Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najčastejšie, až 5x za týždeň, využívame mestskú mobilitu na dochádzanie do práce alebo do školy. Takmer 4x týždenne dochádzame za nákupmi a v priemere 2,6-krát za voľnočasovými aktivitami. Všetky tieto cesty bývajú v okruhu do 5 kilometrov od bydliska.

Traja z desiatich obyvateľov využívajú na tieto účely zdieľanú mikromobilitu. Tieto zistenia vyplynuli z prieskumu Urban Mobility Habits, ktorý pripravili spoločnosti TIER a IPSOS.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že tieto presuny občania najčastejšie absolvujú autom (36%) alebo verejnou dopravou (34 %). Na treťom mieste sa s 28 %-ným podielom umiestnila zdieľaná mikromobilita – teda zdieľané bicykle, e-kolobežky alebo e-motorky. Najčastejšie ľudia tento ekologický spôsob využívajú na presun za voľnočasovými aktivitami.

Približne polovica respondentov už niektorú z možností zdieľanej mikromobility využila alebo je naklonená k tomu ju využiť v najbližšej dobe. Sympatie k jednotlivým typom mikromobility sú vyrovnané, najviac z opýtaných zatiaľ vyskúšalo niektorú zo zdieľaných e-kolobežiek.

Aké sú bariéry tých, čo zdieľanú mikromobilitu zatiaľ nevyužívajú?

Medzi tými, čo ešte mikromobilitu nevyskúšali, ale sú tomu naklonení, sú v približne rovnakom pomere muži aj ženy a zastúpené sú všetky vekové kategórie. Až 47 % z nich sú ľudia nad 45 rokov.

Čo podľa prieskumu TIER a Ipsos naopak chýba občanom k tomu, aby zvažovali využívanie mestskej mikromobility, je najmä skutočnosť, že nevidia zmysel zmeniť svoje návyky v oblasti mobility. Vyjadrilo sa tak až 40 % opýtaných.

Zmeniť sa to na Slovensku pokúsi nový generálny riaditeľ TIER pre Slovensko: „Mojim cieľom je, aby ľudia rozumeli, aký veľký vplyv môže mať využívanie mikromobility na prostredie a na zdravie. Je zrejmé, že nedokážeme cez noc znížiť naše emisie C02 na 0 %, ale v TIER sa v súčasnosti zameriavame na vytváranie povedomia. A krok za krokom, s väčším povedomím, elektrifikáciou a vývojom technológií sa tam dostaneme,“ povedal Mathieu Deloly.

Medzi ďalšie limity využívania zdieľaných bicyklov, e-kolobežiek a e-mopedov patria cena, bezpečnosť, dostupnosť a nedostatok znalostí o tom, ako jazdiť na týchto ekologických dopravných prostriedkoch. Práve oblasť bezpečnosti adresuje TIER novinkou, ktorá už v priebehu mája dorazí aj na bratislavské ulice.