TOUCHIT cestuje do Chorvátska |s BMW 2 GT| testovať dostupnosť internetu (vyhodnotenie + lokálny operátor)

0

Dnes skoro ráno vyrážame na cestu do Chorvátska, počas ktorej budeme testovať dostupnosť dátových služieb všetkých slovenských operátorov – Telekom, Orange, O24ka.

  • Článok aktualizujeme každý deň, až do návratu na Slovensko

Test bude zameraný na rýchlosť a stabilitu dátových služieb počas celej cesty, ktorá začína na Slovensku (v Bratislave), pokračuje cez Maďarsko a končí niekde v Chorvátsku, samozrejme pri mori. Ciel daný nie je, nakoľko samotná cesta je cieľ. Okrem surfovania (na internete) budeme aj volať, aby sme si boli istí, že všetko funguje ako má. Počas tripu vám budeme každý deň prinášať aktuálne informácie o stave testu, ale aj o tom, kadiaľ ideme, čo sme videli a čo musíte vidieť aj vy J. Informácie nájdete nie len tu, ale aj na našich sociálnych sieťach > FACEBOOK a INSTAGRAM. 

Senj

„Na začiatok je dobré vedieť, že tento test je nezávislý od spomenutých operátorov, ide o iniciatívu TOUCHIT. Operátorom však ďakujeme za zapožičanie SIM kariet na účel testu. Aby bol test čo najpresnejší, všetky SIM karty sú vložené do totožných smartfónov – Samsung Galaxy A6

Pešo nepôjdeme a bicyklom tiež nie. Na túto cestu sa vydávame s BMW 2 GT (Gran Tourer – M Sport), ktoré preveríme najlepšie, ako sa dá – dlhou cestou, množstvom batožiny a dvomi deťmi. Bude nás zaujímať úplne všetko, vlastne ako pri každom automobilovom teste. Prvý dojem z auta je výborný, ale nie je to také BMW, na aké sme zvyknutí. Je iné po každej stránke, a tak sme zvedaví, ako si na seba počas cesty zvykneme.

„Test dostupnosti a rýchlosti mobilných dát v zahraničí je v rámci roamingu, a teda nejde o dostupnosť siete Slovenských operátorov, ale o sieť ich roamingových partnerov.“

BMW 2 GT – S týmto autom sme prešli viac ako 1600 km

STREDA

Ráno o šiestej sme sa vybrali na náš tohtoročný #roamingtrip2018. Odchod bol síce plánovaný skôr, ale okolnosti inak nedovolili. Nijak to však nevadilo, nakoľko bola celá cesta z prevažnej väčšiny veľmi príjemná a pokojná. Bilancia – 1 väčšia zápcha v Maďarsku (20 minút), 2 menšie v Chorvátsku (5 – 10 minút), inak išlo všetko ako po masle.

Cesta začala v Bratislave (utorok), odkiaľ sme sa presunuli do Vrábel (streda) a odtiaľto sme pokračovali cez Komárno do Maďarska (popri Balatone) a následne do Chorvátska. Prvá prímorská destinácia je – Camp Selce. Máme také menšie „Déjá vu“, nakoľko presne takto isto začínal aj #Roamingtrip2017. Počas cesty sme robili štyri testy dostupnosti, pričom sme vždy merali rýchlosť mobilných dát (sledujte Instastory na INSTAGRAME).

Prvý test bol v Komárne (Slovensko) – zľava: 4ka, O2, Orange, Telekom.

Druhý pri Balatone (Maďarsko) – zľava: Telekom, Orange, O2, 4ka.

Tretí medzi mestom Záhreb a Karlovač (Chorvátsko) – zľava: Orange, Telekom, O2, 4ka.

Štvrtý v prvej prímorskej destinácii – Selce (Chorvátsko) – zľava: Telekom, 4ka, O2, Orange. / 2 foto – zľava: Orange, Telekom, O2, 4ka (V prípade Orange sme prečerpali dáta v roamingu, zajtra by to malo nabehnúť a fungovať v bežnej prevádzke)

V rámci cesty s BMW 2 GT je všetko v úplnom poriadku, cestuje sa sním prekvapivo dobre, ponúka dostatok komfortu, ale aj sily (2.0d – 140kW/400Nm). Adaptívny podvozok a športové riadenie sme preverili na krásnych serpentínach, čo sa však celej posádke celkom nepozdávalo (šoférovi veľmi). V režime Sport sa dá aj s rodinne založeným autom dobre zajazdiť, čo je určite výhodou. A aj keď nie je všetko úplne podľa predstáv, tak si to užívame, o tom si však povieme viac zajtra, resp. dnes. Ešte dodajme, že dnešná noc je premiérová, nakoľko sme si z „grantúrera“ spravili na jednu noc „apartmán“ pre dve osoby (ďalšie dve sú v stane). Leží sa v ňom luxusne, zajtra vám ukážeme, ako spraviť z auta pojazdnú posteľ. A začína pršať, to nie je ideálny stav :).

Štvrtok – Piatok (časť piatku)

Malú presun, veľký posun. Takto by sme definovali tieto dva dni. Z destinácie Selce sme sa presunuli do malého, ale krásneho prístavného mestečka – Senj. Tu sme si našli apartmán cez aplikáciu AirBnB. Celý proces, vrátane platby, prebehol cez aplikáciu, čo je veľkou výhodou.

Na miesto určenia sme prišli a vyložili veci, viac nebolo treba. Merania, ale aj kúpanie 🙂 v tomto meste pokračovali. Tu sme zaznamenali výrazný posun k lepšiemu u všetkých operátorov. Najviac si prilepšili – OrangeO2. Telekom mierne klesol, ale stále dosahoval výborné výsledky.

Ku kúpaniu musíme dodať, že pláž v meste (okolie prístavu) je celkom pekne upravená a hneď pri pláži sa nachádza aj reštaurácia (Meduza), kde sa dá dobre najesť. Nevýhodou tejto lokality je minimum, resp. skoro žiadne atrakcie, a tiež veľmi studené more. Fakt studené! Pláž je upravená (malé kamienky, neskôr veľké a ostrejšie kamene), ale pre deti by bol prijateľnejší ešte pozvoľnejší prístup do mora. Na kúsku je voda plytká a potom začínajú „hlbiny“. Čo sa týka dostupnosti dátových služieb – v tejto lokalite problém mať nebudete.

Dnes ráno sme sa odhlásili z ubytovania a išli do mesta kúpiť miestnu dátovú kartu (od operátora VIP), ktorá je určená pre turistov. Obdobné karty ponúka aj tunajší Telekom alebo TELE2 . Za 80 Kun (približne 11 Eur) získate 4G SIM kartu s (vraj) neobmedzenými dátami na 7 dní. Max. dátový prenos by mal dosahovať 70 Mbps (Download).

Kartu sme dali do ďalšieho telefónu a začíname ju testovať. Aktivácia nie je potrebná, vložíte a používate. O tejto karte sa viac dozviete zajtra (alebo dnes na našom INSTAGRAME – Instastory). Poobede sme sa presunuli ďalej, do malého mesta Karlobag. Toto mesto leží presne oproti (na dohľad) ostrovu Pag. Samozrejme, aj tu budú merania pokračovať. Aktuálne večeriame, a pritom pre vás píšeme tieto texty :).

S BMW 2 GT sa nám každým dňom cestuje lepšie. Zvykáme si na seba. Bodaj by aj nie, trávime v ňom dosť času (áno, aj pri mori – ja som za volantom rád, všade). Dvojka GT je veľká, ale musíte prísť na všetky zákutia, ktoré ponúka, aby ste si vedeli dobre rozložiť veci a pritom pohodlne cestovať. Na začiatku sme pociťovali menší deficit priestoru pre batožinu. Pasažieri sú v úplnej pohode. Po 4 dňoch vykladania/nakladania vecí do auta sme sa naučili, čo, kde a ako uložiť, aby to bolo v najlepšom poriadku. Cestujeme v zložení – 2 dospelí, 2 deti.

Ak by bolo v aute ešte jedno dieťa, vzadu by to bolo stále bezproblémové a pohodlné cestovanie. 4, resp. 5 dospelých si na takejto dlhšej ceste celkom predstaviť neviem, aj keď to určite možné je. Pochváliť musím výborné športové sedadlá vo vyhotovení Alcantara + látka. Majú dobré bočné vedenie s možnosťou dofukovania v bedrovej časti. Samozrejmosťou je elektrické ovládanie a pamäť na dve polohy (iba vodič). Poznamenať treba, že aj keď sú relatívne úzke, tak sa na nich sedí pohodlne, čo bolo najmä pri mojej postave prekvapením. Tieto sedadlá sú rovnaké, ako napr. v BMW X2 > recenziu nájdete TU.

Z pohľadu výkonu deficit necítime, auto je naložené, ale motor to nejak neregistruje. Ide veľmi pekne do ťahu a už klasicky výborná športová automatická prevodovka (Steptronic) pracuje ukážkovo, čo celú cestu spríjemňuje. V režime Sport si beriem zákruty tak (v rámci rýchlostných limitov), ako by som ani nemal pod zadkom rodinné BMW. Jazdným vlastnostiam nepochybne pomáha pohon všetkých kolies – xDrive. Ten síce preferuje prednú nápravu, ale v tomto prípade to nie je podstatné.

Samozrejme, pokiaľ by ste nechceli ísť bokom, čo vám 2 GT len tak neumožní, iba ak v zime na snehu. Veľmi dôležitý údaj je spotreba. Od začiatku cesty máme priemernú spotrebu – 6,5 L/100Km. Čakali sme síce menej, ale nie je to prekvapením. Auto je naložené a mi nechodíme „na spotrebu“. Zo začiatku prevažovali diaľnice, kde sme išli stále v rámci limitu. Na okreskách jazdíme taktiež v rámci limitu, čiže úplne normálnou jazdou, bez zamerania na spotrebu. V takomto prípade je daná spotreba prijateľná. Ak by sme sa však snažili, tak by bola určite nižšia.

Piatok (poobede, večer, ráno) + Sobota 

V meste Karlobag naše merania pokračovali. Strávili sme tu približne polovicu dňa, pričom sme sa nezabudli ani okúpať :). Pred mestom sa v malej zátoke nachádza pekná pláž, ktorá je z časti umelo vybudovaná. Z cesty je vidieť veľký „útes“ a pri pohľade nižšie neprehliadnete ani toto pekné miesto. Hore, pri ceste, je veľké parkovisko, kde sa dá bezplatne parkovať. K pláži sa schádza strmo po schodoch. Na pláži sa nachádzajú stánky s nápojmi, občerstvením, ale aj sprcha a záchody (nie je to žiadna sláva). Platiť sa dá kunami alebo eurami (kartou nie), ale vydávajú iba kuny (ceny sú s prímorskou prirážkou). More je v tejto lokalite čisté a má prijateľnú teplotu. Pláž je kamienková, vstup do vody pozvoľný a vhodný aj pre deti, ale iba na približne 10 – 20 metrov. Následne nanosená vrstva kameňov končí a nasleduje prudký zráz.

Späť k meraniu! V danej lokalite sme zaznamenali pokles rýchlosti u všetkých operátorov. Najlepšie výsledky dosahoval Telekom, následne O2, Orange a nakoniec 4ka. Lokálny operátor, VIP, dosahoval priemerné výsledky, ale stále dostatočné na všetky aktivity v rámci internetu (deti pozerali YouTube a všetko bežalo bezproblémov). Deklarované rýchlosti sme nedosiahli, ale postupným presunom sme sa k nim blížili. Dodať treba, že aj mobilné dáta našich operátorov sú v Chorvátsku použiteľné v plnom rozsahu. Rýchlosti záležia od lokality a vyťaženia siete, presne ako u nás. V kopcovitých lokalitách sú prenosové rýchlosti nižšie, čo je pochopiteľné. Z Karlobagu sme sa okolo 20:00 začali presúvať smerom na Plitvické jazerá. Cesta bola pohodová, zákruty krásne a podvozok BMW 2 GT tvrdý. Škoda, že posádka naznášala prejazdy zákrutami tak pohodovo, ako ja. V rámci pokoja na palube som išiel pomaličky :).

Na Plitvických jazerách sme si dali pauzu a urobili ďalšie meranie. Rýchlosť dátových prenosov sa veľmi nezlepšia, až na lokálneho operátora. Najlepšie výsledky dosahoval Telekom, následne Orange, 4ka a O2. Lokálny operátor, VIP, si výrazne polepšil a rýchlosť dátového prenosu bola viac než dostačujúca. Po krátkej prestávke sme pokračovali smerom domov, so zastávkou vo Vrábľoch, kde sme spravili posledné meranie. Do Vrábeľ sme prišli o piatej ráno, takže dobrý a dlhý spánok na seba nenechal dlho čakať J. Slovenské meranie v danej lokalite dopadlo najlepšie pre 4ku, následne O2, Orange a Telekom. Chorvátsku kartu sme odložili. Dáme o ňu súťaž?.

Vyhodnotenie #Roamingtrip2018

Nebudeme to naťahovať. Ako sme uviedli vyššie, test dostupnosti a rýchlosti mobilných dát v zahraničí je v rámci roamingu, a teda nejde o dostupnosť siete Slovenských operátorov, ale o sieť ich roamingových partnerov. Zároveň však treba dodať, že stále je čo zlepšovať! V priemere dopadol najlepšie Telekom, podobne bol na tom Orange, nasledovalo O2 a 4ka. 2 merania s lokálnym operátorom dopadli dobre a je predpoklad, že v Chorvátku by dosiahol najlepšie výsledky.

„Pochvalu si však zaslúži 4ka, ktorú sme testovali aj na RoamingTrip_e 2017, v ktorom dopadla zle. V tohtoročnom teste síce nedosahovala závratné rýchlosti, ale dátové pripojenie fungovalo takmer všade, čo sa minulý rok povedať nedalo.“

Otáznou je však cena, ktorú platíte za paušál alebo mobilný internet. Pri nižších balíkoch/paušáloch sa vám viac oplatí kúpiť lokálnu dátovú SIM kartu a fungovať na internete bez väčších problémov. Bude to lacnejšie. Vyššie dátové balíky alebo paušály majú dát dostatok (v závislosti od operátora), tak je už iba na vás, či vám to bude stačiť a či ich budete míňať na dovolenke alebo siahnete po lokálnej SIM karte, ktorá vás bude stáť približne 10 až 12 Eur. Za túto cenu máte k dispozícii 4G internet na 7 dní bez limitu. Deklarované dátové prenosy by mali dosahovať max. 70 Mbps (download). My sme po aktivácii tejto karty spravili z telefónu Hot-Spot, pričom na nej fungovali ďalšie dve zariadenia. To sa oplatí, nie?

RoamingTelekomOrangeO2ŠtvorkaVIP
Mbpsdownloaduploaddownloaduploaddownloaduploaddownloaduploaddownloadupload
Balaton14,86,666,442,351,535,5300
Zahreb26,532,19,082,71,472,032,894,34
Selce3,7510,7000,545,461,31,27
Senj40,327,692,132,39,7832,31,885,09
Karlobag15,44,674,080,968,419,011,341,889,023,8
Plitvice16,50,143,491,980,712,431,82,637,57,2
priemer19,5413,6419,26,713,749,461,532,5323,265,5

Koľko voľných dát vám poskytnú naši operátori v zahraničí (v rámci EÚ)? Ceny za jednotlivé programy nájdete na webe operátorov, stačí kliknúť na link.

Telekom: od 250 Mb do 20 GB (bežný paušál) alebo od 1 GB do 15 GB (mobilný internet)

Orange: od 100 Mb do 10 Gb (bežný paušál) alebo od 3 GB do 15 GB (dátový paušál)

O2: od 100 Mb do 5 GB (bežný paušál) alebo od 4,2 GB do 8,4 GB (dátový paušál)

4ka: od 560 Mb do 1 GB. V závislosti od zvoleného programu

Pomaly, ale isto sa nám kráti čas, ktorý s BMW 2 GT trávime. Výhodou testu, ktorý prebieha v rámci takejto cesty je, že auto dokážete aj za krátky týždeň spoznať viac, ako počas bežného testovacieho týždňa.

Vrátim sa ešte ku komfortu, ktorý som viackrát spomínal. V dvojke sa mi sedí pohodlne, ale tohoto názoru nie sú všetci pasažieri. Vraj sú športové sedadlá príliš tvrdé a nepohodlné. Presne tu platí – 100 ľudí, 100 chutí. Športové sedadlá predsa majú byť tvrdšie. V mojom prípade bolo sedenie výborné (aj spanie.. J). Pochváliť treba aj jazdné vlastnosti (podvozok/riadenie/xDrive), dizajn a informačný systém – iDrive.

Áno, systém iDrive patrí medzi najlepšie. Má dobre vyriešené a intuitívne ovládanie pomocou kruhového ovládača s dotykovou plochou a niekoľkých navigačných tlačidiel navôkol. Dotykovej obrazovky sa chytám iba zriedka, skoro vôbec – ani netreba. Výhoda? Zostáva čistá a bez odtlačkov. V danej výbave sú rôzne asistenčné systémy, ktoré vedia zabrániť, resp. zmierniť kolíziu alebo jej následky, čo chválim. Nechýba ani automatické parkovanie, parkovacia kamera a viacero PDC senzorov (prial by som aj 4 kamery, resp. 360° pohľad okolo auta). Dobre použiteľným doplnkom je nezávislá klimatizácia, ale aj rôzne aplikácie v rámci služby BMW Connected Drive (počasie, správy, doprava, SOS volanie).

Počas cesty som ocenil aj dobre fungujúci adaptívny tempomat. Prítomné je aj pasívne sledovanie jazdného pruhu, aktívne vedenie nie, škoda. Ak vybočíte z pruhu bez smerovky, zavibruje volant (dá sa vypnúť). Aktívne vedenie v jazdnom pruhu je iba v režime – asistent vedenia vozidla v dopravnej zápche na diaľnici. Ten funguje do rýchlosti 60 km/h a skutočne iba na diaľnici, ak ste na okresnej ceste, systém o tom vie (GPS) a túto funkciu neaktivuje. V zápche na diaľnici je to výborná pomoc, akurát treba mať veľmi často ruky na volante. Samostatné vedenie auta v pruhu trvá približne 15 sekúnd, potom treba „pomykať“ volantom.

Zabudnúť nesmiem ani na farebný Head-Up displej, ktorý je v tomto prípade vysúvací. Informácie sa premietajú na samostatné sklíčko, ktoré je čierne a vyzerá dobre. Po prvýkrát sa mi stalo, že som na Head-Up displeji videl všetky informácie aj cez polarizované okuliare (to zato čierne sklo).

Boli aj veci, ktoré mi prekážali, resp. chýbali. V slušne vybavenom aute by som chcel systém sledovania vozidiel v mŕtvom uhle, čo v tomto prípade chýbalo. Druhá vec je zdvojený „A“ stĺpik, ktorý je neprehľadný, treba viac vykúkať. Po tretie, auto zamerané na rodinu a cestovanie by malo mať viac odkladacích priestorov. Alebo takto, ani nie viac, ale hlavne väčších. Taká klimatizovaná priehradka, ako má napr. Peugeot 5008, by sa na takejto ceste hodila. Do nej dáte vychladiť aj 2-litrovú fľašu. 2 GT má v stredovej/lakťovej opierke zakomponovanú bezdrôtovú nabíjačku – štandard Qi (presne ako BMW X2, recenziu nájdete > TU). Tá má dobrý systém uchytenia smartfónu, ktorý nebude lietať, ale predsa je tu jeden problém. Inžinieri z BMW zabudli na to, že existujú aj väčšie smartfóny (lopaty a tehly), ako napr. iPhone 8 Plus, ktoré sa do daného priestoru nezmestia. A to chýba iba pár milimetrov, aká škoda.

Testovaná konfigurácia bola 7-miesta. Tretí rad sedadiel je uchytený napevno. Medzi mini sedadlami je aj priestor na nápoje a drobnosti. Ten by som dal preč a zväčšil radšej sedadlá. Tie sú pre deti a chudé postavy do približne 150 cm relatívne v pohode. Ak nie ste v tomto limite, dozadu nechoďte. Takže – ak máte väčšiu rodinu a chcete pekné BMW, ktoré výborne jazdí, pričom vám nevadí inak naladený xDrive (alebo pohon prednej nápravy v základe), tak BMW 2 Gran Tourer (vo vyhotovení M-Sport) vám bude dobre slúžiť. Testovaný kus má hodnotu – 59 445 Eur. (Ak na to máte rozpočet, tak 7-miestna môže byť aj X5)

Automobil zapožičala spoločnosť: BMW Group Slovensko

Telefóny do testu zapožičala spoločnosť: Samsung Slovensko

Do testu boli zahrnutí operátoriTelekom, O2, Orange, 4ka

Prečítajte si aj:

Chorvátsko 2017: test dátového pripojenia po zrušení roamingových poplatkov

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>