Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Priemerná hodnota nákupov spotrebného tovaru z roka na rok rastie. Slováci dali vlani priemerne za jeden nákup na splátky v kamennom alebo internetovom obchode 674 eur. Päť rokov pred tým to bolo o 56 eur menej.

Ani počas tohto roku, poznačenom konsolidáciou verejných financií, zatiaľ nebadať pokles. Vo všeobecnosti o dosť častejšie nakupujú muži, v roku 2024 pripadalo na nich až 58 percent nákupov, na ženy zvyšných 42 percent. Ako ďalej vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, najväčší podiel z celoslovenského počtu nákupov na splátky bol vlani v Nitrianskom kraji, naopak, najmenej v Bratislavskom. Nakupujúci sa orientujú najmä na moderné technológie, pričom jasne dominujú smartfóny, pred notebookmi, televízormi, inteligentnými hodinkami a prvú päťku uzatvárajú domáce spotrebiče.

V uplynulých rokoch sme svedkami postupného nárastu financovanej čiastky pri nákupoch na splátky. Podľa dát spoločnosti Home Credit bola v roku 2019 priemerná hodnota jedného nákupu spotrebného tovaru 618 eur, v roku 2022 to bolo 641 eur, v roku 2023 – 655 eur a vlani dosiahla 674 eur.

„Zaujímavé je, že aj keď sa očakával čiastočný pokles v tomto roku, trend mierneho rastu pretrváva, čo potvrdzujú aj údaje z prvých mesiacov roka 2025 – január zaznamenal priemer 688 eur, február 683 eur a marec 642 eur. Práve v mesiacoch február a marec však spravidla býva vždy menej nákupov, v januári Slováci ešte často využívajú novoročné výpredaje,“ približuje Marek Tomčík, obchodný riaditeľ Home Creditu.                                

Analýza dát ukazuje aj sezónne výkyvy v nakupovaní online či v klasických obchodoch, pričom najvyššia aktivita nakupujúcich je zaznamenaná v októbri, novembri a decembri, kedy vo veľkom zháňajú hodnotné darčeky pre svojich blízkych pod vianočný stromček.   

Regionálne rozdiely v nakupovaní

Aj regionálny pohľad odhaľuje výraznejšie rozdiely v nákupnom správaní. Najväčší podiel z počtu financovaných nákupov za rok 2024 zaznamenali v krajoch Nitra a Košice, s 15,0 % resp. 14,7 % podielom, pričom najnižšia aktivita v prípade nákupov na splátky bola v Bratislave s 11,1 % podielom. Ďalšie regióny, ako Trnava, Prešov, Žilina, Trenčín a Banská Bystrica, vykazujú hodnoty v rozmedzí 11,5 % až 12,1 %.

„Vysvetlenie je také, že v regióne hlavného mesta je síce najmenej nákupov čo do počtu, no na druhej strane je tu najvyššia priemerná hodnota jedného nákupu na splátky, a to 772 eur. Práve v tejto časti Slovenska sú najvyššie príjmy a ľudia si tak môžu dovoliť kupovať drahšie produkty,“ dodáva M. Tomčík. V Nitrianskom kraji, ktorý je prvý v počte nákupov, je priemerná výška jedného nákupu 654 eur.       

Ďalším zaujímavým ukazovateľom je rozdiel v nakupovaní medzi pohlaviami, kde výrazne dominujú muži. V roku 2024 zrealizovali až 58 percent nákupov v SR, ženy výrazne menej, a to zvyšných 42 percent.

TOP 10 kupovaných produktov

Keď sa pozrieme na to, čo Slováci najčastejšie nakupujú na splátky, tak nie je žiadnym prekvapením, že najväčší záujem  je o moderné a technologicky vyspelé produkty, čo odráža aktuálne trendy a požiadavky. Rebríček TOP 10 najviac nakupovaného tovaru na splátky vyzerá nasledovne: 1. smartfóny, 2. notebooky, 3. televízory, 4. inteligentné hodinky, 5. domáce spotrebiče, 6. počítače, 7. nábytok, 8. herné konzoly, 9. tablety, 10. PC komponenty a príslušenstvo.  

Pritom smartfóny, kde každý rok prichádzajú na trh nové verzie obľúbených značiek, sú s výrazným náskokom najviac kupovaným tovarom, a to predovšetkým modely Samsung Galaxy a iPhone.  

„Podrobné štatistiky nákupov na splátky odzrkadľujú rastúci záujem slovenských spotrebiteľov o túto formu financovania, ktorá umožňuje rozložiť si výdavky a flexibilnejšie si plánovať osobné či rodinné financie. Navyše, v prípade pravidelného splácania na čas, sa dajú aj tie najlepšie technologické vychytávky alebo moderné vybavenie do domácnosti zaobstarať i bez navýšenia. Potrebná finančná rezerva tak môže zostať k dispozícii pre domácnosť, napríklad na nepredvídané výdavky alebo ako finančná rezerva do budúcnosti,“ dodáva ombudsman Home Creditu  Miroslav Zborovský.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.