Práve sa nachádzame v tej pravej bicyklistickej sezóne a obľuba bicyklov s elektrickým pohonom je ohromná.

Elektrický bicykel vás totiž dostane na miesta, kam by ste sa predtým nedostali, pomôže aj pri dlhších jazdách a s takýmto bicyklom získavate partnera na relax, oddych aj zábavu. Tiež vám pomôže pri každodennej doprave do práce. Na takýto bicykel si však treba dať pozor. Jednak to nie je lacný špás a tieto bicykle vyzerajú veľmi dobre a pútajú pozornosť.

Toto je typický pohľad na riadidlá elektrobicykla

Čo je elektrobicykel (ebajk)?

Bicykel s elektrickým pohonom funguje tak, že má elektrický motor, batériu a riadiacu jednotku a pomáha vám pri bicyklovaní. Inými slovami, stále šliapete do pedálov, ale elektromotor vám pritom pomáha. Vy nastavujete silu asistencie pomocou jazdných režimov (obyčajne off, eco, normál a šport) a užívate si jazdu. Sila elektrického motora v pedáloch je niečo ako vietor v plachte. Zrazu predbiehate ostatných (neelektro)cyklistov, ľahko sa dostanete na strmý kopec a prekážky vám nerobia ani náročnejšie terény s nerovným povrchom.

Toto je rýchlosť, pri ktorej vám elektrický pohon prestane pomáhať

Elektrický motor vám bude pomáhať do rýchlosti 25 km/h. Prečo? Ak by to tak nebolo, nešlo by už o elektrobicykel, ale o motorový dopravný prostriedok. A to by znamenalo ŠPZ, technický preukaz a vodičský preukaz. Lepšie elektrobicykle končia s podporou pri tejto hraničnej rýchlosti plynulo a na rovnej ceste si to skoro nevšimnete. Prirodzene, na elektrobicykli stále môžete ísť rýchlejšie ako 25 km/h, ale už len na vlastný pohon.

Typy elektrobicyklov

V minulosti boli ebajky predovšetkým horské bicykle. Je to celkom logické, práve tu potrebujeme pomoc elektrobicykla najviac. Zároveň pohyb v horskom prostredí prináša najviac relaxu. Tento rok sa však objavilo oveľa viac elektrobicyklov určených do mesta. Tieto bicykle majú blatníky, je tu LED svetlo vpredu aj vzadu, nosič na batožinu a našli sme aj zvonček. Príkladom je značka Moustache a jej model Lundi. Niektoré takéto bicykle majú aj tenké pneumatiky.

Cestný elektrický bicykel je krásne riešenie do mesta

Motor

Motor je kľúčový prvok elektrobicykla a je to skutočný akčný prvok. Najlepšie motory v tomto roku majú krútiaci moment okolo 70 Nm (rekordom je 120 Nm pri Haibike Flyon) a zaberajú ihneď na prvé potlačenie pedálov. Lacnejšie pohonné systémy totiž začnú pracovať až po chvíli po šliapnutí do pedálov a zase skončia o niečo neskôr ako prestanete točiť. To je menej kontrolovateľné.

Motor sa umiestňuje obyčajne do stredu bicykla a čo najnižšie. Je často integrovaný s pedálmi. Dnešné motory sú malé a kompaktné a ľahko sa dajú skryť, ak nechcete ukazovať, že máte ebajk. Mali sme model s motorom v prednom kolese.

Motor umiestnený v prednom kolese

Motor dokáže pomôcť aj vtedy, keď musíte z bicykla zosadnúť a tlačiť ho. Potlačíte tlačidlo a odvtedy ebajk netlačíte, ale za ním skôr utekáte. Aktuálna úprava motora sa týka možnosti použitia kratšej kľuky. Pri niektorých technicky náročných trasách totiž štandardné kľuky nevyhovujú, lebo pedále narážajú do terénu. Cyklisti si ich začali meniť za kratšie, a to mení prenos sily. Súčasné motory sú však na to pripravené, príkladom je Bosch Performance Line CX.

Batéria a jej nabíjanie

Batériu treba samozrejme nabíjať. Jej kapacita určuje ako výrazne a ako dlho vám bude elektrický motor schopný pomáhať. V minulom roku sme s kapacitou batérie končili pri 500 Wh, tento rok je to už na hodnote 756 Wh. Na nabíjanie dostávate k ebajku sieťovú nabíjačku. Konektor na nabíjanie nie je zatiaľ medzi značkami príliš jednotný, skutočných výrobcov motorov a batérií však nie je až tak veľa. Na nabíjanie sa teda potrebujete dostať k zásuvke na 230 V. Niektoré bicykle majú batériu pevne zabudovanú vo svojom tele, štandardne však ebajky umožňujú batériu vybrať a nabíjať ju mimo bicykla. Pred nežiaducim vybratím batérie z rámu bicykla je ochranou zámok.

Kapacita batérie sa dá skontrolovať na jeden dotyk

Tento rok sú populárne batérie integrované v ráme. To prináša možnosť „utajiť“, že máte elektrobicykel a dizajn bicykla je elegantný. Tieto batérie bývajú v podobe štíhleho valca a často sú integrované v dolnej rámovej trubke. Stále pritom môžete batériu nabíjať mimo bicykla. Príkladom takéhoto riešenia je Yamaha InTube. Integrovaná baterka je tu sotva viditeľná a dáva priestor príslušenstvu napr. integrovanému zámku, tvarovanej fľaši alebo kapsičke. Súčasné špičkové batérie do elektrobicyklov umožnia až 700 cyklov nabití.

Integrovanú batériu môžete vybrať mimo bicykla

Koľko bude trvať nabíjanie, to závisí od kapacity batérie, riadiacej elektroniky a výkonu nabíjačky. Dominantnými výrobcami batérií sú spoločnosti Yamaha a Bosch, aktuálne sa k nim pridáva aj Haibike. Naposledy spomenutý výrobca prišiel tento rok s modelovým radom FLYON, v ktorom používa batériu s kapacitou 630 Wh a napätím až 48 V. V základnej dodávke je nabíjačka s výkonom 4 A, ale objednať si môžete aj rýchlonabíjačku s výkonom 10 A, ktorá́ batériu nabije na 80 % kapacity už za 60 minút. Bežne sa batérie v ebajkoch nabíjajú 2 hodiny a viac.

Aký je dojazd?

Dojazd je pomerne zaujímavý údaj, ale výrobcovia ho príliš neuvádzajú. Je totiž závislý od viacerých parametrov ako je kapacita batérie, výkon motora, nastavený režim, počasie a spôsob jazdy. Pri batérii s kapacitou 500 Wh si môžete byť dosť istí, že vám energia vydrží na celý deň, pokiaľ nebudete používať neustále len najvyšší stupeň asistencie. Večer batériu samozrejme nabijete a pokračujete ďalej. Pri kapacitách batérie okolo 350 Wh počítajte s dojazdom tak okolo 50 km. V niektorých prípadoch bicykle zobrazujú na displeji aktuálny dojazd.

Prehadzovačka

V tejto oblasti je dominantným dodávateľom spoločnosť Shimano. Tá poskytuje svoje komponenty aj do väčšiny klasických bicyklov, ale momentálne sa zameriava na elektrické bicykle. Objavujú sa elektrobicykle, ktoré majú na zadnom kolese až 11 prevodov a tu treba poriadnu výbavu.

Súčasné prehadzovačky sú spoľahlivé

Prehadzovačka vpredu dnes už býva skôr výnimočne. Pri pohybe na ceste využijete najčastejšie najťažší prevod (najmenšie koliesko vzadu). Prehadzovanie sa realizuje páčkami na riadidlách, kde je aj integrovaný ukazovateľ aktuálneho prevodu.

Na prvý pohľad vidíte, čo máte zaradené

Tiež sa používa prehadzovačka integrovaná v zadnom náboji, kde nie je zvonka vidieť prevody. Príkladom je Shimano Nexus.

Prístrojový panel

Každý elektrobicykel v našom teste má displej. Na ňom sú základné údaje ako napr. rýchlosť pohybu, nastavený stupeň asistencie a zostávajúca kapacita batérie. Niektoré majú aj ďalšie údaje ako je celková prejdená vzdialenosť, ostávajúci dojazd či okolitá teplota. Väčšina displejov je monochromatická a údaje sa dajú dobre odčítať aj na priamom slnečnom žiarení. Najprepracovanejšie displeje sú farebné a obsahujú aj prvky na meranie vášho fitnes výkonu.

Vyberateľný displej informuje o parametroch jazdy

Vyhotovenie je vždy vodotesné, z výroby bývajú displeje prekryté priehľadnou plastovou fóliou. Niektoré displeje sa dajú z bicykla odňať. Napájanie vždy zaisťuje hlavná batéria v bicykli. V niektorých prípadoch je displej vybavený aj tlačidlami napr. na zmenu aktuálneho asistenčného režimu, resp. zapnutie integrovaného LED sveta.

Testovali sme aj bicykel, ktorý mal bluetooth pripojenie a spolupracoval s mobilnou aplikáciou. To je výhodné, ak si chcete zaznamenať napr. prejdenú trasu. S prepojením na snímač tepu srdca sa dajú zistiť aj detailné informácie o vašom výkone pri bicyklovaní, prípadne presne nastaviť spôsob športovania tak, aby ste napr. chudli.

Mobilná aplikácia informuje napr. o predpovedi počasia a stave bicykla

Bežnou súčasťou súčasných elektrobicyklov sa stali hydraulické kotúčové brzdy a objavili sa aj teleskopické sedlovky. To je výhoda, keď potrebujete počas jazdy zmeniť svoj posed – inak totiž sedíte pri jazde do kopca a inak z kopca.

Ako chrániť bicykel?

Bicykle sa na Slovensku kradnú, a to najviac pri ich zaparkovaní na ulici alebo pred nákupným centrom. Proti tomu sa u nás dá chrániť. Platí nepísané pravidlo, že cena ochranného prostriedku by mala byť aspoň 10 % z celkovej hodnoty bicykla. V obľube sú mechanické prostriedky ako je napr. reťaz s ochranným obalom alebo tzv. Učko. My upozorňujeme na slovenský nápad, ktorým je bikeAngel. Je to elektronický cykloalarm, ktorý reaguje na pohnutie zaparkovaného bicykla. Tiež vám poslúži na privolanie pomoci v prípade, ak by sa vám v teréne na bicykli niečo stalo a nemohli by ste telefonovať.

Pri výbere bicykla sa riaďte svojou výškou a určite si sadnite na bicykel. Sedlo by malo byť pohodlné

Poisťovňa Generali nedávno uviedla poistenie šité na mieru cyklistov a kryje majiteľa ebajku proti krádeži aj v exteriéri, a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Asistenčné služby zasa v prípade nehody zabezpečia odvoz cyklistu do zdravotníckeho zariadenia a odvoz bicykla do servisu.

Údržba elektrobicykla

Samozrejme, o elektrobicykel sa treba starať. Je to jednak údržba bicykla ako mechanického zariadenia, ale tu sa k tomu pridáva ešte starostlivosť o batériu a hlavne prepojovacie kontakty. Špecialitou je update firmvéru bicykla. V špecializovaných predajniach elektrobicyklov vám zrealizujú servis bicykla na profesionálnej úrovni.

Navštíviť predajňu vám pred výberom toho správneho elektrobicykla určite odporúčame. Vyberte si takú, kde vám dobre poradia. Ebajk nie je tovar, ktorý by ste mali kupovať cez internet, treba ho zažiť.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu