Pre automobilku BMW sa stáva vyrovnané hospodárstvo a trvalo udržateľná mestská mobilita centrum pozornosti. Demonštrovala to už na výstave IAA Mobility 2021. Cieľom je znižovanie emisií CO2 a boj proti klimatickým zmenám.

Praktickým stredobodom pozornosti na tejto výstave bol aj automobil s príznačným názvom i Vision Circular. Vyzerá efektne, pôsobí ako obývačka na kolesách a jeho výrobné materiály v praxi demonštrujú snahu tejto firmy.

Známe sú aj čísla

Ak sa pozrieme na stratégiu BMW cez čísla, potom sa do roku 2030 emisie CO2 na jedno vozidlo a najazdený kilometer znížia minimálne o polovicu oproti úrovni z roku 2019. A týka sa to celého životného cyklu vozidla vrátane výroby, dodávateľského reťazca, samozrejme používania a recyklácie. BMW Group sa snaží znížiť emisie CO2 na každé vozidlo minimálne o 40 %.

bmw-i-vision-circular
Výroba elektromobilu so zohľadnením cirkulárneho hospodárstva

Začína to pri elektromobilite

Najsilnejšou hnacou silou na tejto ceste k uhlíkovej neutralite je elektrická mobilita. Počas nasledujúcich 10 rokov BMW uvedie na cesty približne 10 miliónov plne elektrických vozidiel. Už v roku 2030 budú minimálne polovicu celosvetového predaja BMW Group tvoriť plne elektrické vozidlá. Sesterská značka MINI bude napr. od roku 2030 ponúkať výlučne plne elektrické vozidlá. V tejto súvislosti automobilka zdvojnásobila aj objem dodávok batériových článkov.

BMW i4 a iX

BMW iX a BMW i4 sú dva dôležité modely tejto povedzme elektrickej ofenzívy. Obe automobilka ukázala práve na výstave IAA v Mníchove.

Elektromobvil BMW iX sme už testovali a je to auto, ktoré ukazuje, kam sa dá zájsť v oblasti elektromobility a digitalizácie. Technológia BMW eDrive 5. generácie totiž umožňuje lokálnu bezemisnú jazdu s elektrickým pohonom všetkých štyroch kolies a s predĺženým dojazdom. S modelom BMW i4 je plne elektrická mobilita po prvýkrát dostupná v prémiovom modeli strednej triedy.

Predstavenie BMW iX
Predstavenie BMW iX

V nasledujúcich rokoch prídu plne elektrické verzie veľkopriestorového BMW radu 5 a BMW X1. To isté platí aj pre BMW radu 7 a nástupcu MINI Countryman.

Samotné používanie elektrických automobilov však na zastavenie klimatických zmien nestačí. Je totiž nevyhnutné aj znížiť používanie primárnych materiálov a tým šetriť prírodné zdroje.

BMW Group sa tak snaží výrazne zvýšiť podiel sekundárnych (už raz použitých) materiálov vo svojich vozidlách. V priemere sa pri výrobe súčasných vozidiel používa takmer 30 % recyklovaných a opätovne použiteľných materiálov. S prístupom stratégie „Secondary First“ plánuje BMW Group postupne zvýšiť toto číslo až na 50 %.

Hlavná hviezda: BMW i Vision Circular

Centrom predstavených vozidiel na IAA v Mníchove bolo vozidlo BMW i Vision Circular. Práve ono totiž na praktickom príklade demonštruje dôsledný dizajn vozidla podľa princípov cirkulárneho hospodárstva. Cieľom je vytvoriť a predávať vozidlo, ktoré má vo svojom DNA uzavreté materiálové cykly a dosahuje až 100 % recyklovaných materiálov alebo až 100-percentnú recyklovateľnosť. Preto sa tu používajú aj materiály, ktoré už minimálneraz prešli životným cyklom výrobku – ide o spomenuté sekundárne materiály.

Predstavenie BMW Circular
Predstavenie BMW Circular

To v tomto prípade platí aj pre systém skladovania energie: Polovodičová batéria v BMW i Vision Circular je 100 % recyklovateľná a takmer úplne vyrobená z recyklovaných materiálov. Zároveň dosiahije vysokú hustotu energie.

Po meste na dvoch kolesách

V rámci pohybu po meste BMW presadzuje stratégiu elektrických skútrov. BMW CE 04 zabezpečuje trvalo udržateľnú jazdu na dvoch kolesách. Tento skúter spája funkcie mobility a komunikácie.

BMW i Vision AMBY je prvý vysokorýchlostný pedelec (bicykel s elektrickým motorom súčasne vybavený aj mechanickými pedálmi) a ide o vizionárske dvojkolesové riešenie pre mestskú mobilitu. BMW i Vision AMBY pripomína elektrobicykel, ale ponúka podstatne viac možností.

BMW i Vision AMBY
BMW i Vision AMBY

Systém elektrického pohonu zahŕňa tri rýchlostné stupne pre rôzne typy ciest: Maximálna rýchlosť je 25 km/h na použitie na cyklotrasách, do 45 km/h na cestách v centre mesta a až do 60 km/h na viacprúdových cestách a mimo mesta. Rýchlostné režimy ovládate pomocou mobilnej aplikácie v smartfóne. Voliť môžete manuálne alebo s automatickým rozpoznaním polohy a typu cesty pomocou technológie geofencing a s tým súvisiace automatické nastavenie maximálnej rýchlosti.

Podobný prístup má aj BMW Motorrad Vision AMBY, ktorý spája výhody motocykla s výhodami bicykla. Používa rovnaké rýchlostné profily ako aj i Vision AMBY. Na rozdiel od neho však BMW Motorrad Vision AMBY zrýchľuje pomocou plynovej rukoväte a namiesto pedálov má typické motocyklové stupačky.

BMW Motorrad Vision
BMW Motorrad Vision

Právny rámec pre takéto vozidlá s modulárnou koncepciou rýchlosti zatiaľ neexistuje, vozidlá Vision AMBY majú byť podnetom na to, aby takáto legislatíva vstúpila do platnosti.

BMW Motorrad aj Concept CE 02. Nejde o klasický motocykel ani skúter, ale o úplne novú ponuku mobility. Je to ľahko dostupná elektrická dvojkolka pre osoby vo veku od 16 rokov. Dôraz sa kladie na svieži vzhľad, jednoduché používanie a množstvo emócií.

BMW Motorrad Concept
BMW Motorrad Concept

Značka MINI predstavila priestorový koncept mobility budúcnosti – elektromobil MINI Vision Urbanaut. V praxi demonštruje inteligentné využitie priestoru. Najmä interiér má úplne nový dizajn a využíva udržateľné materiály, ako je korková podlaha a volant alebo recyklované látky na sedadlách. Zníženie počtu komponentov a absencia kože či chrómu ďalej podčiarkujú udržateľnosť tohto konceptu.

MINI Vision Urbanaut
MINI Vision Urbanaut

Zdroje: vlastné, BMW

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu