Ťažobná spoločnosť vyvíja 290 tonový mega nákladiak na elektrinu a vodík. V prevádzke bude už tento rok.

0

Toto nie je iba vízia, ale blízka budúcnosť, na ktorej pracujú spoločnosti Anglo American, ENGIE a Williams Advanced Engineering.

Tieto tri spoločnosti spoločnými silami pracujú na vytvorení najväčšieho ťažobného vozidla, ktoré bude poháňané elektrickou energiou a vodíkom. Vývojári a strojári tvrdia, že tento jedinečný stroj bude schopný fungovať rovnako efektívne ako naftové náprotivky, ktoré v povrchových baniach pracujú už dlhé roky.

Ťažobná spoločnosť Anglo American sa snaží upraviť svoju flotilu ťažobných strojov tak, aby bola väčšina z nich poháňaná vodíkom! Ako tieto spoločnosti spolupracujú na vývoji? Takto – ENGIE bude dodávateľom vodíkovej technológie, Williams Advanced Engineering dodá batériový systém a Anglo American dodá vozidlá značky Komatsu.

„Nový vodíkový projekt je súčasťou angloamerického projektu „Future Smart Mining“, ktorého cieľom je dosiahnuť, aby bola ťažba technologickejšia, digitálnejšia a udržateľnejšia, a to zmenou procesu získavania, ťažby a predaja výrobkov.“

Na výrobe nového typu nákladného vozidla sa už pracuje, pričom prvé testy by mali prebehnúť už tento rok v Juhoafrickej republike (Mogalakwena), kde sa nachádza povrchová baňa, v ktorej sa ťaží Platina. Po prvých úspešných testoch budú tieto mega stroje použité aj v iných lokalitách – v skúšobnej prevádzke.

Vývojári tvrdia, že nový mega nákladiak s alternatívnym pohonom bude podstatne tichší a dokonca aj menej náročný na údržbu – v porovnaní s naftovými ekvivalentmi. Tento mega sklápač bude podľa portálu „Popular Mechanics“ vážiť okolo 290 ton, čo vo výsledku znamená, že pôjde o najväčšie a najťažšie vozidlo na alternatívny (elektrika/vodík) pohon na svete. Doposiaľ bol najväčším elektrickým vozidlom 45-tonový dumper.

„Technický riaditeľ spoločnosti Anglo American, Tony O’Neill, uviedol, že ťažobné vozidlo na vodíkový pohon je súčasťou cieľa spoločnosti do roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov až o 30%.“

Lítium-iónová batéria, elektromotory a vodíková sústava nahradí naftový motor, čo umožní, aby bolo toto nákladné vozidlo poháňané bez emisií. Ako presne bude tento typ pohonu, kde sa kombinuje vodík a elektrina, fungovať nevieme, no sme na to veľmi zvedaví. Možno je to budúcnosť aj pre bežné automobily, to by sme ale predbiehali. Dodajme však, že podobnú technológiu má využívať aj pripravovaný pick-up od spoločnosti Nikola Corporation, ktorý má mať označenie – Nikola Badger.

 

Podľa spoločnosti Williams Advanced Engineering bude mať tento nákladný mastodont k dispozícii brutálny výkon, vďaka ktorému bude schopný pracovať v rovnako drsnom prostredí a rovnako dlho ako naftový kolegovia. Výrobca myslí aj na rekuperáciu energie, takže tento stroj bude mať k dispozícii aj výkonnú rekuperačnú jednotku s viacerými úrovňami, vďaka ktorej sa bude prebytočná energia vracať späť do batérií, čo je aj v tomto prípade výborné riešenie.

O presných číslach výkonu a kapacite batérií sa ešte presne nevie, nakoľko sa to počas vývoja relatívne často mení, no každopádne bude mať tento stroj obrovskú batériu (približne 1000 kWh) a extrémne výkonné elektromotory + vodíkovú jednotku. Sme veľmi zvedaví, ako dlho sa bude táto batéria nabíjať, či priebežne vodíkovým agregátom alebo aj na nabíjačke, ktorá by musela mať (asi) rozmery menšieho rodinného domu :).

Zdroj: businessinsider.com

Prečítajte si aj:

Sú elektromobily skutočne ekologické?

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár