Slováci prichádzajú s revolúciou v nabíjaní elektromobilov

5

Inteligentný systém AgeVolt neponúka len e-nabíjačky, ale komplexné riešenie optimalizované pre každý typ budovy.

Na trh prichádza revolučná novinka v oblasti elektrických vozidiel. Slovenský nabíjací systém AgeVolt ponúka komplexné riešenie, ktoré ocenia predovšetkým majitelia budov s parkoviskami. Tí v súvislosti s narastajúcim trendom elektromobility často zápasia s navyšovaním rezervovanej kapacity alebo s pokutami za jej prekročenie, ale aj s preťažením elektrickej siete.

AgeVolt ponúka AC nabíjanie elektromobilov s plynulým riadením výkonu 0 ÷ 22 kW. Systém vhodný pre všetky typy budov od rodinných domov cez nákupné centrá až po hotely riadi centrálna jednotka od popredného českého výrobcu Teco a.s., ktorá dokáže ovládať 1 až 96 nabíjačiek. Monitoruje spotrebu budovy a optimalizuje aktuálny výkon nabíjania podľa rôznych parametrov.

Rodinné domy ocenia aj spoluprácu s fotovoltaikou

Pri rodinných domoch AgeVolt pozná maximálnu mieru elektrického zaťaženia budovy, preto vždy dovolí nabíjanie auta len takým výkonom, aký je aktuálne k dispozícii vzhľadom na spotrebu v domácnosti. Majiteľ tak nemusí meniť ističe za výkonnejšie, ani sa obávať preťaženia siete. Navyše, v prípade využívania fotovoltaiky môže nabíjať svoj elektromobil celkom zadarmo. AgeVolt totiž okrem aktuálnej spotreby domácnosti dokáže monitorovať aj výrobu elektriny solárnymi panelmi.

Veľké budovy ušetria na rezervovanej kapacite

V prípade kancelárskych budov, hotelov či nákupných centier systém AgeVolt stráži rezervovanú kapacitu budovy a zároveň maximálnu mieru zaťaženia kabeláže v takzvaných úzkych miestach (kde je zaťaženie limitované existujúcou elektroinštaláciou). To znamená, že sa na parkovisko nedostane nikdy viac elektrickej energie, než aktuálna situácia umožňuje. „Majitelia budov tak nemusia riešiť počet nabíjačiek na parkovisku, meniť káble za silnejšie, ani sa báť situácie, že budú vyťažené na maximum všetky nabíjačky a to rovno v čase, keď si všetci v budove varia svoju rannú kávu,“ hovorí zakladateľ projektu AgeVolt Ján Zuštiak. Systém tiež ponúka možnosť prioritizácie používateľov, takže VIP hostia či stáli klienti budú môcť nabíjať na maximálny možný nabíjací výkon.

Režim SALE ideálny pre samosprávy

Každú nabíjačku AgeVolt je možné pripojiť do siete verejne dostupných nabíjačiek a v režime SALE cez ňu prijímať platby. To môže byť zaujímavé pre obce, ktoré už čoskoro budú môcť čerpať dotácie na elektronabíjačky v druhom kole výzvy z dielne Ministerstva hospodárstva SR. „Režim SALE však bude určite atraktívny aj pre majiteľov domov s fotovoltaikou. Každá naša nabíjačka sa dá upraviť do podoby dvojnabíjačky, pričom jedna zásuvka bude napríklad v garáži pre majiteľa a druhá vyvedená pred dom k dispozícii pre verejnosť. Ak má majiteľ prebytok energie zo solárnych panelov, môže ju poskytnúť ďalej, a mať z nej tak profit,“ vysvetľuje Zuštiak.

Prvý predaj na Slovensku, veľký záujem zo zahraničia

Na Slovensku budú prvé nabíjačky systému AgeVolt inštalované v Bratislave. Do svojho sídla ich koncom roka umiestni Skupina ENGIE, ktorá poskytuje široké portfólio služieb v oblastiach energetiky, správy nehnuteľností a inštalácie technológií. „AgeVolt nám riešenie doslova ušil na mieru. Naše spoločnosti sú otvorené novým technológiám, funkčné a praktické benefity tohto nabíjacieho systému nás skutočne zaujali. Už teraz sa tešíme na spoluprácu pri ďalších projektoch,“ uviedol Michal Trnovský, riaditeľ Divízie Developmentu ENGIE Services.

Hoci AgeVolt ešte len začína s predajom, je oň veľký záujem predovšetkým v zahraničí. V Českej republike už majú výhradné obchodné zastúpenie spoločnosťou Czech Energy Team, ktorá systém plánuje predstaviť už na druhej výstave v Prahe. Prvou bol medzinárodný stavebný veľtrh For Arch v septembri, tento týždeň bude nasledovať e-Salon. „Rokujeme o predaji nášho systému v Taliansku a Švédsku, záujem prejavili aj Nemci,“ načrtol sľubný vývoj systému AgeVolt Ján Zuštiak.

Cenník vzhľadom na prebiehajúce rokovania a požiadavky viacerých strán nie je ešte uzavretý, nabíjačky s integrovanou riadiacou jednotkou však budú začínať zhruba na sume 1500 €. Takáto nabíjačka pritom postačuje jedna, ďalšie pre to isté parkovisko budú výrazne lacnejšie. AgeVolt bude dostupný v prevedeniach wallbox (montovaný priamo na stenu) a stĺpik (samostatne stojaca nabíjačka). Cenník ako aj vybavenie jednotlivých modelov by mali byť známe koncom novembra.

Značky:

O autorovi

Máme radi najnovšie technológie a žijeme s nimi. Prinášame informácie o najnovších produktoch a technológiách priamo k vám, objektívne a ľudsky, pretože robíme to, čo nás baví. Sme energický tím plný odhodlania a veríme, že je s nami aj sranda. :)

5 komentárov

  1. Viktor Istič on

    „Inteligentný systém AgeVolt neponúka len e-nabíjačky, ale komplexné riešenie optimalizované pre každý typ budovy.“
    A prečo ich neponúka? Lovenčina mój.

    • Roman Mátyus on

      Tu ide o niečo úplne iné. Vo všeobecnosti musia byť elektrorozvody dimenzované na maximálne reálne zaťaženie.
      Na príklade z obrázka vidno modelové použitie, pri ktorom je dimenzovaný výkon pre budovu 600 kW, 10 kW pre osvetlenie a 16x 22kW dobíjacie miesta.
      Pri bežnom použití by mali platiť za rezervovanú kapacitu 962 kW. To by vyžadovalo 60% nárast fixných pravidelných poplatkov prevádzkovateľovi distribučnej siete.
      Reálne je takmer vylúčené, aby boli všetky inštalované nabíjačky využité na 100%. Ak by k tomu došlo, znamenalo by to iba to, že je systém ako celok poddimenzovaný a treba pridať parkovacie miesta a rezervovanú kapacitu. Pri tých 16 parkovacích miestach by za bežnej prevádzky bola napríklad polovica prázdna (rezerva) a z obsadenej polovice by niektoré vozidlá dobíjali plným výkonom, niektoré iba pár percentným a niektoré vôbec.

      Príklad z praxe: Doma mám priemernú spotrebu 7,26 kWh denne. To znamená priemernú trvalú spotrebu 302,5 W. Rezervovaný výkon mám 22kW, kvôli prípadom, keď naraz beží kanvica, varná doska, rúra, práčka, umývačka, elektrické kúrenie, ohrev vody, atď.
      Takže priemerná spotreba zodpovedá v iba 1,375% rezervovaného výkonu a zvyšok je iba rezerva pre špičky.

      V prípade dobíjania elektromobilu by som musel nastaviť výkon dobíjania pre istotu na malý výkon a radšej dávať pozor aby som naraz nepoužíval výkonné spotrebiče, nech sa nevyhadzujú ističe. Naopak, s týmto systémom by som v dome mohol (ak funguje ako je popisované) používať zariadenia podla potreby a vozidlo by sa dobíjalo maximálnym dostupným výkonom.

      Tomuto riešeniu by sa extra potešili aj distribučné spoločnosti, ktoré by takto vedeli korigovať spotreby aj naprieč mestami a tým stabilizovať rozvodnú sieť.

  2. Vyzera to tak, ze sa tej predrazemej a naoko ekologiclej hluposti – elektromobilom – nevyhneme. Niektori ludia z vedenia z EU musia na tom poriadne zarobit. Iba hlupk nevidi, ze elektromobili su do neba volajuca blbost.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>