Nórski majitelia vozidiel Tesla S a X tvrdia, že najnovšia aktualizácia softvéru znížila dojazd na nabitie, rovnako ako aj samotnú rýchlosť nabíjania.

Nórske úrady sú nekompromisné a po dôkladnom preverení situácie bude musieť americká automobilka všetkým poškodeným zaplatiť 16 000 dolárov (13 132 eur). Ako mnohí z vás isto vedia, elektromobily značky Tesla sa aktualizujú podobne ako smartfóny, teda relatívne často, pričom po aktualizácii dochádza k rôznym opravám softvérových chýb, vylepšeniam a pod. No nie vždy sú majitelia s aktualizáciou spokojní, nakoľko ich neupozorní na všetky zmeny. To sa stalo aj nedávno, kedy sa po automatickej aktualizácii majitelia svojich elektrických miláčikov, Tesla model S a X s 85kW batériami, dozvedeli, že sa ich autá nabíjajú pomalšie a rovnako tak majú znížený dojazd – z ničoho nič.

Tesla Model X

Tesla Model X

Samozrejme, dôvodom bola aktualizácia, ktorá oba faktory obmedzila kvôli tomu, aby si batéria vo vozidle zachovala dobrú životnosť a kondíciu čo najdlhšie. Majitelia si vraj najprv mysleli, že to je vekom batérie, chladnému podnebiu v krajine a pod. no neskoršie vyšetrovanie udalosti výborom pre sťažnosti spotrebiteľov (Forbrukerklageutvalget) ukázalo, že to bolo spôsobené danou aktualizáciou. Podobný problém sa riešil aj niekoľko rokov dozadu, kedy sa dokázalo, že výkon vozidla Tesla model S P85D nezodpovedal tomu, čo uvádza výrobca. Tesla musela platiť vysoké pokuty (okolo 8000 USD) a inak tomu nebude ani teraz.

Majitelia sa najprv informovali u výrobcu, prečo je potrebná taká náhla ochrana batérie, no keď nedostali jednoznačnú odpoveď, tak sa obrátili na výbor pre sťažnosti spotrebiteľov, ktorý danú udalosť vyšetril, dokázal pochybenie výrobcu a súd uznal, že každému z dotknutých majiteľov má Tesla zaplatiť pokutu 16 000 USD. Samozrejme, automobilka má ešte nárok na odvolanie, no ani v minulosti jej to veľmi nepomohlo. Bude to drahé, no môže to byť ešte drahšie, lebo týmto istým prípadom za začínajú zaoberať aj ďalšie krajiny a majitelia vozidiel, ktorých sa to dotklo. Velkovo by mohlo ísť o viac ako 10 000 prípadov.

Tesla Model S

Tesla Model S

Veľmi podobne na tom bola aj spoločnosť Apple. Pamätáte sa na aféru s aktualizáciou, ktorá obmedzovala výkon starších zariadení kvôli zníženej kapacite batérie? Riešilo sa to dosť dlho a spoločnosť Apple to v konečnom dôsledku stálo 113 miliónov dolárov (92 760 005 eur). V takomto prípade je vždy lepšie spotrebiteľa informovať a dať mu na výber s tým, že sú mu poskytnuté relevantné dôkazy o tom, prečo je lepšie urobiť tak či onak. To platí všeobecne, nie len pre tieto dve spoločnosti.

Horšie sú správy od amerických majiteľov dotknutých vozidiel, ktorí informovali o tom, že hromadná žaloba už bola podaná, no odškodnenie zatiaľ nebolo uznané. Nóri majú prísnejšie pravidlá a viac sa zameriavajú na ochranu spotrebiteľa. Okrem toho, v nórsku sú tieto elektromobily veľmi obľúbené, čo naznačuje aj počet dotknutých majiteľov. Ako uviedol portál Electrek.co, ak si vaše auto aktualizujete a zistíte, že sa zhoršili jeho funkcie, tak nie ste blázni, sú to „normálne“ praktiky, ktoré mnohé spoločnosti bez vedomia používateľov aplikujú. „Výhodou“ je to iba vtedy, ak ste obyvateľom nórska, pričom môžete kontaktovať Forbrukerklageutvalget. V opačnom prípade treba zaznamenať potrebné dôkazy a odoslať žiadosť s podozrením na podvod na príslušné úrady, ktoré sa podobnými témami zaoberajú.

Zdroj: Electrek.co / Caranddriver.com

Prečítajte si aj:

BMW X3 30e M-Sport: Zlatá (plug-in hybridná) stredná cesta