Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Letná cestovateľská sezóna je v plnom prúde a viac ako 70 % Slovákov si dovolenku plánuje a vychutnáva práve v tomto období. Približná polovica (49 %) z nich preferuje zahraničie, 36 % cestovanie po Slovensku a 45 % strávi letnú dovolenku doma. Vyplýva to z prieskumu, ktorý v júni tohto roka uskutočnila nákupná platforma Allegro.

Podobné preferencie majú aj naši blízki susedia, Česi – 54 % z nich vyhľadáva dovolenky v zahraničí. Naopak, obyvatelia Poľska preferujú letnú dovolenku v rámci svojej domoviny (61 %).  Z údajov tiež vyplýva, že letná sezóna sa odráža aj v nákupných trendoch. Ženy počas letnej dovolenky najviac nakupujú kozmetiku, letnú obuv a oblečenie, muži na druhej strane preferujú športové vybavenie.

Turistika, návšteva rodiny, výlety za umením i zážitkové degustácie

Kam to najviac ťahá Slovákov, Čechov a Poliakov – za kultúrou, gastrozážitkom, alebo preferujeme pobyt v prírode či na pláži? Prieskum spoločnosti Allegro odhaľuje, že obyvatelia Poľska preferujú letnú dovolenku v krásach prírody (69 %), z toho najviac vyhľadávajú turistiku (62 %), pobyt na pláži (51 %) či cyklovýlety (31 %). Aktívnu dovolenku má v obľube aj 58 % Slovákov – polovica (51 %) opýtaných si najradšej zvolí prechádzky v prírode a turistiku, pätina (20 %) si spája dovolenku s pobytom pri vode a s vodnými športami, 15 % ju chce stráviť na sedadle bicykla. Vyše polovica Slovákov (56 %) si obľúbila aj výlety za kultúrou – za návštevami múzeí, kultúrnych pamiatok či koncertov. Na cesty ich ťahá aj lokálny gastrozážitok – až 40 % cestuje za účelom ochutnávky miestnych jedál a špecialít. Ďalej pokračuje wellness (35 %) a návšteva rodiny (19 %).

Susedia Česi preferujú návštevu rodinných príslušníkov (53 %), doprajú si aj výlety za lokálnymi jedlami a špecialitami (29 %). Sú zároveň aj najviac akční – počas dovolenky majú zvyčajne naplánované až 4 rôzne výlety.  Za nimi nasledujú Poliaci (3 výlety) a najmenej aktívne dovolenky majú Slováci, ktorí počas nich plánujú len jeden výlet.

Letná nákupná horúčka

Podľa údajov Allegra sa s letnou cestovateľskou sezónou mení aj charakter nákupov. K tým patria počas leta najmä doplnky k moru alebo na výlety. Medzi hlavnú výbavu u Slovákov a Čechov patrí kozmetika, ktorá je nevyhnutná pri pobyte na slnku. V rebríčku sa umiestnila na prvom mieste a u Slovákov predstavuje až 57 % a u Čechov 45 %. Poliaci si skôr potrpia na kvalitné letné oblečenie (57 %) a kozmetika je až na druhom mieste (51 %), nasledovaná typickým letným sortimentom – plavky (46 %), letná obuv (41 %).

Slováci po kozmetike najviac nakupujú letné outfity v podobe letnej obuvi (45 %), plaviek (44 %), letných šiat (40 %), či slnečných okuliarov (36%) – tie sú zároveň obľúbenejšie u žien ako u mužov. Z prieskumu vyplýva, že 14 % z nich si počas sezóny kupuje trekingovú obuv, 12 % cyklistické vybavenie a zodpovední cestovatelia investujú aj do turistických sprievodcov či lekárničiek. Naši susedia Česi sú na tom veľmi podobne, počas leta vyhľadávajú plavky (41 %) a krátke nohavice (30 %), ale nechýbajú ani ochranné prípravky proti komárom a inému hmyzu (31 %).

Slnečné lúče pod kontrolou vďaka SPF krémom

Počas leta sú krémy s ochranným faktorom SPF „must“ pre každého bez ohľadu na vek či pohlavie. Prieskum ukazuje značnú popularitu používania krému so SPF – viac ako polovica opýtaných vo všetkých krajinách uvádza dlhoročné používanie ochranných krémov. Najväčšia motivácia u Slovákov (90 %), Čechov (87 %) a Poliakov (82 %) je ochrana pred UV žiarením, na druhom mieste je snaha oddialiť celkové starnutie pokožky, čo predstavuje motiváciu pre 46 % Slovákov, 35 % Čechov a 55 % Poliakov. Na Slovensku je najvyužívanejší typ ochranného krému s SPF 30 a 50 (44 %), rovnako to je aj u Čechov (46 %) a Poliakov (40 %).

Napriek rastúcemu dopytu po ochranných krémoch so SPF však na neustálu potrebu osvety v tejto téme poukazuje fakt, že sa medzi nami stále nachádza aj veľká skupina ľudí, ktorá tvrdí, že tento typ krému nepotrebuje. Na Slovensku to predstavuje 45 %, v Poľsku 50 % a v Česku viac ako polovica, 52 %.


[1] Na základe prieskumu „Nákupné trendy Allegro“, ktorý pre spoločnosť Allegro uskutočnila spoločnosť DANAE Sp. z o.o. v júni 2024 na vzorke 502 respondentov nakupujúcich online.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.