- Rolls-Royce rekapituluje výrazný a neutíchajúci celosvetový vplyv modelu Phantom
- Zvláštny dôraz pritom kladie na náročné individuálne úpravy Bespoke
- Phantom prostredníctvom významných osobností pomáhal formovať modernú kultúru
- Tento automobil bol súčasťou zásadných kultúrnych, politických i spoločenských okamihov svetových dejín
- Phantom ako vrcholný model predstavuje špičkový luxusný produkt na svetovej úrovni
Od roku 1925 sa Rolls-Royce Phantom stal jedným z najvýraznejších symbolov úspechu. Osem generácii si podmanilo kráľovské dvory, spoločenských lídrov, umelcov i úspešných priemyselníkov. Tento automobil sa zúčastnil mnohých významných historických okamihov. Nadčasovou eleganciou preslávený Phantom je vrcholným vyjadrením autority, vycibreného vkusu a osobného štýlu – bezkonkurenčne tróni na vrchole sveta luxusu.

Pri príležitosti stého výročia jeho zrodu vytvoril dizajnéri značky Rolls-Royce nové umelecké diela, ktoré vyzdvihujú jeho kultúrny prínos. Inšpirovali sa zadaním z roku 1910 pre umelca Charlesa Sykesa, autora sošky Spirit of Ecstasy, a výsledok sú olejomaľby, ktoré zobrazujú model Phantom na miestach definujúcich životný štýl jeho majiteľov. Tieto obrazy reflektujú pestrosť života a rôznorodosť prostredia, ktoré si Phantom za uplynulých 100 rokov podmanil.
V rámci osláv storočnice mena Phantom sa spoločnosť Rolls-Royce Motor Cars obzrela do histórie, aby pripomenula veľkolepý odkaz tohto automobilu a tiež osobnosti, ktoré sa stali jeho súčasťou.
VYJADRENIE AUTORITY
Jeden z významných veliteľov druhej svetovej vojny, poľný maršal Bernard Law Montgomery dostal pre svoj asketický životný štýl prezývku „Sparťanský generál“. Jediná oblasť, v ktorej si dovolil viac pohodlia, bola preprava. Veľmi dobre chápal význam imidžu a symbolov, preto „Monty“ využíval dvojicu automobilov Phantom III, aby dával najavo svoju neustálu prítomnosť, nezlomnosť a spoľahlivosť. Svojim jednotkám tak vysielal jasný signál, že s nimi bude bojovať v dobrom aj v zlom.
Počas príprav na deň D v júni 1944 použil jeden zo svojich automobilov Phantom, aby priviezol Winstona Churchilla, generála Eisenhowera, a dokonca aj kráľa Juraja VI. na plánovacie porady v sídle Vrchného veliteľstva spojeneckých expedičných síl v grófstve Hampshire. Po skončení vojny používal svoj druhý Rolls-Royce Phantom na prepravu premiérov Kanady, Austrálie a Nového Zélandu.
KRÁĽOVSKÝ ŠTANDART
Kým Montgomeryho automobily Phantom sa stali súčasťou udalostí, ktoré formovali moderný svet, ďalšie tieto vozidlá zaujali čestné miesto v kráľovských flotilách. A to predovšetkým v domovine značky Rolls-Royce vo Veľkej Británii.
V roku 1948 krátko po svadbe s Jej kráľovskou výsosťou princeznou Elizabeth oslovil vojvoda z Edinburghu spoločnosť Rolls-Royce, aby pre budúci kráľovský pár dodala Phantom, ktorý budú spoločne využívať. Pod interným označením Maharajah of Nabha vznikol vôbec prvý Phantom IV, ktorý dodnes jazdí v službách kráľovskej rodiny bez zásadnej zmeny. Tento automobil bol jedným z míľnikov dlhoročného spojenia značky s monarchiou.
Britská kráľovská rodina si neskôr na prepravu panovníčky objednala ďalší Phantom IV, potom dva exempláre modelu Phantom V a dva exempláre modelu Phantom VI. Jedným z najdlhšie jazdiacich vozidiel z kráľovskej flotily je známy Phantom VI Silver Jubilee, ktorý kráľovná Alžbeta II dostala ako dar od zástupcov britského automobilového priemyslu v roku 1977 pri príležitosti 25 rokov na tróne. Neskôr v tomto automobile prišla nevesta do Westminsterského opátstva počas svadby vojvodu a vojvodkyne z Cambridgu v roku 2011.
Na inom kontinente sa Phantom V stal súčasťou zrodu nového štátu. V roku 1966 si tento automobil prevzal šejk Zájed bin Sultán Ál Nahján, ktorý sa považuje za „otca zakladateľa“ Spojených arabských emirátov, a tak sa vozidlo zúčastnilo jeho inaugurácie za vládcu Abú Zabi. V roku 1971 sa v ňom viezol prvý veľvyslanec Veľkej Británie v SAE James Treadwell na slávnosť, na ktorej formálne vznikla táto federácia.
Britskí diplomati po celom svete s obľubou využívali Phantom ako nástroj mäkkej sily. Títo verní poslovia často slúžili na miestach veľmi vzdialených od domova ako Tokio, Washington, Naí Dillí a ďalších. Bývalý britský veľvyslanec v Paríži Sir John Fretwell raz uviedol pre denník The Times: „Môj Rolls mi isto pomohol pri návštevách Elyzejského paláca. Stráže pri bráne sa nemohli vyhovoriť, že nespoznali britského veľvyslanca.“
V jemnom ústraní na domácej pôde alebo aj v centre pozornosti hocikde na svete, Phantom bol vždy neprehliadnuteľný. V roku 1959 uvedený Phantom V meral na dĺžku 5,8 metra. Niektorí historici tvrdia, že tomuto faktu boli následne prispôsobené minimálne rozostupy medzi parkmetrami, aj keď to nie je nijako podložené oficiálnymi dokumentmi.
PHANTOM PRE IKONU POPULÁRNEJ HUDBY
Phantom V však nebol určený len pre kráľovské flotily alebo diplomatické misie. V decembri 1964 si John Lennon doprial odmenu za úspech filmu a albumu A Hard Day’s Night od The Beatles a objednal si vlastný Phantom V. Medzi jeho požiadavkami stálo, že automobil musí byť kompletne čierny zvonka aj zvnútra (spoločnosť Rolls-Royce však trvala na tom, že maska chladiča v štýle antického panteónu i soška Spirit of Ecstasy si zachovajú tradičný lesklý chrómový povrch). Lennonov Phantom bol jedným z prvých vozidiel vo Veľkej Británii so zatmavenými oknami. Pre magazín Rolling Stone v roku 1965 vysvetlil: „Keď sa vraciate domov a vonku je už znova svetlo, vnútri v aute stále vládne tma, prosto len zavriete okná a stále ste v klube.“
Toto však nebola najslávnejšia podoba tohto automobilu. V roku 1967 pred vydaním albumu Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band bol premaľovaný výraznou žltou farbou a následne vyzdobený kvetinovými motívmi prepletenými so symbolmi znamení horoskopu. Tak sa z neho stal umelecký manifest Leta lásky (Summer of Love) v tom istom roku. Lennon neskôr tvrdil, že rozhnevaná Angličanka na neho zaútočila dáždnikom a kričala: „Ako si si mohol dovoliť takto zničiť Rolls-Royce!“ Tento incident však len potvrdil status legendy.
NIE LEN HOLLYWOOD: PHANTOM PREBERÁ VEDENIE
Aj Hollywood sa zamiloval do modelu Phantom. Jeden z priekopníkov filmového priemyslu a spoluzakladateľ štúdia Warner Brothers Jack Warner si tiež doprial Phantom ako odmenu. K známejším hviezdnym majiteľom patrili Fred Astaire, Greta Garbo či Mary Pickford. V roku 1964 sa Phantom objavil na veľkom plátne vo filme Goldfinger, v ktorom hlavný antagonista používal Phantom III na pašovanie zlata. Toto bolo prvé z celkovo 12 vystúpení automobilu Rolls-Royce v dlhoročnej sérii filmov o Jamesovi Bondovi. V roku 2024 si značka pripomenula 60. výročie premiéry vozidlom Phantom Goldfinger, jedinečným exemplárom modelu Phantom VIII upraveným v rámci programu Bespoke napodobňujúc čierno-žlté lakovanie karosérie originálu v spojení so zaujímavými detailmi inšpirovanými príbehom.
Rovnako v roku 1964 mal premiéru film The Yellow Rolls-Royce. Hviezdne obsadenie tvorili Rex Harrison, Ingrid Bergman, Shirley MacLaine, Omar Sharif, George C. Scott, Alain Delon a Jeanne Moreau – a spolu s nimi Phantom II z roku 1931. Filmová pieseň Forget Domani získala ocenenie Zlatý glóbus a neskôr ju prespievali aj Perry Como či Frank Sinatra. Mimochodom, aj druhý menovaný patril k majiteľom vozidla Rolls-Royce.
AUTOMOBIL PRE KRÁĽA: PHANTOM A ELVIS
Mnohí ďalší velikáni populárnej kultúry sa s rastúcou celosvetovou slávou zbližovali s automobilmi Phantom. Aj sám „Kráľ rokenrolu“ Elvis Presley si v roku 1963 kúpil Phantom V, ktorý mal vo výbave mikrofón a zápisník integrovaný do lakťovej opierky. Sliepky jeho matky však zničili lak, keď sa snažili ďobať do svojich odrazov. Automobil bol následne prefarbený z modrej Midnight na strieborno-modrú, na ktorej neboli až tak vidieť poškodenia karosérie. V roku 1968 Elvis venoval toto vozidlo charite a tým inšpiroval pieseň Elvis’s Rolls-Royce od Leonarda Cohena a skupiny Was (Not Was).
NOVÁ ÚSPEŠNÁ ÉRA
Príchod modelu Phantom VII na začiatku druhého tisícročia sprevádzal vznik vrstvy úspešných podnikateľov, ktorí sa vypracovali od nuly, a tiež vzostup kultúry globálnych celebrít či nástup sociálnych médií. Všetky tieto trendy spája, že sa neidentifikujú s tradičným ponímaním a vyjadrením luxusu, ale chcú svoju osobnosť prezentovať individuálne, nie len prostredníctvom svojho úspechu – Phantom im na to poskytol ideálny priestor.
Spolu tvoria pekne uzavretý kruh. Mnohí, ktorí zbohatli v nových odvetviach, sa rozhodli pre investíciu do modelu Phantom a následne využívajú svoje vlastné platformy, aby sa s celým svetom podelili o zážitky spojené s týmto automobilom, či už cez televíziu, Facebook, Instagram alebo YouTube.
Popri tom, ako Phantom oslovoval čoraz viac klientov, sa stal prirodzenou súčasťou rôznych slávnostných odovzdávaní cien či galavečerov, a tak poskytol svojim majiteľom veľkolepý a zároveň bez námahy vznešený príjazd na červený koberec. V roku 2012 sa tri exempláre modelu Phantom Drophead Coupé na všeobecné prekvapenie objavili v rámci záverečného ceremoniálu olympijských hier v Londýne – podobne ako pri mnohých iných príležitostiach aj v tomto prípade sa všetko udialo v priamom prenose na obrazovky stámiliónov divákov, vďaka čomu sa z automobilu Rolls-Royce Phantom stala samostatná hviezda sociálnych médií.
PHANTOM V SÚČASNOSTI
Aj v aktuálnej ôsmej generácii zostáva Phantom vrcholným vyjadrením statusu a príležitosti. Neustále odráža a pretvára svet okolo seba a priťahuje osobnosti, ktoré definujú svoju éru. S každým novým, jedinečným vozidlom vybaveným čoraz komplexnejšími úpravami Bespoke pridáva ďalšiu a ďalšiu kapitolu do svojej pozoruhodnej histórie, ktorá je pretkaná silou, autoritou, kultúrou a sebavyjadrením.
„Phantom je omnoho viac než len automobil. Je to kultúrny fenomén, ktorý reflektuje a zároveň ovplyvňuje svet okolo seba. Už od svojho zrodu sa vrcholný produkt značky Rolls-Royce zaradil medzi objekty túžby, ktoré na celom svete predstavujú odmenu za úspech a výrazne symbolizujú moc a prestíž. Predovšetkým sa však stal vyjadrovacím prostriedkom osobnosti majiteľa, často sa v tomto kontexte prerástol na jedinečné umelecké dielo. Fascinujúce príbehy a nimi inšpirované výnimočné obrazy od našich dizajnérov poskytujú fascinujúci pohľad na mimoriadny dosah modelu Phantom i na globálne osobnosti a udalosti, s ktorými sa spája.“
Chris Brownridge, generálny riaditeľ spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars