Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Už o niekoľko rokov čaká svet nakupovania niekoľko výrazných zmien. Pre niekoho to možno nebude až takým prekvapením, pre mnohých to však môže byť šokujúce. Spoločnosť CBRE prináša svoju predpoveď, ako bude vyzerať nakupovanie v roku 2030.

Nákupné centrá sa v budúcnosti premenia na centrá so zmiešaným využitím. Ich základnou súčasťou sa stanú zdravotná starostlivosť, vzdelávacie zariadenia a zariadenia pre voľný čas. Tvrdí to popredná realitno-poradenská spoločnosť CBRE, odvolávajúc sa na najnovšie poznatky o budúcnosti maloobchodu.

Správcovia nákupných centier a developeri sa onedlho a vo zvýšenej miere začnú sústreďovať na to, čo očakávajú spotrebitelia a začnú vytvárať integrované spoločenské centrá, v ktorých budú ľudia žiť, pracovať a nakupovať.

CBRE tiež predpokladá zmenu zamerania tradičných čerpacích staníc, ktoré sa stanú dôležitými mini logistickými miestami, pretože lokality predajcov pohonných hmôt sú ideálnym miestom pre zberné a výdajné miesta pre zákazníkov, ktorí nakupujú on-line.

Bežným sa stane aj vlastníctvo elektromobilov a vozidiel poháňaných vodíkom. V tejto súvislosti bude potrebné zvýšiť počet miest s rýchlym nabíjaním, čo bude platiť najmä pre obyvateľov miest, ktorí nemajú prístup k určenému parkovaciemu miestu alebo k nabíjaniu doma.

Andrew Phipps, riaditeľ divízie maloobchodného výskumu v CBRE pre Veľkú Britániu a región EMEA tvrdí: „Všetko je o zmenách, ktoré sa odohrávajú okolo nás. Týkajú sa úlohy nákupných centier, čerpacích staníc i maloobchodného predaja. Rýchlosť zmien môže niektorých ľudí zachytiť nepripravených, pretože nálada a požiadavky spotrebiteľov sa vyvíjajú rýchlejšie, než sa im stíha samotný priemysel prispôsobiť. Znamená to, že investori a nájomníci by mali byť o krok vpred a nečakať na meniace sa trendy so založenými rukami a prijímať ich až vtedy, keď sa stanú skutočnosťou.“

A aká bude budúcnosť maloobchodu v roku 2030? CBRE skúmala 40 „futuristických“ poznatkov o tom, ako sa bude v budúcnosti meniť svet maloobchodu – ruka v ruke so zmenami životného štýlu spotrebiteľov, v mestskom prostredí, v maloobchodných operáciách, v logistike a v ďalších oblastiach, ktoré ovplyvňujú tento priemysel.

CBRE dnes predstavuje prvých osem poznatkov zo série 40-tich a počas nasledujúcich týždňov odhalí ďalšie z nich.

  1. Smartfóny postupne vymiznú, ale mobilný obchod bude aj naďalej rásť. Zdokonalením technológií a virtuálnej reality, dôjde k poklesu celkovej závislosti na inteligentných telefónoch. Nahradia ich menšie a nositeľné gadgety, ktoré sa pripoja k internetu vecí a poskytnú prístup k väčšine informácií a služieb. Maloobchodníci a prenajímatelia obchodných priestorov sa budú musieť pripraviť na poskytovanie digitálne podporovaných prostredí, ktoré môžu ovplyvniť konektivitu spotrebiteľov.
  2. Prevládať budú nezávislé obchody a nezávislí prevádzkovatelia gastronomických prevádzok. Maloobchodné destinácie budú viac reagovať na lokálne požiadavky a ponúkať jedinečné tovary a služby. Obchodné reťazce využijú svoju príležitosť a začnú s rozvojom lokálnych konceptov a značiek, aby vytvorili zdanie nezávislosti.
  3. Výdajné pulty v obchodoch budú nahradené rýchlejšími bezhotovostnými spôsobmi platenia. Mnohí predajcovia už odstránili potrebu fyzických platieb pokladníkovi a tento spôsob bude pravdepodobne pokračovať, keďže technológie zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu ako prostriedok predaja v maloobchode.
  4. Skúšobné kabínky nám budú pomáhať, nie brániť nakupovaniu. Nové technológie umožnia zákazníkom vyskúšať si oblečenie vo virtuálnom prostredí a zobrazovať položky, ktoré už zákazník vlastní v kombinácii s tovarom, ktorý si chce kúpiť. Technológia skúšobných priestorov tiež nakupujúcim umožní požiadať o inú veľkosť, či štýl oblečenia, prostredníctvom dotykovej obrazovky. Tým sa vylúči potreba opustiť skúšobná kabínka.
  5. Bude rásť počet tzv. wellness zariadení, t.j. služieb zameraných na zdravie, krásu a dobrý pocit ľudí. Instagramová generácia bude mať ešte väčšiu potrebu vyzerať dobre. Fitness centrá sa stanú bežnými a často navštevovanými miestami v obchodných centrách, mestských štvrtiach a v novostavbách obytných nehnuteľností.
  6. Nakupovanie sa stane bežnou voľno-časovou aktivitou. Keďže sa obchody stanú showroommi, výrazne sa zvýši počet zábavných a zážitkových prvkov v obchodoch. Rozdiel medzi voľno-časovými aktivitami a nakupovaním sa stane takmer neviditeľným práve tým, že značky sa budú snažiť svojich zákazníkov prilákať na zážitkové nakupovanie.
  7. Centrá sa stanú priestorom na zmiešané využitie. Budú obsahovať zdravotnícke zariadenia, vzdelávacie priestory, coworkingové kancelárie a miesta na distribúciu i zber produktov. Staršie centrá, ktoré sa neprispôsobia novým trendom budú mať veľké problémy s prenájmom, budú zívať prázdnotou.
  8. Maloobchodníci budú disponovať algoritmami, ktoré predpovedajú dopyt a cenové relácie na celú dekádu vopred. Veľké množstvo základných tovarov bude objednávané a doručované bez potreby klasického nakupovania v konvenčnom zmysle. Logistický priemysel bude využívať predpovede správania zákazníkov, aby im dokázal prispôsobiť operačný proces.

Riaditeľ oddelenia CBRE pre prenájom maloobchodných priestorov Peter Pohanka tvrdí, že mnohé z predpovedaných zmien už môžeme v určitom štádiu sledovať pri nakupovaní aj dnes. „Ide napríklad o prerod nákupných centier na multifunkčné centrá, v ktorých ľudia trávia voľný čas a kde si môžu na jednom mieste vybaviť množstvo potrebných vecí, rozvoj showroomov u on-line predajcov, či rozširovanie nových nezávislých gastro konceptov.

Čo na predikciu vývoja vo svete nakupovania hovorí analytik retailového oddelenia v CBRE na Slovensku Róbert Pollák?

  • Mnohé zo zmien predpovedaných na rok 2030 sa už dejú – Amazon otvoril v USA prvú predajňu bez pokladní, zákazník si vezme tovar z regálu a jednoducho vyjde cez turniket. Existujú prvé prototypy doručovania tovaru dronmi, nákupné zoznamy dávajú dokopy domáci digitálni asistenti ako Alexa a prediktívne modely o-nline predajcov sa stávajú čoraz presnejšími v odhadovaní preferencií.
  • Príklady vplyvu nových trendov môžeme vidieť aj na Slovensku. Pôvodne on-line  predajcovia začali výrazne rozvíjať sieť svojich showroomov vo väčších mestách. V niektorých prípadoch sa z nich stali plne funkčné kamenné prevádzky so sofistikovanejšími možnosťami nákupu typu click and collect – zákazník si často príde iba vyzdvihnúť svoj nákup a užiť si doplnkové služby, často nesúvisiace s primárnou funkciou obchodu.
  • Jedným z najlepších príkladov prelínania on-line a offline sveta na Slovensku je vývoj v rámci segmentu kníhkupectiev. Konkurencia medzi etablovanou sieťou kamenných kníhkupectiev a on-line e-shopom vyústila do situácie, keď vedľa seba dokážu paralelne existovať dva biznis modely so širokou sieťou kamenných prevádzok, často spojených s kvalitnou kaviarňou, funkčným e-shopom, zákazníckou podporou a marketingom založeným na vytváraní lojálnych väzieb so zákazníkmi aj spisovateľmi.
  • Aj predajcovia módy zavádzajú možnosť predaja typu shop & collect – vyzdvihnutie si tovaru zakúpeného on-line na predajni s možnosťou vrátenia tovaru v prípade, že nespĺňa očakávania
  • Zmeny sa dejú aj v tradične konzervatívnom odvetví, akým sú potraviny. S nákupom potravín on-line a donáškou do domu v požadovanom čase experimentujú okrem veľkých sietí aj menší regionálni operátori, slovenský zákazník sa sa so službou zoznamuje zatiaľ veľmi opatrne. V špecializovaných segmentoch s pridanou hodnotou pre zákazníka, napríklad pri nákupe čerstvého a kvalitného ovocia a zeleniny od lokálnych výrobcov už môžeme vidieť čisto on-line predajcov zameraných na špecifickú časť obyvateľstva.
  • Zmeny sa dejú aj v samotných nákupných centrách a pozorovať ich môžeme na množstve doteraz neštandardných atrakcií a inováciách v mixe nájomcov. Ako ukázala správa Food & Beverage z dielne CBRE, v nákupných centrách rastie podiel kvalitných reštaurácií a občerstvenia. Trend „leisure centier“, zameraných primárne nie na nakupovanie, ale trávenie voľného času na Slovensku iba začal naberať na dynamike.
  • To môže byť impulzom aj pre vlastníkov nákupných centier na Slovensku – v rámci narastajúcej konkurencie, najmä v hlavnom meste, musia pri plánovaní rozvoja svojich projektov uvažovať vizionársky. Potreba diferenciácie bude rokmi už iba narastať. Preto by každá chystaná zmena mala zahŕňať prípravu pre aplikáciu nových technológií, aby mohli udržať krok s novými projektmi na trhu, postavenými na nových technologických princípoch.

 

Značky: