Na to, ako toto nové riešenie poskytovania Wi-Fi pripojenia vo vozňoch funguje, sme sa boli pozrieť včera (15.2.2017) na trase Bratislava – Púchov – Vsetín (CZ)

Nová technológia Wi-Fi riešenia vzbudila veľkú pozornosť médií, ako aj bežných občanov. Väčšina pozornosti sa však upriamuje na zaobstarávaciu cenu zariadenia, ktorá je 20 000 eur za jeden vozeň. To je samozrejmé, ale z druhej strany je dobré pozrieť sa aj na reálny prínos takého riešenia pre cestujúcich.

Pred nedávnom sme vám priniesli informácie o tom, aká je to technológia, čo ponúkne a aký bude mať reálny prínos pre cestujúcich v bežnej prevádzke, vnútroštátnej i medzinárodnej – Kompletné informácie z predchádzajúcej reportáže s videom nájdete > TU.

Teraz sme si to boli vyskúšať v reálnej prevádzke

Nová technológia od spoločnosti Huawei je aktuálne nainštalovaná v desiatich vozňoch, pričom sa priebežne inštaluje do ďalších vozňov. Montáže pribiehajú v Žiline a spoločnosť WDS Solutions, ktorá vyhrala a dodáva tieto nové zariadenia, dokáže za jeden deň zrealizovať kompletnú montáž technológie na dvoch vozňoch. Podľa našich informácií, aj v týchto dňoch prebieha inštalácia do ďalších vozňov. Tá však nie je úplne jednoduchá, a taktiež je potrebné vozeň odstaviť, resp. stiahnuť z bežnej prevádzky. Do konca februára by mala byť nová technológia nainštalovaná vo všetkých 20 vozňoch, ktoré boli predmetom súťaže.

Poznávací znak nového Wi-Fi riešenia sú takéto antény na streche vozňa

Samotné zariadenie je montované v prednej časti vozňa a komonenty sú umiestnené v jeho podhľade. Zariadenie Huawei AR500, ako aj LTE antény na vrchu vozňa sú určené na medzinárodnú prepravu a spĺňajú všetky bezpečnostné kritériá – sú teda spôsobilé pracovať v náročnej železničnej prevádzke, kde musia pracovať pri vysokých rýchlostiach vlakov, v prostredí s elektrickými výbojmi (prepätím) spôsobenými elektrickým vedením nad vozňami, a taktiež musia pracovať v rôznych teplotných odchýlkach a prejavoch počasia.

Na jeden LTE modem (na jednom zariadení sú štyri) sú pripojené dve „krabice“, ktoré majú vo vnútri štyri (2+2) smerové antény. Umiestnené sú na streche vozňa. Na modem sú pripojené do kríža, čo znamená, že jedna anténa (vo vnútri krabice) svieti do prednej časti vozňa a druhá do zadnej časti vozňa. Na jednom vozni sú teda inštalované štyri „krabice“, s ôsmimi smerovými anténami. Toto riešenie je použité preto, aby bolo možné zozbierať čo najviac signálu, ktorý je následne poskytnutý cestujúcim a zabezpečuje bezproblémové pripojenie na internet.

Do zariadenia Huawei AR500 je možné integrovať až 8 SIM kariet (jeden LTE modem = 2 SIM karty) od rôznych operátorov, avšak aktívne sú vždy iba štyri, zostatok je v stand-by režime. Aktuálne využíva železničná spoločnosť slovensko služby (dátové balíky) od dvoch slovenských operátorov – Orange a Telekom. Podľa neoficiálnych informácií sa plánuje aj so spoločnosťou O2, ktorá však zatiaľ nemá dostatočné pokrytie mobilným internom. V zahraničí, presnejšie v Českej republike, sú využívané dátové služby od operátora O2, pričom sa rokuje s ešte jedným českým operátorom. Akým, to zatiaľ nie je známe. Doplniť sa plánujú aj dátové služby od operátorov v Poľsku a Maďarsku, toto je však zatiaľ v rámci rokovaní.

„Nové zariadenie dokáže plnohodnotne obslúžiť, teda poskytnúť pripojenie na internet až 128 cestujúcim.“

Okrem samotného modemu je tu aj druhé zariadenie (Wi-Fi router), ktoré zabezpečuje Wi-Fi v rámci priestoru vozňa. Signál z tohto zariadenia je distribuovaný troma sektorovo nastavenými anténami (v jednej škatuli) tak, aby boli schopné pokryť kompletný priestor vozňa. Dodajme, že Wi-Fi pracuje v režime 2,4 a 5 GHz. Taktiež je dobré vedieť, že zariadenia zbierajú signál od operátorov a keď v niektorých oblastiach nie je dostatočný, môže dôjsť k výpadku. To však samotná železničná spoločnosť ovplyvniť nevie. ZSSK rokuje s operátormi, aby dosiahli lepšie pokrytie koľajových tratí, pretože títo sa zatiaľ orientujú skôr na pokrytie cestných ťahov a husto obývaných území. Ako je známe, vlaky prechádzajú aj územiami, ktoré obývané nie sú, čo môže byť príčinou nedostatočného signálu.

Wi-Fi router má integrovaný 128 GB SSD disk (s možným upgradom na 1TB), ktorý umožní poskytovanie rozšírených služieb, aj v prípade výpadku internetového pripojenia. Tento doplnok je aktuálne v testovacom procese a v dohľadnej dobe je plánované jeho nasadenie do aktívnej prevádzky. Služba by mala spočívať v bežnej úvodnej stránke (viď foto), informáciách o železničnej spoločnosti, ale taktiež poskytne aj možnosť „off-line“ zábavy – môže to byť rôzne čítanie, videá, filmy alebo obsah z RTVS. Presný obsah zatiaľ nie je známy.

Čo nás zaujímalo

Zaujímalo nás, ako je to s cezhraničným prechodom a stabilitou internetového pripojenia. Nová technológia je na cezhraničný prechod prispôsobená a prepnutie medzi operátormi prebieha plynule, bez akýchkoľvek výpadkov pripojenia. Toto sme reálne testovali a nebolo poznať, že by zariadenie prepínalo medzi operátormi s ťažkosťou alebo zdĺhavo, čiže sme nespozorovali žiadny výpadok konektivity. Samozrejme, aj táto skutočnosť je podmienená pokrytiu od samotných operátorov.

Smerová Wi-Fi anténa šíri signál do celého vozňa rovnomerne

„Test rýchlosti a stability pripojenia v plnej prevádzke dopadol veľmi dobre, hovorí za to aj fakt, že počas jazdy súpravy, mimo stanice, sme boli schopní stiahnuť 900 MB súbor za menej než 4 minúty. Vo vozni sa nachádzalo mnoho ďalších cestujúcich, a taktiež  viacero novinárov. Latencia, teda oneskorenie, bola taktiež na prijateľnej úrovni, väčšinou porovnateľná s bežným domácim Wi-Fi pripojením“

Taktiež sme sa pýtali na to, ako bude riešená situácia, kedy príde napr. partia mladých ľudí do vlaku a bude sledovať videá vo vysokom rozlíšení alebo sťahovať nejaké súbory. To by mohlo zapríčiniť, že sa vyčerpá prenosová kapacita siete a cestujúci, ktorí do vozňa pristúpia neskôr, budú značne obmedzení. Odpoveď nebola jednoznačná, ale pravdepodobne je v pláne použiť riešenie, ktoré tomuto zabráni a každý cestujúci dostane „rovnomerný prídel konektivity“. Riešením môže byť QoS, teda nastavenie min. a max. prenosového pásma. V praxi to znamená, že ak si pustíte video z internetu vo vysokom rozlíšení, tak bude kvalita automaticky stihnutá na nižšie rozlíšenie. Toto riešenie je správnym krokom, nakoľko bez neho by mohla byť časť cestujúcich obmedzená.

Pán Ing. Stach vysvetľuje, ako technológia funguje

„Nová technológia je inštalovaná do jednotlivých vozňov, nie je určená pre celú súpravu, čo zaručí vyšší komfort pripojenia pre cestujúcich.“ 

Porovnanie s existujúcim riešením poskytovania Wi-Fi pripojenia vo vozňoch

Pôvodné riešenie je niekoľko rokov staré (približne 6 až 8 rokov) a je postavené na zariadení Vigor 296 N+. S novým riešením sa nedá ani porovnávať, je to niekoľkogeneračný skok dopredu. Stará technológia dnes nespĺňa to, čo je od nej požadované, presnejšie nie je určená do priemyselného (železničného) prostredia. Rozdiel medzi novým a starým riešením sme si vyskúšali na „vlastnej“ koži a konštatujeme, že rozdiel je skutočne diametrálny. Trasa, na ktorej sme test v reálnej prevádzke uskutočnili, bola zámerne naplánovaná tak, aby sme si vyskúšali obe možnosti, a to aj s prechodom cez štátne hranice. Z Bratislavy sme cestovali do mesta Vsetín (ČR), s prestupom v Púchove. Na tejto trase bol vozeň s novým Wi-Fi riešením. Cestou späť sme išli iným vlakom, kde bolo použité staré Wi-Fi riešenie. Počas celej cesty sme vykonávali testy rýchlosti a stability pripojenia.

Niekoľko detailov a pripomienok k novému Wi-Fi riešeniu

Ak nie je v niektorých častiach trasy internetové pripojenie, môže to byť príčinou nedostatočného signálu od operátorov, na ktorý je táto technológia viazaná. ZSSK túto skutočnosť neovplyvňuje, čo je samozrejmé. Počas našej testovacej jazdy (s novým zariadením Huawei) sme zaznamenali aj výpadky konektivity, ale nebolo to často. Cesta späť (so starým zariadením Vigor) bola podstatne diskutabilnejšia – často krát bol výpadok internetu a rýchlosť dosahovala minimá. Prekvapilo nás však niekoľko úsekov, kde dosahovalo staré riešenie neuveriteľné rýchlosti, to však bolo iba krátkodobé.

Prekvapujúca rýchlosť starého Wi-Fi riešenia, avšak iba krátkodobá

Ak by sme porovnali Wi-Fi riešenia iných vlakov a spoločností na Slovenku a v Českej republike, tak toto riešenie vám poskytne najkomfortnejšie pripojenie na internet. Otázka však znie, či je 20 000 eur adekvátna suma za túto technológiu. Táto suma je za zariadenie pre jeden vozeň, s objednávkou na 20 vozňov. Pri objednávke na stovky vozňov môže táto suma, za jedno zariadenie, podstatne klesnúť. Máme však informácie, ktoré hovoria, že tieto zariadenia nemusia inštalované aj do ďalších stoviek vozňov. ZSSK má v pláne i naďalej hľadať také riešenia, ktoré budú spĺňať všetky kritériá a poskytnú cestujúcim veľmi podobný komfort.

Výsledky meraní – nové riešenie (Huawei)

Výsledky meraní – staré riešenie (Vigor)

Počas prezentácie nás sprevádzali:  Ing. Martin Stach – riaditeľ sekcie informačných technológií ZSSK a Tomáš Kováč – riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK

Za pozvanie na prezentáciu ďakujeme železničnej spoločnosti Slovensko. Na článku spolupracoval Ondrej Macko.

Prečítajte si aj:

VIDEO TOUCHIT: Ak budete potrebovať rýchle Wi-Fi pripojenie, stačí nastúpiť do vlaku ZSSK. Alebo ako železnice menia svoju tvár

 

 

 

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE