderné možnosti dobíjania elektrifikovaných vozidiel
Aby mohla byť elektromobilita Simply Clever, podporuje značka ŠKODA iV tiež výstavbu dobíjacej infraštruktúry.
Ponúka napríklad cenovo dostupné wallboxy, ktoré umožňujú pohodlné nabíjanie doma. To je rýchlejšie a efektívnejšie než nabíjanie z bežnej domácej zásuvky. SUPERB iV je možné nabiť pomocou wallboxu s výkonom až 3,6 kW. Čisto elektrické vozidlo CITIGOe iV je možné dobiť pomocou wallboxu s výkonom až 7,2 kW alebo prostredníctvom verejnej rýchlonabíjacej stanice na jednosmerný prúd s výkonom až 40 kW.
Mobilné online služby ŠKODA Connect pomáhajú inteligentne vyhľadať dobíjacie stanice. V budúcnosti umožnia tieto služby tiež dopredu si zarezervovať požadovanú dobíjaciu stanicu. Ďalšou novinkou je pripravovaná karta ŠKODA eCharge s medzinárodným presahom, ktorá nebude závislá na jednom poskytovateľovi elektrickej energie a ponúkne jednoduché platenie za dobíjanie v rámci Európy prostredníctvom jedinej karty.
Výroba v Kvasinách a v Mladej Boleslavi
Škodovka investuje v najbližších piatich rokoch celkovo dve miliardy eur do vývoja elektrických vozidiel a nových služieb v oblasti mobility. Ide o najväčší investičný program v histórii ŠKODA AUTO. Celkom 12 miliónov eur už bolo vynaložených na prestavbu zvarovne a montážnej haly v závode v Kvasinách, kde bude vyrábať SUPERB iV s plug-in hybridným pohonom a to na rovnakej linke ako ostatné varianty modelu SUPERB. Lítium-íonové batérie pre vozidlo SUPERB iV a ostatné vozidlá s plug-in hybridným pohonom koncernu Volkswagen budú vyrábané v hlavnom závode ŠKODA v Mladej Boleslavi.