Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pre mnohé slovenské rodiny je Chorvátsko viac než len destinácia; je to druhý domov, kam sa už celé roky tradične vydávajú autom za letnými spomienkami. Najnovšie dáta však ukazujú, že Slováci ho začali objavovať zo vzduchu, čo mení zaužívané dovolenkové návyky. Záujem o letecké dovolenky explodoval – počet predaných sedadiel v lietadle stúpol o 327 % oproti minulému letu, pričom priemerná cena letenky klesla o 10 %. Tento prudký nárast naznačuje, že tisíce kilometrov v aute s celou rodinou a plným kufrom sa pomaly stávajú minulosťou.

Generácie Slovákov si spájajú Jadranské more s letnými spomienkami na detstvo, rodinné dovolenky a krištáľovo čistú vodu. Chorvátsko, známe aj pod názvom „slovenské more“, je destinácia, ku ktorej majú Slováci blízky vzťah a ktorá je pre mnohých prvou voľbou, keď príde reč na letný oddych. Hoci bola doteraz typickou cesta autom, tisíce kilometrov s celou rodinou a plným kufrom sa pomaly stávajú minulosťou.

Analýza predaných leteniek spoločnosti Kiwi.com k 4. júnu pre letnú sezónu 2025 ukazuje nárast predaných sedadiel do Chorvátska až o 327 % v porovnaní s letom 2024. Cestovanie autom má svoje čaro, ale aj nástrahy – dlhé hodiny za volantom, nekonečné kolóny na hraniciach a mýtnych bránach, únavné zastávky s deťmi a celková vyčerpanosť po príchode do cieľa. Letecká doprava prináša úplne nový level komfortu a efektivity. „Predstavte si, že namiesto 8-12 hodín na ceste strávite v lietadle sotva hodinu či dve. To znamená výraznú úsporu času, kedy hodiny stratené na ceste premeníte na hodiny strávené na pláži, pri bazéne alebo objavovaním miestnych krás. Zároveň minimalizujete stres, jednoducho sa usadíte a necháte sa uniesť“ opisuje rozdiely medzi leteckou a automobilovou dopravou Daniela Chovancová, hovorkyňa Kiwi.com. Letecké spojenia sú čoraz rozvinutejšie a flexibilnejšie. „Vďaka konkurencieschopným cenám leteniek, ktoré často prekonávajú náklady na pohonné hmoty, diaľničné poplatky a opotrebovanie vozidla, je letecká doprava čoraz výhodnejšia. Cena priemernej letenky do Chorvátska je 97 Eur, čo predstavuje 10 % pokles oproti letu 2024, čím sa lietanie stáva ešte dostupnejším“ dodáva Chovancová.

Zaujímavosťou je, že skoro 42 % Slovákov odlieta do Chorvátska z Košíc, čo je pravdepodobne spôsobené dlhšou vzdialenosťou autom z východného Slovenska. „Túto sezónu evidujeme obrovský záujem o lety z Košíc do Chorvátska. Výrazný nárast potvrdzuje, že snaha o rozširovanie letových spojení prináša ovocie a Slováci čoraz viac oceňujú pohodlie a časovú úsporu priameho leteckého spojenia. Pre Východniarov je letecká doprava do Chorvátska mimoriadne dôležitá a my sme radi, že môžeme prispieť k ešte dostupnejším a komfortnejším dovolenkám pre tisíce našich cestujúcich na ich ceste za ich „slovenským morom“ hovorí Juraj Tóth, manažér pre rozvoj obchodu, PR & marketing Letisko Košice. Približne tretina Slovákov ešte stále cestuje z Viedne.

Aktuálne medziročné porovnanie počtu odletov ukazuje, že z Košíc sa počet odletov zvýšil o 33 % a z Bratislavy narástol počet odletov o takmer 15 %. Naopak, z Viedne počet odletov klesol o 46 %, čo je pravdepodobne dôsledok novej, atraktívnej linky z Bratislavy. „Nová pravidelná linka z letiska v Bratislave do chorvátskeho Zadaru bola spustená začiatkom júna a využiť ju možno počas celej letnej sezóny do konca septembra. Lieta sa 2 x týždenne, každý piatok a pondelok, čo je ideálne na predĺžený víkend, na týždňovú či dlhšiu dovolenku pri mori,“ spresnila Veronika Demovičová, hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika. 

Absolútne najobľúbenejšou destináciou Slovákov v Chorvátsku je už vyššie spomenuté mesto Zadar. Svedčí o tom aj extrémny medziročný nárast záujmu o letenky do tohto mesta, a to až o 1127 %. Najfrekventovanejšou linkou je spojenie Košice-Zadar. „V porovnaní s minulým rokom došlo na linke Košice-Zadar k vyše dvojnásobnému navýšeniu kapacity a lieta sa už od začiatku apríla do konca októbra, v období jún-august až 4x týždenne“ dodáva Juraj Tóth. Na druhom mieste v počte rezervácií je linka Bratislava – Zadar, treťou v poradí je Viedeň-Zadar. Až potom nasledujú ďalšie obľúbené mestá ako Split, Dubrovník či Pula.

Zadar si získava srdcia Slovákov nielen vďaka svojej historickej kráse a dostupnosti, ale aj ako ideálna východisková lokalita pre jachting. Slováci sú známi svojou obľubou plavieb po Jadrane a Zadar so svojou modernou marínou a blízkosťou k množstvu ostrovov predstavuje perfektný štartovací bod pre nezabudnuteľné morské dobrodružstvá. Navyše, mesto sa nachádza len 2 hodiny autom od Makarskej riviéry, takže po požičaní auta priamo na letisku, či miestnou dopravou, sa Slováci dostanú aj na jedno z najobľúbenejších miest v Chorvátsku.

Záujem je aj o Dubrovník, kde dopyt vzrástol o 126 %. Hoci je Dubrovník považovaný za drahšie mesto, Slováci ho vyhľadávajú aj vďaka jeho vizuálnemu prepojeniu s populárnym seriálom Hra o tróny, ktorého fanúšikovia sem prichádzajú objavovať ikonické filmové lokality.

O dovolenky do Chorvátska prostredníctvom Kiwi.com majú záujem najmä rodiny, ktoré tvoria až 35 % rezervácií. Slováci si svoje lety rezervujú s dostatočným predstihom, priemerne tri mesiace vopred. Zatiaľ čo minulý rok uprednostňovali kratšie pobyty, v lete 2025 sa chystajú na dlhšie cesty – až 37 % Slovákov dovolenkuje 7 až 10 dní, čo naznačuje túžbu po dôkladnejšom oddychu pri mori.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.