Sú elektromobily skutočne ekologické?

5

Elektromobily sú nekonečnou témou, majú množstvo prívržencov, no ešte viac odporcov. Aká je ale realita, sú tie elektromobily skutočne ekologické alebo je to iba nafúknutá bublina?

Takmer vždy, keď sa spomenú elektromobily a ich šetrnejší dopad na životné prostredie, tak sa množstvo oponentov okamžite stavia do ofenzívy a argumentuje, že sa treba pozerať aj na to, koľko emisií sa tvorí počas procesu výroby batérií, ako aj počas procesu výroby elektrickej energie, ktorú tieto autá spotrebúvajú. To je pravda!

elektromobilita

Taktiež zvyknú títo ľudia dodať, že a čo s tými batériami, ktorým raz dôjde životnosť. Hotovo, na toto zatiaľ nie je odpoveď! Nie, žartujeme, odpoveď existuje, no zároveň treba zdôrazniť, že aj napriek tomu existuje stále množstvo veľmi dôležitých otáznikov, ktoré sa budú postupne objasňovať. Nižšie uvedené prieskumy a výskumy sú uvedené v reálnych číslach, nejde o žiadnu hypotézu, ale realitu.

Nebudeme to príliš nenaťahovať, tak iba v skratke – spoločnosť ICCT (International Council on Clean Transportation) robila výskum, v ktorom sa zamerala na „celoživotné“ emisie priemerného európskeho automobilu, ktoré spaľuje fosílne palivo, pričom ten istý test vykonala táto spoločnosť aj na elektromobile. Ako vzorky slúžili dve vozidlá z roku 2017 – Peugeot 208 (najnižšie namerané emisie s danom roku) a Nissan Leaf. Výsledná správa hovorí o tom, že sa zameriavali aj na kompletnú produkciu, výrobu a transport paliva/elektriny.

„Nie každému to je po chuti, ale elektromobily sú skutočne šetrnejšie k životnému prostrediu.“

Aký je výsledok testu? Priemerný elektrický automobil vyprodukuje počas prvých 150 tisíc kilometrov o 50% menej emisií, ako bežné spaľovacie vozidlo. Toto číslo môže byť o niečo horšie v krajinách, ktoré vyrábajú elektrinu prevažne spaľovaním a pod., no aj napriek tomu je to stále menej emisií, ako vyprodukuje za ten istý čas automobil so spaľovacím agregátom.

Vyššie emisné náklady na výrobu elektrického automobilu, najmä jeho batérie, sa podľa výskumu vykompenzujú už po dvojročnom jazdení. Ani v krajinách s relatívne vysoko emisnou elektrinou (napr. Nemecko) tento čas nepresiahne tri roky.

„Často sa stretávame s nepodarenou hypotézou budúcnosti, že ako sa bude riešiť nabíjanie, keď bude na cestách väčšina elektromobilov (nebude) a všetky budú chcieť naraz nabíjať. To je rovnaká hlúposť, ako keby sme povedali, že dnes budú chcieť všetky autá súčasne tankovať. Je to nereálne – ako tankovanie, tak aj nabíjanie je priebežné. Apropo, s pribúdajúcimi e-autami pribúdajú aj nabíjacie stanice.“

Nezisková organizácia ICCT predpokladá, že s rastúcim dopytom po elektromobiloch bude rásť aj trh s recykláciou batérií, čo je bežný jav. Aktuálnym príkladom môže byť Belgická spoločnosť Umicore, ktorá v súčasnosti dokáže recyklovať približne 7000 ton batérií ročne – a to nie je málo. Ešte je dobré vedieť aj to, že použité batérie (nie len) z elektromobilov sa ešte dlhé roky používajú aj ako zbernice energie pri rôznych projektoch, najmä vo firmách s fotovoltaickým systémom alebo v domácnostiach, ktoré prešli na tzv. ostrovný alebo hybridný systém fotovoltaiky.

Apple park

Apple Park

Ak si náhodou myslíte, že o dva alebo päť rokov budú na cestách prevládať elektromobily, tak sa s veľkou pravdepodobnosťou mýlite. Elektromobily budú ešte dlhé roky iba malým percentom oproti konvenčným automobilom so spaľovacím motorom. V aktuálnom stave by to bolo z dlhodobého hľadiska neudržateľné, a preto sme sami zvedaví, ako sa to bude vyvíjať a či sa výrobcovia nezačnú viac orientovať na vodík, prípadne iné alternatívy.

Elektromobily majú bez pochýb význam, a to najmä vo väčších mestách, nakoľko neznečisťujú už bez tak dosť znečistené ovzdušie. Vždy ale majme na pamäti, že každá minca má dve strany 🙂

Prečítajte si aj:

Diaľnice zadarmo, nabíjanie elektromobilov zadarmo! Sen alebo realita?

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

5 komentárov

  1. Jakub Bukaj on

    Myslíte, že keby autá so spaľovacím motorom mali reálny dojazd 200-300km, tankovanie by trvalo 6 hodín z bandasky, ktorú ste si naplnili na pumpe (lebo takto to je lacnejšie), koľko ľudí by sa rozhodlo pre rýchločerpanie na pumpe za dvoj-trojnásobok ceny? Všetci by dali auto na noc „na infuzku“. Priebežne sa bude nabíjať, keď to bude rýchle a za prijateľnú cenu.

    • Lukáš Eliaš on

      Ako ste napísali, že potreba nabíjania všetkých elektromobilov je podobne nemožná ako potreba natankovať všetky autá so spaľovacím motorom, chcel by som Vás upozorniť že toto prirovnanie nie je adekvátne, pretože nabiť elektromobil pri rýchlonabíjaní trvá jednu až dve hodiny, pričom tankovanie do auta trvá desať minút aj s platením, čo je 30krát menej

  2. Ďalej recyklácia batérii je len 50 % a to sa len časti ako medi a iných kovov, nie litia,zistite si to ak neveríte.
    Záťaž na prenosovú sústavu pri nabíjaní bude nehorázne vysoká. Ak by sme teraz vymenili všetky auta na slovensku za elektrické, spotreba energie by bola taká akú dokážu vyrobiť asi 20 Mochoviec. A ak si niekto myslí, že to zachráni zelená energia, tak je na omyle, lebo na nabitie jedného elektromobilu potrebujete asi toľko solárnych panelov ako je plocha dvoch striech domov počas celého slnečného dňa.
    Pri nabíjaní batérii vznikajú nebezpečne plyny, preto je napr. zakázané zvárať v miestnosti kde sa nabíja batéria, hrozí nebezpečie výbuchu. takže tak v skratke, toto su fakta.

  3. Nepis, ked tomu nerozumies. 99% nabijania sa deje doma, z beznej zasuvky, prudom do 10A. Priemerne sa nabija menej nez 10kWh. Cize ziaden katastroficky scenar sa nekona, dobijes, co si v ten den prejazdil a rano odchadzas s plne nabitou bateriou.

  4. Vybusny vodik vznika pri nabijani olovenych baterii. Nan naposledy doplatila argentinska ponorka. Litiove baterie su plynotesne a vodik v nich nevznika. Na nabitie vsetkych osobnych aut v SR staci nevyuzita nocna produkcia elektrarni. Navyse nam pribudnu dvoje Mochovce (900 MW) a odbudnu Novaky (-200 MW). V zalohe su este plynove Malzenice (500MW). Pre stabilizaciu siete by sa hodilo nabijat v noci takych aspon 100tis. elektromobilov.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>