Štátne elektronické služby majú byť zjednotené. Pomôže manuál jednotného dizajnu

0

Jeho cieľom je vytvoriť služby, ktoré sú jednoduché, zrozumiteľné a ľahko dostupné pre všetky vekové kategórie.

Zástupcovia Slovenskej User Experience asociácie a Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu dnes verejne predstavili jednotný dizajn manuál elektronických služieb, ktorý má slúžiť dodávateľom pri tvorbe nových a úprave existujúcich služieb slovenského e-Governmentu.

Hlavným cieľom manuálu je zjednotiť elektronické služby, ktoré sú naprieč ministerstvami a rezortmi odlišné. Používatelia sa preto pri ich používaní často strácajú. Službám chýba jednotná identita a práve tú by mal poskytnúť dizajn manuál. Ten je aktuálne zameraný na tvorbu formulárov, s ktorými používatelia najčastejšie prichádzajú do kontaktu pri používaní elektronických služieb.

Dizajn manuál sa aktuálne nachádza v štádiu beta verzie. Je dostupný pre všetkých záujemcov na webovej adrese http://idsk-elements.herokuapp.com/, kde nájdete všetky potrebné informácie o jeho používaní a takisto aj o webových komponentoch, ktoré sa používajú na tvorbu elektronických služieb. Poteší, že dizajn manuál berie do úvahy používanie mobilných zariadení a je teda responzívny. Užitočný je aj slovník pojmov pre ich zjednotenie. Zdrojový kód manuálu je zadarmo.

Ervín Šimko z Úrady podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu tvrdí, že manuál by chcela vláda zozáväzniť v priebehu budúceho roka. Dovtedy dáva programátorom, dodávateľom a ďalším subjektom čas, aby sa s ním pohrali a nahlásili prípadné nedostatky, resp. poskytli spätnú väzbu. Manuál sa má do budúcnosti rozširovať a zlepšovať, aktualizácie bude schvaľovať komisia pre štandardizáciu, ktorá schválila aj jeho prvú verziu.

Po zozáväznení manuálu budú musieť novovytvorené formuláre využívať postupy a prvky, ktoré sú v manuáli obsiahnuté. Pod pojmom novovytvorený formulár sa však berie do úvahy aj úprava už existujúceho formulára. Pokiaľ v ňom bude niečo potrebné zmeniť, dodávateľ ho bude musieť upraviť podľa manuálu. Nemalo by však ísť o časovo náročný proces. V praxi to znamená, že určité zjednotenie formulárov naprieč štátnymi elektornickými službami by sme si mali všimnúť už počas budúceho roka.

Ján Suchal zo Slovensko.Digital okomentoval dizajn manuál slovami, že aktuálnu situáciu úplne nezachráni. Suchal vidí problém v tom, že používateľ musí často pracovať až so štyrmi rôznymi dizajnami – od emailovej schránky, cez formuláre až po podpisovač a všetky tieto služby sú odlišné. Zjednotenie formulárov je teda fajn, ale sú tu aj iné nedostatky. Suchal tiež vyjadril pochybnosti ohľadom pripravenosti backendových služieb.

Infografika: 10 princípov tvorby elektronických služieb

Pripájame aj tlačovú správu z ÚPVII:

Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII) predstavil odbornej verejnosti Jednotný dizajn manuál elektronických služieb verejnej správy. Jeho cieľom je zlepšiť použiteľnosť elektronických služieb a  zjednotiť ich vizuál.

ÚPVII zverejnil v máji metodické usmernenie, na základe ktorého teraz vydal Jednotný dizajn manuál elektronických služieb verejnej správy (ID-SK). Dnes ho odborníci z ÚPVII predstavili za účasti úradníkov, zástupcov IT firiem a iných odborných entít.

Dôležité sú nielen služby štátu, ktoré sa snažíme priblížiť občanom, ale aj ich forma a úprava. Jednotný dizajn manuál elektronických služieb verejnej správy má signalizovať občanom, že službu, ktorú práve používajú, poskytuje štát,“ uviedol generálny riaditeľ  Sekcie informačných technológii verejnej správy Jaroslav Kmeť.

Cieľom ID-SK je  zjednotenie tvorby všetkých elektronických služieb verejnej správy. Je verejne dostupný na voľné použitie pre všetkých tvorcov elektronických služieb na webovom sídle ÚPVII: https://www.vicepremier.gov.sk/index.php/informatizacia/legislativa/standardy-isvs/jednotny-dizajn-manual-elektronickych-sluzieb-verejnej-spravy/

„Náš úrad vypracovaním jednotného dizajn manuálu poskytol všetkým subjektom verejnej správy účinný, jednoduchý a ľahko dostupný nástroj. Jeho používanie výrazne zlepší kvalitu poskytovaných služieb a spraví ich užívateľsky prívetivejšie,“ dodal Jaroslav Kmeť.

Prečítajte si aj:

Riaditeľ NASES: Elektronické služby štátu musia odpovedať požiadavkám ľudí. Pripravujeme prístup cez mobilný telefón

O autorovi

Mobilné zariadenia, aplikácie a hry pozorne sledujem od ich uvedenia na trh. Okrem toho sa zameriavam na operačné systémy, zaujímavé služby pre spotrebiteľov, najnovšie gadgety a trendy budúcnosti. Publikujem od roku 2006, sledovať ma môžete na Instagrame @rmnkdlc a kontaktovať na roman@touchit.sk

Pridaj komentár