Generácia Z, narodená medzi rokmi 1997 a 2012, je prvou generáciou vyrastajúcou v plne digitálnom svete.
Napriek všeobecnej mienke, že mladí ľudia nakupujú výhradne online, v skutočnosti to také jednoznačné nie je. Vzťah mladých ľudí k retailu sa nedá vystihnúť jednou vetou a aj v dnešnej dobe dokážu stráviť hodiny v nákupných centrách, alebo sa na trhovisku prehrabávať ručne vyrábanými doplnkami či módou z druhej ruky.
Online nezohráva nutne prím
Mladí ľudia síce milujú online nakupovanie, ale zďaleka nie sú výlučne internetoví spotrebitelia. Práve naopak, veľmi často vyhľadávajú priamy kontakt s produktom, atmosférou predajne nablýskanej vďaka službe čištění podlah Brno a osobnou skúsenosťou. Pre generáciu Z nie je nákup len o samotnom produkte, ale skôr o zážitku a skúsenosti, o ktorú sa budú môcť následne podeliť či už osobne, alebo na sociálnych sieťach.
Keď autenticita rozhoduje
Mladí spotrebitelia vyžadujú od značiek úprimnú komunikáciu a transparentnosť. Preferujú značky, ktoré majú jasnú víziu, spoločenský dosah a neboja sa vyjadrovať k aktuálnym témam vrátane environmentálnej udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti.
Personalizácia a individuálny prístup
Umývanie výkladov postupne stráca pre generáciu Z na význame. Očakávajú totiž skôr individuálny prístup, produkty šité na mieru a možnosť spoluutvárať značku. Chcú, aby aj „kamenné predajne“ reagovali na ich jedinečné potreby a s ohľadom na konkrétny produkt boli schopné ponúknuť personalizované riešenia.
Technologická integrácia v predajniach
Pre generáciu Z je samozrejmosťou technologická podpora nákupného procesu. Očakávajú interaktívne výklady, rozšírenú realitu pri výbere produktov, rýchle spôsoby platby a plynulý prechod medzi online a offline svetom.
Dôraz na udržateľnosť ako štandard
Čo sa týka životného prostredia, predstavitelia Gen-Z sa považujú za uvedomelejších než predchádzajúce generácia. Nezaujíma ich len pôvod produktu, ale aj jeho kompletný životný cyklus, spôsob výroby, dopadu na životné prostredie a možnosti recyklácie. Retailové značky najmä zo segmentu módy už dnes berú tieto požiadavky veľmi vážne. A čo vy, všímate si zmeny v nákupnom správaní pri návšteve obchodov?